Illustratie van:
39

Deutz D6006 - Dubbellucht, welke aan te schaffen

Zoals ik in dit topic ( tractorfan.nl/topic/303258/) heb aangegeven, wil ik met dubbellucht gaan rijden inzake steile hellingen.

Echter nu heb ik de volgende uitdaging. Welke schaf ik aan en hoe vind je zoiets?
Ik zie allerlei mooie systemen die je kunt haken achter speciale bevestigingen in de velg, echter mijn D6006 heeft niet dat soort haken in de velg zitten.

Zie bijlage voor de velgen, hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Je zal toch iets in de velg moeten lassen.
Of Molcon blokjes of als je met een tussenring werkt een blokje tegen het verdraaien in de velg.
Bij alle systemen zul je er wel op moeten letten welke aansluitmaat je hebt.
13,6R38 past bijvoorbeeld naast 16,9R34 maar dan moeten je Molconhaken op 34 inch passen en in het geval van een tussenring dus een verloop van 38 naar 34.

(klik om te vergroten)

Dit is bijvoorbeeld een verloop van 42 naar 38
@DANOONTJE POWERR Is het niet gewoon makkelijker een zelfde maat band te gebruiken?
Of is 38 inch makkelijker te krijgen dat je dit voorbeeld noemt?
Balen dat er gelast moet worden in de velg, dat betekent dat de banden er ook afmoeten zeker?
@IF-V4-VD zelfde maat kan prima, maar ligt eraan of het te vinden is en even opletten dat je dubbellucht iets lager is als de trekker band, zeg maar geen glade banden aan de trekker en vol profiel op de dubbellucht, vinden je assen niet zo leuk. Molcon is gebruikt waarschijnlijk het goedkoopste systeem en werkt ook makkelijk, de blokjes waar de haken in vallen kosten ongeveer 5€ per stuk, maar dan moet idd de band er even af, of in elk geval terug gedrukt worden. Snelsluiters (gs, zeeman, stocks) met ring is ook een optie, dan wissel je een paar bouten van de velg met ogen en hoef je niks aan de velg te lassen, is wel flink duurder. Ring met centrale spindel is ook een optie, maar dan moet je wel een blokje in de velg lassen, maakt het aanzetten lastig maar is een goedkoop systeem
+2
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
gewoon makkelijker een zelfde maat band te gebruiken

Kan, maar het verbreed je zoekgebied op de tweedehands markt.

Een blokje tegen het verdraaien kun je zo wel lassen, steeds een stukje lassen en meteen koelen.
Molcon blokjes of ring zullen banden eraf moeten.
@DANOONTJE POWERR bij gs haken of k&s bussen hoeft je niet te lassen aan je trekkervelg of blokje te hebben
+1
@DANOONTJE POWERR klopt heel stuk duurder. Wel oerdegelijk
@stephan-inter Dat K&S spul is prachtig en vooral ook heel makkelijk erop zetten volgens mij.
+1
@IF-V4-VD ja ideaal. Nooit geen gedoe dat je dubbellucht stukje moet draaien om bij het blokje in de velg uit te komen.
@IF-V4-VD tractorfan.nl/picture/1466740/ hier had ik het voor en achter
@stephan-inter Wow wat een monster man!
@IF-V4-VD zou dit een mooie set zijn? Kosten 400 euro

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@IF-V4-VD
Je moet ze nog naar Polen hebben, maar als je Ebay een beetje in de gaten houd komen er voor minder wel complete setjes voorbij met molcon 5 ster. Als je ruim rekent nog €100,- voor blokjes.
Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?

ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
@R Bouwmeesters Zeker maar dit is in Polen... en je hoeft niet te lassen.
@IF-V4-VD Dat lassen, ik zie mezelf al klooien die banden los van de velg krijgen, of uberhaubt velgen eraf halen. Ook het verkeerd lassen van een blok, haha...
@IF-V4-VD Heb deze set aangeschaft. 300 euro. Prima prijs, nu op zoek naar een set wielen, maar dat wordt een stuk makkelijker verwacht ik
+1
Het goedkoopste is dubbellucht velgen met dikke spindel. Dan hoef je maar 1 klein blokje in de trekkervelg te lassen voor rond draaien. Je kan ook kiezen voor dubbellucht met molcon systeem. 3 of 5 ster. Hiervoor moet je wel blokjes in je velg hebben of lassen.
Verder kan je ook kiezen voor dubbellucht met gs haken. Zijn dure haken en de dubbellucht velgen ook. Voordeel is dat je dan geen blokjes of wat dan ook in je eigen velg hoeft te lassen. Alleen maar een oog op de plek waar nu de bout zit van je velgplaat.
Tevens heb je ook nog K&S bussen.(kock en sohn) niet de goedkoopste manier maar veel Duitsers werken hier mee. Je hoeft dan niet op zoek naar dubbellucht velgen maar zet er gewone trekker velgen bij naast.
Dus eigenlijk is de vraag meer wat wil je uit geven en welk systeem wil je.
Het is maar
Quote Reactie van @stephan-inter:
kock en sohn

Hoi Stephan, bedankt. Hoe bevestig je die spindel?
Is dit toevallig zo een aansluiting? olx.pl/d/oferta/…
Je han er een ring in lassen dan maakt t niet uit of je een 3 of een 5 ster heb
@leonardvdm Zijn die ringen standaard en waar te verkrijgen?
+3
@IF-V4-VD mede omdat jij voor stabiliteit gaat zou ik geen 3 ster molcon gebruiken. Die kan bij puntbelasting los gaan (breken) een 5 of 7 ster is beter maar ook duurder.
Ik zou zeker voor een ring dubbellucht gaan met een spindel in het midden.
En zo breed mogelijke band en zo breed mogelijke ring.
Dat alles maakt de trekker veel stabieler
+1
@IF-V4-VD
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
@IF-V4-VD mede omdat jij voor stabiliteit gaat zou ik geen 3 ster molcon gebruiken. Die kan bij puntbelasting los gaan (breken) een 5 of 7 ster is beter maar ook duurder.

Voor het dijken maaien en hooien gebruikten wij Molcon 5 ster met 16.9r38 op een 85 pk 4wd John Deere 6130 en Molcon 3 ster met 16.9r34 op een 75 pk 2wd Renault 751. In beide gevallen nooit los gesprongen of gebroken.
Dus met een Molcon 3 ster op een Deutz 6006 durf ik het wel aan. Die trekker is qua vermogen en gewicht nog stuk lichter als de Renault 751, dus de puntbelasting is dan ook stuk minder.
+1
@IF-V4-VD weet ik niet precies maar we hadden hier een trekker die het okk had en je loopt niet te tobben met aan haaken
+2
Neem aan zo te zien op de foto dat je 16.9R34 achterop jou trekker hebt zitten. Daar zou ik ook zeker een 16.9R34 naast zetten

Zoiets zou kunnen en in polen banden bij zoeken
tractors-and-machinery.nl/item/690662/…

Deze zouden ook kunnen maar die vermelding 67 cm doet mij denken dat ze misschien naast een shovel gelopen hebben

tractors-and-machinery.nl/item/581710/…

En deze..
tractors-and-machinery.nl/item/662420/…

In combinatie met deze
tractors-and-machinery.nl/item/652209/…
Is ook een optie

Dit is ook wel een mooi setje

tractors-and-machinery.nl/item/685412/…

Ken eventueel wel een pool die hier wel eens machines koopt die het voor jou mee zou kunnen nemen naar polen...
@Fendt926Driver Dank je wel voor jouw bijdrage! Ik ga erover nadenken!
@IF-V4-VD Ben je wel perse dubbellucht nodig? Aangezien je verstelvelgen hebt zou je de trekker ook nog op breder spoor kunnen zetten op enkele wielen.
Ook op enkellucht kun je al veel schuiner staan dan je nog prettig vindt, ik zou eerst eens een paar dagen met de trekker werken om er gevoel voor te krijgen.
+1
@R Bouwmeesters Daar heb je een goede... ik kan de velgen nog een stuk breder zetten inderdaad. Ik wil echter graag alle risico's uitsluiten, er zijn echt steile stukken bij, en ja, als je gaat, dan ga je, dus hoe ver kun je uitproberen? 😉 Maar je hebt zeker een punt! Heb een stuurstang besteld die verstelbaar is, dan kan de vooras ook breder
+1
@IF-V4-VD Dat snap ik, maar ik heb zelf ook al vaak gedacht dat ik iets dacht nodig te hebben en dat het achteraf meevalt.
Ik heb geen idee van de ruimte en omstandigheden daar, maar hier vind ik dubbellucht maar lastig als je het niet perse nodig bent.
Misschien dat het al ergens staat, maar voor het lassen aan de velg hoeven de banden er niet helemaal af, alleen losdrukken van de velg is genoeg, dat valt wat werk betreft best mee.
+1
@R Bouwmeesters Ik begrijp wat je zegt maar hier gaat het wel over de 15 graden heen op sommige stukken, dat is serieus stijl.
+3
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
dan kan de vooras ook breder

Breder zetten van de vooras heeft geen zin. De trekker kan altijd over de vooras kantelen omdat de as in het midden pendelend is. Hij kan dus zover kantelen tot het pendelen de aanslag bereikt, ongeacht hoever de wielen naar buiten staan. Je zult je stabiliteit dus via de achteras moeten bereiken door verbreding en/of dubbel lucht.
@roscho Dat is een hele slimme, daar had ik nog niet aan gedacht. Dank je!
@IF-V4-VD Maar dan de vraag, waarom hebben ze de breedteverstelling gemaakt op de D06 serie?
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
waarom hebben ze de breedteverstelling gemaakt op de D06 serie?

Mais verbouw je op 75cm. Bieten op 50 aardappel ruggen komt er ook precies bij.
Dus dan kun je de vooras in breedte verstellen.
@Fendt926Driver Ja dat zal zeker, toch in de gebruiksaanwijzing verkopen ze het wel een beetje als stabiliteit.
+1
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
in de gebruiksaanwijzing verkopen ze het wel een beetje als stabiliteit

Als het om de achterwielen gaat, klopt het. Als het om de voorwielen gaat niet.
Hierboven stelde ik ergens dat je een houten wig tussen het kantelpunt van de vooras zou kunnen slaan. Maar dan wordt de boel te star. Je zou een verhoogde stabiliteit misschien wel kunnen bereiken met een hydraulische cilinder met een stikstofbol en een drukmeter, zodat je een bepaalde druk kunt geven, maar alles toch niet helemaal star wordt.
@roscho Denk je dat het veel uitmaakt voor de stabiliteit op hellingen? Of is de achteras met dubbel lucht voldoende?
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
Denk je dat het veel uitmaakt voor de stabiliteit op hellingen?

Ik denk dat dubbel lucht zoveel stabiliteit zal geven dat je gaat glijden in plaats van rollen. Waar je dan terecht komt, weet ik niet. Glij je in een sloot of naar een nóg steiler gedeelte, dan is er natuurlijk geen houden meer aan. De weersgesteldheid zal ook nog uitmaken. Op nat gras glij je veel sneller dan op droge ondergrond.
Wij kunnen het uiteindelijk niet bekijken hoe jouw land eruit ziet, we kunnen het verhaal eigenlijk alleen theoretisch benaderen. Maar als je toch een loonwerker vraagt met een bosklepel, zal deze vast zoveel ervaring hebben dat hij jou advies kan geven.
@roscho ja klopt zeker. Het dal zit op ons land, weinig spannends waar ik terecht kom dan. Ik heb vanmiddag geweten en kan de velg breder zetten, scheelt 20cm, dat is best veel. Wellicht al genoeg stabiliteit, echter dubbellucht verlegd ook het draaipunt naar lager niveau, dat is wel echt gunstig.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6006 en hebben de trefwoorden dubbellucht , wielen , deutz , velg en velgen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!