Illustratie van:
20

Giant 452T - Loopt slecht eerste minuut

Mijn Giant 452t HD loopt slecht de eerste minuut. Als je hem stationair laat draaien blijft hij wel lopen, maar als je wat toeren maakt slaat hij af.
Na 1 of 2 minuten kan je doen wat je wilt, alleen krijg je weer problemen als je langere tijd vol gas draait.
Zit er ergens nog een diesel filter in wat de toevoer tegen kan houden? Of kan het bijvoorbeeld zijn dat hij ergens lucht zuigt? Het lijkt er op dat hij de diesel niet snel genoeg aan kan voeren of iets dergelijks.

Grof en fijn diesel filter zijn vervangen, elektrisch opvoerpompje is gecontroleerd.

Bedankt alvast
Boersen

Deel dit topic

Reacties

Ik begin bij zulke problemen altijd eerst bij de tankdop, die eraf en kijken of het al anders wordt.
Heb je hem al lang en was het eerst wel goed? Als het een machine is die lang stil heeft gestaan is er misschien bio aanslag in de leidingen ontstaan.
Kan best zijn dat de kleppen gesteld moeten worden. Lucht in leidingen kan. Luchtfilter ook schoon?
Is het gekomen na het vervangen van de brandstof filters? Zoja toevallig een brandstoffilter met vochtafscheider/indicatie sensor er op zitten. Via die afdichting of oring die er tussen zit kan hij ook lucht aan trekken de elektronice opvoerpomp kan dit stationair bij houden ma met hoger toerental niet.
Heb je het onderhoud zelf gedaan ? Als dealer het gedaan heeft gelijk dealer bellen en op laten lossen
+1
Monteer maar eens een nieuwe opvoerpomp. Klinkt als of de elektrische kapot is. De pomp op de brandstofpomp doet wel iets alleen niet genoeg.
+2
Heb ik ook gehad..

Bij het opvoer pompje onder aan het slangetje zit een zeefje. Die zat dicht door roest/ troep.. De tank heb ik onder uit afgetapt, gefilterd en en daar de tank mee gespoeld. En van het slangetje een1 cm afgesneden zodat het zeefje niet helemaal onder op komt. Toen laten lopen en de groffe doorzichtige en fijne brandstof filter vervangen
+1
De opvoer pomp heb ik ook al 2 keer vervangen. Als die bij op het contact zetten niet bromt is die kapot. Soms als ik hem een tikje gaf liep die wel.. uit eindelijk een nieuwe. Nadat ik de aanzuig slang hoger op heb gedaan heb ik geen problemen meer met de opvoer pomp
Weet niet of jullie type dat ook heeft. Maar wij hebben een 332st en die heeft op deze plek ook een klein brandstoffilter in de slang/leiding. Deze hebben wij al een aantal keren door onverklaarbare oorzaak moeten vervangen. Wij hadden dezelfde symptomen die jij benoemd, begint met af & toe totdat ie een keer helemaal niet meer wil. Filter is niet schoon te maken, enkel vervangen voor nieuwe.

(klik om te vergroten)

+2
Brandstofpompje, ik ook al 2x gehad, waarvan 2e vergoedt omdat er een slechte serie gemaakt is volgens mijn lmb
Lijkt mij een choke probleem. Te arm mengsel bij koude start. Dat lost op als hij warmer wordt. Daarna kan hij bij vol gas idd problemen geven, weer te arm. Je pomp zit het probleem. Sproeiers. Vuil oid
+2
@IF-V4-VD zon ding is een dieseltje hé... Heeft geen choke en sproeiers zoals een benzine
@bartjuh ah, tuurlijk ... Nou mijn punt blijft wel, te arm mengsel. Choke of niet. Dus of vuil in t systeem, of afregeling mengsel. Koude start heeft rijker mengsel nodig en volgas ook nml
+2
@IF-V4-VD Helder, maar toch lijkt het dat je meer ervaring met benzine motoren hebt dan diesel. Geen punt, er zitten hier veel mensen die geen verstand hebben van benzine, net als ik zegt de gek.
Een diesel werkt in principe met een overschot aan lucht, en het vermogen word bepaald door de hoeveelheid diesel die er bij komt. Mengsel gaat het dus niet over, wel een hapering in het brandstofsysteem; waarschijnlijk het lagedruk gedeelte.
Een verstopt luchtfilter resulteert in problemen bij hoog toerental en/of veel vermogen, maar is te zien aan overmatige rookvorming.
Lekker makkelijk, zo'n diesel 😄
@BouwmanH absoluut, benzinemotoren heb ik veel meer ervaring mee, oa in racerij maar heb 25 jr terug ook autotechniek gestudeerd. Niet veel mee gedaan later. Je hebt idd gelijk, er is geen gasklep bedenk ik mij net haha. Weer wat geleerd. Wat bedoel je met lagedruk gedeelte?
+4
@IF-V4-VD Het lagedrukgedeelte is in principe het gedeelte van de opvoerpomp naar de inspuitpomp, druk is daar 0.5 tot max een paar bar. Het hogedrukgedeelte is het gedeelte waar de brandstof serieus op druk word gejaagd richting verstuivers. Openingsdrukken van verstuivers zitten afhankelijk van de motor en de tuning tussen de 150 en 300 bar, voor een 'ouderwets' systeem.
Bij common rail is er ook een lage druk gedeelte, maar heeft het hogedruk gedeelte een soort voorraadkamer waar de druk afhankelijk van de gewenste prestaties en uitvoering 250 bar (starten) tot over de 2000 bar (vol vermogen). Dan openen de verstuivers niet meer door een drukpuls zodat de naald tegen de veerdruk in gelicht wordt, maar verzorgt elektronica de opening van de verstuiver.

Als het lagedruk gedeelte hapert, kan het komen door verstopte zeef in de tank, defecte opvoerpomp, lek in de zuigslangen, verstopt filter, storing in de stopzetter, of een haperend drukregelklepje in de inspuitpomp. En als er accessoires op zitten zoals een flow/verbruiksmeter of motorbeveiliging (beregeningsinstallatie of aggregaat oid) kunnen die ook nog lekker klieren
+1
@BouwmanH mijn oude lessen diesel incl common rail komen weer boven drijven. Bedankt voor de opfriscursus. Top om de storingen zo te kunnen analyseren.
+1
@BouwmanH Mooie uitleg. In dit verband is waarschijnlijk de laatste alinea van toepassing.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Giant 452T en hebben de trefwoorden voeren , giant , startproblemen , lucht , gas , diesel , vervangen , toeren , filter , slaat af en elektrisch geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0