Noordoostpolder - Borden van 'nutteloze' passeerstrook voor trekkers worden weggehaald

De provincie haalt donderdag op de Domineesweg in de Noordoostpolder de verkeersborden bij de afgeschafte landbouwpasseerstrook weg. De strook werd in 2012 bij wijze van proef aangelegd om de doorstroming op de drukke weg tussen Urk en de A6 te verbeteren.

De gedachte was dat trekkers halverwege de Domineesweg tijdelijk op een aparte strook langs de weg zouden gaan rijden en zo het autoverkeer de kans gaven om te passeren. Met name tijdens de spitsuren zou dit geen overbodige luxe zijn.

Maar na een jaar trokken Urker bedrijven al de conclusie dat de stroken niet werkten en dat zij nauwelijks tijdwinst voor het verkeer opleverden. De bedrijven noemden de strook nutteloos. In 2014 trok ook de provincie zelf de conclusie dat de stroken niet werkten en dat ze in Flevoland niet voor herhaling vatbaar waren.

Een jaar later trok de provincie definitief de stekker uit het project. De borden en de stroken langs de weg werden toen niet weggehaald, omdat dit volgens de provincie kapitaalvernietiging zou zijn. Maar inmiddels zijn de borden boven de weg verbogen en beschadigd, daarom is besloten ze alsnog weg te halen.[image:script.omroepflevoland.nl/docs/… Streetview]

Deel dit topic

Reacties

+3
GerbertXL
Ik ben er een paar keer overheen geweest met de trekker maar mijn gedachten was meer : als ik er af ga kom ik er nooit meer op.
+4
MaxxuM4ever
@GerbertXL haha, dat was precies mijn gedachte toen ik het verhaaltje las, idee klinkt mooi achter een ambtenaren bureau maar in de praktijk sta je dan een eeuwigheid op die strook als het erg druk is. Beter was geweest die weg helemaal te verbreden lijkt me. Ik doe het wel eens op een rotonde, ff een rondje extra. Maar dan blijf je met de trekker op de voorrangsweg en kun je zelf bepalen wanneer je weer door rijdt.
spotmelker
Ik kom er regelmatig langs maar het trekker verkeer is daar helemaal niet zo intensief. Bovendien rijden de meesten aardig door zodat je op die 1,5 km lange weg amper tijdverlies hebt. Bovendien zijn die stroken veel te kort, je komt helemaal stil te staan voordat de eerste auto je kan passeren.
+3
radium45
Het is vooral de plek van aanleg die maakt of zo,n strook gaat werken in de praktijk. Hier in de regio worden ze veelal net na een rotonde aangelegd en dat blijkt beter te werken als op een recht stuk.
Van-Epscheuten
@radium45 ik heb ook wel automobilisten meegemaakt, die gingen de rotonde linksom, terwijl ik hem rechtsom nam.
+4
hobbyboer
@Van-Epscheuten Linksom is ook de bedoeling.
+6
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Van-Epscheuten:
die gingen de rotonde linksom, terwijl ik hem rechtsom nam.

Hier hou ik altijd het achterop komend verkeer in de gaten. Als het er maar een paar zijn op een weg waar netjes in te halen is doe ik geen moeite.
Anders ga ik de rotonde 3 kwart rond en stop dan om het achteropkomende verkeer voor te laten en sluit zelf weer achteraan.
Duurt hooguit een minuut.
En mede weg gebruikers zijn er vaak dankbaar voor.
En je kunt bij nood ook gewoon weer verder rijden omdat je toch wel voorrang hebt op een rotonde.
Ben ook wel eens langs de weg gestopt op een parkeerplaats maar dan kom je er veel slechter weer tussen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden flevoland , trekkers , 2012 , stekker , 2014 en a6 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0