Illustratie van:
19

Massey Ferguson 3085 - Fronthef van EW naar DW

Hallo,
Ik heb sinds kort een Zuidberg fronthef voor mijn MF3085 op de kop kunnen tikken nu had ik hier alleen enkele vragen over.
De cilinders van het heffen zijn nu EW. Deze wil ik DW maken.
Mijn vraag is alleen: Als ik er een maaier voor wil hangen moet ik deze juist EW hebben.
Ik had op de zuidberg site wel iets gelezen van een multivalve. Maar ik heb op de functie van het heffen zakken ook een zweefstand zitten. is dit voldoende of denk ik hier te simpel over?

Mvg Henk

Deel dit topic

Reacties

Die multivalve zijn 2 kogelkranen die je dicht kunt zetten zodat er geen druk naar de cilinder gaat waardoor je deze enkelwerkend kunt gebruiken. Het kan ook zonder deze kranen maar dan heb je kans dat je met het bedienen van het ventiel eerst druk op de cilinder zet voordat je deze in de zweedstand drukt. Het ventiel in de zweefstand tijdens maaien is inderdaad goed
Waarom moet ie dubbel werkend worden dan
@mdoornekamp makkelijk met vooras smeren en voorwielen wisselenen eventueel pakker in de fronthef met zaaiklaar maken. Teminste daar lijkt dw fronthef wel makkelijk te zijn. Gebruikt het ook met afkoppelen frontmaaier echter met maaien zet ik hem ew
+1
kramp.com/shop-nl/nl/…

125 euro. Dit moet je er dan tussen maken. Kun je nooit perongeluk drukken als de kranen goed staan. En je kan m afsluite en dus de ventielen achterop gebruiken
+1
@henkie1294 Nee je denkt er niet te simpel over. Wat jij wil kan prima, zo zat het bij ons ook origineel af fabriek. Kogelkraan er tussen zodat je het ventiel ook achterop kan gebruiken en in principe klaar. Het enige is dat je per ongeluk onbedoeld druk kan zetten.
Het blokje wat @casejxu linkt is het multivalve blokje wat zuidberg ook monteert. Dat werkt ook prima en als je er toch kogelkranen tussen wil maken kun je dat blokje ook gebruiken, dan heb je het even netter en iets meer functionaliteit.
+1
Verplaatst
@casejxu
Als je toch bezig bent, doe er dan ook even een accumulator tussen
Quote Reactie van @varken:
je

Ik niet... en daar vraagt ie niet om. Misschien zit die er al wel
+1
@casejxu Zon ding zit er bij ons ook achterop, wij hebben de slangen vd fronthef in het 3e ventiel achterop zitten. met die kogelkranen kan je dus kiezen tussen EW en DW en of je de hef gebruik of het dw / (ew) ventiel voorop
Kiezen tussen EW en DW kan gewoon maken met een driewegkraan. van cilinder naar stuurventiel voor DW en van cilinder naar retour voor EW. Met dat zuidberg kranenblok heb je er dan ook een kraan bij voor blokkeren en dan hoef je ook geen aansluiting naar drukloze retour te hebben.
Als je zo'n kranenblok koopt zou ik er 1 van sauter nemen, bij die zuidberg dingen moet je de ene kraan opbeuren om 'm te bedienen en dat wil nogal makkelijk vast gaan zitten.
+1
@GerbertXL
Quote:
bij die zuidberg dingen moet je de ene kraan opbeuren om 'm te bedienen en dat wil nogal makkelijk vast gaan zitten.

Het boutje waar je de kraan overheen moet tillen draai je er zo uit. Hier ook gedaan.
Zweefstand is vrije beweging over hele slaglengte cilinder beide bewegingsrichtingen.
EW is één bewegingsrichting arbeid en vrij bewegend in die richting. Andere richting geblokkeerd.
Niet gelijk dus, soms zweefstand wel bruikbaar.
Voor beperkte zweefstand gebruik ik vaak de sleufgaten ipv de vaste gaten aan de hefarmen fronthef, werkt ook redelijk met een landrol voorop die het oneffen land wat moet volgen. Ik laat de functie ventielenblok op dubbelwerkend staan.
Bedankt voor de info allen!
Nu heb ik nog een vraagje.
Hoef er geen systeem tussen dat ik ze achter nog kan gebruiken (heb er dan nog 3dw over)
Maar nu wil ik voor ook een extra functie.
Kan ik gewoon deze slangen naar voor brengen en dan naar een elektrisch 6/2 ventiel (deze heb ik nog liggen)? en het liefst dan zonder dat multivalve blok of die van sauter (die ik online niet kan vinden) Maar gewoon met zweefstand.
Trekker is puur voor de hobby dus hij de fronthef word toch maar sporadisch gebruikt. en dan wil ik er niet te veel poespas omheen bij moeten kopen 😄
@henkie1294 Ik weet niet of je zonder dat blokje gaat kunnen werken op een goede manier. olie kiest de weg van de minste weerstand, dus als je vooraan niets in de hef hebt, en je wil de valve gebruiken met de koppelingen achterop, dan zal eerst de fronthef moeten omhoog gaan tot einde cilinder vooraleer er olie naar de koppeling gaat welke dan gaat werken. Met dat blokje kan je de olie naar de fronthef blokkeren en je actie op de valve zal direkt gevolg geven aan de machine achter. In het uitsterste geval kan je kiezen om de fronthef met slangen en koppelingen in de vierde valve te steken telkens je de fronthef nodig hebt, best is om dan ook nog een kogelkraan bij tussen te steken naar de fronthef voor het heffen, dan blijft deze op hoogte en zit er weing of geen druk op de koppling van de slang als je deze wil insteken op de trekker. Volgens mij is het blokje de beste koop, en kan je alles zowat gemonteerd laten op de trekker, enkel kranen open zetten en je kan de fronthef bedienen, kranen sluiten en je kan in de koppelingen een machine bedienen. Als je toch beide functie wil blijven behouden, dus in jouw geval 4 DW/EW en de fronthef dan is een extra (electrisch) bediende valve ook nog een oplossing, maar kost ook alweer aardig wat.
@Pauls Bedankt voor je antwoord 😄
Maar ik bedoel eigenlijk het volgende:
3dw ventielen heb ik achter over (staan los van probleem fronthef)
1dw ventiel wil ik naar voren leiden. en hier doormiddel van een 6/2 ventiel die ik elektrisch op mijn hendel schakel de keuze maken tussen fronthef bedienen en wanneer ik het ventiel inschakel dat ik dan een extra functie voorop gebruik

(klik om te vergroten)

Dus fronthef op A/B en de functie of C/D
+1
@henkie1294 Als je dan toch achter DW over hebt kan je volgens mij beter 2 slangen extra naar voren leggen, eventueel achteraan op koppeling insteken, of vast monteren, heb je koppeling om vooraan op de slang te zetten. ik weet niet wat het geeft telkens je de elektrische bediening doet, als je olie op valve openblijft, dan ga je goed uw gedachte erbij moeten houden als je aan het werk bent, dat je telkens de juiste volgorde aanhoudt om te bedienen.
@Pauls Ja misschien wel beter. Denk dat ik dan gewoon 2x 3wegkraan op 1dw ventiel zet waar ook de hydro topstang opzit aangezien ik die niet vaak hoef te verstellen. wil namelijk niet nog een dw ventiel op offeren want dan kom ik tekort 😅 1xdw topstang achter 1xdw fronthef 1xdw zwenken maaier en 1xew druk maaier dus dan zijn ze op 😬
+1
@henkie1294 lijkt mij dan de redelijke optie zoals je aangeeft. Wel opletten bij het overschakelen van de 3weg kranen dat je de olie niet ff van de topstang (mss op druk omdat er machine in de achterhef hangt) langs de fronthef stuurt zodat deze eventjes zakt of stijgt. Deze 3weg kranen zijn ook niet goedkoop, en dan kan je volgens mij beter het bewuste blokje + 2 kranen aan de topstang, zodat deze niet ongewild verstelt. Het geheel kost dan alweer een beetje meer maar dan heb je minder risico op onveilige situaties, en mogelijke ergernissen tot gevolg. Ik hou het liever iets veiliger (en soms monkey proof). Ik ben op mijn hoofdberoep veiligheidsambassadeur voor iets en ben akkerbouwer in bijberoep. Mijn vader deed vroeger ook wel eens iets voor de goedkoop wat dan achteraf toch niet het gewenste effect had, en dan alsnog de veiligere oplossing moest aankopen om het goed te laten functioneren zonder ergernissen. Om de boel even te testen is een minder dure oplossing soms genoeg.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3085 en hebben de trefwoorden fronthef , massey ferguson , ferguson , zuidberg , massey , maaier en kop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0