Illustratie van:
24

Deutz D3005 - Membraam brandstof pomp schoonmaken

Ik heb net de dieseltank gereinigd en ga morgen een nieuw dieselfilter kopen. De huidige was enorm vervuild en dat verklaard waarschijnlijk het inhouden bij het gas geven.
Nu las ik ook dat er in de brandstof opvoerpomp ook een membraam zit die vervuild kan zijn. Is dit eenvoudig te reinigen en heeft iemand ervaring hoe?
Bijgevoegd een foto, want weet niet zeker wat de pomp is (volgens mij meest rechts).

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
@tobsie
Klopt dat gelige ding is de brandstof opvoerpomp
@Klein Rot ok. Moet ik de hele pomp er af halen om het membraam te reinigen?
+1
@tobsie
Dat is wel het makkelijkste pomp zit met 2 boutjes op het motorblok. Wel nieuwe pakkingen monteren na schoonmaken
+1
Als het goed is houd het brandstof filter het vuil tegen zou eerst maar proberen met een nieuw filter.
@WILM ok, maar kan ik naderhand de opvoerpomp er af halen zonder de tank leeg te halen?
+1
@tobsie Haal je de opvoerpomp eraf, let dan meteen even op of er in de banjobout van de brandstof-aanvoerleiding nog een klein gaasfiltertje zit. Zit het erin, dan kun je het eruit draaien met een grote schroevendraaier.
+1
@tobsie zit brandstof kraan op.
+1
@WILM @tobsie Staat die kraan wel goed open?? Je zult maar een dag aan het knutselen zijn en er dan 's avonds achter komen dat je brandstofkraantje dicht zat.... 😂
+2
Je kunt het pompje ook laten zitten , en het ronde dekseltje aan de onderkant eraf halen
(1 boutje in het midden ) achter dit dekseltje zit een messing zeefje , dat vaak vol vuil zit ;
(dit vangt het eerste vuil op uit de tank )
Wel een nieuw pakkinkje monteren onder het dekseltje .
Trouwens dit heb ik nog niet vaak gezien ; een opvoerpompje zit meestal andersom ; dit lijkt een beetje vreemd omdat hij "ondersteboven" zit
Wel tank kraan even dichtdoen anders loopt de brandstof er uit .
@basia ok dank je, maar door de brandstofkraan dicht te doen kan ik dit dus ook achteraf doen als het probleem niet verholpen is.
+2
Als je het filter uit de tank haalt is de brandstof afgesloten is ooit het idee geweest, je kan ook gewoon een bout met moer en cu ringen in de brandstof slang doen

Ik zou idd zoals een aantal al zeggen t pompje er niet afhalen, gewoon dat m5 schroefje d'r uit, en schoon maken, op kramp kost zo'n setje 10 euro ofzo, afdichtingen en zeefje
Het membraam was ook behoorlijk vuil. Dus blij dat ik dit ook heb losgehaald. Volgens mij hoef ik deze niet te vervangen voor een nieuwe na schoonmaken. Of hebben jullie een andere mening? Pinnetjes lijken wel afgebroken.

De pakking van het bakje ziet er nog wel goed uit. Is vernieuwen altijd nodig?
Zo ja, weet iemand het artikelnummer van deze pakking?

Dieselfilter was overigens ook helemaal verstopt en dikke smurry in de afvoer waar het filter in zit. Dus dat is ook allemaal weer schoon.

Ook het netje om het tankdopfilter is kapot. Dus dit moet ook vervangen worden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@tobsie die pinnetjes zijn niet afgebroken, de achterste zijn korter omdat anders het dekseltje niet goed past, het deksel drukt op de pennetjes en daardoor blijft het zeefje op zijn plaats gedrukt

het membraam is eigenlijk het rubbere ding wat in je pomp zit, deze is niet zichtbaar, wat je nu los hebt is dus gewoon een gaasje

je kunt proberen om de pakkingen te hergebruiken, ik zelf hou niet echt van dat getob maar als het dicht is is het dicht! onder het boutje/schroefje zit ook een rode fiber rinng, deze lekken altijd is mijn ervaring na demontage

1260049N is het kramp nummer om te bestellen
@Rick V dank je.
Ik zie dat membraam zo niet zitten. Is het voldoende om het gaasje te reinigen. Of kan ik toch bij dat membraam komen?
+2
Quote Reactie van @tobsie:
gewoon een gaasjeje kunt proberen om de pakkingen te

Membraam is Als het goed is gewoon schoon, dit membraam beweegt en pompt dan dus soort kort uitgelegd, het voegt mijns inziens niets toe om zo'n pompje uit elkaar te halen
+2
Quote Reactie van @tobsie:
kan ik toch bij dat membraam komen

Als het opvoerpompje pompt, is het niet nodig om het membraan aan te raken. Het is gewoon een nylon velletje, dat bij het pompen op en neer wordt bewogen. De brandstof gaat er dus niet doorheen, maar het zuigt brandstof aan het blaast het door een ander gaatje weer uit. Het zit vast aan een klein heveltje vanuit de motor (distributie), dat heveltje gaat bij draaien van de motor steeds heen en weer. Het membraan zuigt brandstof aan. Gaat het weer terug, dan sluit zich een klepje in een gaatje en wordt de brandstof door een ander gaatje naar de brandstofpomp gedreven. In dat tweede gaatje zit vervolgens ook weer een klepje, dat ervoor zorgt dat de brandstof niet terug kan stromen. Zie ook de afbeelding, overgenomen van www.dedieseldokter.nl. Overigens zijn de meeste moderne trekkers voorzien van een elektrisch pompje.

(klik om te vergroten)

Opvoerpompje
+1
@Rick V na het vervangen van het dieselfilter en schoonmaken gaasje loopt de trekker weer perfect.
Nu ben ik dom geweest en heb niet de fiber ring vernieuwd dus het lekt inderdaad diesel bij de schroef. Het was niet zozeer zuinigheid, maar kon bij kramp alleen wat kopen als ondernemer. Dus ik dacht ik probeer het wel.

Nu is de vraag hoe ik de schroef en kap weer kan verwijderen zonder dat allen diesel uit de tank loopt.
Is hier een manier voor?
Ik zie namelijk nergens een afsluiter voor de diesel toevoer.
+2
@tobsie
Als het goed is kunt u het dieselfilter in de tank weer omhoog halen dan sluit de afvoerklep in de tank en hoeft hij niet helemaal leeg.
@Klein Rot weet ik, maar ik las ook dat dit meestal niet meer functioneert. Dus ik dacht dat er wellicht ook nog een andere manier was.
+1
@tobsie
Gewoon proberen ontlucht schroefje op filter iets openen en filter uit tank lichten.
Iemand nog een alternatief ipv het dieselfilter wat er nu in zit?

De huidige is VTE 441 en een vrij duur filter:
Durchmesser: 65 mm
Höhe: 108 mm
Gewinde M6
Vergleichsnummern: 1457431161, 02940248, 03387094


Als ik de vergleichsnumnern bekijk dan zou deze DISK3737 ook goed moeten zijn, maar deze ziet er wel compleet anders uit.
+1
Quote Reactie van @tobsie:
Iemand nog een alternatief ipv het dieselfilter wat er nu in zit

Je zult altijd een fatsoenlijk dieselfilter moeten hebben, daar valt niet aan te tornen. Maar om te voorkomen dat dit zo snel vervuilt, kun je misschien een doorzichtig filtertje in de leiding monteren, die het eerste grove vuil tegenhoudt. Voordeel is dat je hier van buitenaf kunt zien of er vuil in zit.
Bijv. deze:
techniekwebshop.nl/mann-filter-brandstoffilter-inl…
+1
@tobsie VTE-441 bij Histoparts 39,95 euro (artikel nr DU 115)
Op een Duits Deutz forum heeft iemand zij het met kleine aanpassing een vervanger voor zo hij daar schrijft voor ong. 8 euro . ik weet niet of de link werkt .
deutzforum.de/threads/…

Pat techniek heeft het filter 03387094 voor 28,50 ex
webshop.pattechniek.nl/brandstoftankfilter-hoogte-…

Techniek webshop zelfs voor 25,23 incl
techniekwebshop.nl/hifi-brandstoftankfilter-567997…
+1
@basia oldtimer-trekker.nl/index.php/…
20 euro, maar 9.50 verzendkosten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D3005 en hebben de trefwoorden deutz , gas geven , dieseltank , pomp , kopen , schoonmaken , ervaring , brandstof , reinigen , d3005 en opvoerpomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0