Illustratie van:
26

Unimog 406 - Snelheid en vermogen

Hallo
Ik heb pas een unimog 406 gekocht. Zoals ik hier zo wat lees en op video's zie. Zouden ze tegen de 70 km/uur moeten lopen. Nu loopt de mijne met moeite 55km/uur de motor draait wel op volle toeren dan. Ook lijkt het dat hij niet echt al zijn vermogen heeft want als je van 5 naar 6 schakeld zonder de splitter dan moet hij veel moeite doen zonder dat er gewicht aan hangt. Versnellingen staan in de grootste stand. Motorremklep staat helemaal open en ondehoud heeft hij pas gekregen. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

+1
Onze 406 met een 6 bak dus zonder voorschakel enz heeft ook veel werk in de hoogste versnelling, maar hij doet het wel met een ton of 6 erachter, van 0 tot 40 ongeveer 5 versnellingen en de laatste pakt hij vanaf 1300 toeren op en loopt dan gewoon gestaag door, naar een max van 78 kmh
@goeiedag eem dat is wel gek dan dat de mijne op volle toeren maar 55 hooguit 60 loopt...
@jens-vandervelpen zeker dat je niet in de 6 laag rijd? Welke bak heb je er in liggen
@Koiter unimog is nog wat onbekend voor mij. Weet dan ook nie precies wat voor bak het is. Ik heb een lange versnellingspook met 6 versnellingen. Dan nog een pook waar je als het ware kan splitten en nog een pook met ik dacht 4 standen voor extra traag enzo.
@jens-vandervelpen grote G bak met voorschakel bak dus, onderste foto. Dan is het wel bijzonder dat hij geen 80 halen wil

(klik om te vergroten)

@Koiter klopt de onderste foto heb ik. Als ik zo zie heb ik em in de snelste stand staan... splitter gebruik ik ook dan trekt hij wat makkelijker door.
@jens-vandervelpen het L/H pookje ook goed staan op de H?
@jens-vandervelpen heb jij er geen een met een koppelomvormer /vloeistof koppeling? Die zijn er dacht ik ook en dat misschien daar jou probleem zit
@goeiedag eem het is een normale plaat koppeling. Hij slipt ook niet ofzo. Het lijkt echt dat er versnellingen te weinig zijn. Kan het misschien zijn dat de tussenbak voor de hoog en laag van een ander type ofzo is? Dat hij daardoor trager loopt?
@jens-vandervelpen zou het niet weten of er wat anders is ik ken alleen de 6 bak, van onze 406 en onze vorige unimog, een 421, maar die liep ook al dik 70
+1
Ik rij altijd met splitter eigenlijk, rijd net wat fijner. Maar lege Unimog moet zat zonder dat te doen door trekken naar de 80. Weet je zeker dat je een 406 hebt? 406 heeft de 6 cil om352 erin liggen, en de 403 de 4 cil om314, kwa uiterlijk en componten zijn ze verder eigenlijk gelijk
@Koiter het is daadwerkelijk een 406 met de 6 cilinder diesel. Ik vind het dan bizar dat ik maar aan de 55 tot max 60 kom en je hoort goed da de motor op max toeren draait
Zou het niet kunnen dat er "trage assen" onder zitten? Soms zie je wel eens in een advertentie dat ze zeggen dat er snelle assen onder zitten maar geen idee of het echt bestaat. Mijn 421 destijds liep 72 maar reed meestal rond de 45 kmh.
+1
Mijn 406 met 6 bak zonder splitter loopt 72, 5 naar 6 is altijd grote stap dus dat is niks vreemds
Je hebt de hoog laag naar achteren staan als je op de weg rijdt he, en gewoon in zn 3 begonnen en doorgeschakeld naar de 6 op de weg? Dan zou die normaal de 75 wel moeten halen. Hoeveel toeren maakt je motor. want een originele 84pk maakt 2550 toeren, en de 110 pk draait er 2800. Maar volgens mij maakt die gewoon de weinig toeren..
ik heb een 406 op grote banden en pomp op 130 pk staan met 2800 toeren, die kan ik zowat in zn 5 vertrekken leeg en halfgas doorschakelen naar zijn 6, en dan in een streep door naar de 85
@Steyr thomas dat verhaal van toeren 110pk 2800 toeren zal waarschijnlijk niet kloppen, onze 406 inclusief kloppende stamkaart uit Duitsland staat 84 pk en 2800 toeren
@goeiedag eem dan is die al eens geholpen, 406 is altijd 2550 toeren origineel😉 wat is je motorcode? Originele 406 van na 1973 is waarschijnlijk om353.902
@Steyr thomas moet ik eerst de stamkaart opzoeken, heb hem zo niet bij de hand , maar hij is van 1972, de unimog dealer waar ik de filters weg haal heeft hem een keer helemaal nagetrokken en haalde alles voor de dag en zei dat hij 100%origineel was, is wel een komunal agrar uitvoering
@goeiedag eem als je de binnenmotorkap open doet zie je ook een typeplaatje op het kleppendeksel zitten, daar staat het motortype op. Ik heb ooit eens een lijst gehad met alle motorcodes en uitvoeringen van pks, maar die krijg ik zo gauw niet meer gevonden.
@Steyr thomas het maakt mij niet uit hoeveel pk onze heeft, staat 84 pk op de kaart en hij loopt 27a2800 toeren
Kun je eens een foto maken van hoe je de poken hebt staan?
@Koiter heb een sticker binnen in hangen met al de versnellingen en denk dat ze goed staan. Ik neem er straks is een foto van.

(klik om te vergroten)

Volgens mij heb ik het probleem gevonden. Als ik de foto goed bekijk staat mijn pook in de L stand.... deze pook moet gewoon op de 0 stand staan om aan de grootste 6de versnelling te geraken?
@jens-vandervelpen nee L is goed, 0 is geen versnelling, dat is een neutraal stand
@Koiter jammer😅 anders was het makkelijk opgelost
Ik heb een 421 gehad, die was niet vooruit te branden, daar kon je eigenlijk ook niet harder mee rijden dan 55 ( hij liep wel 70 maar dan had je wel n extreem lange weg nodig)
Daarna heb ik een 406 gekocht, die liep 110 en die had er qua vermogen ook niks geen moeite mee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog 406 en hebben de trefwoorden unimog , motor , gewicht , vermogen , ervaring , snelheid , toeren , versnellingen en Unimog 406 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0