Illustratie van:
65

Fendt 614 - Knipperende Motor oliedruk (lamp)

Hallo,

Mijn fendt 614 lsa heeft het probleem dat de oliedruklamp vrij regelmatig brandt/knipperd.
Heb al een nieuwe druksensor geprobeerd, geen verschil.

Nu een drukmeter erbij aan gehangen, volgas 2500 toeren +- 3bar.
Stationair 620 toeren +-0,6 bar.

Vind dit vrij laag.
Trekker heeft 11000 uur.

Iemand een idee waar dit vandaan komen kan? Of wat evt vaker voorkomt bij deze trekkers?

Alvast bedankt,
Bart

Deel dit topic

Reacties

Dat is wel heel erg weinig.
Normaal gesproken zou stationair al minimaal 4 tot 5 bar moeten zijn.
Zeef onderaan zuigbuis van oliepomp verstopt met drab? Ik weet niet of je de carterpan er onderuit kunt pakken zonder dat de vooras eraf moet? Anders zou ik de pan er een afhalen en kijken.
+1
Vaak hebben ze slijtage bij de nokvolgers.
Om dat te constateren moet bijna het hele blok uit elkaar.
Let even op dat tuimelaar 1 2 en 3 vanaf de kabine gezien nog wel steeds olie krijgen.
Anders zit je ook nog aan nieuwe tuimelaars

Een optie is een ander olie drukpompje monteren om te zien of die misschien versleten is
@Fendt926Driver eerst maar is kijken of de olie pomp überhaupt vast zit
Quote Reactie van @arnoud:
eerst maar is kijken of de olie pomp überhaupt vast zit

Klopt dat is wel de kortste klap.
En de goedkoopste.
Het is trouwens het "oude" model van 87" zonder sleuven in de grill.
Weet niet of dat nog uitmaakt ivm motortype....
+2
Bij de MWM blokken is de (motor)oliepomp iets losgelopen.
Dan lekt ie iets tussen blok en de pomp.
Als je iets gas geeft is het knipperen over.
Dat houd in, dat je carter er onder weg moet , dan kun je voelen of hij iets los zit.
Zit hij iets los , dan moet ook het distributie deksel er voor weg. (daar zitten 2 M6 boutje achter vd pomp) Dan is het een kleine moeite om hem helemaal er af te halen, en de pomp te controleren of hij nog fijn draait. Indien nodig kun je hem vervangen. Helaas kost zo'n pomp nog aardig wat knaken.
@Favorit614

Okee dankjewel, het is wel zo dat die volgas ook wel knippert, maar niet altijd in dezelfde frequentie...
@Favorit614 @arnoud

Heb de tijd van de week nog niet gevonden om het carter er onderheen te halen.
Maar mocht de pomp los zitten...
Is het distributiedeksel er nog enigsinds makkelijk af te halen bij deze types? Of valt dat tegen?
@Fendt-106 ja is goed te doen, radiateur er even voor weg dan lukt dat wel
@Fendt-106 Zit wel ff werk in om het distributie deksel er voor weg te halen en goed schoon te maken voor de afdichting.
Let wel op , het carter heeft 2 (verstopte) boutjes zitten aan vliegwiel zijde. Je bent niet de eerste die ze zou vergeten.
@Favorit614
Bedankt voor de tip. Heb het carter er onder heen. Pomp zit inderdaad los.
Aankomend weekend maar verder demonteren.
+1
@Fendt-106 Ff de oliepomp er af halen , als je er toch bij bent. draai um ff rond of hij nog fijn loopt.
pompen zijn in de reguliere handel duur. Granit vraagt bijna 700 euro ex voor.
bartsparts.com/products/fendt-f284201310020/ deze is goedkoper.
@Favorit614
Histoparts heeft m ook zag ik. Maar weet nie hoe die kwaliteit is...?
Pompje is niet meer zo heel fraai, gat van onderste tandwiel is ovaal. 😞
+1
@Fendt-106 ik zou um via bartparts bestellen. Dat komt bij de officiële dealer weg. En in de originele verpakking
+2
Ik vind die drukken zo zorgwekkend niet, is dit koud of warm? Koud is het te weinig maar warm vrij normaal. Begin met je stationair toerental te verhogen naar 750 toeren en meet dan, 0.8 bar stationair en 2.5 bar volgas is OK met warme motor
@wouterdp 620 toeren stationair lijkt me inderdaad ook weinig, zou liever 750-800 toeren zien. Dan draaid ook de oliepomp nét even harder en voorkom je dat je tekort smeert
Quote Reactie van @DennisZ:
620 toeren stationair
Mijn 614 zit daar nog onder. Stationair zit ie daar nog onder. toerenteller geeft 0 aan. iets gas er bij en toerental verschijnt weer.
Druk is laag zat, smeerpomp controleren of hij los zit, hier meerdere gehad die los zaten
@arnoud ga ik doen
Iemand hier ook nog ervaring met vervangen van koppakking(en)?
Laatste (tegen cabine) lekt/zweet iets olie. Alleen deze vervangen, of is het beter ze allemaal te vervangen als ik er toch bij ben?
En voldoet een koppakking van bijvoorbeeld Kramp? Of toch wel beter origineel?
Quote Reactie van @Fendt-106:
En voldoet een koppakking

let op de dikte vd koppakking.( 1.2 of 1.4)
Standaard zit er Elring pakking er in dacht ik zo uit het hoofd
@Favorit614 oke, bedankt. ☺
@Fendt-106 je kunt er gerust 1 appart vervangen.
Omdat ze allemaal los van elkaar zitten.
Koppen hoeven ook nooit gevlakt te worden.
Let wel op met loshalen dat je de klepstoters niet weg laat vallen in het carter.
Of heb je dat toch nog los liggen?

Laatst waren de pakkingen goedkoper bij de dealer dan bij kramp.
Maar weet niet of dat nog steeds zo is.
@Fendt926Driver

Ik heb het carter er nu nog onderweg ja, wacht nog op de oliepomp.
+1
@Fendt926Driver koppen willen prima krom, ik gok het er niet om niet te laten vlakken
@arnoud ik heb ook nog nooit 1 laten vlakken, ook nooit problèmen mee gehad
+2
@Fendt926Driver koppen moet je wel vlakken van zn mwm....hier ook problemen mee gehad
@tone29 jij had toch vooral problemen met bussen gehad? Welke problemen had je dan met de koppen?
@Fendttrisixfan scheurtje in de kop... en moest gevlakt worden.... enkel daarna knalde de koppakking er net zo vrolijk weer tussen weg 2x🤣🙈
+1
@tone29 heb ik ook gehad scheurtje bij 6 koppen
@arnoud dat heb ik ook al gehad, maar dat was nadat me V riem eraf was gelopen tijdens het trekken
@arnoud achteraf was er veel meer mis hier🙈 na revisie bushoogte niet goed gehad... hele onderblok aan puin
@Fendt-106 zou zelf voor orgineel gaan, elring hadden we hier ook altijd, maar die hebben tijdje problemen gehad met de pakkingen. Misschien dat het nu weer goed is, zet er hier ook wel stalen in
+1
@arnoud top, bedankt.
@arnoud @Favorit614 @Fendt926Driver

Kom er zojuist achter dat het tandwiel op de krukas, wat ingeslagen is.
Vgm kan deze eraf? En zijn hier evt nog ergens gebruikte voor te krijgen?
@Fendt-106 Staat bij Agco partsbook wel los er op.
waar begint jou chassisnr mee? 284?
Dan heb je 2 mogelijk heden:
2
F180200310060 1 SPUR GEAR
--> 284/0312
F285200310020 1 SPUR GEAR
@Favorit614 serie 384/
F285200310020 1 SPUR GEAR

In de bovenstaande reactie is de 2e spur gear vanaf < 284/0313
@Favorit614
384 heb ik, verschil zit hem in aantal tanden? Of?
Kun je dat zien toevallig?
Quote Reactie van @Fendt-106:
aantal tanden

Geen idee. Het is ook maar een tekening. op partsbook
Quote Reactie van @Fendt-106:
wat ingeslagen is

Als het niet te gek is , mooi laten zitten.
@Fendt-106 zijn er af te krijgen maar spant wel redelijk
@Fendttrisixfan
Gewoon met een poulietrekker te doen?
Of moet tussentandwiel er ook af?
@Fendt-106 ja lukt wel met polietrekker maar moet het wel een goede zijn
@Fendttrisixfan
Okee, draagvlak achter de tand zal misschien meer een probleem zijn/worden?
@Fendt-106 inderdaad, lichtjes opwarmen helpt ook veel
@Fendttrisixfan
Evt andere monteren zal wel makkelijker gaan?
@Fendt-106 opwarmen en erover schuiven, moet je wel vlug zijn of hij klemt zich halfweg vast 😅
@Fendttrisixfan
Zit er een spline op? Voor monteren in dezelfde positie? Of?
Quote Reactie van @Fendt-106:
F285200310020

spanstift , zit met pas kleming op de krukas.
sklep-rolniczy.pl/en/…
zie afbeelding
@Fendt-106 heel klein pas pennetje om hem terug juist te zetten
@Fendt-106 maar ik las ze meestal vast aan de krukas, want bij het opvoeren van de motor heb je de kans dat het tandwiel verdraait
+1
Bedankt voor jullie hulp, heb een ander tandwiel gevonden en zit erop.
Is er iemand die een lijstje met (alle) aanhaalmomenten heeft?
Ik heb zelf een digitaal boekje van mwm, maar staat niet alles in.
O.a. de "naaf" op de krukas mis ik.
Bout M16 12.9
+1
Quote Reactie van @Fendt-106:
Bout M16 12.9

De 4 inbusbouten?
Durf het zo niet te zeggen , maar ik heb ze opt gevoel goed aangedraaid , met een drup loctite.
@Fendt926Driver bij mij dus ook niet... maar heeft zich gered.
Quote Reactie van @Fendt-106:
Bout M16 12.9

In mijn motorenboek komt geen m16 voor

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@Fendt-106 gewoon algemeen aanhaalmoment gebruiken, als je dit Googlet vind je tabellen terug
Op de site van kroon zie ik 20w20 olie voor de stuurbekrachtiging staan, ook heb ik weleens ATF gelezen?

Wat word er het meest gebruikt hiervoor?
Op de site van kroon zie ik 20w20 olie voor de stuurbekrachtiging staan, ook heb ik weleens ATF gelezen?

Wat word er het meest gebruikt hiervoor?
+1
@Fendt-106 drukfilter ook al eens vervangen?
@Favorit614

Nee, nog niet.
Zit ergens in de rechter "balk" ofniet?
+1
@Fendt-106 in de persleiding vd pomp. Tegen de binnenzijde vd rechter balk
+2
Hier de technische gegevens van de motor. Let wel op Td226 B heeft losse cylinderbussen en rekbouten in de kop. Bij de B motor moeten de bussen boven het blok liggen 0.03 to 0.1 mm

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 614 en hebben de trefwoorden olie , fendt , motor , oliedruk , druk , toeren , lamp , volgas en Fendt 614 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
3.032