Werken op lage toeren.

Is het slecht om met lage toeren te werken?
zoals bij ploegen of in mijn geval sneeuwploegen.
lage toeren op de motor en flink laten werken.

is dat goed of slecht voor je motor en vooral waarom.....................

Deel dit topic

Reacties

eddyscania
En ik doel op dit filmpje waar ik commentaar kreeg en geen antwoord.

tractorfan.nl/movie/662/
newzealander
Zolang als de trekker het werk aan kan is het toch geen probleem dacht ik zo
eddie
Als je met een trekker bijv aant ploegen bent, meot je zorgen dat je boven de 1400 toeren blijft zo heb ik het geleert bij onze ares
MaartenMandemaker
Ja klopt, moderne snellopende motoren lopen het best tussen 1400-2000 toeren. als het toerental afneemt, als je de trekker afsmoort, word de kracht op de draaiende delen groter, tevens word de smering minder door minder opbrengst van de oliepomp.
FENDTfarmer
Jah ik was dat! excuus dat ik daar niet meer reageerde. maar het is voor een fendt 300 serie waar jij de grootste van hebt ook nog is slecht voor je vloeistoefkoppeling want de aftakas gaat ook daardoor. dus als je heel laag in toeren zit blijft die dus slippen en word gigantisch heet. je kunt idd wat er wel meer zeggen hierzo beter de aftakas een standje lager zetten en iets meer toeren. dat is allemaal net ff wat beter
redpower
Maar met een oudere trekker is het toch niet slecht? met de 856 voor de mengwagen liet ik hem altijd 1300 toeren doen, dan moest ie harder werken en werd ie mooi los
MaartenMandemaker
Oudere motoren kunnen over het algemeen minder goed hebben dan moderne motoren.
FENDTfarmer
Maar tis sowiso geen aanrader om te doen. t liefste heb ik de trekker zo rond de 1700 toeren. daar werken de oudere motoren veel fijner
Valentijn
Als je moter het werk aan kan in de lage toeren verkies ik liever de lage toeren, minder brandstof gebruik en minder slijtage van je moter. En wie het er niet mee eens is moet mij maar eens gaan uitleggen waarom een vario automatisch (als hij het werk goed aan kan) terug zakt in zijn toeren. Deze ervaring heb ik met een John Deere 6530 die tijdens het ploegen soms maar 1300 toeren loopt.
MaartenMandemaker
Minder slijtage tot zover, als je minder toeren hebt, worden de krachten in de motor veel groter, das logisch.
county1124driver
Licht aan de belasting. zwaar werk en het moet opschieten. gewoon poot stijf opt gas
interman
@ valentijn,
als je lage toeren wilt draait, en daarvoor een versnelling omhoog gaat komen er grotere krachten op de motor en versnellings bak. de ene trekker kan dit beter hebben dan de andere, maar lijkt mij niet goed.
bij een vario is dit dus net ff heel erg anders, die is traploos en kijkt zelf naar een goeie combinatie in toeren en in variobak.

en minder brandstof hoeft ook niet altijd te kloppen, als je lage toeren hebt en dus een hoge belasting kan het zijn dat de motor net zoveel diesel nodigt heeft als met meer toeren en een lagere belasting.

dus ik zou gewoon de toeren beetje hoog houden.
en idd, et ligt er maar net aan waar je mee bezig bent.
huub
Oudere trekkers worden vaak te warm als je laag in toeren werkt..en die hogerekracht kunnen ze wel hebben..anders zouden er toch ook geen spaaraftakas op een trekker zitten? bij trekwerk gewoon zo laag mogelijk in toeren..
FENDTfarmer
Een spaaraftakas is niet echt voor kracht dat is meer om bij lichtere werkzaam heden zoals kunstmeststrooien wat zuiniger te rijden. dan rijd je dus op bijf. 1750 toeren ipv 2100
Claas-JD
Bij zwaar werk probeer ik niet onder de 1500 toeren te komen, is mijn persoonlijke max
pascalagt
Zoalng je maar niet onder zn stationait toeren komt is er niet zoveel aan de hand volgens mij
eddie
Met maaien zit ik rond de 1900 motortoeren
me
Beetje op je koppeling leten ! .. en als je vloeistofkoppeling hebt schijnen nog harder te slijten omdat ze onderin niet voluit pakken .. dus dan is dat bij schudden al erg verkeerd !
eddie
Ja maar in het wekr gebruiken we de koppeling toch nie, dan is de omkeerschakkeling heel fijn 😃
eelko
Mej een valtra 111 Ecopower neemen lage teren lekker rustig in goed
Aftakas werk moet je toch al flink toeren hebben is mij geleerd
eelko
Ja mar valtra rijdt met lage toeren en werkt ookk oplage toerrn
Mengeledriver
Tot 1500 of 1600 is het koppel wat hoger en het gebruik valt ook nog wel mee. Maar bij 1700 tot 1800 is ie zuiniger.
Juist mooi als je pk's over hebt, kun je de spaaraftakas gebruiken.
Zolang je hem maar niet af laat slaan maakt het voor de motor helemaal niks uit.
Ja ach ik denk dat het oook wa aan de machine ligt
jehan
Als ik onder de 1200 toeren ga ploegen begint ie meer te slurpen ..1200 toeren of iets meer daar ploeg ik altijd mee ..tokkel je mooi naar de andere kant van het land
county1124driver
Dan kan die valtegen em wel makkelijk doen jehan. met de mf kank geen versn hoger. en minder gas. en et moet opschieten. dus poot stief opt gas
Ik ploeg met ploegen op iets van 1350 toeren, trekker lup dan mooi rustig, gien kabaal an de kop en je kan bijna dag en nacht deur 😛

en de sisu houd m wel op snelheid, en slurpt dan weinig
county1124driver
Ik probeer 2300 toeren te houden. soms valt ie wel stuk trug. krabbelt dr wel weer bovenop
newholland4ever
Gwoon het aantal toeren wat bij de trekker het max. koppel is de belasting in de bak het best en het brandstof gebruik het laagst

en wat jehan als voorbeeld geeft dan zou het max. koppel van zijn trekker dus wel net boven de 1200 toeren zitten

en als het met een aftakas is gwoon het aantal toeren dat de toeren op de machine het best zijn
jehan
Nee mn max koppel licht bij 1700 toeren ongeveer ..maar bij 1200 of dr net boven loopt ie heel wat rustiger ..kwa geluid dan he
fendt-412
Jah, het is ook het werk dat je doet, bij zwaar werk laat ik hem liever 1700 lopen, maar als het wat lichter is kan je met vario mooi op 1300 laten lopen, lekker rustig en scheelt ook een hoop diesel
eddie
Ja aftakas toeren, op 540, en dan 1900 motor toeren, dan rij ik ongeveer 11, bij onze ares met maaien
fendt-412
Bij maaien moet je ook wel hoog in zn toeren zitten vind ik, sowiezo wel met aftakas werk, maar bij gieren loopt de vacuum pomp bij ons het beste en mooiste op 400 toeren dus dan loopt de trekker ook wel lekker rustig, dat is ook wel ideaal als je pk's genoeg hebt, maar voor bouwlandbemesten is dat nix denk ik
eddyscania
1000 toeren aftakas op de trekker en 400 op de pomp van de ton.

maar maaien doe ik ook graag op toeren.
toch als ie het aankan zet ik enm op 750 bij het maaien.

maar als ik het van iedereen het goed begrijp kan je het beste op max koppel draaien.
dat idee had ik ook.
kan je trouwens horen , dan gaat de uitlaat mooi brullen.
pascalagt
Met maaien 1000 aftakas en dan motor op 2000. lekker hoog in de toeren houden
Dijkstra
Met schudden deden we toen we nog een 6 elements schudder hadden de 90 pk trekker in de 1000 toeren en zo met de motor 1200 toeren. Scheelt 1. in het brandstof verbruik en 2. draait de trekker de helft van de uren (analoge teller). Dit doen we ook nog bijn onze voerwagen met de andere trekker alleen maakt dit niet uit met de uren (digitaal).
Aorend
Er zit erg veel verschil in per trekker. In de boerderij van 11 maart hebben ze gekeken wat het voordeligst was. Ze hadden een 4 trekkers getest een John deere, New Holland, Fendt, en Claas. John deere kwam er als beste uit 😛. Maar bij de John deere ging meer drinken als je met ploegen minder toeren ging maken. En bij de Fendt was dat andersom.
ford8630power
Stond ook een keer een test in jaaroverzicht van alle trekkers van de boerderij, john deere ging meer zuipen, maar de meeste trekkers gaan aanzienlijk minder drinken
Dijkstra
Dus een John Deere koop je voor het werk en een andere trekker voor de hobby! Dat verklaart dan ook waarom een fendt zo duur blijft. (er is toch niks mee gedaan) Anders had hij wel een john deere gekocht! hahaha
eddyscania
Das een goeie...........
eddyscania
Ik weet wel dat de john deere die wij hebben meer drink voor het zelfde werk dan de fendt.
john deere heeft dan wel 10 pk minder maar met een verschil van ruim 96 liter diesel is het verschil erg groot.

en allebij getest voor de sneeuwploeg.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
12