Illustratie van:
25

Fendt 102 S - Rechter voor wiel slaat heen en weer

Denk dat het in de ophanging zit , veerring spelling zit maar vind nergens op internet nog onderdelen ?
PS nog een vraag achter de motor vind ik recht een vuldop maar vind het peilglaasje niet en welke olie moet daar in
alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Zit de stuur kogel los?
Of speling op de wiel lagers.
Krik de vooras eens op en kijk waar de speling zit.
In de naaf buitenkant wiel zit een dekseltje met 3 boutjes.
Ben je zelf handig??

(klik om te vergroten)

Deze kogellager werd vorig jaar vernieuwd , maar de schroef kwam telkens terug en beetje los de draad pakte op het eind niet goed meer , ( misschien een conterschroef 2 de moer tegen schroeven ?)

(klik om te vergroten)

Vooras

(klik om te vergroten)

Dop tussen motor en versnellingsbak zit het kijkglaasje aan de andere kant ergens en welke olie moet erin mvg
Quote Reactie van @belmans marc:
maar de schroef kwam telkens terug en beetje los de draad pakte op het eind niet goed meer , ( misschien een conterschroef 2 de moer tegen schroeven ?)

Daar hoort een kroonmoer op.
Die heeft kartels aan het uiteind en die draai je zo strak gat er een splitveer door de as de moer op zijn plek houdt
@Fendt926Driver zit een kroonmoer op maar de draad van de stang is op het eind niet goed dat ze telkens iets terug los komt voor ik de splitpen erin kon steken
+1
Quote Reactie van @belmans marc:
maar de draad van de stang is op het eind niet goed dat ze telkens iets terug los komt voor ik de splitpen erin kon steken

Oeps. Dat is niet zo mooi.
Ik heb niet het idee dat als je de moer duwt dat de splitveer (blik) hem dan zou kunnen houden.
Een houpijp zou dat misschien wel kunnen.
En die zou je erdoor kunnen meppen en boven en onder er 1 maat dikker overheen slaan die nog iets verder opvult.
Of (omdat de draad toch overleden is) de kroon moer goed opspannen met een lijmtang en een op maat gemaakte bus en
Electrisch borgen (3 kronen van de moer vast lassen op de as)
@Fendt926Driver wat is een houpijp ben van belgie nooit van gehoord
+1
@Fendt926Driver is dat zulk pijpje met groef overlangs ; houpijp
Quote Reactie van @belmans marc:
is dat zulk pijpje met groef overlangs ; houpijp

Ja spanstift is de originele naam
@Fendt926Driver cilindrische borgpen bedoel je ?
@belmans marc
Spanstift word het ook wel genoemd ; zo heb ik dit probleem ook wel eens opgelost ; desnoods tussen moer en wiellager shims leggen indien met spansift nog (te) veel speling
Quote Reactie van @basia:
desnoods tussen moer en wiellager shims leggen indien met spansift nog (te) veel speling

Dat is ook een goede optie
Quote Reactie van @basia:
Spanstift word het ook wel genoemd ;

Dat is de officiele naam
Quote Reactie van @belmans marc:
cilindrische borgpen

Nee vastlassen. (Electrisch borgen)
Welk type vooras heb jij? Foto.
Foto van vuldop, waar zit die precies? is mogelijk van tussenbak, dan is het vuldop met overloop , maar moet eerst foto zien.

(klik om te vergroten)

Deze kogellager werd vorig jaar vernieuwd , maar de schroef kwam telkens terug en beetje los de draad pakte op het eind niet goed meer , ( misschien een conterschroef 2 de moer tegen schroeven ?)

(klik om te vergroten)

Vooras

(klik om te vergroten)

Dop tussen motor en versnellingsbak zit het kijkglaasje aan de andere kant ergens en welke olie moet erin mvg
Ik neem aan dat jij dat ding achterin bedoeld, dat is de ontluchting van de tussen bak.
Daar onder (buiten jou foto) zit het peil van de tussenbak, sleutel 24 in het vierkante deksel. Dit is vulling en peil. Midden onder zit de aftap. Universele versnellingsbak olie 80 W.
@Janfendt1958 ik zou de veerring van de vooras ook moeten maken zoals nieuwe fusee demper blok enz ben opzoek naar een foto van hoe deze in elkaar zit maar vind nergens iets ,
+1
@belmans marc kijk hier kun je zien hoe dat inelkaar zit. tractorfan.nl/picture/1486732/…
+1
@porschestandard hartelijk bedankt voor de handleiding mvg marc
Ik begrijp dat je het wiellager vorig jaar hebt vervangen. Waarschijnlijk is dit een conisch lager. Vraag 1 is het lager goed gemonteerd? (Bij mij had men het waarschijnlijk laten vallen en verkeerd in elkaar gezet, waardoor de moer op de as heel ander uit kwam). Vraag 2 heb je het lager naderhand gesteld? Een conisch lager monteer je, draai je de moer aan tot het wiel net niet aanloopt. Daarna ga je een stuk rijden, controleer dan opnieuw de speling (deze is toegenomen omdat het lager zich moet zetten (inlopen)) en stel de moer opnieuw bij. Mijn ervaring is dat je 3 a 4 stelmomenten nodig heb, voordat het lager uiteindelijk gezet is, en de speling constant blijft. Mijn vraag heb jij dit ook zo gedaan?
Quote Reactie van @DB780:
Mijn ervaring is dat je 3 a 4 stelmomenten nodig heb

Ik doe het toch iets anders. Ik zet de boel in elkaar, draai de moer erop tot het wiel zwaarder begint te lopen en draai dan de moer 1/4 slag terug. Splitpen erdoor. Daarna het wiel een aantal keren ronddraaien, nog eens aandraaien tot het zwaarder gaat en weer een kwartslag terug. Daarna de splitpen door het dichtstbijzijnde gat en dan pas ombuigen.
Als je de trekker zo een poos hebt gebruikt, kun je nog af en toe controleren op lagerspeling. Is dat teveel, dan opnieuw nastellen, anders niet.
+1
@roscho Dank je voor het delen van jouw ervaringen.
Quote Reactie van @roscho:
bedankt heb het nadien niet meer nagekeken , kga zien of ik ze moet bijdraaien mvg marc

bedankt heb het nadien niet meer nagekeken , kga zien of ik ze moet bijdraaien mvg marc
@DB780 bedankt heb het nadien niet meer nagekeken , kga zien of ik ze moet bijdraaien mvg marc
@DB780 heb ze maar 1x aangedraaid en niet meer bijgesteld alvast bedankt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 S en hebben de trefwoorden olie , fendt , motor , onderdelen , internet , fendt 102 en spelling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0