Illustratie van:
28

Fordson Power Major - Standaard koppeling goed genoeg?

Dag iedereen,
Ik ben bezig een fordson power major met dubbele koppeling te voorzien van een 6 cilinder motorblok, het type 510e.

Ik vroeg me af of de standaard dubbele koppeling sterk genoeg is, want deze is van aluminium heb ik me laten vertellen. Die koppeling is maar bestand voor een standaard 50 pk ipv 100.

Iemand die ook al zo een tractor verbouwd heeft en eventueel een oplossing hiervoor?

Alvast bedanmt iedereen!

Deel dit topic

Reacties

+1
De koppeling zelf is niet van aluminium.....alleen de bovenste kap waar de drukvingers inzitten is van aluminium....de koppeling, versnellingsbak en achterbrug is wel zo zwaar gebouwd, die kan wel 100 pk aan
@Bert-Landini dus standaard rijden zonder op tr voeren lukt nog
+1
@MF65power standaard 100 pk gaat lukken
+1
@Bert-Landini als je wel een andere koppeling in wil bouwen dan hebben ze bij vekoma in lemelerveld alles....daar maken ze ook koppelingen aangepast voor de trekkertrek.
@Bert-Landini
STANDAARD Zei je, deze tractor heeft STANDAARD 56 paardjes aan boord en dan heb je al een hele goeie, jij denkt nog steeds dat een 6 pitter standaard is er was ooit een standaard 6 pitter tractor van Fordson en dat was een blauwe Reiger dus .
@blauwe tractor nee snap best dat er nooit een 6 cil in een major gebouwd is.......heb het over een standaard 6 cil ford motor.....wijsneus
@Bert-Landini volgens mij heb jij al vaker commentaar gehad over je wijze antwoorden
@Bert-Landini ja de blauwe rijger was een 6 cil 45 pk perkins.....dat weer ik ook blauwe tractor...voordat we daar weer commentaar op krijgen.....
@Bert-Landini reiger
+1
De aluminium kap is wel het zwakste deel van de trekker. Bij de latere supers is dat allemaal wat verzwaard tov een power zelfs. Als je de 6 cylinder vol vermogen laat leveren en meer toeren laat maken is het levensgevaarlijk in mijn ogen. Als de koppeling uit elkaar vliegt krijg je een raar model koppelinghuis en daar zit je vlak bij. Het gaat vaak goed, maar dat is meer geluk dan wijsheid. De nieuwe 2 traps koppeling van kave schijnt een stuk degelijker te zijn.

Hoe doe je dat met je kenteken als je hem ombouwt?
@Hanomag22 momenteel enkel gebruikt voor trekkertrek, wil hem dit seizoen klaarmaken
@MF65power
Dus gaat deze ook weer de smeltoven van TATA in weg mooie blauwe tractor. RIP.
+1
@MF65power die aluminium kap vliegt uit elkaar bij teveel toeren. Als je de 6 cilinder afstelt op het toerental van de 4 cilinder gaat het prima.
@redeagle14 oke top, dus als ik er standaard mee rijd en niet opvoer moet dit prima lukken?
Wat mag hij dan maximaal aan toeren draaien?
+2
@MF65power major officieel 1600,………..zet er maar een versterkte in van kawe. Of nog beter een zonder dd koppeling maken. Dus andere bak.
@Hanomag22 Ja ben die overweging ook aan het maken voor een andere bak, past een dit gewoon aan een achterbrug van een power major?
Weet een versnellingsbak liggen.
+1
@MF65power ja. Kan er zo tussen. Beste optie. Dan heb je ook mogelijkheden voor zware koppeling en is de gewone koppeling heel betaalbaar.
+1
@redeagle14
Loopt een 6 cilinder zo veel meer toeren dan een standaard 4 cilinder?
+2
@Klein Rot uit mijn hoofd loopt een 6 met gemak 2400 toeren. Een 4 cil voor industrie toepassing en vrachtwagen toepassing draait ook harder dan in een trekker. De meeste majors maken tegenwoordig ook wel meer toeren dan de 1600 nominaal die origineel is voor een power. Probleem is dat die originele koppeling niet het sterkste punt is en dus bij overtoeren gewoon een groot risico is. Even voor het beeld, de aftakas draait 540 rond de 1200 motor toeren.
+1
@Hanomag22 @Klein Rot ik dacht dat een super major 1850 draaide en om die reden vaak een verhoogde en vertragende pto hadden.
+1
@redeagle14 ja. De latere motoren draaiden idd iets sneller. Die verhoogde pto is redelijk zeldzaam. De allerlaatste supers (met witte spatborde, plaatstaal wielen) hadden ook sterkere pto aandrijving en andere overbrenging zodat het motor tov pto toerental gunstiger ligt. De pk winst kwam toen uit een iets hoger toerental tov de voorganger met wel mechanische regelaar.
Bij een originele power is dat allemaal niet aan de orde.
Een 6 cilinder uit een combine zal normaal op 2200 toeren staan dacht ik, of 2400.
Waarom stoppen jullie niet gewoon, alles wat je doet is de historie naar de gallemiezen helpen : Er moet meer rook uit de pijp< het moet meer lawaai maken, het is nog steeds niet genoeg , als de collega iets verder komt is er gedonder in de glazen het houd een keer op. Hoeveel van deze mooie machines zijn er geëindigd in IJmuiden bij TATA weet je wel die gelegaliseerde milieu vervuilers. Ga met zo een tractor in de standaard klasse keien, boomstammen trekken . en heb er jarenlang plezier van. Aan het einde van het seizoen gaat er weer een richting TATA weet je wel die vervuilers uit het schone?????? IJmuiden pfffffff. worden allemaal omgesmolten to millieu vrindelijke 6 cilinders pppppfff. suc6 ermee .
+3
@blauwe tractor is de verpleging je valium weer vergeten te geven Jos?
Als je weer gekalmeerd bent kun je misschien wel een mooie open pijp voor hem maken. 👌🏻
@DANOONTJE POWERR
Dit soort klote en vooral waardeloze opmerkingen moet je proberen om in je >>>>>>> familie te lozen . Wedden dat je niet aangeboren blauwe ogen op loopt figuur.
@DANOONTJE POWERR
Kan je nog best wel een poepie laten ruiken groot b.........s.
+1
@blauwe tractor ben je nu alweer bezig blauwe tractor.....
@blauwe tractor ben volledig mt u eens , alles moet worden veranderd ,of aan gepast worden .persoonlijk ben ik ook voor, om het in de originele ,toestand te laten .nu is een ieder daar wel vrij in om , te doen , in dit geval een tractor .
er is in de loop van de jaren ernorm veel verprust , jammer
@miedemaman wat moet je met zo'n standaard ding? Das leuk als je 80 bent om een rondje mee te rijden maar verder niet, als je technische bent is het leuk om het maximale eruit te halen waarvan een ander denkt, "hoe dan"

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Power Major en hebben de trefwoorden power , tractor , versnellingsbak , motorblok , koppeling , 6 cilinder , fordson , fordson power major , cilinder , type en dubbele geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0