Diesel vanaf nu taboe voor Spierings; Osse kranenbouwer kiest voor elektrisch

OSS - Het Osse bedrijf Spierings Mobile Cranes stopt met de bouw en de verkoop van de conventionele op diesel aangedreven kranen. Voortaan produceert de Osse kranenbouwer alleen nog duurzame hybride modellen. Daarmee is Spierings naar eigen zeggen het eerste bedrijf in de wereld dat uitsluitend kranen bouwt die volledig elektrisch hijsen.

Deel dit topic

Reacties

+3
mestyle
Standaard geleverd met diesel aggregraat om de kraan te laten werken
+3
MaxxuM4ever
@mestyle die kun je een stuk verderop zetten zodat de uitlaatgassen niet meer op de werkplek worden uitgestoten.
100% van het R&D budget en energie gaat nu naar deze nieuwe manier van aandrijven.
Omarmen zo’n bedrijf wat er vol voor gaat, de tesla onder de kranen.
+4
Bert-Landini
@MaxxuM4ever er word dus een diesel aggregaat verderop geplaatst om een generator aan te drijven die de electriciteit opwekt om de kraan te laten werken?....klinkt logisch.....
+5
Massey 2705
@Bert-Landini meschien zijn wij al te oud om die logica te begrijpen.....
Al vind ik het oud zijn zelf wel mee vallen....!
MaxxuM4ever
@Bert-Landini als je savonds thuis je telefoon op laadt is dat ongeveer hetzelfde principe toch? De energie centrale die de stroom maakt (agregaat) staat een stuk verderop.
Als je je telefoon in de auto oplaadt staat de agregaat een stuk dichterbij (onder de motorkap) en als je dat in een dichte garage doet kun je hem goed ruiken.
IF-V4-VD
@Bert-Landini En ja de transportverliezen en opwekverliezen van elektra, die worden vaak graag vergeten door de pro elektra mensen
caseboy
@IF-V4-VD bij een verbrandingsmotor heb je ook enorm veel verliezen, ik dacht dat het rendement van een dieselmotor en rond de 40% lag.
+3
walker1
Wat een onnodige negatieve reacties weer. Er staat ook nergens in het artikel dat er een aggregaat bijgeleverd wordt, wel dat de kraan een kleine dieselmotor voor noodgevallen heeft.
Lang niet alle bouwplaatsen gebruiken een aggregaat voor de stroomvoorziening, kan ook gewoon netstroom zijn. Bovendien, die hijskraan heeft een accupakket en dus alleen stroom nodig om op te laden, is de accu weer vol kan het aggregaat of de kleine dieselmotor voor noodgevallen weer uit. Bij een old school kraan staat de hele dag de dieselmotor te draaien ongeacht of die nou continu aan het werk is of vaak moeten wachten.
+1
newholland6640
@walker1

Die hele electrificatie is sowieso gerommel in de marge.
+1
MaxxuM4ever
@newholland6640 in het grote geheel wel, maar op de boerderij hebben we sinds een aantal jaar ook een elektrische heftruck, en het is toch wel heel prettig. Zeker binnen in de schuur, dus lokaal is de winst dan heel substantieel.
+5
newholland6640
@MaxxuM4ever

Ja eens, maar qua duurzaamheid zet het nog geen zoden aan de dijk. We hobbelen van de ene delfstof naar de andere delfstof
+1
Krispax
@newholland6640 ja het is triestig om te zien hoe de politiek dit promoot als milieuvriendelijk.
+1
mestyle
@walker1
Mijn reactie moet je ls sarcasme zien. Zoveel bedrijven roepen dat ze groen zijn en elektrische rijden ipv dieselolie oid. En vervolgend Die aggregaten om de boel op te laden.
+1
walker1
@mestyle Ik snap je reactie ook wel. Al paar keer gezien dat een uitvoerder of directievoerder met een elektrische auto naar een bouwproject komt en die daar inplugt om op te laden en een diesel aggregaat de hele bouw van stroom voorziet.
+3
mf 35x
@walker1 wij hebben nu een autolaatkraan op stroom. Als er gekraand moet worden kan de vrachtwagen uit. Heerlijk stil👌👌
+5
IF-V4-VD
@walker1 Laten we de kinderhandjes in Congo voor productie Lithium, Cobalt en Koper maar vergeten, alles voor de illusie van klimaatverandering.

(klik om te vergroten)

+1
walker1
@IF-V4-VD Ik neem aan dat jij ook geen zaken als smartphone, tablet of laptop hebt, waar ook meestal lithium batterijen inzitten? En die andere metalen zitten ook in veel andere producten.
Of kleding, dat wordt ook veel door kinderhandjes gemaakt.
+1
spotmelker
@walker1 de hoeveelheid grondstoffen staat in geen verhouding tot waar de EU ons verplichten wil. Laat staan dat het milieuwinst oplevert.
newholland6640
@walker1

Ik neem aan dat jij dat soort zaken wel goed hebt geregeld?
+1
walker1
@newholland6640 ik ben niet diegene die begon te zeuren over de winning van die metalen. Ik weet ook wel dat vaak niet op een nette manier gebeurd, maar dat is met olie niet veel anders. Zoek maar eens op Shell en Nigeria. En hoe denk je dat het met arbeidsvoorwaarden is geregeld in die landen in het Midden Oosten?
+3
caseboy
@walker1 volgens mij draaien sommige torenkraan al elektrisch op de bouwplaats maar deze worden dan gevoed door een aggregaat op de bouwplaats. Ik vind het idee van een kraan op accu dan ook helemaal niet gek. Als je de verbrandingsmotor kan gebruiken om te verplaatsen en eventueel om de accu te laden in nood en de rest van de dag op je accupakket kan draaien lijkt me ideaal. Want het is precies zoals jij zegt in de praktijk staat zo'n motor vaak hele dag draaien ook als de kraan meer uren stilstaat dan dat ie draait.
IF-V4-VD
@caseboy daar zit zeker waarheid in.
+3
JohanvS
Emissie vrij op de bouwplaats, maar op de weg rijdt hij gewoon op diesel hoor.

Bedrijf zit hier in de buurt. Ze gingen in de bouwcrisis niet netjes met hun personeel om, bv failliet en veel mensen met achterstallig salaris op straat gezet.
Sinds een paar jaar schreeuwen ze weer om volk maar lopen er veel omheen
+1
MaxxuM4ever
@JohanvS haha dat snap ik dan wel, zeker als het bedrijf nu weer aardig loopt is het extra zuur voor de mensen die er veel achterstallig geld in hebben achter moeten laten.
Of er juist wel solliciteren en het achterstallig loon er bij onderhandelen.
+2
IF-V4-VD
@MaxxuM4ever Zo heb ik ooit een klant gehad die dat elke keer deed, failliet laten gaan en de schulden achter latend. Had 40k tegoed... hij lachte mij gewoon uit... hij zei... sorry, ga ik niet betalen vanuit mijn nieuwe BV. Enorm dik huis op de oprit.... helaas, nooit mijn geld gehad
+1
MaxxuM4ever
@IF-V4-VD hier in de buurt ook eens een klein Loonbedrijf failliet gegaan, die heeft naderhand nog wel de openstaande uren uitbetaald aan zijn zzp’ers na zijn doorstart. Dat heeft hem toch weer heel wat goodwill opgeleverd.
Heel veel opgebouwde overuren is ook zo gevaarlijk, volgens mij vergoed het uwv die niet bij faillissement.
40k is wel een hele strot geld, daar moet ik een heel jaar voor werken.
+1
IF-V4-VD
@MaxxuM4ever ik kon die gast wel vermoorden met zijn grijns
+1
MaxxuM4ever
@IF-V4-VD hopelijk voor je komt boontje nog wel eens om zijn loontje.
+4
mestyle
@IF-V4-VD

Hierin de buurt ooit een man geweest die voor behoorlijk geld een tuinhuis gekocht had en toen die alles binnenhad niet betaalde. De verkoper heeft gewacht tot alles stond en ingericht was. Vervolgens de stalen poort en tuinhuis aan barrels gereden. Ik geen geld jij geen tuinhuis. Zijn vaak nog mensen die inderdaad een dik huis hebben ook. Denk dst ik het zelfde doen zou
+1
IF-V4-VD
@mestyle exact, psychopaten zijn het... verrijken alleen zichzelf en geen greintje schuldgevoel
+2
JohanvS
Hoveniers bedrijf haalt niet betaalde tuin weer leeg.
ad.nl/binnenland/…
deerejohn
In een afgezetten hoek van de bouwplaats staat dan een arregaat op waterstof te draaien die het accupakket vult even accus wissellen en weer gaan
+1
IF-V4-VD
@deerejohn waterstof, gemaakt met diesel, gas of kolen
deerejohn
Zon wind bio,en ze zijn bezig om accu, s in haakarmcontainers te zetten bij een zon wind parken en die naar een bouwplaats te rijden
+1
IF-V4-VD
@deerejohn Bio is totaal onrendabel, net als wind, gigantisch veel onderhoud en verlies energie en weinig rendement, productie nog erbij. Alleen met bakken subsidie is het in de lucht te houden. Percentage opwekking is nihil tov fossiel. Gezien de energiebehoefte enorm groeit, gaat renewable en wind op deze manier het nooit worden.
JohnDeere5085
@IF-V4-VD
Quote:
Alleen met bakken subsidie is het in de lucht te houden

Beetje zoals landbouw?
rommert14
@JohnDeere5085 je vergeet het woord biologische ervoor te zetten
newholland6640
@rommert14

Wij krijgen niks meer subsidie dan gangbare boer hoor
rommert14
@newholland6640 in Nederland niet? Hier krijgen ze wel meer subsidie als conventioneel
+1
walker1
@deerejohn Waar haal je dat vandaan? Die zonneparken en ook windmolens worden gewoon op het stroomnet aangesloten, dus waarom zou je met accu's in containers daar de stroom gaan ophalen? Ook niet elk bouwproject draait op aggregaten, vaak kan men ook een bouwaansluiting krijgen en is er dus gewoon netstroom op de bouw.
rommert14
@walker1 moet het net wel groot genoeg zijn, is dat niet overal het probleem op dit moment?
+1
ronald73
Laat ik in dit topic de eerste zijn om een visje uit te gooien richting vrije energie, je weet wel, waar Nikola Tesla mee bezig was...
(laat ik het bewust niet hebben over technologie waar UFO-achtige uitvindingen mee worden aangedreven, want dan zal je zien dat er weer van die mensen zijn die mij voor wappie uit gaan maken)
IF-V4-VD
@ronald73 interessant onderwerp, maar heb het nog nooit in de praktijk zien werken.
deerejohn
Weet niet waar je bedoeld met vrije energie
+2
ronald73
@deerejohn @IF-V4-VD Ik begrijp helemaal dat dit een onderwerp is waar men niets of weinig over hoort in de media, en niet zonder reden. Mocht het doorbreken dan gaat de wereld eruit zien waar we ons nu nog bijna geen voorstelling van kunnen maken.

Bijvoorbeeld hier kan je er wat over vinden: energyabundance.nl/

Edit, ik vind het bijzonder vals van alle politici e.d. die vele miljarden van ons belastinggeld pompen in (vaak) onzinnige dingen om onze planeet te 'redden' en ondertussen onder invloed van vervuilende energiebedrijven proberen deze technologien tegen te houden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden verkoop , bouw , diesel , kranen , hybride en elektrisch geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0