Fiat Someca 415 bij lage snelheid en stationair toerental geklapper in de reductiekasten aan de achterwielen

Bij lage snelheid en stationair toerental geklapper van de tandwielen in de reductiebak aan de achterwielen.

is er iemand bekend mee dat die tandwielen (Ver)slijten? of wel eens vervangen moesten worden?
de keerringen zijn allemaal nog dicht, heb ook geen olielekkages, zit ook nog olie in de kasten.

een beetje het probleem is dat bij heuvelaf rijden je niets hoort, maar zolang het op het plat gaat, of heuvel op, beginnen aan beide kanten de reductiebakken te grommen, en als je op een lage snelheid rijd met motor bijna stationair, beginnen die tandwielen te klapperen.

omdat ik toch wel veel tijd op de trekker zit wil ik wel van dat geklapper en gegrom af, ik kan me niet voorstellen dat ie dat ook al deed toen ie nieuw was?

wat zou een oplossing kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

Bert353
Niemand? Misschien bij een ander model fiat die dezelfde reductiebakken heeft?
Welten
Het enige wat ik weet is dat bij een 450, die komt na de 415. Er na de koppeling een koppelings demper zit. Bij nieuwere koppelingen zit deze in de plaat verwekt maar in het begin hadden de fiat's dat los. In deze koppelings demper zitten rubbers en door de tijd heen worden deze rot en gaat het klapperen met stationair draaien. Dat had onze 450 tenmiste. Er kan toch niks in je eindvertraging klapperen als de tractor in zijn vrij staat en stationair draait?
Bert353
@Welten Ja dat weet ik, die hebben we in januari nog open gehad en gecontroleerd, is helemaal nieuw.
Ik heb mijn eindvertragingen nog niet losgehad, omdat ik m nu bijna dagelijks gebruik, maar als ik hem in om het even welke versnellingen gebruik, en de motor dan bijna stationair draait (langzaam rijden en manoeuvreren) dan rammelt het spul, en ik denk dus dat dat komt door teveel speling? door de jaren heen op de tandwielen gekomen is?, keerringen zijn oud maar wel dicht, als er lagerspeling op zou zitten, had ik dat moeten zien, uitgedroogde keerringen kunnen geen speling opvangen en zouden dan toch lekken.
+1
Welten
Ik heb ook mijn eindvertraging op nieuw in de lagers gezet. Bij mij kon je ziet dat lagers hadden mee gedraaid. Maakte ook aan de rechterkant geluid met terug uit zetten
+1
Jan mf6465
Ofwel is het grommen er van nieuw al geweest, of wel hebben de reducties ooit droog of met te laag peil gereden hebben met de nodige slijtage gevolg. Ik heb zelf nog een someca 615 wat permanent aan de hefmast hangt en vind het een verschrikkelijk ding om mee te rijden. Zoveel lawaai en trillingen die heeft. Vreselijk slecht sturen. Maar hij gaat gewoon altijd. Half jaar of langer niet gedraaid, gewoon starten en alles werkt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden olie , trekker , fiat , someca , motor , toerental , vervangen , achterwielen , snelheid en nieuw geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0