Illustratie van:
16

Lely lotus 1020 - Lagers rotor vervangen/ afstellen

Beste TF-ers,

Van onze Lely lotus 1020 was het onderste lager kapot. Nu heb ik deze 2 kogellagers vervangen. Echter draait hij nu wat zwaar en maakt geluid. Waarschijnlijk staan de tandwielen te strak op elkaar (kegeltandwielen). Ik heb een setje met shims, waarmee je de rotor verder van het aandrijvende tandwiel kan stellen. Weet iemand wanneer dit goed is?

Ook op de timing moet gelet worden, maar dat weet ik al;).

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Hoe wist je dat het lager kapot was?

Dacht laatst ook iets te merken maar kon er nog niet de vinger op leggen
Komt het geluid niet doordat de tandwielen een fractie beschadigd zijn omdat het lager kapot ging? Dat was bij mijn DF wel zo. Wanneer hij met de hand goed draaibaar is zou ik er wel mee durven werken. Wel even goed in de gaten houden.
Hoe je weet of de lagers kapot waren vind ik ook wel een goede vraag, overmatige speling is natuurlijk wel duidelijk een bewijs.
Maar wij hebben een lotus 900 en vanaf vorig seizoen ook 1 rotor waar je extra de tandwielen hoorde, soms bijna niks te horen maar na een tijdje schudden en in en uitklappen soms ineens heel veel geluid te horen. Beetje vaag probleem dus.

Zelf proberen de rotor eraf te halen maar zat erg vast dus maar ff naar het mechanisatiebedrijf gereden en zij hebben hem eraf gehad. Maar vonden eigenlijk geen overmatige speling, maar toch wel een aantal lagers vervangen.
Sindsdien toch ook niks meer gehoord, maar weten dus eigenlijk ook niet hoe dit nu kon komen. Ben trouwens benieuwd of meerder mensen dit weleens gehad hebben bij lely lotus.

Maar zou dus idd kunnen dat de tandwielen een beetje beschadigd zijn en slijt waarschijnlijk vanzelf wel in?
Je zou er ook zo shims tussen kunnen leggen dat hij een beetje van de tandwielen ofkomt maar teveel is ook niet goed denk ik
@vriesjan215

Wat zat erg vast als ik vragen mag? Ben even nieuwsgierig.
+1
Door haaks aan de tand armen te trekken zag je de rotor wat kantelen. Toen het afdekschildje van het lager eraf was, zag je dat de kooi tussen de kogels verdwenen was.

(klik om te vergroten)

Defect lager.
@Corne S Die is inderdaad gewoon kapot, dat klopt
Wat ik bij deze modellen meerdere keren heb gezien dat als je een rotor naar links opschuift hier het kleine tandwiel verlopen was maar de verkeerde kant op. Hierdoor gaat schudder zwaarder lopen en krijg je rare bij geluiden met draaien. Misschien is dat bij dit element ook wel
@casejxu

Van de middenaf of naar het midden toe?

(klik om te vergroten)

Het lijkt alsof hij verschoven is. Hoe je zet je hem vast dan? In principe zou dit aan de achterkant toch opgevangen moeten worden? En als het tandwiel van het middenaf schuift, krijg je toch meer speling?
@Corne S meerder keren gehad dat tandwiel naar het midden toe schuift.... is niet vast te zetten en zou theoretisch ook niet kunnen gebeuren. Deed ze weer terug tikken en dan bleven ze weer zitten🤷‍♂️
+1
@casejxu Ohh, je bedoeld dat zegmaar de linkse rotor vanuit het midden gezien?
Die was het bij ons inderdaad ook, die rotor liep wat zwaarder en dat tandwiel was goed te horen inderdaad
Maar ook erg vreemd dat het dan alleen bij die rotor zou gebeuren en waarom is al helemaal een raadsel
@vriesjan215 zeer correct! Maja t blijven beste schudders... kijk wel eens wat rond op internet maar beetje knappe is toch ap snel minstens 8000 euro
+1
@casejxu Blijven zeker hele knappe schudders, staat hier altijd binnen en dan lijken ze na 20 jaar nog bijna nieuw haha.
Maar ik vind dit wel heel leuk aan tractorfan dat je eigenlijk een supervaag probleem hebt maar dat het dan blijkt dat anderen dit ook weleens gehad hebben!
+1
@vriesjan215 haha klopt! Was 1e keer wel even zoeken. Toen er jaren een klant belde met een vaag geluid die hij zelf al heel lang zocht wist ik t meteen😜
@casejxu

Je bedoelt de rotor ter hoogte van het linkerachterwiel (eerste vanaf aftakas)? Die maakt bij ons ook het meeste geluid. Vanmiddag even gedraaid zonder de probleem rotor, toen viel dat inderdaad op.
Ik heb een vulringsetje van 0,4 mm, 0,25 mm en 2x0,1 mm. Ik heb het idee dat de speling 0,4 mm max is. Dus met die ringen zou je boven en onder het tandwiel wat kunnen spelen.

Grootste drama vind ik toch wel de spanstiften. Al zat de wielsteun ook wel lekker vast op de as. Met een pijp 4 meter en dan trekken/ duwen met z'n tweeën heen en weer😅.

Heb je overigens nog een trucje qua timing? Of had ik eerst even met de stift op elke rotor tov frame een streepje moeten zetten?
@Corne S haha ja lekker vast kan t zeker zitten! Heb verder geen tips zo even voor de timing!
@Corne S soo, ik had er aan pijp aan van 1,5m ofzo naar dat was dus nog niet genoeg aii. Maar voor de volgende keer weet ik nu day het gewoon langer moet
Stift op de rotor wer het allerbest denk ik wel, dan weet je zeker dat het zo zit als day het zat.

Voor nu zou ik hem bij beide naastgelegen rotoren zo precies mogelijk tussen de tandarmen van de andere rotoren proberen te monteren en dan moet het goed zijn denk ik, 1 tandje verschil kun je denk ik wel zien dat het dan al niet klopt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lely lotus 1020 en hebben de trefwoorden rotor , kapot , lely , Lely lotus , geluid , tandwiel , afstellen , vervangen , lagers en lotus geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0