Illustratie van:
39

Massey Ferguson 6290 - Hydrauliek probleem, hef probleem

Goedemiddag,
Bij onze 6290 werkte na aanschaf de hydrauliek niet naar behoren. Bij het bedienen van de handels, gebeurde er weinig tot niks. Behalve als ik ging sturen, dan werkte het naar behoren.
Vorige week is alles doorgemeten qua druk enzo en bleek een onderdeeltje bij het ventielenblok op de achterbrug kapot te zijn. Een soort klepje die bleef hangen. Die vervangen, en toen werkte met mest strooien alles zoals het hoort (bodemketting, schuif & achterklep).
Echter, met ploegen weer niet. Soms tilt die de ploeg in 1x goed op, maar vaak komt die net met de laatste schaar uit de ploegvoor. Tijdens draaien op de kopakker (dus sturen) tilt die hem net hoog genoeg om te wentelen. Bij het wentelen moet ik dan het stuur doordraaien zodat die over het dooie punt kan vallen.
Gisteren de cultivator eraan gehad, die tilt die in 1x omhoog zonder dat ik moet bijsturen, maar niet op de max snelheid zoals zou moeten. Bij het heffen van het frontgewicht moet ik wel bijsturen.
Het lijkt erop dat wanneer er extra olie gevraagd word, door bijvoorbeeld iets zwaarders zoals een ploeg, te liften dat deze olie niet gegeven wordt. Mij is verteld dat de trekker load sensing heeft. En we vermoeden niet dat het de pomp is aangezien die vaak momenten heeft dat alles wel gewoon goed werkt.
De LMB zou vandaag even weer in de boeken duiken, maar dacht misschien is er hier ook iemand die tips etc heeft.

Groet,
Hylke

Deel dit topic

Reacties

Ik heb geen idee maar topic komt nu wel weer hoger te staan. Wel genoeg olie in de achterbrug? Maar lijkt mij een klepje ( prioriteitsventiel) doordat je stuurt (sturen heeft altijd voorrang) komt de olie wel vrij. Denk dat die klep blijft hangen
@wilbertkw ja bij het rechterachterwiel zouden ze alles even doorkijken en evt schoonmaken. Olie is vorige week bijgevuld.
@Emmink daar zit ergens een soort verdeelblok vd olie als ik zo begreep
@Emmink al wat wijzer geworden? Het antwoord van @mfrijder klinkt logisch .
@wilbertkw nog niet, maar zodra ik meer weet zal ik t zeggen😉
+2
@wilbertkw ik was het antwoord van @mfrijder vergeten door te geven..
Laatst is bij het olie bijvullen ook het hydrauliek filter vervangen trouwens.
Prioriteit ventiel en alle klepjes veertjes etc is open geweest en schoon gemaakt. Daar zat wel vuil in.
De platen vd handrem zijn ook niet zo best meer. Hadden de kabel vervangen om hem weer goed op te kunnen stellen maar hij werkt nog steeds niet. Kan zijn dat al langere tijd is en met het hele probleem ook nog te maken heeft🤷
In ieder geval, na t schoonmaken was t nog niet goed begreep ik dus nu wil hij kijken of dmv drukmeters in de cabine te plaatsen voor de herdruk etc te kunnen meten en kijken of dat nog wat oplevert
+1
Er zit nog een klein filtertje in het bovenste (eind)blok bij de stuurschuiven, als die vervuild is dan werkt de Ls ook niet goed.
@mfrijder is ook schoon gemaakt begreep ik net
Zit er een scheur in de leiding (let in het bijzonder op gebogen bochtstukken ,daar is het leiding materiaal dikte dunner door vervorming) of een scheur in het pomphuis of ventiel? Probleem wat je omschrijft doet mij daar aan denken. Als dit inderdaad het geval is, wordt het probleem alleen maar erger.
Hoe te testen, pomp en leidingen onder druk bekijken indien mogelijk. Ik ben altijd benieuwd om te horen wat het daad werkelijk is geweest, succes.
@DB780 hoi, nee trekker is nagenoeg lekvrij. Pomphuis kan ik navragen maar denk dat als daar een scheur zou zitten dit al wel aan het licht gekomen zou zijn.
Pomp en leidingen etc zijn volgens mij allemaal onder druk gezet om de pomp te testen en uit te sluiten of de pomp zelf stuk was. Maar dit leek allemaal perfect. Het zit 'm in de aansturing van de pomp. Daar gaan we volgende week mee verder kijken
Is de LS regelaar (3716371M1 of 4303868M1) al vervangen om te zien of dat verschil brengt?
Prioriteitblok (3790025M1) kan ook van deze vage storingen veroorzaken....
@mfrijder voor zover ik weet niet. Maar merkte gisteren met maaien dat als je de hydrauliek hendel zachtjes aantrekt en doortrekt dan trekt die de maaier zo op. Doe je t snel, dan niet. Dus dat duidt daar wel op. Zal straks eens op de andere ventielen proberen en ook met de hef. Kijken of daarmee t zelfde gebeurt
+1
@mfrijder @wilbertkw de regelaar vd pomp bleek kapot te zijn zoals verwacht. Die is gisteren vervangen en die monteur heeft m getest. Alles werkte naar behoren en de druk overal was goed. Totdat de pomp zelf het begaf... waarschijnlijk was die toch verder versleten dan verwacht en verklaard dat ook het kreunende, soms jankende geluid. Wordt vervolgt
@Emmink Dat is dan dubbel pech!
Die pomp kost een aardige duit.....
Wel raar dat jouw dealer met de drukverschil meet test er eerder niet achter kwam dat die regelaar niet goed werkte, dit zou ook nog met de schade aan de pomp te maken kunnen hebben.
Ergens in zeeland zit nog een bedrijf dat deze pompen kan reviseren mocht een nieuwe niet meer leverbaar zijn (dit had ik 2 jaar geleden bij een 8160) .

(klik om te vergroten)

Linker zijdeksel met LS
@mfrijder ja zal wel weer in de papieren lopen ben ik bang. Je moet d'r ook beetje geluk mee hebben zeggen ze. Met de aanschaf van andere vrachtwagen en 2e shovel hadden we behoorlijk geluk. Nu weten we dus ook wat pech is. T is niet anders denk ik dan maar😅
@Emmink het kan ook zijn dat de vulpomp stuk is. De vuldruk moet altijd min. 1,5 bar zijn. De vulpomp zit aan de binnenzijde van linker zijdeksel op de achterbrug.
Nu we het hier toch een beetje over hydrauliek pompen hebben, ik twijfel toch of onze trekker nou wel of geen loadsensing heeft. Iemand enig idee hoe je dat kunt checken?
@Marcsteffens6265 Maak een foto van het ventielenblok en/of het rechterzijdeksel van de achterbrug/versnellingsbak onder de cabine dan kunnen we het meteen zien.
@mfrijder dit of bedoel je wat nog verder naar achter zit?

(klik om te vergroten)

@Marcsteffens6265 die van jullie heeft geen load sensing. Dat kon ik zien aan het ventielblok achterop op 1 van je foto's
@MaartenMandemaker oke, kon wezen dat hij het wel heeft alleen de aansluiting miste. Maar dat weten we dat ook weer. Als het er op zat hadden we de aansluiting er op gemaakt, om er een andere pomp op te zetten wordt ons te duur.
@Marcsteffens6265 Als je load sensing hebt ziet je ventielenblok er zo uit

(klik om te vergroten)

@MaartenMandemaker Zo ziet er dat nog niet uit bij een 6265
@mfrijder Bij een 6465 wel, althans bij onze 6475 indertijd wel
@mfrijder o dit gaat ook over een 6465, de 6265 heeft het niet dat weet ik wel zeker.
@Marcsteffens6265 Verder naar achter, net voor de astrompet
@Marcsteffens6265 Ofwel, zit er rechts aan het achterbrughuis een opschroefbaar aanzuigfilter of links een filterpatroon in een kunststof behuizing?
..

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Emmink die is inderdaad kapot😬 hopelijk verder geen schade veroorzaakt. Want een klein stukje metaal kan schade en storing geven
@wilbertkw geen idee maar nu we toch al op die weg zijn zal t me niet verbazen als dit nog een staartje krijgt😅
@Emmink Hallo, van onze 6290 is de LS pomp getest en bleek deze ook niet helemaal goed meer. Als ik het goed begrepen heb heeft hij 10% verlies.

Jij hebt er inmiddels een andere op zitten misschien? Ik was benieuwd wat een nieuwe of eventueel een revisie kost.
@Mkl87 pfoeh, zo uit hoofd weet ik de bedragen niet meer maar volgens mij was een gereviseerde 2x zo duur als een gebruikte. Maar bind me er niet op vast hoor
@Emmink oke, een gebruikte zou ik niet zo snel kopen. Zal eens verder zoeken voor mijn pomp te laten reviseren of eventueel een nieuwe.
+1
@Mkl87 ik heb in 2019 zo'n pomp laten reviseren en dat koste destijds €1645,- ex btw en verzendkosten
Alles met elkaar was ik toen niet goedkoper uit als met een nieuwe via de dealer...
Ook duurde de reparatie enkele weken terwijl ik maar 3 dagen zou hoeven wachten op de nieuwe via de dealer.
@mfrijder Bedankt 👍 Dan is een nieuwe al snel interessanter ja!
+3
@Mkl87 heb hier 2 ls pompen laten reviseren.
Doe het nooit weer.
Je krijgt prijsopgave die netjes is.
Halverwege blijkt met open maken dat er toch meer kkapot is ruim ¾ van nieuwe pomp prijs. En je krijgt een papier dat die met testen op hun apparaat goed is.
En als blijkt dat die in de trekker maar 80% geeft ligt dat aan jou.
En na een half jaar weer minder druk dat er alsnog een nieuwe in moet
+1
@Fendt926Driver lastige situaties. heb dit ook eens gehad met een hoofdremcilinder nieuwe kost 289,- revisie set 89,- dan maar reviseren jaar derop weer lek toch van binnen te ruw of roest puntjes kun je er alsnog een nieuwe op gooien. Door ervaring wordt je wijzer.😆
@Fendt926Driver Ja je weet pas hoe goed of slecht de pomp is als hij open is, maar dan heb je al "A" gezegd..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6290 en hebben de trefwoorden massey ferguson , ferguson , hydrauliek , mest strooien , cultivator , load sensing , frontgewicht , achterbrug , vervangen en ventielenblok geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0