Jankend geluid bij het starten in de versnellingsbak.
Is even een lang verhaal, maar dan is het hopelijk een beetje duidelijk:
Mijn JD 1020 heeft het al een tijdje dat bij het starten er een jankend geluid onder het schakeldeksel komt. Soms heeft ie het niet maar meestal wel. Bij het bedienen van de topstang wil hij ook wel eens gaan janken, maar als de achterbrugolie warm is heeft hij dit niet meer. Dan heeft hij het met het starten nog wel maar dan is dat na 1 sec over. Dit geluid heeft hij ook bij het loslaten van de aftakaskoppeling (hij heeft een dubbele drukgroep) ook had ik het vorigjaar dat het 35 graden was dat de Hi Lo in de Hi bij stationair draaien bleef janken. Het geluid is ineens begonnen, in het begin was het bijna niet te horen, maar na een kleine anderehalve maand was het een vreselijk rotgeluid geworden.
Ik heb de achterbrug al 2 keer open gehad, maar heb de oorzaak nog niet kunnen vinden...
Ik was begonnen met het drukventiel bij het schakeldeksel, die veren willen wel eens breken. Dit was ook het geval, maar helaas geluid was er nogsteeds.
Bij de eerste poging om de achterbruk te openen heb ik de hi lo vervangen, die deed het nog wel goed, maar de aandrijfas vanbde hi lo die naar de koppeling gaan waren de tanden bijna weggegeten. En omdat het geluid daar vandaar leek te komen. Werdt het een andere. Ik had de oliepomp niet vervangen, omdat die het verder prima deed.
Nadat ik de boel weer in elkaar had en hem wilde starten was het gejank weer terug, het duurde deze keer 5 seconden voordat het begon, normaal begon hij meteen. Ook tijdens het bedienen van de topstang heeft hij het gejank.
Omdat ik het geluid graag weg wil hebben, had ik een paar maanden later weer de boel open, deze keer maar wel de oliepomp opengemaakt. Deze had wat krassen, niet veel maar toch besloten deze te vervangen. Het geluid komt immers uit die richting. Nadat ik die had vervangen en de boel weer in elkaar wilde zetten, toch besloten het aanzuigfilter te vervangen. Dit bleek een goede zet, want de vorige eigenaar had met een te lange aftakas gereden..... hier kwam ik achter want de verbogen borgring van het lager van de aftakas kwam ik tegen in de achterbrug, ik heb dus de hele achterbrug maar gelijk schoongemaakt en al het slijpsel eruit gehaald, ook heb ik elk afdichtringetje wat ik maar kon vinden vervangen. Ook de hef gelijk maar van nieuwe afdichtringen voorzien.
Nadat de achterbrug weer troepvrij was de boel weer in elkaar gezet. Nieuwe olie erin zonder rotzooi. Helaas bij het starten weer hetzelfde geluid, het duurde wel weer een seconde of 5 voordat het begon. Ik had de pomp en hi lo vervangen en daarom maar een ander schakeldeksel geprobeerd. Helaas was dit het ook niet. Mij valt wel op dat het begint na het hydrauliekfilter, als de pomp deze moet vullen (had het filterpot met een nieuw filter maar niet gevult met olie dat doet de pomp zelf wel) dat het die 5 seconden geen gejank geeft.
Maar de hi lo en het schakeldeksel zijn dus vervangen, leidingen zien er ook goed uit, geen scheuren ect.
Heeft iemand ervaring met een raar gejank onder het schakeldeksel terwijl zo goed als alles vervangen is? Ik hoor het graag!
Ik heb een filmpie van het geluid, maar weet niet hoe deze toe te voegen in dit toppic.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden versnellingsbak , oliepomp , koppeling , geluid , starten , achterbrug , ervaring , vervangen , topstang , Aftakaskoppeling , Tractorfan en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Later op de dag stopte het.
Misschien eens kijken of je op bepaalde plekken (tijdelijk) een stukje binnenband kunt doen tussen stalen olie leiding en het frame.
Of tussen 2 olie leidingen