Illustratie van:
51

Fendt 108 LS - Jankt met rijden boven de 1300 rpm

Ik heb pas een fendt 108ls gekocht en er vanavond voor het eerst wat verder mee gereden. Alleen deze jankt als hij warm is onder het rijden boven ongeveer de 1300 toeren. Er is volgens de vorige eigenaar 500 uur geleden een gereviseerde tussenbak in gekomen. Wat zou dit janken kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

Ik herken het wel een beetje, 102s (is dat vergelijkbaar?) heeft een soort gekraak of geschuur in de bak, denk ook tussenbak, in de wegversnelling en achteruit vooral.
Ik weet niet of het precies hetzelfde is, maar dat doet hij al heeel erg lang en is nog niet echt stuk gegaan. Wat echt de oorzaak of het probleem is weten anderen hoogstwaarschijnlijk beter ik ben benieuwd.

Maar is het trouwen secht een soort gejank? Een hoog geluid?
@vriesjan215 oke, het is echt een best hard hoog geluid. Je kan er niet mee rijden zonder oordoppen zonder dat je er helemaal gek van word.
@Berri dat is dan wel anders ja
Misschien staat hij nog in de vierwielaandrijving. De hendel alleen terugduwen is soms niet genoeg. Zet de trekker af duw de hendel naar beneden. en kruip onder de achteras. met een bandenlepel en wring indien nodig de as uit de vierwieldrijf stand. Let op dat je de deur van de cabine dicht doet zodat je bij het onderuit kruipen je hoofd niet stoot.
@Fendt108LSA 1959 het is een 2wd trekker dus hij kan niet in de vierwielaandrijving staan.
Heb je de v-snaar al gecontroleerd soms kan het namelijk zo iets simpel zijn dat je er niet aan denkt.
@Loran357 die ga ik vanavond even nakijken. Ik weet wel dat deze niet de nieuwste meer is.
Zit er genoeg olie op de bak
@Fendt615lsaturbomatik-e waar kan je dit controleren?
@Berri dat weet ik niet bij deze types. vaak zit er ergens een plug of een peilstok.
@Fendt615lsaturbomatik-e ik ga er vanavond naar kijken.
Quote Reactie van @Berri:
waar kan je dit controleren?

Bij de opstap zit toch een kijkglaasje?
Of is dat van de tussenbak?
Ooit een trekker gehad met geluid in de bak.
5cm boven peil afgevuld en joelen was over.
(Wil niet zeggen dat die van jou dat ook doet)
@Berri
Oliepeil transmissie (bak+achterbrug) kun je controleren door de vulplug (vierkant maat 14) voor op het versnellingsbak deksel er uit te draaien ; hieraan zit een peilstok

Tussenbak vul je tot de vul/niveau plug aan de rechterkant ( Plug in vierkant deksel )
@basia de transmissieolie aan de peilstok was te laag. Deze heb ik bijgevuld met 80w90, er ging ongeveer 4 liter in. De tussenbak ga ik zo naar kijken.
@Berri
Wel de juiste 80w90? Bij ons zit er 80w90 gl4 in
+1
@mf 6150 er zit 80w90 gl5 in. Deze heb ik ook in de versnellingsbak van mijn dexta.
@basia de tussenbak ging een kleine 2 liter in. Ik ga hen zo weer proberen
@Berri
Eindvertragingen hebben ook genoeg olie ?
+1
@basia probleem gevonden. Na het vullen van de olie was het nog niet over. Maar mijn vader hoorde dat het aan de voorkant van de motor vandaag komt. Dus de v snaar ontspannen en even aan de dynamo en waterpomp gevoeld op speling. Deze hebben zo goed als geen speling maar als je aan de vin draaide hoor je een schavend geluid. Dus ik denk dat deze piept op hogere toerentallen. Dus ik heb een nieuwe waterpomp besteld en als ik deze vervangen heb laat ik het weten.
+1
Zal misschien een zwak lager zijn in de bak, Of goeie oordoppen helpt vaak ook
Wel eens vaker 100 series wezen kijken en sommige hebben dit. Soms veroorzaken de eindaandrijvingen ook een jankend geluid. Even nakijken op speling en nieuwe olie er op. Als er lomp grote banden onder zitten kun je ook herrie ervaren op een oude trekker.
@Fendt_103Luuk zit er een niveau plug in de eindaandrijvingen of waar kan ik het peil zien? Het probleem is gevonden want de waterpomp piept
Als je dan zo'n trekker koopt waarvan waarschijnlijk het onderhoud lang geleden is, zou je hem dan niet eerst een beurtje geven ? Alle filters, olie en v snaar vervangen. Weet je zeker dat alles op peil is en hoef je je daar eerst 2 of 3 jaar geen zorgen om te maken.
+1
@Derkmax klopt ben ik nu ook mee bezig. Dan is ie weer klaar voor de komende tijd.
Het piepen is opgelost. Het was de waterpomp. Nu heb ik nog wel een andere vraag. Er liggen 18.4R34 banden onder en hij loopt maar 25km per uur. Mis ik een versnelling of hoe kan dit?
Quote Reactie van @Berri:
Er liggen 18.4R34 banden onder en hij loopt maar 25km per uur. Mis ik een versnelling of hoe kan dit?

Heb je een versnellingsbak met hoge en lage groep op 1 pook?
Dan zit er tussen de achteruit hoge groep en de 2 hoge groep een s versnelling die je na de 3 hoog schakeld
@Fendt926Driver nee ik heb geen dubbele h bak die van mij heeft hoog laag op een aparte pook.
Quote Reactie van @Berri:
nee ik heb geen dubbele h bak die van mij heeft hoog laag op een aparte pook.

Dan heb je dus 3 poken.
Versnellingspook 123 en achteruit
Gewoon en kruipbak
En een hoog laag per versnelling..

(klik om te vergroten)

De versnellingspook links midden op de foto.
En de hoog laag per versnelling rechts onder op de foto

(klik om te vergroten)

Symbolen zijn niet helemaal goed te lezen op de pook

(klik om te vergroten)

Vorige eigenaar heeft ze met stift op de motorkap gezet
@Fendt926Driver ik heb 3 poken ja. En het schakelpatroon is anders als op jouw foto.
Quote Reactie van @Berri:
ik heb 3 poken ja. En het schakelpatroon is anders als op jouw foto.

Maar met 3 poken heb jij nog 13 vooruit en 4 achteruit.
Dat betekend dat je ergens nog wel een wegversnelling verstopt hebt en dat is de 13e.
Misschien toch midden voor wel een soort extra.
Moet eigenlijk uit zichzelf schakelen als jij na de 3e hoog de pook vrij zet in het midden hoef je hem eigenlijk maar naar voren te drukken voor de 13e versnelling.
Gaat niet altijd vanzelf.
Dus nog steeds met beleid proberen
@Fendt926Driver
Nee ; bij die nieuwe type bakken zit de snelgang zoals @Berri beschrijft naast de 2 e versnelling
@basia dus jij denkt dat er een verkeerde tussenbak in zit? En zou hij met de goede tussenbak wel 35 lopen?
@Berri
Ik zeg dat het een mogelijkheid is ; misschien kun je achterhalen van welk type trekker de bak afkomstig is ?
( Doe je het andersom een 108 bak in een 104 b.v . krijg je een trekker die wel in de 50 km loopt )
+1
@basia ik ga proberen te achterhalen waar de tussenbak uit komt. Zodra als ik iets weet laat ik het weten
@basia ik denkt dat het de tussenbak van een 3 cilinder is want op de tussenbak staat de datum 21-6-76 en de 108 werd volgens mij pas vanaf 77 gemaakt. Of kan je aan het andere nummer die er op staat zien of hij van een 3 of 4 cilinder is?
@Berri dit nummer staat er op de tussenbak

(klik om te vergroten)

Dit nummer staat erop
+1
@Fendt926Driver ik heb links naar voren achteruit, links naar achter 1, midden naar voor 2, midden naar achter 3, en rechts naar voren denk ik een snelgang. Maar in die versnelling waarvan ik denk dat het de snelgang is loopt ie maar 25
+2
@Berri
Eigenlijk is dat voor een 108 met z'n onbetrouwbare remmen hard zat 😉
@Derkmax Verder leuke trekker hoor, heb er zelf ook 1 gehad.
Misschien is die gereviseerde tussenbak van een 3 cilinder fendt 100 serie ?
Die "versnellen" het toerental naar de versnellingsbak minder dan de tussenbakken van de b.v 108
(Heb het wel eens gecontroleerd een 108 tussebak versnelt ongeveer 1op 2 en een bv 104 1 op 1,75 )
@basia dat zou kunnen ja
@basia de tussenbak die gemonteerd is is de juiste 4 cilinder tussenbak. Kan de snelgang nog ergens anders verstopt zitten dat ik een versnelling over het hoofd zie?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Derkmax ik heb de uitvoering zoals bij nummer 6. In de snelgang loopt hij dan ongeveer 30 heb ik gisteren gemeten. Dus ik denk dat hij niet veel harder als dat kan.
Quote Reactie van @Berri:
In de snelgang loopt hij dan ongeveer 30 heb ik gisteren gemeten

Meten is weten.
Harder dan 30 lopen ze in de s ook niet.
Of je moet helderop aan het knutselen.
Dan zou je naar 45kmh kunnen.
Maar als eerder vermeld moet je dat niet willen met de remnen die erop zitten
@Fendt926Driver ik laat hem nu gewoon zo. en als ik wat verder moet rijden moet ik gewoon iets meer gedult hebben.
Iedereen bedankt voor alle info en het meedenken.
@ Berri,
Zou het kunnen dat jij een Franse uitvoering hebt?
( voor sommige landen was de snelheid beperkt.)
@Bert353 misschien wel maar hoe was de snelheid beperkt? Andere tandwielen oid?
Quote Reactie van @Berri:
Andere tandwielen oid?

Het kan in de eindvertraging zitten of in de tussenbak of blokkade van de hoogste versnelling (maar dat was bij jou dus niet aan de orde)
Dat weet je pas als je iemand spreekt die er aan gewerkt heeft
@Berri Bij een Fendt weet ik het niet, maar Fiat heeft andere kroon en pignonwiel erin zitten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 108 LS en hebben de trefwoorden trekker , fendt , versnellingsbak , warm , achterbrug en toeren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0