Illustratie van:
7

Steinbock heftruck - Aandrijving voor- en achteruit reageert langzaam

Hallo,

Al weer iets meer dan twee jaar ben ik in het bezit van een Steinbock DFG 2.5T heftruckje uit 1978 met een Mercedes 220D motor (OM615) De heftruck gebruik ik hobbymatig en de laatste tijd duurt het steeds wat langer voordat 'ie reageert als ik naar voor of achter schakel. Er is dan vrij veel toeren nodig om er voor te zorgen dat 'ie reageert en vaak duurt dat wel 3 tot 4 seconde.
Is dit een veel voorkomend probleem met de wat oudere heftrucks en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Verder functioneert alles (hef en kantelfunctie) nog uitstekend.
Iemand een idee?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Die van ons had dat ook. Ook moesten we de versnellingspook vast houden opdat hij niet uit de versnelling schoot. Hij zag er trouwens niet zo netjes uit als de foto hier boven.
Ik hat t laatst op een doosan heftruck die reageerde nog slechter daar was de koppeling niet goed meer waarschijnlijk
Wat voor aandrijving heeft je heftruck hidrolies of mechanies?
Ik ben nog niet echt thuis in de aandrijvingstechnieken van een heftruck maar ik vermoed hydraulisch.
Na een poosje zoeken op internet kwam ik deze brochure tegen van het grotere broertje die wat knoppen en pedalen betreft hetzelfde is. (vooruit en achteruit zitten links en rechts van gaspedaal)
PDF hier: tractorfan.nl/doc/900/
@Ssbrandsma er zit ergens denk ik wel een soort koppel stuk of koppeling achtig sdat is waar schijnlijk versleten
Wat ik weet is misschien niet van toepassing bij deze heftruck maar het principe is hetzelfde, misschien technisch ietsje anders uitgevoerd.
Toyota 7FGF heftruck met gelijkaardige (hydraulische) aandrijving. Bij het starten duurt het soms wat langer om weg te rijden, zowel vooruit als achteruit. Je moet duidelijk meer gas geven om iets beweging te krijgen maar uiteindelijk gaat die wel rijden.
Ligt aan een klep/cilindertje in de aandrijving. Heeft meer last bij koude dan bij warm weer, ook langer stilstaan (= niet dagelijks rijden) verergert dit probleem.
Oplossing? Demonteren, schoonmaken en olie vernieuwen.
Het is een vrij tijdrovend klusje, wij konden het oplossen door een oliewissel uit te voeren, filter wisselen en er een productje in te gooien dat vuil oplost. Dealer rekende er 800€ voor + kostprijs olie en filter.

Ik zou zeker eens nagaan hoe zuiver de olie is. Bij niet dagelijks rijden komt er makkelijk wat vocht in de tank, condens, dit zorgt voor vervuiling in de olie en kan zelfs wat vliegroest veroorzaken op die bewuste cilinder.

Ander puntje, de koppelomvormer draait ook in die olie, vooral met koud weer willen die soms slecht 'vullen' waardoor die even moet opwarmen.

Denk zelf effe na, is het enkel kort na het starten, blijft het probleem aanhouden bij warme olie, hoe zuiver is de olie. En anders raad vragen aan een specialist.
+1
Nieuwe olie op de versnellingsbak wil ook nog wel eens helpen.
@frammi
Ik vermoed ook te weinig olie, of te dik. Als deze een ZF automaat heeft net als de Still van ons.
Typ ook het type even in op kroon-oil advies, ik denk dat er 80w in gaat.
Zit op de vooras ook niet een peilstok met ontluchting?? (sleutel 19)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steinbock heftruck en hebben de trefwoorden motor , aandrijving , toeren , heftruck en mercedes geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0