Illustratie van:
14

Deutz D2505 - Aftakas keerring vervangen, is het liften van het deksel nodig?

Graag jullie advies. De aftakas keerring van mijn Deutz D2505 lekt enorm, dus dat wordt vervangen. Even de 4 schroefjes van het plaatje los en vervolgens het plaatje verwijderen... dacht ik. Helaas krijg ik de plaat niet los al met redelijk wat kracht geprobeerd. Voordat ik iets van een pully trekker op ga zetten... Heeft iemand ervaring met het vervangen deze keerring?
Uit de tekeningen die ik kan vinden kan ik niet duidelijk achterhalen of ik vanuit de binnenzijde eerst iets van een borging moet verwijderen. Voordat ik het deksel (met hefarmen) helemaal ga losmaken en ga checken (is volgens mij een stevige klus) graag jullie advies.
Hoor graag als iemand hier ervaring mee heeft, uiteraard bedankt voor jullie reacties!!! Groet

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Dat plaatje moet er zo af kunnen
+1
@Rondeutz06 Bij de 06 serie wel, wel even aan de voorwielen lager zetten dan loopt de olie er niet uit!
@bob de bouwer bij de 05 ook volgens mij ,inderdaad wel voorover zetten of de olie aftappen
+2
Zo ziet het erachter uit

(klik om te vergroten)

Zo ziet het erachter uit bij m'n D4006
+1
Nee de hefdeksel moet eraf bij die 05 serie. @JD-4450 weet er alles van en heeft wel foto's
+1
@Welten of ja hij heeft een D25 en daar moest die eraf. Zit een Seger ring achter. Beetje gekloot om er bij te komen. 06 serie is super simpel
+1
Bij de D25 zit zoals @Welten zegt, een seggerring van de binnenkant.
Ik heb er avonden lang aan liggen prullen, maar het is gelukt!
Als volgt:
Olie aflaten.
De deksel direct boven de aftakas, moet gedemonteerd worden. Hier zit een as aan die naar de versnellingsbak loopt. Hierbij is het opletten, omdat er vooraan deze as een naaldlager zit, wat bestaat uit 2 helften.
Vervolgens moet je door dit gat, (van bovenaf lukte het niet nadat ik het hefdeksel verwijderd had) de segerring proberen te verwijderen. Ik heb dit uiteindelijk gedaan, door de handvaten van een haakse segerring-tang, nog 45 graden bij te buigen. Met een soort tandartsspiegeltje keek ik waar ik zat met de tang.
Als deze ring los is, kun je het lagerblok vanuit de achterkant er zo uit trekken.

Lang verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is!

En juich niet te vroeg als je de ring eraf hebt, hij moet ook nog terug.....

Veel suc6!
Bijlage

(klik om te vergroten)

Naaldlager bovenste as

(klik om te vergroten)

Achteraanzicht na verwijderen bovenste as

(klik om te vergroten)

Foto van de segerring gemaakt door bovenste gat
Dank voor jullie feedback! Dat wordt dus een klusje. Dat naalslagertje heb je er dus (nadat je de bovenste as voorzichtig heb verwijderd) er met de hand uit kunnen halen?
+1
@marcel-van-hulst hefdeksel eraf halen stelt niet veel voor, lijkt gekker dan het is
@goeiedag eem ik heb het er toendertijd ook af gehaald. Was toch handig om wat meer licht in de achterbrug te hebben
+1
@JD-4450 heb hem er jaren terug af gehad om manchet van de hef te vervangen , dacht binnen half uurtje, motortakel erbij en klaar ,
+1
@marcel-van-hulst het plakte gelukkig nog aan de as door de olie die eraan zat. Met terugmonteren heb ik dit aan de as 'geplakt' met vaseline.
Mocht hij vallen, kun je hem altijd nog wel met een magneetje uit de achterbrug vissen!

Heel mischien kan @Welten nog een foto van die gebogen segerringtang maken als hij die nog heeft 😅
+1
@JD-4450 nog even in de foto lijst gekeken maar heb hem niet meer. zal een kijken of de tang nog in mijn kist ligt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D2505 en hebben de trefwoorden trekker , tekeningen , deutz , aftakas , advies , lekt , ervaring , vervangen , deksel en keerring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0