Illustratie van:
53

Fordson Dexta - Graaft zich in het zand

Onze Dexta werkt inmiddels prima.
Voorlader doet zijn werk. Inmiddels ook een palletvork gescoord bij epic auctions, die binnen 5 minuten zo krom als een hoepel was (dat wordt recht trekken en verzwaren)

Desalniettemin is het een leuk ding.

Maar nu waren wij de rijbak aan het slepen (wit zand) met een sleepeg met pallet en 2 grote broken steen erop.

En dan blijk je af en toe een passagier op je eigen trekker te zijn.... Zelfs bij minimaal insturen gaan de wielen de hoek om en beginnen te ploegen, maar de Dexta zelf gaat vrijwel rechtdoor. Tot je in een spoortje komt en dan volgt hij dit steeds dieper wordende spoor.

Enfin, na dit 2 a 3 keer gedaan te hebben resulteert dit in 2 prachtige zandfonteinen van de achterbanden en na wat geworstel kom je er wel weer uit, (verbazingwekkend als het ding op een bepaald moment bijna op zijn buik/bak ligt)

Mijn vraag is of hier iets aan te doen is. Met de remmen sturen heb ik geprobeerd, maar is niet echt een succes omdat je nog meer ingraaft bij voorwielen.

Dubbele banden maakt hem den ik te breed (en kan er dan stal niet mee in) en doet qua sturing niets. Druk in banden verlagen wellicht?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Differentieel ingedrukt?
Als je remt met 1 wiel, moet hij echt willen sturen
Hoe stuurt hij op straat, als je helemaal stik om draait
@varken
Hij stuurt prima, ook op de remmen, maar dit zand is zo mul... Zelfs je voeten zakken erin weg als je loopt (tenen bijna onder zand)
De mijne doet dat ook als de last te zwaar is in los zand. Naar hoge gearing gaan en met weinig gas proberen helpt bij mij. Dan gaat hij wel de bocht om ipv rechtdoor met de voorwielen om.
Of een echte weidesleep/egg kopen die je wat kunt liften als de last te zwaar wordt.
@Daan65
Ik moet juist naar laag 1 ontdekte ik, anders gaat hij stuiterend zich ingraven
+2
@Carcrosser
Het zand is te droog als je er amper op kan lopen heeft de trekker er ook geen houvast aan.
@Klein Rot
Zal toch gevlakt moeten worden. De paarden staan er in de avond op. Dus het wordt een heuvel landschap
+1
@Carcrosser sproeien!
Blokken beton eraf
@JohanvS dat dacht ik ook.
@JohanvS dat is een optie inderdaad. De sleep doet dan echter wel heel weinig; bak heeft wat mos aangroei. Spulletje is afgelopen jaren beetje verwaarloosd..
+1
@Carcrosser Zit de sleep bevestigd aan de hef of aan de trekhaak? En komt er bij dat losse zand ook een grote dijk zand voor de sleep te liggen? Door het gewicht wat naar achteren te leggen zou je de sleep wat meer achterover kunnen stellen. Dan duikt hij niet het losse zand in.
@spotmelker
Sleep zit met kettingen aan de het (3 weg hefbalk)

Gewicht naar achteren zou weleens kunnen helpen
+2
Door de voorlader (te)veel gewicht op de kleine voorbanden die daardoor het mulle zand in gaan bij wat sturen. Kun je die er af halen? Of anders de mestvork er iig af. Bandendruk wat verlagen zou kunnen werken mits de banden op een lagere druk kunnen.
Denk dat het inderdaad komt door de druk op de voorbanden. Een andere optie is om een schepbak of iets anders met gewicht in de hef te hangen. Krijg je meer druk achter. Bij ons is het precies hetzelfde de trekker schuift over de voorwielen. Wat ik dan vaak doe een klein stukje achteruit en langzaam in sturen. Maar met een getrokken sleep lukt dat niet.
@Herbert
Voorlader eraf is een hele operatie. Qua sleutelen wel te doen, maar ik gebruik het ding vrij veel. Als ik voor elke keer slepen (uurtje) de hef eraf moet halen, Ben ik dat 2x per week aan het doen....
3 uur schroeven voor uurtje slepen 2x per week.

Niet echt rendabel
@Carcrosser een slag bredere voorbanden met ander profiel kan ook al wel helpen. Kost 2ehands de wereld ook niet
@Herbert Ja, dat is mijn mening ook. Stel substantieel bredere voorbanden zou helpen. Gaat het helaas wel zwaarder van sturen als je geen stuurbekrachtiging hebt. En anders zou ik het gewicht op de sleep verlagen als het zand te droog wordt en weer verhogen als het natter is.
Bandendruk iets verlagen en een sleep/ vlakker in de hef nemen. En de bak een keer frezen als het weer wat natter wordt.
@Fast Eddy
Dat werkt, tot ik ingraaft, Dan werkt de balk van de hef (3 link) als ploeg, vlakker en heb ik nog meer weerstand
@Carcrosser

Dan moet je een beetje met de hef spelen. En het zand nat maken. Het beste is om de hele bak los te maken zodat je hem geheel kan slepen.
@Fast Eddy
Ze kan toch met de hef de balk iets oplichten dan komt er druk op de achterwielen en de balk duikt niet zover in het zand.
+4
@Carcrosser

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt een topic van een hobby paardenhouder. Zo goedkoop mogelijk het beste resultaat en dat zonder duidelijk plan. Als je niks met de adviezen in dit topic doet dan blijf je achter de feiten aanlopen. Als je het begin al niet goed hebt wil de rest ook slecht.
@Klein Rot

Wat niet kan. Als je een sleep in de hef hebt heb je meer mogelijkheden. Dan kan je de hoeken ook vol drukken.
+1
@Fast Eddy
Nat maken gaan we proberen volgende sleep

En niets ermee doen, zeker wel, maar voorlader eraf is gewoon geen optie: Dan kan ik er beter een andere trekker bij kopen..
Banden druk ga ik ook proberen iets te verlagen
+1
Ik snap het niet helemaal of helemaal niet. De trekker graaft zich in omdat het zand zo rul is maar de schaaf zonder betonblokken wil de grond niet in omdat er mos groeit. Moet je met de trekker op het mos gaan rijden en de schaaf door het rulle zand slepen.
@jan4072
Bak is 20 bij 40en her en der ligt nog mos..
Paarden zijn kieskeurige beesten waar ze lopen.
+1
Als ik het goed begrijp is de sleepeg aan een gatenbalk gekoppeld, en die gatenbalk hangt in de trekstangen van de hef (onderste 2 heflatten)?
In dat geval zou ik de Sleepeg aan de trekhaak koppelen. Dan zit het trekpunt dichter bij de achteras waardoor de neus van de trekker minder dwarskracht hoeft te overwinnen bij het maken van een bocht.
Wanneer je de mogelijkheid hebt om de sleepeg hoog of laag aan te koppelen zou ik dat ook even beide proberen, kijken wat het beste resultaat geeft qua bochten maken en qua werkresultaat.

En dan de bandendruk, op de foto zijn ze hard, zelf rijd ik al 27 jaar met een zelfde maat trekker op 0,8 Bar druk in de achterbanden, geen problemen mee gehad.
Mijn advies is dus hoogstens 1 Bar druk in de achterbanden, liefst 0,8 Bar.

Ook wordt er een flinke berg zand voor de sleepeg meegetrokken. Ik zou eens beginnen met de helft van het gewicht op de pallets. Zoveel zand meenemen heeft geen zin, vraagt alleen maar extra trekkracht.
+1
Een oude 4x4 auto is voor dit werk nog beter geschikt dan dit trekkertje. Droog zand is en blijft raar spul. Vergelijk het maar als op het strand, als je maar langs de vloedlijn rijdt/loopt.. Daar is het goed te doen.
@radium45
Toen we de Dexta nog niet hadden heb ik hem 1x met de 4x4 gesleept. Toen was alles knetterhard en grief ik me niet in, maar is niet te doen. De 4x4 is veel te Groot (of de bak te Klein) en hangt te ver achter de auto.

Toen ook aan de trekhaak gedaan en dat koste me ook al de stang om de eg recht te houden (die had een prachtige V vorm daarna)

Dat is ook de reden dat we hem nu met 2 kettingen in de 3 link gehangen hebben.
Spelen met de hoogte loste het deels op, maar je moet meteen goed zitten qua versnelling en hoogte, of je begint meteen te graven.

De vlakker volledig in de hef hangen en dus niet slepen is denk ik wel de betere optie.

.1 kunnen we dan ook de hoeken bereiken
.2 kan ik en een water container (ibc , nee niet vol doen) erop zetten om beetje te bevochtigen.

Deze sleep is een krijgertje, dus nog erg zoekende.
+2
Ik zou eens beginnen met een echte manegevlakker en sproeiers in de bak
+10
Gewoon paarden voor de sleep, het is toch een paardenbak.
+2
@Carcrosser als je alleen geel zand in de paardenbak heb zal het zeer waarschijnlijk een probleem blijven omdat je dat bijna niet goed vast krijgt, en dan in combinatie met je voorlader op de trekker al helemaal vanwege de druk op de voorwielen en daardoor krijg je dat hij in principe de achterkant opbeurt, ik sleep zelf bij de buren ook de paardenbak (die ook uit geel zand bestaat) wel eens met onze deutz D40 met weidesleep erachter maar na 3 keer rond is alles al weer zo los dat het bijna niet meer gaat. Heb je een goede vaste rijbodem die aangelegd is bv eb en vloed bodem heb je dit probleem bijna niet, (die heb ik ook heel vaak in de manege onderhouden)
@goeiedag eem Hier in de buurt heeft paardensportbodems.nl/ voor een kapitaal aan werk verzet bij paardenlui maar dan heb je ook wat.
@radium45 klopt zo een zit bij ons in de buurt ook,
+3
@radium45
Een andere bodem of sproeiers gaat het dit jaar nog niet worden:
Ik heb dit in oktober gekocht en de vorige uitwoners er 20 december uitgeknikkert na een kort geding.
Daarna moest ik ca 200 kuub teringzooi opruimen (nee, dat is niet overdreven)
En zorgen dat ik in de schuur met het gezin kon wonen.

De rest van het jaar ben ik bezig om het huis af te krijgen, want daar ligt de prioriteit nu.
Manegevlakker of weidesleep in de heffing
Bredere bandjes en minder lucht erin helpt al veel . Dat is mijn ervaring
@ford-major heb ik ook onder de D40, 480x65x28 xm 108, maar helpt allemaal niet wat je zou willen
Gisteren geprobeerd ZONDER sleep en gewoon alleen met de 3 link in de hef en daarvan de balk gebruiken als vlakker.

Zelfs met de balk hoog graaft de Dexta zich nog in....
Sturen gaat wel beter.

Nog niet geprobeerd;
Bak Nat maken
Banden druk verlagen (opzetstuk voor banden opblazen van compressor is defect; pinnetje eruit gevallen en vergeet steeds een nieuwe te halen)
@Carcrosser daar kunnen we je helaas niet mee helpen 😅
@Carcrosser als je gewoon een bodem hebt van geel zand ga je het niet redden dat blijft mul en los, ondanks dat je sproeien gaat door het gewicht de voorlader op de vooras blijf je teveel druk op de voorbanden houden en til je de achterkant van de trekker op, je zou wiel gewichten in de achterwielen kunnen proberen dat je meer grip krijgt maar hij blijft je voor wegzakken.
+1
@goeiedag eem
Voor gaat het nu dus prima, het zijn nog puur de achterwielen die bij minste of geringste meteen beginnen te graven.

Ik zit te denken om van de eg maar een vlakker te maken door er een frame omheen te maken en die aan de 3 link vast te maken...eventueel opklapbaar (en vergrendelbaat).

Dan gebruik ik de vlakker dus om meer gewicht op de achterwielen te krijgen (bij heffen). Nadeel wat ik zie is dat de hele trekker wel weer zwaarder wordt.

Heb inmiddels weer een bandenpomp gehaald, dus kan weer pompen. Wordt vervolgd.
@Carcrosser mooi dat je hem voor nu houden kunt, maar komt omdat je achter geen grip heb denk ik, ik sleep bij de buren geregeld een zandbak in geel zand met de weidesleep en na 2 keer rond is het al mis, kom ik de bochten niet meer door, (licht trekkertje met redelijk brede voorbanden zonder voorlader) gaat alles schuiven dus met de remmen sturen helpt dan. Hoop dat jij het wel red maar ik denk er het mijne van zoals ik hierboven schreef
+1
@Carcrosser

Lucht uit de banden laten kan ook door het ventiel uit elkaar te draaien. Dus dat stukje buis waar het "pinnetje" (afsluiter) in zit, dat is van het deel wat door de velg steekt, af te schroeven. Dus dat "pinnetje" gewoon laten zitten waar het zit.
Gewoon met de hand, eventueel even met een tang voorzichtig even het eerste kleine stukje gangs maken.
Als je dan verder draait, dan wel steeds dat buisje wat je uitdraait vasthouden, want als ie los is, dan schiet ie met de luchtdruk naar buiten.

Op die manier loopt de band snel leeg, en kun je in een paar seconden een band op gewenste lagere druk krijgen. Ik stel voor 1 of 0,8 Bar.

Wil je dan ooit weer snel en met zware lading snel rijden dan gewoon weer 2 Bar er in.

Succes ermee
@jammermaarhelaas
Is toch hetzelfde als een normal ventiel bij een auto?
Probleem WAS dat ik geen pomp had en derhalve maar 1 kans had om het goed te doen...

En snel met zware lading?? Met een Dexta??? 😁😁😁 het hele ding weegt 2 ton met 2 ienieminie trommelremmen.. stoppen is echt op het pedaal gaan staan....
Quote Reactie van @Carcrosser:
hetzelfde als een normal ventiel bij een auto

Volgens mij kan een autoventiel niet uiteen gedraaid worden zoals een ventiel bij een grote band.
Quote Reactie van @Carcrosser:
stoppen is echt op het pedaal gaan staan....

Ja, zo gaat het met trommelremmen, en bijstellen geeft dan soms geen verbetering (heel even iets beter, maar vooral veel gepiep). Wanneer je dat wilt zou je de remtrommels en de remvoeringen kunnen laten reviseren, dan remt ie weer als een nieuwe. Alleen nieuwe remschoenen betekend vaak dat het remmen nog weinig verbeterd omdat de trommels een grotere radius hebben vanwege slijtage, de binnendiameter word groter en nieuwe voeringen voor trommels et originele radius passen dan niet goed.
+2
Als je tekort te besteden hebt is er maar één oplossing, maar die wil je vast en zeker niet horen. 😁
@DANOONTJE POWERR
Een andere bodem gaat hem nu niet worden:
Deze watert perfect af tot heden. Dit seizoen gaan we er gewoon mee door.

Enige probleem is het ingraven van deze trekker, die het verder prima doet!!

Dus ben wel benieuwd naar je oplossing. We overwegen alles, echter ben nu nog flink in het woonhuis aan het verbouwen.. dus veel tijd is er ff niet en budget is ook niet oneindig.
@Carcrosser misschien is vlokken in de bak een oplossing ik roep zomaar wat, weet niet hoe de rest dat ziet
+3
Quote Reactie van @Carcrosser:
benieuwd naar je oplossing.

Paarden de deur uit. 🤣
@DANOONTJE POWERR
Heb de hele boerderij gekocht vanwege de paarden en auto's.

Maar ik heb zelf die rijbak niet nodig; ik rijd bij voorkeur buiten (en liefste zonder zadel en hoofdstel)
+1
Is het een idee om willen van de test alleen de balk waaraan de sleep hangt te verzwaren, kun je proberen met je huidige opstelling, en daardoor toch iets meer gewicht op de banden, iets minder lucht er in en dan eerst eens proberen met de getrokken sleep.
+2
Inmiddels tijdje verder en niet zo heel vaak gesleept.

Echter wel veel geprobeerd. Lucht uit achterbanden hielp veel!!
Een 3 link met een brede balk deed weinig, maar daar heb ik nu een grote H-balk onder gelast en Dan gaat het super.

Laatste heel deel kunnen vlakken...
En toen ineens sputter sputter.. Dexta midden in de rijbak still..

Grote John Deere van buurman ervoor en naar huis gesleept. Brandstofkraan zat dicht. Nu weer schoon en vooral ontluchten is even een dingetje geweest.

Gelukkig blijk ik een Ford man op de dijk te hebben (Zandbergen landbouw service) en die wist ook veel van Dexta en andere oud blauw spul.

Probleem lijkt dus redelijk opgelost. Bak blijft los zand, dus op sommige plekken graaf je makkelijker in, maar ik kan alles nu wel bereiken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden ploegen , trekker , wielen , slepen , banden , sturen , sturing , fordson , fordson dexta , palletvork en trekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
53
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0