Illustratie van:
15

Bungartz L5 - Startprobleem sinds leegrijden dus

Recent met de l5h aan het werken en helaas de tank leeggereden.
wil sinds dan niet meer starten.
ik heb me al een ongeluk gezwengeld maar als die dan ff start is het zwak en valt ook gewoon weer uit.

intussen op dat "potje" wat tussen de tank en de motor staat al de bovenste schroef losgemaakt ( aangezien dat me een ontluchting leek) en na enige tellen liep er daar bocenop wel diesel uit.

starten doet die echter nog steeds niet, nu staat die in de weg en kan ik niet verder ook niet.
helaas is er van de bungartz weinig nuttige info te vinden.

hopelijk hier iemand die me kan helpen om terug wat leven in het ding te krijgen

Deel dit topic

Reacties

+1
Hoi
Ontluchting boutje op brandstofpomp
Lossen dan voorpompen tot er geen lucht meer komt . Dan tijdens starten verstuiver leiding Lossen tot er brandstof komt.daarna zou hij moeten starten.indien niet kan de boel ook verstopt zitten.
Veel succes er mee.
+1
Zit niet echt een pomp op denk ik, eerder een soort filter. verder ligt de tank als hoogste punt. op dat potje (die filter) heb ik de bovenste schroef gelost en was eerst niks dan liep die over.
maar nog geen start

hoe ziet die verstuiver leiding er uit miss?

helaas niet veel manuals te vinden die duidelijk zijn
+1
Verstuiverleiding is een dunne stalenleiding +- 6mm dik die naar cilinderkop loopt en naar brandstofpomp deze bij cilinderkop iets los draaien dan starten tot er gasolie uit komt dan dichtdraaien en zou hij moeten starten.als er geen gasolie uitkomt moet de brandstofpomp ontlucht worden.
Zit er een hatz motor in ?
Ik ken de motoren niet maar een diesel laat zich vaak niet heel makkelijk ontluchten. Misschien is het handig om de leiding waar Fammielie het over heeft helemaal los te draaien en dan de verstuiver uit het motorblok te draaien. Zo is de compressie weg en kan je de motor makkelijk rond slingeren, anders is je arm een paar x lam voordat er diesel door de leiding komt. Let op: er zit een afdichtingsringetje tussen verstuiver en motorblok, deze komt normaal mee met de verstuiver. Eraf halen, verstuiver schoonmaken en een nieuw ringetje erop, met wat vet ertussen zodat het er niet afvalt voordat hij netjes terug in het gat zit. Let er ook op dat het gat van de verstuiver proper is voordat je hem terug monteert. Tenzij er een hendel op zit die je kunt omleggen waardoor hij decompresseert, dan heb je hetzelfde effect zonder de verstuiver eruit te halen. Geef vol gas bij het ontluchten en bij de startpogingen, en kijk ook of er een knopje ofzo op de brandstofpomp zit die je kunt indrukken, wellicht is dat dan 'dubbele mazout', dit indrukken helpt ook. Succes!
@Fammielie , is een hatz idd. ik zal morgen eens zien om die te vinden.
@Deutz-oldie , als ik het hendeltje omhoopg zet draait die zwengel in vrijloop. misschien is dat voldoende?
Dit zijn foto's van alles wat ik zie dat deel uitmaakt van de dieselleiding

(klik om te vergroten)

Pijtje komt hier onderaan toe ,bovenzijde zit de terugkeer naar de tank

(klik om te vergroten)

Deze zit net onder de tank

(klik om te vergroten)

Terugkeerleiding naar de tank

(klik om te vergroten)

Links is de leiding die van de tank komt ( van het huisje dat net onder de tank zit - foto2)

(klik om te vergroten)

Foto4 maar van de zijkant
Zal dus het pijpje center op het bosch gelabeld stuk zijn dat los moet? een ander pijpje van on6mm zie ik niet
Ja dan is het dus een bocht brandstofpomp.
Bosh
Zou de verstuiver eerst laten zitten
Anders krijgje daar weer werk mee
Kan je altijd nog doen.
Ik zou eerst de aanvoerslang van brandstofpomp losdraaien tot hij daar ook brandstof krijgt dan de stalen leiding bij verstuiver Lossen dan starten tot er brandstofpomp komt dan leiding vast draaien en zou hij moeten starten.
Succes er me
Gaan we dat eens proberen en zien of die terug wat leven krijgt.
wel eerst een tent erover dat ik niet in de zon zit
Net even losgezet.
eerst de toevoer op de pomp tot er diesel uit komt
dan dat metalen buisje.

er komt nu al terug blauwe damp uit de uitlaat en start soms maar niet zoals normaal en valt onmiddellijk ook weer stil
nu ff uit de zon want den hartslag is te hoog na het zwengelen

scheelt dus toch nog iets denk ik
+2
Hele procedure nog een twee keer gedaan.
eerst de ontluchting op de filter , dan de slang los op de pomp en daarna de metalen buis

na de tweede maal starte die van de eerste keer dus probleem opgelost 😄

en nu zeker nooit meer droog rijden.
al twee rijen geploegd, nu ff wachten p de avond voor de koelte

dikke merci voor het meedenken en hulp hier
topforum
Graag gedaan
Groetjes Ronald.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de bungartz L5 en hebben de trefwoorden motor , ongeluk , starten , tank , diesel , startprobleem , brandstof en ontluchting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0