Illustratie van:
3

Iseki TU 1700 - Sta op het punt te kopen, maar ik heb graag nog wat input

Hoi,

Ik sta op het punt om een Iseki TU1700 te kopen met voorlader en graafarm. Lijkt een goede maat voor de dingen die ik wil doen en is in goede staat. Maar er zijn drie vragen waar ik graag wat input op hoor van mensen die wat meer ervaringen hebben dan ik.

1. De bediening van de voorlader alswel de graafarm laten slechts één functie tegelijk toe per hendel. In het geval van de voorlader betekend dit dat ik niet kan kiepen en tillen tegelijk. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is als ik er bijvoorbeeld palletvorken opzet en iets een beetje recht wil houden. Maar misschien valt dit mee. Het lijkt me gewoon zo stom. Is dit erg vervelend? Is dit normaal?

2. Een kennis noemde dat het erg lastig kan zijn om te sturen met iets zwaars in de voorlader omdat er geen stuurbekrachtiging opzit en die bandjes flink in de grond kunnen zakken. Is dit iets om echt rekening mee te houden of betekend dat gewoon een iets grotere draaicirkel?

3. Ook heb ik horen langskomen dat dit soort trekkers "alleen gemaakt zijn voor rijstvelden" en met een zware last op de lader (300-400 kilo) en flink wat ballast weleens doormidden breken als je dan een hobbeltje neemt. Lijkt me vreemd voor een tractor, maar wellicht zijn ze daadwerkelijk niet voor dergelijk gebruik gemaakt. Enig idee? Dat zou jammer zijn om achteraf achter te komen.

Ik hoor graag alle advies en verhalen.
Vriendelijke groet,
Aldo

Deel dit topic

Reacties

+2
Bediening van 2 functies op de voorlader tegelijk moet welkunnen maar vergt wel enige handigheid.
Met 2 apparte hendels smoor je die van het heffen op 30% door de hendel niet verder te bedienen en tegelijk met de andere vingers bedien je de hendel van de bakbediening met de 70% olie die niet gebruikt wordt voor het heffen.
Bij een goede kruishendel wil het ook dan zoek je een midden positie op tussen heffen en kippen.
Met een slechte kruishendel wil het niet want die kent alleen voor achter en opzij en niets daar tussen.

Met een kraan achter en een voorlader voor moet de trekker ook bij redelijk lading voorin nog wel te sturen zijn. En anders klap je de kraan achter iets verder uit naar achteren.

Het trekkertje waar jij over praat weegt standaard 714 kg in 4wd uitvoering
Daar hangt dus al een 300 kg lader bijaan en een 400kg kraan achterop.
Dat betekend dat de 17 pk het dubbele al moet verzetten. Als je dan ook nog 400 kg voorin wilt hangen ben je wel zeker aan de max om te tillen.
Vaak is dit soort voorlader voorop met kraan achterop met elkaar verbonden met een frame die die krachten opvangt.
Zoniet kan de trekker bij de koppeling (het zwakste deel van een trekker) zeker wel op den duur door midden breken
+2
De reactie van @Fendt926Driver legt goed uit van de olie ventielen. Ook het sturen met de ballast achter op moet wel lukken, zonder lading draaien ze erg scherp, met veel gewicht voorop zal dat wel iets lastiger zijn. Maar die 300 tot 400 kilo voor op tillen met een voorlader is voor zo'n tractor echt veel dan is een subframe tot de achteras wel nodig, en als de kraan en niet aan zit een flink contragewicht om de vooras enig sinds te ontlasten
+2
Met hydrauliek kun je alles stukmaken. Ik denk dat de gewichten die jij noemt veel te hoog zijn voor zo'n trekkertje. In het begin zal alles wel lukken, maar naar gelang jij het ding beter kent en er meer van vraagt, gaat het een keer fout. Dat kan bij de vooras zijn, de fusees en de wiellagertjes, maar evengoed kan het hele ding middendoor breken. Kijk maar eens goed naar de dikte van de asjes. Berekend op 4-500 kg (max de helft van het totaalgewicht) plus een beetje voor een werktuigje. In theorie zou je er zoveel mee kunnen tillen dat het trekkertje achteraan los komt. Dan heb je dus 400 (last op voorlader) plus 150 (gewicht voorlader) plus 200 (stelgewicht kraan achterop) plus 750 (totaalgewicht van het trekkertje) plus je eigen gewicht (75-100 kg) alleen op je vooras. Zo kom je aardig in de buurt van 2 ton. Arme voorasje....
Als je per sé wilt laden en graven, zou ik eens kijken naar een leuke laadgraafcombinatie, die zijn ervoor gemaakt. Bijvoorbeeld deze: agritrader.nl/wielladers/graaflaadcombinatie/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TU 1700 en hebben de trefwoorden voorlader , vreemd , kiepen , tractor , advies , sturen , stuurbekrachtiging , bediening , trekkers en ervaringen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
3
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0