Hoe schuin kan je met dubbellucht?

Zit hier in berg/heuvelachtig gebied en wil op de schuine vlakken gaan bewerken. Wil dat graag veilig doen en zoek een oplossing om de tractor veilig schuin te laten rijden, lees met voldoende marge.

Rij een Deutz D6000 waarvan de vooras maar ook de achtervelg, te verbreden is, maar hoor goede verhalen over dubbellucht en de mede gewonnen massa bij de grond.

Mijn vraag is tweeledig:
1. Is dubellucht de beste oplossing?
2. Hoe schuin kun je met dubbellucht?

Deel dit topic

Reacties

Ronijn
Wat voor bewerking ga je doen? Mogen de banden buiten je werktuig uit steken?
IF-V4-VD
@Ronijn goede vraag, eerst klepelen en cultiveren denk, de boel heeft lang braak gelegen. Als dat niet voldoende is, loonbedr met bosklepel, daarna zonnebloemen, aardappelen, boekweit, stukje voor hooien. Beetje dat soort spul.
Banden steken standaard al uit, is daar iets niet goed aan? Van mij mag het iig
+3
rubenv
Een goede degelijke beugel moet je ook niet vergeten.

met dubbellucht ben je een mooi stuk stabieler en is een makkelijke en relatief snelle oplossing
wat je ook in de gaten moet houde is een beetje frontgewicht dan blijf je trekker beter met zn neus naar boven te houden wat altijd belangrijk is en de kans van achterover slaan met stijl omhoog rijden kleiner. er bestaat een kans dat als je met de neus eerst naar beneden glijdt dat de pendel van de vooras tegen je gaat werken met de gevolgen van dien.
en waneer je je differentieel nodig heb om er te kunne blijve rijde dan wordt het gevaarlijk is mijn ervaring.
en altijd een lage versnelling met een beetje handgas er op hoef je met klimmen of naar beneden rijde nooit de koppeling in te trappe.
IF-V4-VD
@rubenv goede tips. Wat bedoel je met pendel vd vooras? Het is een 2wd, goede remmen en frontgewicht moet ik beter regelen, dat zat er niet op bij aankoop. Eens kijken voor wat origineel spul of zelf maken. Nu rijdt ik al wel achteruit op en vooruit af maar zonder last achterop.
Die ropps beugels dacht ik ook nog aan, is een cabine alleen niet voldoende?
+4
Dennis_dB
Dubbel lucht is een goede oplossing. Hoe schuin je precies kan weet ik niet. Meestal schuif je eerder naar beneden dan dat je kantelt.
IF-V4-VD
@Dennis_dB dat is flink stijl al ja! Ik wil werken met zo een gradenmeter in de cabine dat ik weet welke marge er nog veilig is. Vandaar mijn vraag. Maar als hij eerder gaat schuiven dan rollen is al een goede geruststelling
caseboy
@IF-V4-VD ik ben geen expert maar met deze stelling "eerder schuiven dan omvallen" zou ik uitkijken. Ik denk dat daarbij de ondergrond enorm veel invloed op kan hebben
IF-V4-VD
@caseboy wat ik denk dat meespeelt is dat in NL vaak redelijk gladde en nette taluten liggen en waar ik rij het gewoon niet zo is... kuilen van de zwijnen bijv. Maar maakt niet uit... ik weet iig dat er met dubbel lucht flink schuin gereden kan worden.
+3
walker1
Ik heb jarenlang dijktaluds langs de Waal gemaaid en gehooid. Mijn ervaring is ook dat je eerder naar beneden glijd dan dat je kantelt. In ieder geval nooit gekanteld, wel eens gehad dat de trekker soms wat weg gleed. Ik heb met zowel 2wd als 4wd trekkers gewerkt. 2wd gaat wel eerder glijden.
IF-V4-VD
@walker1 dat is prachtig om te horen. Buiten dubbellucht, nog andere tips?
+1
Pieter Buren
@IF-V4-VD ik zie bij trekkers met maaiarmen wel eens dat ze hydraulische cilinders naast de motor hebben waarmee het pendelen van de vooras geblokkeerd of begrensd wordt.
walker1
@IF-V4-VD genoeg lucht in de banden is ook een goeie tip. Vaak rijden trekkers met lage bandenspanning vanwege bodemdruk, maar als je op een talud rijd, dan rust het meeste gewicht dus op 1 kant, als je dan ook nog "slappe" banden hebt, helpt dat niet echt. Trekker dan ook sneller deinen, zeker als de ondergrond ongelijk is.
+1
MF 2725
@walker1 Dat klopt. Met 4wd kun je makkelijker schuin (glijdend) tegen een helling blijven rijden.
+2
Josh1978
Heeft u geen buren? Die evt hier wel ervaring mee hebben?
Ik heb een poosje in NZ op een bergachtig stukje gewerkt en dan voelt het al snel schever in de cabine dan als je er naast staat. Maar daar hadden we zeker dubbellucht onder de trekkers.
IF-V4-VD
@Josh1978 vooral grote boeren die wonen een stuk hier vandaan. Vroeger ging ik met opa mee op de deutz schuin op de dijken, voelde eng, maar als je ernaast staat lijkt het anders idd. Rolmoment v een trekker ligt best hoog door hoge motorblok. Ik wil graag ervaringen ivm een gradenmeter die ik ga monteren zoals in een 4x4. Dan kan ik het goed id gaten houden
+2
roscho
@IF-V4-VD Met dubbel lucht zal je trekker niet "zomaar" omslaan. Maar het wordt wel heel link als je gaat glijden en vervolgens met je wiel in een greppeltje glijdt of achter een boomstronk blijft haken.
Op de vooras kan een trekker zomaar kantelen, net zover als de as kan pendelen. Hoe meer gewicht op de vooras, hoe meer kans op kantelen. Heb je een voorlader die je wat hoger houdt, dan wordt het risico wel erg groot. Je kunt dat voorkomen door dat pendelen van de vooras te blokkeren met een hydraulische cilinder of desnoods met een houten wig, maar die mag er dan niet tussenuit komen. Bij vooruit omlaag rijden komt er meer gewicht op de vooras, dus neemt de kans op kantelen toe. Bij vooruit omhoog rijden bestaat kans op achterover kantelen. Maar bij achteruit omhoog rijden kom je niet boven omdat je te weinig gewicht op de achterwielen hebt.
Tsja, WANNEER gaat een trekker glijden of kantelen? Dat hangt ook in hoge mate af van de grondsoort. Zak je aan een kant weg, dan is de kans weer groter. Glij je over klei omlaag, dan wordt het ook niet beter. In ieder geval zal niemand precies kunnen aangeven bij hoeveel graden scheefgang de boel omslaat. Zo'n meter geeft je misschien een indicatie, maar is absuluut geen waarborg voor veiligheid.
roscho
@roscho Nu ik je andere posting over reinigen van bak en hydrauliek las, schoot me nog iets te binnen:
Als je met de trekker zo schuin gaat, loopt de olie ook naar 1 kant. Je moet dus niet zó schuin gaan dat de oliepomp alleen nog lucht zuigt.
JD 6110
Heb ook wel eens filmpjes gezien met voor en achter een dubbelucht montering. En een opraap wagen op breed spoor. Was is Noorwegen op de stijle helling ofzo
+1
RaHeados
@JD 6110 op tiktok zie ik ook wel eens zo'n gast uit Oostenrijk, voor achter dubbele lucht en dan persen harken enzo. Ook wel uit new Zeeland. Dubbele lucht achter tijdens het balen persen, maaien en naast de hakselaar etc.
+1
fendt2
Maai ook altijd berm. Mijn ervaring is dat je achterkant altijd lager moet zijn. Als je achterkant weg gljjd kun je hem altijd omhoog sturen. En eventueel met sper omhoog trekken. Maar rustig aan proberen hoever je kunt gaan. Theorie is mooi maar praktijk is altijd anders.
IF-V4-VD
@fendt2 toptip, bedankt
+1
sjuu
Menig dijk geharkt en geperst, dat omvallen valt mee zolang je de machines maar niet optilt. Meerdere keren naar beneden gegleden, verder rustig blijven. Het schuin rijden wel met dubbellucht went snel.
+1
Fast Eddy
Dubbellucht is een aanrader als je op taluds werkt. De vooras blokkeren zou ik niet doen als je dan een kuil of bult in het talud tegenkomt en het voorwiel komt vrij heb je maar 3 wielen aan de grond. Je zou gewichten in het midden van de trekker kunnen hangen. Zoals ze bij trekker trek ook doen.
+1
IF-V4-VD
@Fast Eddy Heb een 2WD dus die blokkade heb ik niet... dubbel lucht zal genoeg zijn hoop ik en ben nog aan het twijfelen om een ROPS erop te zetten ipv de cabine, weet niet of cabines sterk genoeg zijn nml.
Fast Eddy
@IF-V4-VD

Ik weet niet wat voor cabine er op zit. Als dat een Sekura of Fritzmeier is dan zijn ze stevig genoeg.
+1
IF-V4-VD
@Fast Eddy Kom ik op terug, herinner het merk me niet sorry.
Fast Eddy
Op breed spoor en gazonbanden ging ook altijd prima.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
IF-V4-VD
@Fast Eddy Sodemieters dat is stijl haha...
+1
Mario-fransen
@Fast Eddy de meeste taluds/ dijken zijn 1 op 3 staat voor 33% zoals deze foto denk ik ook laat zien.
Heb er zo al veel gemaakt met de bulldozer, deze worden later ingezaaid en onderhouden met trekkers ook zonder dubbel lucht erop. Wel altijd uitkijken met draaien en natte gedeeltes dan beter schuin omhoog rijden. Heb wel eens een taluds van 50% gemaakt die hebben we wel met een kabel tussen de trekker en bulldozer ingezaaid.
Als jou foto’s zie van je andere topic @IF-V4-VD lijkt me dat het bij jou minder stijle heuvels zijn, maar altijd nog uitkijken met bewerken natuurlijk.
IF-V4-VD
@Mario-fransen Hoi Mario, dat lijkt het zeker, maar het is sterk wisselend. De Taluten die jij bedoelt zijn redelijk recht, weinig kuilen enz. Bij mij wisselt het veel, zijn geen machinaal strak getrokken taluten. Kuilen door zwijnen bijv, of stukken die natuurlijk ineens stijler zijn. Maar als jij zegt, 33% kan, dan heb ik wel een getal waar ik mee kan werken.
+2
Mario-fransen
@IF-V4-VD dat is wel een punt ja die kuilen en misschien grote stenen en boomkluiten kunnen verraderlijk zijn. Die zorgvuldig benaderen en bewerken, en je wilt toch de dubbel lucht bevestigen dus heb je nog een extra zekerheid.
Het belangrijkste is rustig aan en met beleid bereik je meer.
IF-V4-VD
@Mario-fransen Denk idd dat dat het beste is rust en verkennen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden dubbellucht , tractor , deutz , massa , grond , marge , vooras en schuin geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0