Nieuwe brandstof GTL in de volksmond ook wel blauwe diesel waar kunnen we dit tanken?

Ik wil op een aantal van mn oldtimer tractoren overschakelen op een nieuwe diesel brandstof genaamd blauwe diesel of GTL Fuel , deze brandstof is helderder van kleur en een stuk schoner tijdens de verbranding , 20% minder fijnstof en 95% minder zwavel , als ik op de tractor rijdt die geen cabine heeft heb ik minder last van de uitlaatgassen probleem ligt echter in de beperkte beschikbare aantal tankstations in Nederland , zo weet ik in Gelderland alleen Shell tankstation Tatelaar Didam , heeft iemand eenkaart van Nederland waar GTL te tanken of weet iemand een tankstain bij je in de buurt , zou t tanken een stuk makkelijker maken.

Deel dit topic

Reacties

bas101
Na lang zoeken vond ik zojuist deze internet link www.gtl.nu/locaties waar gtl
+1
radium45
@bas101 Blauwe diesel is iets anders als GTL. Ik tank ook GTL bij Tatelaar Didam, Blauwe diesel kun je oa bij Kuster olie Doetinchem tanken.
Ik zou, als ik jou was Aspen Diesel proberen. Heb deze diesel een tank vol in mijn auto gehad en ik heb werkelijk het idee dat die na deze tank vol zuiniger is gaan rijden. Haalde altijd rond de 800 km op 1 tank en momenteel haal ik altijd bijna 900 km.
bas101
@radium45 wat is volgens jou dan blauwe diesel ? Als ik bij Argos kijk dan wordt daar al een stuk of 7 verschillende dieselsoorten aangeboden traxdiesel mxlldiesel diesel 30 hvo 20 hvo 100 etc ik heb goede ervaringen met GTL , het is ca 12ct duurder dan de gewone diesel maar je hebt minder kans op dieselpest en t rookt ook minder en rijdt 6% zuiniger
radium45
@bas101 Ik gebruik GTL in die machines die vaak binnen bebouwing draaien Zoals de Kubota kraantjes. GTL is gemaakt van aardgas.
blauwediesel.nl/… is heel wat anders, heb daar nog geen ervaring mee.
+2
mdoornekamp
@radium45 ik rij B nul. Dus gewoon schone EN 590 diesel zonder bio. Dat loopt prima en nooit filters verstopt
+1
radium45
@mdoornekamp Moet het afkloppen, maar hier ook nog nooit problemen gehad met de tractoren. Tank daar (gewone) EN590 in.
+1
Fast Eddy
@mdoornekamp

Op het werk tanken we X-Mile diesel. Dat is gewone EN 590 diesel met een toevoeging. Nooit geen problemen.
+1
mdoornekamp
@Fast Eddy ja klopt. X-mile doet veel goed.
+1
MaartenMandemaker
@Fast Eddy Die hebben wij ook, bij dezelfde olieboer denk ik. Nooit problemen
+1
Fast Eddy
@MaartenMandemaker

Olijve Bovensmilde
+1
MaartenMandemaker
@Fast Eddy Klopt 👌
+1
TTolner
@mdoornekamp Wij hebben al jaren b 0, nog nooit een probleem gehad.
+1
bas101
@radium45 dan ben ik verkeerd geïnformeerd , gtl heeft een blauw etiket aan de pomp in tegenstelling tot gewone diesel die een zwart etiket heeft , bovendien is gtl al eerder op ruime schaal beschikbaar in de binnenscheepvaart waar water ook als blauw gezien wordt ,
+1
Fast Eddy
@radium45

GTL met AdBlue kunnen de uitlaatgassen erg giftig zijn. Je hebt door de reactie meer blauwzuurgas (H²S) in je uitlaatgassen. Daarom is het niet geschikt voor besloten ruimtes.
+1
radium45
@Fast Eddy Ohw.. Das ok weer niet de bedoeling. Gelukkig draaien wij zonder AdBlue.
+2
MaxxuM4ever
@Fast Eddy h2s is zwavelzuurgas, rotte eieren geur als de dosis niet te hoog is. Als je het niet meer ruikt wordt het heel snel heel gevaarlijk voor je gezondheid. Eens een cursus voor mijn werk voor moeten doen. Gas kan o.a. ontstaan bij gasboringen en productie.
Als dat uit je uitlaat komt is niet best.
+1
Fast Eddy
@MaxxuM4ever

Het zijn geen hoge concentraties. Maar als je in een schuur of zoiets aan het werk bent kan het wel gevaarlijk worden na een paar uur.
valtraaa
@Fast Eddy bij gtl gebruik is AdBlue ook best overbodig volgens mij zouden ze vrijstelling voor moeten geven o.i.d
+1
Fast Eddy
@valtraaa

Ik weet niet wat de uitstoot is van GTL. Misschien spuit de motor wel minder adblue in.
mf 35x
@Fast Eddy dat klopt niet
Fast Eddy
@mf 35x

Wat klopt niet?
+1
bas101
@Fast Eddy uitstoot van GTL tegenover normale diesel ca 10% minder Nox ca 25% minder fijnstof (fijnstof zit overigens van nature met hoge concentraties in de lucht) en ca 90% minder zwavel , co2 praktisch geen verschil.
mf 35x
@valtraaa dat klopt.
+1
roscho
Quote Reactie van @bas101:
www.gtl.nu/locaties

Die link geeft een kaart met massa's vierkantjes in allerlei kleuren, waar een niet-helderziende geen touw aan vast kan knopen.
Ik zou graag adressen zien, waar ik naartoe kan toeren en mijn tank kan vullen.
+1
Fast Eddy
Blauwe diesel is toch HVO 100? HVO is van plantaardige olie gemaakt en heeft (of had) als eigenschap dat het vocht aantrekt.
+1
radium45
@Fast Eddy Hoeft niet perse 100 te zijn. 20/30/40/50 kan ook.
Fast Eddy
@radium45

Veel bestekken van overheden verplichten aannemers om HVO te gebruiken. Ik heb altijd begrepen dat er maar 1 soort HVO is. Wat ik van jou begrijp er zijn dus ook mengsels die die naam mogen dragen.
+1
Fast Eddy
@radium45

Wat ik lees is dat er dus verschil is tussen HVO en HVO. Bedankt voor de link.
+3
Dick van Driel
@Fast Eddy alleen HVO100 is geraffineerd uit bioresten. Het wordt bijna op dezelfde manier gekraakt als gewone diesel alleen is het veel schoner qua verbranding. Alle andere HVO’s zijn mengsels met gewone diesel.
+3
bas101
@Fast Eddy daarom is HVO niks voor mij , bio aandelen in samenhang met vocht zijn de ingrediënten voor bacterie groei ofwel dieselpest
JD3010
@bas101 het is geen biodiesel en heeft daarom ook geen problemen met bacterie groei.
Mooie brandstof, maar de prijs is wel hoger. Zelf heb ik ook geen problemen gehad met de normale diesel.
Dick van Driel
@bas101 HVO 100 zal nooit een bacterie geven.
lucas712
Hier in de buurt hoorde ik laatst bij mechanisatiebedrijf dat er nog wel wat problemen zijn met injectoren met het gebruik van hvo
+1
Dick van Driel
@lucas712 komt eigenlijk alleen sporadisch voor bij commonrail motoren
+3
mestyle
Gas to liquid Zou het zelf niet op de oldtimer doen. Brandstof is stukken schraler. Brandstof pomp vind dat wat minder leuk. En stuk duurder als gewone brandstof ook nog veelal boten die dit gebruiken
valtraaa
@mestyle helemaal mee eens nieuwere machines kunnen hier wel tegen maar een oldtimer zeker niet.
+2
bas101
@mestyle heb vooraf goed geinformeerd of gtl niet schadelijk is voor oldtimers , t antwoord was dat deze brandstof zonder problemen in oldtimers gebruikt kan worden , de bron hierachter was t vorig jaar gehouden Hintertuxer oldtimer treffen waar t rijden op GTL verplicht werd gesteld, als t al schraler is dan meng ik er wel een 0.2 liter motorolie door , dit die ik ook bij de gewone diesel .
mestyle
@bas101
Nja wat mij verteld is. Ja je kan het er zo in gooien en er op rijden. En inderdaad minder rook ed. Maar op de lange termijn. Vind de trekker het niet leuk. Maar goed. Ik heb verder geen adressen waar te krijgen en dat was de vraag. Hoop dat dienhet er goed op doet
sjuu
Wij gebruiken al enkele jaren hvo 20 in onze tractoren, zonder problemen.
+3
Kramer U800
HVO 100 en GTL zijn allebij wat anders. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil, gemaakt van plantaardige olie (planten resten) en restafval, als je schimmel in je tank wil hebben moet je vooral die rotzooi tanken in je oldtimer tractor.

GTL is een diesel van Shell gemaakt uit aardgas (Gas To Liquid), dat is heel schoon en kan je uitstekend tanken in je oude voertuig, ik hoor en zie er goede verhalen over. Vooral bij het starten geen rookontwikkeling meer en minder uitstoot. Probleem is alleen om aan GTL te komen. Het tot noch toe veel in de scheepvaart gebruikt.
mdoornekamp
@Kramer U800 HVO 7 wordt wel als alternatief van B nul aangeboden. Maar dan heb ik dus 7% rotzooi door de diesel
arnold-arentze
@Kramer U800 De standaard FAME biotroep die aan de pomp B7 (7%FAME)geleverd wordt kan vooral swinters voor heel veel armoei zorgen. De HVO diesel word grootendeels van dezelfde bestanddelen gemaakt als de FAME. Alleen het productieproces is anders waardoor HVO wel een prima product is, ongevoelig voor veroudering en bacteriegroei. Zo heb ik het me uit laten leggen in ieder geval. Binnen mijn omgeving zijn er prima ervaringen met HVO. Terwijl de B7 wel voor veel problemen heeft geleid
mestyle
@Kramer U800

Ik ken een man die veel onderhoud en revisies doet aan boten voor plezier vaart. Hem ook eens gevraagd na de gtl die rade het me toch zeer af voor de oldtimer.
+1
Dick van Driel
@mestyle een plezierboot is juist beter af met gtl of hvo100 omdat de meesten weinig of geen draaiuren per jaar maken en al helemaal niet vollast. Vindt de dieselbacterie alleen maar leuk als er bijna geen draaiuren worden gemaakt met gewone diesel.
+3
OmeHenk
@Kramer U800 de ingredienten van HVO zijn wel plantaardig, maar door het productieproces zijn de eigenschappen juist tegenovergesteld als jij omschrijft. Trekt juist geen vocht aan en geen bacteriën en schimmels in de tank. Gebruik het al een aantal jaar omdat ik eerder veel last had van vocht/schimmels.
+1
Kramer U800
@OmeHenk Ok goed om te weten, dan moet ik dat ook maar eens gaan proberen.
+1
bas101
Maar om op de kern van de vraag terug te komen : volgens de shell pagina op internet zou Shell Kerensheide Elsloo de GTL brandstof verkopen , ik daar gisteravond heen om te gaan tanken , geen pomp gevonden , wegens verbouwing ook nog s geen personeel aanwezeig , ik zal s een email sturen hoe en wat.
bas101
@bas101 shell kerensheide neemt telefoon niet op en reageert niet op email
+2
valtraaa
@bas101 joontjes meppel levert dit ook vanaf eigen depot. Niet echt bij jou in de buurt zie ik net😬
+1
bas101
@valtraaa moet binnenkort met de vrachtauto naar Koekange kan ik er wel even langs gaan
verse koe
@bas101 vraagje, dat gtl he, dat was gemaakt van aardgas? Voegen ze ook smeermiddel toe? Je wil niet dat de brandstof pomp van je antieke trekkertjes naar z'n geitjes gaat💡
+4
bas101
@verse koe is een synthetische brandstof , heb vooraf goed geinformeerd of je dit ook in je oldtimer kan gebruiken , t antwoord was volmondig ja , ik zal er voor de zekerheid iets motorolie doormengen dan weet je zeker dat t smeert; GTL geeft t hoogste rendement als er bij deellast gereden wordt in de aanloopfase van koud naar warm en start makkelijker bij de koudstart en dat is nu juist de bedrijfstoestand waar de meeste oldimers zich mee bezig houden.
+3
Kramer U800
@bas101 Dat klopt, wat wij vaak doen is een beetje 2 takt olie erbij, deze olie is bedoelt om mee verbrand te worden en laat zich goed mengen.
+1
valtraaa
@bas101 dit kan ook prima op oldtimers/oudere machines maar het droogt zonder toevoeging wel je rubbers en keerringen uit. Hoor dit van meerdere gebruikers waar we dit leverden.
Fast Eddy
@bas101

Je kan online ook GTL van Shell in 20L jerrycans kopen. Of je koopt een 200L tank met pomp die je vol tankt bij een tankstation. Dan heb je altijd diesel bij je.
+1
Bert353
@Fast Eddy tja, maar voor 3.40€/L voor die jerrycans, ben je toch vlug klaar, niet dan?
Fast Eddy
@Bert353

Ik weet niet wat de literprijs aan de pomp is.
+1
arnold-arentze
@Fast Eddy De prijs van GTL aan de pomp is nog wel te overzien, er zijn alleen heel weinig pompen te vinden waar GTL beschikbaar is. Hier en daar een truckdieselstation voor een zakelijke pas, en een aantal bunkerstations aan het water. HVO is makkelijker aan te komen, maar behoorlijk duur

(klik om te vergroten)

+1
bas101
@Fast Eddy 12 ct duurden dan de gewone diesel dat zou gistern dan € 1.62 geweest moeten zijn en vandaag € 1.72 .met dank aan de regering.
JD3010
Dat GTL is wel veel dunner dan normale diesel. De kans is dan ook groot dat je meer kans heb op lekkages.
+2
bas101
@JD3010 ik ga t in een perkins P3 en standard c23 gebruiken , deze lekken al af fabriek.
+1
Bert353
@bas101 Tja, als je er al 60 jaar niets aan gedaan hebt....
keerringen en pakkingen verharden ook weet je?...
+1
bas101
@Bert353 als jij ze dan absoluut dicht kunt krijgen dan ben je een artiest , als ik jou was zou ik mij dan gaan specialiseren in engelse dieselmotor reviseur van de jaren 50 en 60 , liggen er gouden tijden op je te wachten.
+1
Bert353
@bas101 heeft niks van doen met "artiest", gewoon alle pakkingen en keerringen onder handen nemen, da's alles.
maar ja, da's wel wat werk, en daar willen de meesten niet aan.
een bekende van me doet grasmaaien bij zijn klantjes met een 42, daar "zeek" de olie ook uit, maar zo erg dat die kerel een rijdend milieudelict (zoals ze dat toch bij jullie zeggen) was, die komt er bij mij toch ook niet op het erf! na 15 minuten koffie had die een vlek onder zn trekker van een half A4.
maar dat is gewoon puur "geen zin hebben er iets aan te doen".
en, kwaliteit pakkingen gebruiken. vaak is het bij die perkins die witte koordjes rond de krukas die opnieuw gaan lekken, die heb ik bij een andere trekker ook wel enkele keren vervangen. totdat ik de koordjes van Bepco 12 uur in de olie heb laten liggen, en daarna gemonteerd, toen was ie toch wel dicht,
is wel ffe wat werk, maar het kan wel!
+1
bas101
@Bert353 nu ja ik heb een goede bekende die helemaal maf is van t Engelse spul en die als zeer goede vakman bekend staat , zelfs die zegt tegen mij dat als een Perkins p3 geen olie lekt moet je je zorgen maken ; mijn Perkins p3 lekt olie achter de brandstofpomp , als je dat in orde wil maken moet de hele distributie deksel met brandstof pomp eraf en dan is t nog maar de vraag of je m dicht krijg , als je de distributie eraf hebt kun je net zo goed de ketting met tandkrans vervangen en mss meteen een hele revisie doorvoeren , messing tankkraan was ook lek , daar ben ik uren mee bezig geweest met slijppasta etc om deze dicht te krijgen , niet gelukt daarom hele tankkraan weg gelaten , een Standard 23c : olie vervangen , voor de zekerheid een nieuwe koperen afdichtring tussen aflaatplug en motor geplaatst , heeft t ca 2 maanden volgehouden om vervolgens weer te gaan lekken ; overloopleiding van verstuivers bij een Perkins P3 wordt niet netjes met een retourtje de tank ingeleid nee gewoon de vrije loop gelaten naast t motorblok , , ; aldus lekt mn perkins p3 achter de brandstofpomp mototorolie , ik heb bij de smid een metalen bak laten maken onder de motor te laten hangen , als jij denkt dat jij m dicht kunt krijgen wil ik m wel maar jou toe brengen , de tractor is een Vevey 583 voor mij te mooi en zeldzaam om m weg te doen .

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Bert353
@bas101 Bas, jij hebt het in het begin over "de motor lekt en niet droog te krijgen" en hier heb je het in een keer over de diesel kraan...
is dat niet een beetje appels en peren vergelijken?
dieselolie en motorolie zijn toch echt verschillend, de laatste keer dat ik keek. ook zijn het twee compleet verschillende circuits, maar dat hoef ik jou toch niet te vertellen? Mooi trekkertje trouwens.
bas101
@Bert353 ja ze lekken zowel diesel als motorolie , bij deze Perkins heb ik t dieselsysteem nu zo goed als lekvrij gekregen. Bij de Standard is dit een stuk lastiger gezien de vele leidingen , dat af en toe een druppel diesel weglekken lijkt onschuldig maar afgelopen winter was 3/4 ban de tank weg gelekt , de motor lekt geen olie als ie stil staat dus dat laten we maar zo , komt nu een bak onder die tijdens rijden de olie opvang t.
bas101
@Bert353 citaat : gewoon alle pakkingen en keerringen onder handen nemen , das alles . Nu dit is zeker niet alles als je garantie wilt hebben dat je m dan lekvrij krijgt , de assen waarop de keerringen hebben gelopen hebben 9 van de 10 keer een groef deze groef zul je eerst weg moeten werken laat je m zitten loopt de keerring zo weer kapot , verhaal pakkingen precies t zelfde : je zult het oppervlak waar de pakkingen op komen te liggen moeten controleren op krassen groeven golven en haarscheuren etc , laat je t zitten en monteer je de nieuwe pakkingen gaat t zo goed als zeker weer lekken vooral als je er mee gaat rijden met een bedrijfswarme motor , lijkt me dan toch geen goed idee om die Vevey naar jouw toe te brengen voor service.
Bert353
@bas101 dus je weet wel hoe het moet? (LOL)
bas101
@Bert353 jazeker weet ik hoe t moet , maar we leven vandaag de dag in 2023 waar we van alles te veel hebben en ik prioriteiten moet stellen van welke tractor neem ik eerst onder handen en dat is een SChluter as22 en een MAN 4r2 , deze motoren worden gereviseerd waar allrounder handen genomen wordt zodat t als het in elkaar zit weer fabriek s nieuw loopt
+1
Arie_MF
@bas101 messing tankkraan was ook lek , daar ben ik uren mee bezig geweest met slijppasta etc om deze dicht te krijgen , niet gelukt daarom hele tankkraan weg gelaten.

Die tank en kraan zijn toch geen onderdeel van de motor, maar van de trekker fabrikant.
bas101
@Arie_MF ja klopt maar gezien t systeem hebben ze de tankkraan van de Engelsen overgenomen , de tank is idd van de fabrikant.zelf.
+2
bas101
Zie toelichting foto

(klik om te vergroten)

De GTL is voor deze tractor bedoeld , zoals je ziet wijst de uitlaat naar voren , als de wind verkeerd staat krijg je alle rook in je gezicht , jammer dat er tot nu toe maar 2 tankstations bekend zij
waar je t kunt kopen , Didam en Meppel.
+1
Fast Eddy
@bas101

HVO 100 is makkelijker te vinden om te tanken. Het zal wel zijn dat Shell er patent op heeft. Mammoet rijdt ook op GTL misschien zitten die nog onder in Nederland met een vestiging?
bas101
@Fast Eddy HVO is makkelijker te vinden maar naar t schijnt 40 cent duurder . Iemand maakte hier een terechte opmerking dat de getoonde kaart van de site gtlnu je een helderziende moet zijn om te zien waar de tankstations zich bevinden , zo stonden er 3 blokjes bij Venlo dus ik afgelopen week naar Venlo ik dacht zeker weten Heijerhoeve maar nope en verderop de stad in bij Shell nope .Argos zou t ook hebben maar kan geen pomp vinden.
Fast Eddy
@bas101

Hebben ze het in Wallonië of Luxemburg niet? Of de Eifel?
+1
bas101
@Fast Eddy heb gisteren bij Shell Wemperhardt geïnformeerd naar GTL maar dan denken ze dat ik t heb over GPL ( LPG) dus in Luxemburg vooralsnog niet in de Eifel wel maar t dichtstbijzijnde plaats is Trier en das toch al gauw 100km rijden Duitsland heeft veel verkooppunten maar daarvoor moet je toch mzeker 80km de grens over die afstande moet je ook weer terug , r uit interdiscussies heb ik begrepen dat GTL in België vooralsnog niet verkrijgbaar is.
+1
Fast Eddy
@bas101

Misschien is een tussen tank niet eens zo`n slecht idee dan.
bas101
Heb ondertussen 2 stations erbij gevonden en wel van Staaveren Randweg in Emmelloord en in ABC Goirle Kanaalweg 28 te Tilburg ; verder zeer goed nieuws voor inwoners van Achterhoek en Twente : kijk op de site van www.avia.nl filter op GTL en zie daar ca 20 verkooppunten voor GTL waaronder Haaksbergen Winterswijk , veel stations verkopen ook HVO .
+1
Fast Eddy
@bas101

Green Planet in Pesse heeft het ook. Ik lees net dat de oliehandel die op mijn werk brandstof en olie levert ook overal in Nederland via lokale handelaren GTL kan leveren.
+1
bas101
Zojuist GTL getankt bij Shell Elsloo , de misser was dat hun gtl aanduiden met een rood etiket aan de pomp , normaal is dit voor rode gasolie.
Bert353
@bas101 die hebben jullie toch niet meer in NL?
+1
bas101
@Bert353 jazeker maar rode gasolie mag alleen nog verkocht worden aan zandzuigers en andere projekten die niets met wegvervoer te maken hebben , rode gasolie wordt nog wel in Belgie aan de pomp verkocht daarom redeneer ik houdt die rode etiketten dan ook voor de rode olie , en etikeer gtl bijv met lichtblauw en HVO met groen , toen ik vanmiddag op t tanktation was stond er ook een vrachtwagenchauffeur die er niet uit kwam , moest een medewerker naar buiten komen om het m uit te leggen .
+1
bas101
Op Urk zou ook een GTL pompstation zijn , goedkoopste van NL nogwel , heb vandaag getankt voor € 1.82 in Elsloo.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden oldtimer , tractor , cabine , tractoren , diesel , brandstof , gelderland , gtl , fijnstof , tankstation , nederland en blauwe diesel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
86
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
3.181