Kun je ergens trekkerbanden laten 'trimmen'?

Ik heb een aantal oldtimer trekkers, een daarvan (Nuffield Universal Three) heeft hobbelig afgesleten profiel op de achterbanden. De nokken zijn om en om meer en minder afgesleten. Het profiel opzich is nog lang niet versleten, maar comfortabel rijden is het ook niet echt meer. Nieuwe banden er op monteren zou zonde zijn. Zijn er misschien banden leveranciers (liefst in Twente) die deze kunnen 'trimmen' of opsnijden zodat ze weer vlak rollen?

Heb bij een ander setje banden al eens met een houtschaafmachine geprobeerd, maar mooi rond krijgen valt tegen. Andere ideeën zijn ook welkom, alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+1
dirkao
Ik weet niet of in nederland trekkerbanden van een nieuw loopvlak voorzien worden. Zo ja zoek dan zo'n bedrijf op . Die zetten een band in een soort grote draaibank die de nokken afsnijd. In jou geval dan net voldoende tot alle nokken weer gelijk zijn.
Wordt dit in nederland niet gedaan dan zou je misschien aan een trekkertrek team kunnen vragen hoe die hun banden bewerken.
Succes
+2
Klein Rot
OBO banden in Beerzerveld deed dat in het verleden.
Klein Rot
OBO banden in Beerzerveld deed dat in het verleden.
+6
deeremeneer
Wat wij vroeger wel eens deden met vredestein banden was de trekker op bokken zetten en dan de trekker in de laagste versnelling laten draaien en een schuurband erachter zetten. Dat werkte best goed. Steeds een stukje aanschuiven en de banden zijn perfect rond.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @deeremeneer:
een schuurband erachter zetten.

De band van een schuurband zit toch na 20cm bewerken vol met rubber en doet daarna niets meer.
Zou meer denken richting een schaaf machine.
JD3010
@Fendt926Driver ik heb weleens gehoord met zo'n grove schijf waarmee koeien poten bewerkt worden. Maar zelf geen ervaring mee.
+1
CoenNijenhuis
@JD3010 daar bewerken wij de nokken ook mee om te af te ronden, gaat mooi maar geeft wel iets een rommel..
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
na 20cm bewerken vol met rubber

Wanneer de juiste schuurband gebruikt wordt kon dat wel eens erg meevallen.
voorbeeld: schuurband.nl/schuurbanden-voor-overige-materialen…
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas mooi voorbeeld.
Daar gaan we over na denken.
+2
Ronijn
Bevri banden in Zeewolde kan dat voor je doen
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Ronijn:
Bevri banden in Zeewolde kan dat voor je doen

En is dat prijstechnisch nog interessant?
Hoor soms dat je bijna een nieuwe band had kunnen leggen voor die rekening
Ronijn
@Fendt926Driver Volgens mij heeft dat te maken met de grootte van de band.
Paar honderd euro per band ben je zo kwijt.
Voor een oldtimer trekker denk ik dat je voor die prijs beter nieuwe BKT diagonaaltjes kan kopen. Die kosten de wereld ook niet en je kunt weer járen vooruit.
devonvdkroon
@Fendt926Driver bij mij kosten het 300 per band
devonvdkroon
Bevri banden in zeewolde kan dat. Heb mijn banden daar ook laten afschrapen.
case 745 xl
Heb hij de loonwerker eens gezien dat ze de trekker op de krik zetten. En aan de shovel vast gemaakt. De band laten draaien en heel langzaam steeds verder zakken. Was een leuk gezicht met veel rook. Maar uiteindelijk weinig geholpen.
DANOONTJE POWERR
@case 745 xl ook het beton loopt vol met rubber, dan zul je steeds een nieuwe plek moeten pakken.
bas101
Ik had t zelfde probleem en heb dat een aantal jaren gelden dan via euromaster , die stuurden de banden op naar een bedrijf in de buurt van Arnhem Nijmegen , een week later de banden weer terug , je kunt de langslijnen zien van t bewerken, waarschijnlijk met een soort beitel gedaan , banden zijn iig weer gelijkmatig .
+1
jim353
Ik heb het wel eens met de kettingzaag gedaan. Met een vlijmscherpe ketting gaat dat super.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @jim353:
Met een vlijmscherpe ketting gaat dat super

Zaag je er dan overdwars een plakje voorheen?
Of haaks ervoor en ketting breedtes naast elkaar erlangs?
jim353
@Fendt926Driver haaks er op gaat goed, en dan voorzichtig heen en weer bewegen. Maar ook een plakje er afzagen gaat prima
+2
Pauls
Dat de nokken niet gelijkmatig slijten is vaak te wijten aan de samenstelling van de rubber, als deze bij de enen nog sneller weg is dan bij de andere, is het niet zo'n goede keuze om de banden te laten egaliseren, dit is een tijdelijke oplossing en je zal opnieuw hetzelfde probleem krijgen na verloop van tijd. Heb je er nog beetje "boere" werk mee, dan zou ik een nieuwe radiaal band aanbevelen, is het enkel voor toertochten, dan kan je iets goedkoper een diagonaal overwegen. Wat mij zelf al eens is opgevallen dat bij trekker die 1 maand stilstaat op druk van 1 bar, je banden licht vervormen en het hobbelen in de hand werkt, ik zet nu trekker op 1.6 a 1.8 bar tijdens langere stilstand.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden oldtimer , banden , trekkers , monteren en versleten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
1.663