Is het totale brandstofverbruik van een tractor of andere machine niet veel representatiever dan een urenstand?

Een totaal brandstofverbruik zou naar mijn idee veel meer zeggen over slijtage en dergelijken.
Een trekker kan ook heel veel stationair draaien of kleine klusjes op laag toeren doen en dan slijt een tractor veel minder hard dan bij zwaar werk.
Moderne urentellers tellen échte uren en dan lijkt een totaal brandstofverbruik mij misschien veel representatiever, of zit het anders?

Bij oudere tractoren is de urenstand natuurlijk wel afhankelijk van het totaal aantal rondjes dat een motor gemaakt heeft dus lijken mij die ook veel representatiever?

Brand los

Deel dit topic

Reacties

+12
Fendt926Driver
Misschien is het aantal keren knipperlicht aan naar links ook wel een goede graadmeter.
Dan weet je of er veel mee op de weg gereden is.

Of tellen hoevaak het deurlampje aan ging.
Dan weet je of er veel op en afgestapt is
vriesjan215
@Fendt926Driver misschien maar een stuk of 100 metertjes op de trekker plaatsen om alles bij te houden hahah, maar zo te horen denk je niet dat het veel representatiever is
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @vriesjan215:
maar zo te horen denk je niet dat het veel representatiever is

Klopt.
Ik heb het idee dat je niet veel te doen hebt en dan dit soort dingen uitdenkt.
vriesjan215
@Fendt926Driver dat valt eerlijk gezegd mee druk zat met mn vwo maar ik bedacht dit eigenlijk ineens
Fendt926Driver
Quote Reactie van @vriesjan215:
maar ik bedacht dit eigenlijk ineens

De nieuwere trekker merken houden de kilometers en dieselverbruik al lang bij.
Dus je bent al (veel) te laat met jou ideeen
vriesjan215
@Fendt926Driver ja dat weet ik hoor, maar had nog nooit iemand gehoord die hier ook op lette, maar ik begrijp het nu wel hoor
erik9831
@Fendt926Driver omwenteling van de achterbanden tellen, veel beter 😉
vriesjan215
@erik9831 ja kijk nog een metertje erbij hahah
Dan zou je een uren en kilometerstand moeten hebben
+7
jd4050
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Misschien is het aantal keren knipperlicht aan naar links ook wel een goede graadmeter.

dit zou ik niet als graadmeter aanhouden bij een BMW rijdende boer..
+3
MaxxuM4ever
@jd4050 blijft hij altijd nieuw.
roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Misschien is het aantal keren knipperlicht aan naar links ook wel een goede graadmeter.

Behalve als de trekker door een BMW-rijder is bereden, die schijnen nooit richting aan te geven 🙈🤣🤣🤣
+4
jehan
Of als de asbak vol is dat is ook een mooie graad meter
Baltus_steyr
Quickfield
@jehan e loopt al 20 jaar achter asbakken zitten wel in een tractor, maar de meesten rijden ermee. Die voor peuken zijn er al lang niet meer.
+3
jehan
@Quickfield tegenwoordig zijn er merken al eerder versleten dan dat de asbak vol is dus
+4
B - W
De moderne motoren in machines gaan eerder kapot van het stationair pruttelen dan van het harde werken
Stationaire uren zijn slechte uren voor de nieuwe motoren met emissie eisen rommel erop
vriesjan215
@B - W ah kijk aan dat geloof ik ja
+3
dirkao
Er wordt hier wel een beetje de draak mee gestoken, maar het idee is niet nieuw . Er zijn hier rietsuikerfabrieken die het moment van onderhoud aan trekkers, oogstmachines en vrachtwagens bepalen aan de hand van hoeveelheid verstookte diesel
+1
vriesjan215
@dirkao er wordt inderdaad een beetje de draak mee gestoken, leuk dat je nog ff een serieus antwoord instuurt
Is dit iets specifieks voor een rietsuikerfabriek of is het toevallig dat deze fabriek op deze manier het onderhoud plant?
+1
dirkao
@vriesjan215 hallo, tja ik heb het een keer horen vertellen. Waar ik woon kan geen suikerriet geteeld worden, dus ik zie het niet zelf gebeuren
Het kan zelfs wel zo zijn dat het niet eens meer zo gedaan wordt
Je moet niet vergeten dat de suikerrietoogst een klusje is van 24 uur per dag 7 dagen per week en 8 maanden per jaar.
+6
wotan2
@dirkao ik heb een mercedes industrie motor gehad. De gebruikte ik voor beregening. Daar een keer op ebay een instructieboekje bij gescoord. Daarin stonden de onderhouds intervallen ook in vermeld: netjes om de zoveel uur, of bij het ontbreken van een urenteller, het aantal vullingen van de standaardtank ( 80 liter ).
Ik rijd altijd de tank van de trekkers (bijna) leeg, en tank eigelijk nooit tussen tijds. Sinds ik dit gelezen heb in dat boekje, ligt de vetspuit bij de dieselton.
Een tank is 8 tot 12 uur werken, de meeste vetnippels staan ook op deze interval. Dus als de pomp loopt, loop ik een rondje rond de trekker en machine en is alles weer gesmeerd als de tank vol is.
+1
mike_v
Stationair draaien = Slechtere verbranding en lagere werkingstemperatuur = Slechtere werking van oliën = Meer slijtage.

Het is maar hoe je het bekijkt ...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , tractor , motor , tractoren , slijtage , machine , urenstand , toeren en brandstofverbruik geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0