Massaprobleem of defect dashboard

Ik heb met mijn knegt df 404 het volgende probleem.
Als ik de verlichting inschakel dan gaat de oliedrukmeter dalen + als die laag komt brand de olie lamp.

De toerenteller + urenteller doen beiden helemaal niks meer (zowel met licht aan als uit)

Als ik het licht uit laat en gewoon aan het werk ga dan gaat na een tijdje ook de oliedrukmeter dalen + op laag niveau gaat de olielamp branden.

Ik heb het oliepeil van de motor en achterbrug gecheckt en deze zijn allebei in orde.

Is dit een massaprobleem of ligt het aan het dashboard of is dit wat anders?

Ik vind het wel raar dat de oliedrukmeter daalt als de verlichting uit blijft. Lijkt alsof die naar mate de motor warm wordt de druk daalt.

iemand die hier verstand van heeft?

Deel dit topic

Reacties

Bakker S
Trek een extra massa draad naar het desbord. Slechte massa kan leuke dingen doen in het electrisch systeem🙈
Danny246
@Bakker S oke, je bedoeld dat ik van de - van het desboard naar het chasis moet toch?
Jelle Boerkamp6110
@Danny246 ja naar een blank stukijzer, of bijvoorbeeld een bout in het frame
+1
Danny246
@Jelle Boerkamp6110

Oke duidelijk. Is het trouwens ook zo dat het massaprobleem alleen zou moeten gaan “storen” op het elektra van het dashboard als de lampen aan staan? Of doet die dat dan ook als ze uit staan. In dat geval moet ik de oliepomp etc maar eens laten nakijken (wat @roscho zegt)
Jelle Boerkamp6110
@Danny246 nee sowieso het hele elektra gebeuren, bij de + komt de stroom erin en bij de - (massa) gaat het weer weg, als de massa dan niet goed is kan het leuke dingen opleveren 🙈
roscho
@Danny246 Als je het eerst zoekt in de massaverbinding, moet je het volgende weten. Elk elektrisch onderdeel, van lampje tot meter, heeft zijn eigen massaverbinding, meestal met het chassis. Dus ook elk onderdeel kan apart daardoor storing geven.
Uiteindelijk moet de massa naar de accu en dat gebeurt via de - pool en de dikke accukabel, die op zijn beurt weer ergens aan het chassis is geschroefd.
Ook daar kan een probleem in zetten, maar meestal merk je dat doordat de trekker dan niet meer start, bij starten moet er maximaal veel stroom door die kabel.
Zoeken in het elektrisch gedeelte is naar verhouding het gemakkelijkst, er hoeft niet zoveel voor gesloopt te worden. Daarna komt aansluiten van een externe oliedrukmeter, die kan gewoon in het gaatje van de sensor worden gedraaid.
Pas als allerlaatste ga je kijken naar de oliepomp en het binnenste van de motor, daarvoor moet je flink slopen om erbij te kunnen en heb je ook kostbare onderdelen nodig.
Danny246
@roscho oke duidelijk. Als ik de lampen afkoppel bij de koppelstukken zegmaar dan moet ik op een gegeven moment ook het kapotte circuit tegen komen toch?
Pauls
Als de motor warm wordt, en dus ook de olie, wordt de olie dunner, en dan daalt de druk een beetje die de pomp nog kan aanzuigen en opdrukken. mss de oliefilter ook keertje vervangen, en de pomp kan mss z'n beste tijd hebben gehad in het motorcarter (daar zit ie normaal volgens mij), maar oliepompen gaan normaal lang mee in het blok. Ik ben geen knegt kenner.
roscho
Te lage oliedruk kan verschillende oorzaken hebben:
- versleten oliepomp. Doordat de olie warm wordt, wordt deze dunner en loopt de druk terug. Als de pomp versleten is, is er op een gegeven moment te weinig druk om alles nog goed te kunnen smeren. Ik heb ook wel eens gehoord het filter onderin het carter losgeraakt was en de oliepomp daardoor valse lucht zoog.
- versleten (te ruime) krukaslagers. In de krukaslagers zitten kleine gaatjes, waardoor olie gaat om de boel te smeren. Zijn die lagers te ruim geworden, dan loopt de olie gewoon weg en wordt onvoldoende gesmeerd.

En natuurlijk kan ook nog gewoon de sensor stuk zijn.
Je zou dan op de plek van de sensor een losse oliedrukmeten kunnen aansluiten om te kijken of de druk werkelijk zo laag is.

Als je de motor meer toeren laat maken, draait de oliepomp ook sneller, dan zou er meer oliedruk moeten zijn en lampje uit moeten gaan. Heb je dan nog steeds onvoldoende oliedruk, dan is er een ernstig probleem en kun je er beter niet mee verder rijden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden olie , toerenteller , motor , brand , achterbrug , verlichting , dashboard , urenteller , defect en Oliepeil geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0