Illustratie van:
50

Iseki tx1500 - Gloeibougie werkt wel buiten het blok maar niet in het blok

Mijn Iseki TX1500 wilde niet starten nadat hij lopend is weggezet.
Inmiddels zijn de Accu, startmotor, dieselfilter, oliefilter en luchtfilter vervangen.
Hij draait met de nieuwe accu prima rond maar slaat niet aan. Na alles geprobeerd te hebben heb ik gemerkt dat de gloeibougies in het blok niet heet worden. Als ik ze eruit haal en tegen het blok hou en voorgloei worden ze mooi oranje heet en zijn ze niet meer vast te houden.
Zodra ik ze weer terug in het blok draai en voorgloei worden ze niet heet.
Met een multimeter heb ik gemeten dat ik 11 volt krijg op zowel het punt op het blok waar ik de bougie tegenaan gehouden heb als bij het schroefdraad wanneer de gloeibougie in het blok gedraaid zit.

Wat kan de reden zijn dat de gloeibougie niet gaat gloeien als hij in het blok gedraaid zit?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten

Arthur

Deel dit topic

Reacties

Hoe heb je hem ontlucht?
+1
@iantx1500f Toch wel net zolang tot er alleen diesel uit het systeem kwam. Vind het alleen vreemd dat buiten het blok de bougies gloeien oranje worden en niet meer vast te houden maar in het blok niet.

Ik ben met ontluchten bij het filter begonnen. Eerst de eerste schroef en daarna de tweede los en vast gedraaid. Daarna de dieselpomp. De leidingen aan de verstuivers heb ik als laatste gedaan en daar kon ik zien dat er voldoende diesel uit wordt gespoten.
@arthur-hendriks je meet 11 volt over de stiften. Welke spanning staat er vermeld op de gloeistift? Als de spanning zakt tot 11 volt trekken ze wel weinig stroom.
@redeagle14 Zal dat morgen checken. Wist niet dat je dat op de gloeibougie terug kan vinden.
+2
Als het is zoals je schrijft, dan is de massa van het blok niet ok en als je ze buiten de cilinder test, doe je dat blijkbaar op een plek waarvan de massa wel goed is.
Of maak ik een denkfout?
@duitshuisje Ik weet het niet, je zou het bijna zeggen. Maar de massa ligt vrij dicht bij elkaar (op de verstuivers)
Multimeter geeft hetzelfde voltage aan. Maar wellicht zegt weerstand meer maar weet niet hoe ik dat zou moeten meten en of dit uitmaakt.
+1
Als ze gemonteerd zitten neemt de cilinderkop de energie op
Hoelang gloei je?
Zou max30 seconden moeten zijn
En gashendel op volgas tot deze aan slaat
Dan snel terug naar een lager toeren tal

Ontluchten heb je gedaan zoals het hoort
@iantx1500f Ik had inderdaad het vermoedde dat het blok de energie overneemt maar als ik rond de 50 seconden voorgloei worden ze ietwat warm. Hoe heet worden ze bij jou na 30 sec?

Aanslaan doet hij niet, en geeft niet echt het gevoel te willen starten.
@arthur-hendriks
Heb de tx sinds enkele weken niet meer
Ook nooit aan gevoeld

Rookt de uitlaat wel met starten,
Op volgas?

Zoja zet eens een haardroger op standje heet
Op de cilinder kop en daarna de luchtinlaat dan zou die zeker aan moeten slaan (mits die diesel krijgt)
@iantx1500f Ja uitlaat rookt grijs tijdens het starten op volgas. Ik heb ook gemerkt dat de startmotor na 30 seconden sneller gaat draaien. Weet niet of dit een reden is? Startmotor is gloednieuw. Denk zelf aan en betere smeering na een aantal omwentelingen of deels verbranding (maar dat is een gok van mij). Ik ga die haardroger test proberen.
Als ze licht warm worden dan zullen ze wel goed zijn. Heb zelf ook een tx1500 en vraag me af of er iets blijft hangen in het systeem van uitzetten. Is dat een kleplichter of sluit het de diesel af? Als het een kleplichter is en hij sluit niet goed......geen idee......
@duitshuisje Heb het kleppendeksel eraf gehad maar kan van buiten niet veel afwijkends zien. De kleppen lichten alle vier evenveel
+1
Je bent zeker dat het diesel is wat die krijgt?
Geen water of andere meuk
@iantx1500f Ja wel diesel, geen water.
@arthur-hendriks
Als de gloeibougies niet werken en de rest is wel in orde dan zal er bij het starten witte rook uit de uitlaat moeten komen. Komt er geen rook uit met het starten dan komt er geen diesel in de cilinders.
@Klein Rot Er kwam eerder (voordat ik een nieuw diesel- olie- en luchtfilter heb geinstalleerd) witte rook uit de uitlaat maar nu licht grijs tot donker grijs
+2
Draad van gloeistift en in het blok eens goed schoonmaken.
+1
@arthur-hendriks Als je met wat langer gloeien nu toch warmte kunt voelen, geeft mij het idee dat de gloeibougies wel werken. Als warmte het criterium zou zijn, zou je die drempel weg kunnen halen door gewoon met een föhn voor te verwarmen (zie opmerking @iantx1500f )
Wel witte rook = brandstof aanwezig. Geen rook = geen brandstof (zie de vraag van @iantx1500f ). Je gaf daar nog geen antwoord op. Ik heb het idee dat er met ontluchten toch iets fout is gegaan of dat ergens een klein lekje is, waardoor hij lucht aanzuigt i.p.v. brandstof. Bijv. een rubberring boven de behuizing van het brandstoffilter of de ontluchtingsschroef die niet goed afsluit.
Bij deze kleine motortjes moet ontluchten erg nauwkeurig gebeuren, met een beetje lucht in de leiding krijg je ze niet aan de praat.
@roscho Ja heb alles gecontroleerd op het aanzuigen van lucht. De diesel uitstoot uit de leidingen voordat deze de verstuivers ingaan zijn ook gelijk aan elkaar.
Er komt wel grijze rook uit de uitlaat tijdens het starten. Ik zal die proef met en fohn of verfbrander eens proberen.
Evt al met ether geprobeerd? Of aanslepen zodat de motor veel sneller draait
@mdoornekamp Aanslepen geprobeerd maar was geen succes met de tractorbanden. Deze hadden geen grip op de verharde weg. Ether niet geprobeerd
@arthur-hendriks
Quote:
geen grip

Heb je hem wel in de hoogste versnelling dan?
@mdoornekamp Ja, in de hoogste versnelling. Maar ik geef het nog een keer de kans. Wellicht vandaag
@arthur-hendriks
In welke versnelling is dat geprobeerd
@Klein Rot De hoogste, de 3de
@arthur-hendriks
Zou eerder met start vloeistof starten als aanslepen
Overbrenging van de tractor en het gewicht daarvan werkt niet echt

Als start vloeistof zou ik dan eerder wd40 gebruiken
Is ietsje minder agressief
Als je dit doet nadat je het blok opgewarmd hebt met de fohn
Cilinderkop moet dan echt knap warm zijn
Dan moet die lopen
Anders is er wat anders aan de hand
@iantx1500f Ik ga het nog eens proberen. Net leverde het iets op. Alleen 1 keer een knal nadat ik de remmenreiniger had ingespoten. Er is dus wel ontbranding. De verfbrander op het kleppendeel ( ik heb het kleppendeksel verwijderd) of tegen de zijkant van het blok houden?
Quote Reactie van @arthur-hendriks:
een knal nadat ik de remmenreiniger had ingespoten

Dat betekent dat de remmenreiniger al in de luchtaanvoer ontsteekt. Dat is niet zo goed en als je pech hebt, vliegt je luchtfilter uit elkaar. Het kán een aanwijzing zijn dat de kleppen niet juist functioneren, maar eigenlijk is dat onmogelijk, je hebt hem lopend weggezet en er verder niets aan gesleuteld.
Het best kun je warme lucht inblazen in de luchtinlaat. Misschien moet je daarvoor het luchtfilter verwijderen.
@roscho Ben direct gestopt met de remmenreiniger. Heb het wel geprobeerd met de verfbrander warme lucht toe te voeren maar dat had ook geen effect. Filter heb ik daarvoor verwijderd
+2
@arthur-hendriks Als we alles op een rij zetten, hebben we nu het volgende:
- brandstofsysteem schoon en ontlucht, geen water in systeem
- witte rook tijdens starten > er komt dus brandstof in de motor
- gloeibougies worden warm
- startmotor gaat voldoende rond, dus accu is OK
- motor wil zelfs op remreiniger niet starten (zelfs niet op volgas).

Als ik dit alles overzie, dan ben ik bang dat er iets anders aan de hand is, ik denk bijv. aan niet goed werkende kleppen of tekort aan compressie (zuigerveren).
@roscho Dacht zelf ook aan zuigerveren. Maar het is niet zo dat hij gemakkelijk door de compressie heen start. Ik heb wel duidelijke ploppen rook uit de uitlaat.
+1
Quote Reactie van @arthur-hendriks:
duidelijke ploppen rook uit de uitlaat

Dan zou ik zeggen dat er misschien bij de brandstofpomp iets niet in orde is: jij denkt dat je gas geeft, maar de pomp geeft niks, misschien omdat daar iets is losgeschoten.
@roscho Interessant.
@arthur-hendriks
De hete lucht moet in de inlaat van de motor zodat de zuiger de hete lucht opzuigt. op de buitenkant van het blok heeft het geen effect.
+1
@Klein Rot
Cilinderkop heeft zeker zin
Komt de lucht in een warme ruimte aan dan
@iantx1500f
Op de cilinderkop moet de lucht eerst veel te veel ijzer verhitten dan hebben we het nog niet over koelwater dat er ook nog zit
@Klein Rot
Bij dit kleine blokje krijg je hem toch redelijk op temperatuur

Zelf in de winter wel eens gedaan

De kou moet er af zijn
@Klein Rot Ah, helder.
Probeer met een snufje remrijniger in de inlaat als hij aan slaat weet je dat t niet ergens anders aan ligt
@leonardvdm Geprobeerd maar zonder succes. Veel mensen zeiden dat dat ook niet zo'n beste methode is. Dat je de motor ermee de vernieling in helpt.
+4
@arthur-hendriks
Als je dat met een beetje verstand en beleid doet is er niks aan de hand. Als dat iedere dag nodig is is er wel wat aan de hand motor versleten
+1
@arthur-hendriks klopt maar je moet toch ff wat
Blijft de vraag hoed het uitzetten met de gashendel is geregeld. Diesel toevoer stoppen (zal wel denk ik)? of is er een andere voorziening die kan haperen?
@duitshuisje misschien veertje op de brandstof pomp gebroken
Quote Reactie van @duitshuisje:
Diesel toevoer stoppen (zal wel denk ik)
en @mdoornekamp

Als de motor tijdens starten witte rook uitblaast, zal de brandstoftoevoer geen probleem zijn. Ik vrees dat er dan een compressieprobleem is: kleppen, zuigerveren o.i.d.
+2
Even uit de oude doos, want een jaar of 40 geleden. Ik was toen een Citroen Traction Avant aan het opknappen. Motor er uit etc. Weer in elkaar en eindeloos geprobeerd hem te starten, hij deed niks. Kreeg wel benzine want bougies waren nat. Lang verhaal kort: op zeker moment dacht ik, laat ik eens kijken hoe goed die benzine brandt. Bleek dus helemaal niet te branden, want die was gedegenereerd in de tussentijd (had ik nog nooit van gehoord). Als er dus niet iets anders te vinden is, zou je hier ook kunnen kijken hoe goed de diesel brandt. Wel de diesel nemen die uit de pomp komt dan. Ik weet wel dat die niet of veel minder snel degenereert, maar ja.......de test is makkelijk genoeg en je weet nooit.
@duitshuisje Zit wat in, maar ik heb in augustus vorig jaar de tank per ongeluk helemaal leeg gereden. Daarna is er altijd vers getankt. De laatste tankbeurt was half november vorig jaar.
@arthur-hendriks
Voordat de diesel kapot is ben je enkele jaren verder
Ja dat klopt. maar als er niet iets anders te vinden is, zou ik de test toch doen, omdat je niet weet wat er gebeurd kan zijn. Maar als er nog wel iets anders na te kijken is, gaat dat voor natuurlijk.
+1
UPDATE!

De verstuivers zijn eruit gehaald en wat bleek. 1 verstuiver werkte niet. Er kwam wel diesel door de leiding naar de betreffende verstuiver maar wist het niet erdoor te drukken.
Pomp zal eraf moeten en kijken of deze te reviseren valt en anders wordt het een nieuwe.
Ik hou jullie op de hoogte totdat de TX1500 weer loopt 😀

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki tx1500 en hebben de trefwoorden accu , blok , oliefilter , startmotor , testen , starten , oranje , vervangen , luchtfilter , iseki en tx1500 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0