Fordson Dexta - Graaft zich in het zand
Voorlader doet zijn werk. Inmiddels ook een palletvork gescoord bij epic auctions, die binnen 5 minuten zo krom als een hoepel was (dat wordt recht trekken en verzwaren)
Desalniettemin is het een leuk ding.
Maar nu waren wij de rijbak aan het slepen (wit zand) met een sleepeg met pallet en 2 grote broken steen erop.
En dan blijk je af en toe een passagier op je eigen trekker te zijn.... Zelfs bij minimaal insturen gaan de wielen de hoek om en beginnen te ploegen, maar de Dexta zelf gaat vrijwel rechtdoor. Tot je in een spoortje komt en dan volgt hij dit steeds dieper wordende spoor.
Enfin, na dit 2 a 3 keer gedaan te hebben resulteert dit in 2 prachtige zandfonteinen van de achterbanden en na wat geworstel kom je er wel weer uit, (verbazingwekkend als het ding op een bepaald moment bijna op zijn buik/bak ligt)
Mijn vraag is of hier iets aan te doen is. Met de remmen sturen heb ik geprobeerd, maar is niet echt een succes omdat je nog meer ingraaft bij voorwielen.
Dubbele banden maakt hem den ik te breed (en kan er dan stal niet mee in) en doet qua sturing niets. Druk in banden verlagen wellicht?
Deel dit topic
Bijlages

(klik om te vergroten)
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden ploegen , trekker , wielen , slepen , banden , sturen , sturing , fordson , fordson dexta , palletvork en trekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als je remt met 1 wiel, moet hij echt willen sturen
Hoe stuurt hij op straat, als je helemaal stik om draait
Of een echte weidesleep/egg kopen die je wat kunt liften als de last te zwaar wordt.
In dat geval zou ik de Sleepeg aan de trekhaak koppelen. Dan zit het trekpunt dichter bij de achteras waardoor de neus van de trekker minder dwarskracht hoeft te overwinnen bij het maken van een bocht.
Wanneer je de mogelijkheid hebt om de sleepeg hoog of laag aan te koppelen zou ik dat ook even beide proberen, kijken wat het beste resultaat geeft qua bochten maken en qua werkresultaat.
En dan de bandendruk, op de foto zijn ze hard, zelf rijd ik al 27 jaar met een zelfde maat trekker op 0,8 Bar druk in de achterbanden, geen problemen mee gehad.
Mijn advies is dus hoogstens 1 Bar druk in de achterbanden, liefst 0,8 Bar.
Ook wordt er een flinke berg zand voor de sleepeg meegetrokken. Ik zou eens beginnen met de helft van het gewicht op de pallets. Zoveel zand meenemen heeft geen zin, vraagt alleen maar extra trekkracht.
Bredere bandjes en minder lucht erin helpt al veel . Dat is mijn ervaring
Zelfs met de balk hoog graaft de Dexta zich nog in....
Sturen gaat wel beter.
Nog niet geprobeerd;
Bak Nat maken
Banden druk verlagen (opzetstuk voor banden opblazen van compressor is defect; pinnetje eruit gevallen en vergeet steeds een nieuwe te halen)
Echter wel veel geprobeerd. Lucht uit achterbanden hielp veel!!
Een 3 link met een brede balk deed weinig, maar daar heb ik nu een grote H-balk onder gelast en Dan gaat het super.
Laatste heel deel kunnen vlakken...
En toen ineens sputter sputter.. Dexta midden in de rijbak still..
Grote John Deere van buurman ervoor en naar huis gesleept. Brandstofkraan zat dicht. Nu weer schoon en vooral ontluchten is even een dingetje geweest.
Gelukkig blijk ik een Ford man op de dijk te hebben (Zandbergen landbouw service) en die wist ook veel van Dexta en andere oud blauw spul.
Probleem lijkt dus redelijk opgelost. Bak blijft los zand, dus op sommige plekken graaf je makkelijker in, maar ik kan alles nu wel bereiken.