Welke Olie gebruiken voor HolderB10 bjr 1955. En er komt olie uit de uitlaat. Probleem?

Hallo, Sinds kort heb ik een Holder B10 uit 1955. Kan iemand mij vertellen welke olie ik moet gebruiken (heeft dieselolie tank, en daarnaast een aparte olietank). Niet de carterbakolie.
En er komt olie uit de uitlaat. Is dit een groot probleem of heeft het met normale smering te maken?

Deel dit topic

Reacties

5000 fan
Olie geschikt voor 2takt diesel motoren
AG35
De olie uit de uitlaat, is heel normaal bij een B10. het is overtollige smeerolie, het oliepompje van de motor, staat afgesteld op de hoeveelheid, nodig voor, vol belast. en als je de motor, een tijdje vol belast, dan komt er ook geen olie meer uit de uitlaat. Wordt de motor weinig belast, dan gebruikt ie minder olie, en is er olie over, die er door de uitlaat uitkomt. 70 jaar geleden, was dat geen probleem..... en welke oliesoort is een discussiepunt, hier gaat er een minerale 15w40 in maar daar zijn de meningen verdeeld over...
rldekker
Bedankt voor jullie reacties. Zelf dacht ik ook aan 15W40 ipv tweetaktolie.
Het gaat om een 1 cylinder Sachs diesel. De trekker zal in het algemeen bij mij niet zwaar belast worden. Kan ik het oliepompje terugschroeven zodat hij er minder olie uitgooit. Gr. Roel
AG35
@rldekker het oliepompje kun je zo niet veranderen. De opbrengst is wel te wijzigen, maar dit is eigenlijk specialisten werk. Daar zijn ongeveer, net zo veel discussies over, als over welke olie. Mijn mening is dat het bij zon oude 2takt hoort, en als het je stoort, laat je um af en toe, even flink werken, dan is het ook weer een tijdje klaar met dat knoeien.
+2
flip1150
Let op als je de trekker (motor) gaat belasten dat je in een open omgeving bent. Door de hogere uitlaat temperaturen bij belasting zal waarschijnlijk de olie in de uitlaat tot ontbranding komen. Zet dan de motor niet uit maar rij gewoon door totdat deze uitgebrand is. Let op er komen dan brandende roet deeltjes uit de uitlaat en vaak ook nog vlammen. Als ik het zo na ga was dit de eerste manier van de uitlaat regenereren.
+1
langeslagdiesel
@flip1150 vroeger moest je de uitlaat van je brommer ook af en toe schoon branden. Dat kon op twee manieren. Of met de snijbrander, of meer vermogen genereren. Dan had je er ook geen last van. Maar dan doemde er weer andere probleempjes op.
rldekker
Bedankt weer voor jullie reacties. Ik zal e.e.a eens even proberen.
Vul de olie eerst bij met 15W40. Gr.
benbennienie
Holder schrijft in het handboek van de B10 / Sachs 500 cc voor dat je smeerolie SAE 20 moet gebruiken. 's Zomers kun je eventueel een dikkere olie SAE 40 of 50 gebruiken maar bij lagere temperaturen kan te dikke olie smeerproblemen opleveren. Ik gebruik dus altijd SAE 20.
Oliesputtertjes uit de uitlaat hoort bij het type trekker. Een oude tweetaktdiesel sputtert olie. Je moet het oliepompje beslist niet terugschroeven. Dan loop je kans op smeerproblemen en dus motorproblemen. De opbrengst van het pompje is afhankelijk van het toerental. 't Is dus niet zo dat hij teveel olie krijgt bij lagere toerentallen. Bij 2000 toeren is het gebruik circa 100 ml olie per uur.
Groet, Huub
benbennienie
Toevoeging: het advies van AG35 klopt als het gaat over de minerale olie. Gebruik een minerale olie en niet een moderne synthetische olie.
AG35
@benbennienie dat is ook wat ik schreef, een minerale 15w40. Verder hebben we hier ook de buldog olie, en de olie voor Detroit 2 takt geprobeerd, merkte er weinig verschil in. Bij een b10/sachs 500, vindt ik het soort olie eigenlijk het minst kritisch, die smeert altijd met nieuwe olie. In tegenstelling, tot de b12/sachs 600, die de overtollige olie,opvangt en terug pompt in de olietank
Landhope
Dit roken is inderdaad normaal bij een tweetaktmotor, of dit nu een benzine of diesel tweetaktmotor is, ook de reden dat de uitlaat na verloop van tijd enigszins verstopt raakt en uit gestookt wordt, daar die anders in vermogen mindert!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden olie , uitlaat , Holder , tank en dieselolie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
686