Illustratie van:
56

International 844 S - Motor lekt. Lijkt tussen kop en onderblok? Advies gevraagd! Hoe koppakking testen?

Hoi hoi,

Vandaag de nieuwe aanwinst even een heel stuk mee gereden.

Fijn trekkertje, schakelde, start, rijdt en remt goed.

Hij lekt volgens mij tussen de kop en onderblok.
De olie loopt via de waterpomp behuizing naar beneden.

Motortje damt wel wat uit de ontluchting, maar gooit er geen olie uit.
Start ook nog goed.

Neem hem mee naar de HMT / IHF panningen. Wil hem dan een keer voor de trekker trek zetten.

Ik wil hem gaan gebruiken en verder geen motor schade verrichten! als ik het zou kunnen verhelpen.
Ik hoor het graag!

Deel dit topic

Reacties

+2
Als hij volledig hydraulische besturing heeft is het normaal dat je stuur altijd op een andere plek staat. En een "beetje" karterdruk is niet erg
@ArjenB
Het is een volledig hydraulische besturing. Dus dan klopt het wel dat ie dat doet tijdens het rechtdoor rijden.
@LuftDeutz
Zolang je niet aan het sturen blijft om rechtdoor te gaan is het niet erg. Anders zou het orbitrol lek kunnen zijn of de stuurcilinder. Als je gemakkelijk in de uiterste stuuraanslag (beide kanten) kan blijven sturen is er iets lek.
@Corne S
Geen idee niet geprobeerd. Moet wel bij sturen onderweg. Maar niet het idee dat ik zoveel draai al het stuur zelf.
Dat van de sturen begrijp ik, lees ook dat het een beetje inwendige lekkage kan zijn. Maar dat is opzich niet erg.

Dan blijft de vraag van de motor over🙃
Lijkt een beetje olie uit de uitlaat te komen. ( tussen het blok en spruitstuk).

Nu is de vraag kan dit kwaad of moet ik er echt iets aan doen. Heb de trekker gekocht voor toertochtje voor naar evenementen in de ploegbak spelen en een beetje standaard trekker trek te doen.
@LuftDeutz
Ps: het stroomt er ook niet uit. Was na een 9 km trip vol gas en de olie was nog niet onder het motor blok langs gekomen.
+4
@LuftDeutz
Kunnen de afdichtingen van de kleppen zijn, is redelijk goed te repareren. Zolang je motorkap niet onder de spetters zit, valt het wel. Belangrijkste is je oliepeil blijven controleren. Mijn trekker gebruikte een liter na op een lange werkdag. Je kunt heel wat liters verbruiken voor revisiekosten. Door regelmatig te peilen krijg je een idee.

Ook weleens van een oud monteur begrepen dat alle inter blokken zwart werden na een lange tijd licht werk. Als het blok warmer wordt, wordt de eventuele lekolie verbrand.
@Corne S
Motorkap is schoon van binnen.
Als die lekolie verbrandt lekt hij nog steeds😀😉 alleen is het niet te zien meer.

Denk dat het ook wel allemaal mee valt. Andere motor lekken ook ergens anders uit door slechte pakking oid. Dus ja dan verliezen ze olie bij rijden en stilstaan. Dus de weging is dan hetzelfde inderdaad.

Vond wel bij het peilen dat het dunne olie was. Wel nog schone olie en op peil.

Trekkertje heeft nu 2 jaar stil gestaan. Is het verstandig om alle olie te vervangen?

Wat doe jij er altijd voor motorolie op de motor en versnellingsbak enz?
@Dairy-Special misschien ook een idee, of ervaring mee?
@LuftDeutz Je zou inderdaad kunnen beginnen met het vervangen van de klepafdichtingen. En de olie verversen met gewone 15W40 olie. 10W40 vinden wij te dun als dit erin zit.
Het gebeurt ook nog weleens dat er een olieschraapveer is gebroken.
@Dairy-Special

Ik heb geen idee wat voor olie erin zit. Olie ziet er wel nog mooi uit.

Kun je er ook nog even gewoon mee door rijden zolang je het peil goed houdt?

Weet niet wat het gaat kosten? Ik kan het namelijk niet zelf want heb er nier zoveel verstand van.

Motor revisie zal ook wel wat kosten. Maar dat lijkt me nog niet aan de orde?
+1
@LuftDeutz Dat is vanaf hier moeilijk te bekijken, of een motor revisie aan de orde is.
Als hij verder nog wel goed start zou ik er gewoon mee doorrijden en het oliepeil in de gaten houden.
@Dairy-Special

Hij start meteen. Inderdaad dacht zelf het ook even aan te kijken. Het lijkt heel spannend maar dat is het eigenlijk niet
+2
@LuftDeutz
Zet hem eens eerst wat aan het werk zodat hij lekker warm word en kijk wat voor effect dat heeft
+1
@Klein Rot

Dat ga ik ook een doen, bedankt!
Iemand die dit toevallig weet?
Ik heb een 844s het chassisnummer begint met D030260 dus het is een echt 844s😃

Maar op het type plaatjes staat als type 844 AS.
Waar staat die AS dan voor want het is een 2wd?
@LuftDeutz upload je ook een keer een foto?
@brauheist
Van het type plaatje of de tractor?😉😜
+1
@LuftDeutz de tractor
@brauheist

Komt eraan! Zal morgen of overmorgen even foto plaatsen.
@Dairy-Special @Corne S @Klein Rot

Ben er toch achter gekomen dat het niet uit de uitlaat komt.

Het loopt over de waterpomp behuizing naar beneden aan de uitlaatkant. Verder nog niet schoongemaakt. Daar ga ik wel aan beginnen!
@LuftDeutz
Dat is waarschijnlijk de pakking onder het kleppen deksel. Als je het kleppendeksel eraf hebt is dit een mooi moment om de klepspeling te controleren en eventueel bij te stellen,
@Klein Rot @Dairy-Special

De kleppen deksel lijkt droog.
Hier een foto waar hij lekt volgens mij. Want via daar komt het op de waterpomp behuizing naar beneden gelopen.

Zit daar ook een pakking? Volgens mij is dat onder de kop ? Dus koppakking? Maar dacht eerst dat dat de pakking was tussen de waterpomp en motor?

Weet alleen weet niet of hier olie uit komt normaal? Als hij lek is.

Motor olie ziet er nog mooi goudbruin uit.

(klik om te vergroten)

@LuftDeutz
Dat schroefje is een afsluitplug met een afdichting Nr. 21en 22 op bijgevoegde foto’s. Waarschijnlijk zit deze niet goed vast of de ring is kapot

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Klein Rot @Dairy-Special
Denk dat ik het een beetje verkeerd heb uitgelegd. Sorry. Bij de aftap plug en onder het spruitstuk lekt hij niet/nauwelijks.
Hij lekt ter hoogte van dat streepje ( wat toevallig bij het schroefje staat ) en dan aan de breedte kant ( aan de zijde waar nr.10 ook staat) en dan volgens mij tussen de cilinderkop en het onderblok. Tussen nr.1 en 2 om het zo maar te zeggen.

Daar heb ik het idee van. Het loopt dan precies over de waterpomp behuizing zoals op foto getekend naar beneden. Dit doet ie alleen als warm is. Maar dan is de olie natuurlijk ook dunner 😄
+1
@LuftDeutz je kunt proberen eerst die afdichting van dat schroefje te vervangen, als het daar maar een beetje lekt loopt het al naar onderkant kop waar het zich kan ophopen. Het is een kleine moeite en welllicht sluit je zo de koppakking uit.
@Klein Rot

Zijn de koppakkingen enz. van de vier cilinders allemaal hetzelfde? omdat op het onderdelenboek ook 744 enz staat maar die hebben een D239 motor ipv de 844S D268.

Zo ja heb je dan voor mij het stukje waar de koppakking onderdeelnummer opstaat? Ik hoor het wel.
+1
@LuftDeutz
Dat staat ook op de koppakking als je hem eraf haalt. Daar zou op moeten staan 3228362R2
@LuftDeutz Er zit ook nog een klein stopje voor het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop. De koperen ring die hierachter zit wil ook nog weleens lekken, deze zou ik eerst eens vervangen.
@Dairy-Special
Maar er dan geen olie uit de uitlaat moeten komen?
Want dat doet ie eigenlijk op moment niet.
+1
@LuftDeutz
Dit is waarschijnlijk een boorkanaal om de kop te kunnen maken of testen. Die wordt dan met een plug dichtgemaakt. Het is gewoon een standaard koperring, dus voor 2 euro of minder zou ik niet laten. Daarna even lekker ontvetten en het resultaat bekijken.
@Dairy-Special
Zou hier al die 'spie' in het oliekanaal zitten, zodat er niet teveel olie op de kop zelf komt?
@Corne S
Hier ben ik ook wel benieuwd naar over dat spietje wat je zegt😉
@LuftDeutz
Hadden deze types ook te veel smering op de kop? het spanbusje waar je het over hebt zit boven in de kop in het smeerpunt naar de tuimelaar as
@Klein Rot
Geen idee, heb zelf geen ervaring met deze motors. De D-239 wel.

Hopelijk/ misschien weet @Dairy-Special het!

Wist niet dat deze motors misschien wat te veel olie kregen.
+1
@LuftDeutz Dat kun je vanaf de buitenkant niet zien, hangt er net vanaf als die spie er al eens in getikt is.
Dan moet je de tuimelaar as eraf halen om te controleren.
Maar ik denk niet dat je olie lekkage daar van komt.
Zal eerder een lekke koppakking zijn, ik zou niet weten waar het daar anders weg kan komen
@Dairy-Special @Klein Rot @Corne S @brauheist

Oke bedankt! Die laat ik denk ik nog even zitten.
Dan zou het denk ik wel de koppaking zijn. Kan het ook daardoor zijn dat hij wat carterdruk heeft?

Dacht eerst altijd dat de koppakking te maken had met water bij de olie. Maar het kan dus ook alleen olie zijn.

Zit er misschien aan te denken om een kop revisie te doen. Alleen weet ik niet wat ze dan wel en niet vervangen?
@LuftDeutz je kunt ook alleen de koppakking doen als de rest je slecht uitkomt. Mijne heeft ook wat carterdruk kun je nog prima mee werken
@brauheist @Dairy-Special @Klein Rot @Corne S

Denk dat ik de koppakking ga vervangen. Ik weet wel steeds meer over tractors enz. Maar zelf nog nooit motor opengehaald.

Zelf hier in de buurt prijs opgevraagd. Daar praten ze over een koprevisie in de basis 350-400 ex btw.
Dan wordt hij gereinigd, afgeperst en gevlakt, de kleppen geslepen en zittingen gevreesd.

Ken misschien wel iemand die het mee zou willen doen. ( Heeft al meerdere malen een motor en koppakking vervangen van een tractor)
Dan zouden we wel goedkoper uit zijn denk ik. Dan zou ik hem eventueel kunnen vragen. Dan is het hopelijk gefikst voor IHF panningen.

Maar kun je gewoon de koppakking vervangen zonder te vlakken? Of moeten de kleppen enz daarna ook weer gesteld worden.?

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt.

Heb paar dagen gelden uitlaat eraf gehad en toen een paar keer gas gegeven. Bij gas los. Klinkt het net alsof er een turbo op zit. Echt dat duidelijke geluid. Heeft dit ook symptomen van iets?
+1
@LuftDeutz kop moet je altijd vlakken!!!
@brauheist Waarom??
Vlakheid kontroleren en dan beslissen. Kop vlakken na elke demontage lijkt me niet verstandig.
Update:

Ringetje vervangen daar lekt hij niet, maar lekt nog steeds. Ga vandaag nog eens kijken of ik iets kan vinden. Op moment nog geen idee.
Oke Bedankt!

Het lijkt dus de koppakking te zijn. Er vanuit gaande dat er geen spie in zit. Waar ik zelf niet vanuit ga.

Wat zouden jullie adviseren. Hier ben ik benieuwd naar.

Heb de trekker pas gekocht.
Motortje start met 10 graden zonder koud start en zonder gloeien meteen.
Rookt stationair / met wat gas geven. Ook uit de carterontluchting. Bouwt als je met je vinger de ontluchting dicht houdt wel druk op. Als ik m'n vinger eraf haal. Hoor je de lucht er duidelijk uitblazen (witte rook). Maar neemt geen olie mee ( spuit er niet uit )
Ook geen koelvloeistof in de olie volgens mij.
Geen drap of gekke kleur in koelwater.

Als hij stationair loopt. Na het starten. Zie ik nergens een lekkage ontstaan. Pas als ik vol gas op de weg heb gereden. Zie ik na een klein ritje olie lopen.

Nu hebben jullie me al uitstekend geholpen en daar ben ik ook dankbaar voor! 😄

Nu vraag ik jullie een beetje om advies. Wat zouden jullie doen? Kop laten reviseren door bedrijf? Of alleen kop vlakken en pakking vervangen? Motor revisie lijkt me niet aan de orde omdat hij ook nog uitstekend start en loopt naar mijn idee.

Weet niet of een koprevisie. De druk op het carter verminderd. Ik weet het zelf nog niet zo goed. Maar wil er wel het beste/wat kan aan doen.

Heel verhaal, maar ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen! 😄 Alvast bedankt!
@LuftDeutz
Bent u er al eens mee bij een dealer of mechanisatie bedrijf geweest en daar gevraagd naar hun mening. Hoeft niet een IHC dealer te zijn. Wat zij denken van het lek.
@Klein Rot Dat nog niet. Zou ik wel eens kunnen doen. Zal ook een maat van me eens vragen wat die er van denkt!
Heb de vraag ook even zojuist gesteld op het Duitse IHC Forum. Wellicht weet iemand daar meer.
+1
@LuftDeutz
Op het Duitse IHC forum reageren ze heel slecht als er al een reactie komt.
Weet niet of er een manier bestaat om de koppakking te testen?
@LuftDeutz
Je kan ook nog het uitlaatspruitstuk eraf halen en kijken of de pakkingen daarvan nog goed dicht zijn het kan ook zijn dat er olieachtig uit de uitlaat van de cilinder komt.
@Klein Rot
Dat zou kunnen. Maar zou het dan wel knap vinden. Dat de olie dan op de waterpompbehuizing komt. Zou ik dan zeggen.
Kleine soort van update:

Het komt niet van de kleppen deksel daar zweet hij alleen lichtjes.

Gisteren nog een keer gekeken waar hij nu precies lekt. Nadat ik 1 km had gereden op de weg. Stroomde de olie er letterlijk uit er lag een plasje olie op het chassis nog. Zo stationair loopt het er niet zo snel uit.

Het lijkt van de koppakking af te komen. Het kan denk ik wel kloppen dan dat als hij onder meer belasting rijdt er meer druk op komt te staan en de olie er gewoon uit drukt. Denk ik?

Vandaag 09-06-2024:

Olie peil nagekeken. Na 3 keer opnieuw peilen achter elkaar met koude motor. Zat de olie? een heel stukje boven het max aangegeven peil.

Of hier dan koelvloeistof bij zit heb ik geen idee? Is de eerste keer dat ik er goed naar kijk. Tijdens de koop wel gekeken en er zat gewoon olie op dus prima!

Koelvloeistof lijkt op peil.... Verder niet meer naar gekeken.

Kun je het controleren of er koelvloeistof bij de olie zit?
Ik vond wel zoals eerder aangeven dat de olie vrij dun vond maar dat zou ook wel kunnen kloppen.


Op facebook ook even gevraagd in de IHC groepen.
De meeste zeggen ook koppakking. Schijnbaar zit precies op die plek die ik beschrijf een olie kanaal.

Ook zei iemand dat je kon testen of de koppakking kapot was. Door stationair met een koude motor de radiateur dop eraf te halen. Als hij dan aan het borrelen is de koppakking lek. Klopt dit dat ik het zo kan testen?
@LuftDeutz als er water bij de olie zit word je olie grijs. Je kunt ook een aansteker bij de peilstok houden en als je luchtbellen ziet zit er ook water bij
@brauheist
Eens kijken morgen! / Proberen bedankt voor de tip!

Heb eerlijk gezegd niet heel goed gekeken naar de kleur.
+1
@LuftDeutz
Bubbels bij een koude motor zie dan alleen als je kompressie verlies hebt. Maar als de pakking lekt bij dat olie kanaal in de hoek zie je dat niet aan bubbels in de radiator
De ene lekke koppakking is de andere niet. Je hebt water bij de olie of je hebt compressieverlies richting je radiateur etcetera. Ook al komt er water bij de olie, dan alsnog zou hij niet naar buiten moeten lekken.
Ook kunnen de verstuiverhouders lek zijn, waardoor je druk in de radiateur opbouwt en het op een lekke koppakking lijkt.

Water in olie kun je bekijken door kleppendeksel eraf te halen. Zie je dan smurrie dan heb je water bij de olie. Dit kan ook goed komen door de zogenaamde vriescups in de kop.
Andere manier is de aftapplug eruit draaien (na een dagje stilstaan) en er dan weer snel in te draaien. Water komt er als eerste uit.

Koppakking vervangen lijkt eenvoudig, maar als het onderblok ouder is (ingevreten) of de cilinderbussen te laag zijn, krijg je hem niet eenvoudig dicht.
@Corne S
Snap wat je bedoelt. Dat de verstuiverhouders lek zijn bijv. Dat de radiateur ook doet borrelen.
Hij zou inderdaad daar niet naar buiten moeten lekken.

Kleppen deksel zit ook een dop erop bij mij is dar ook al voldoende?
Bedankt !
@LuftDeutz
Inderdaad dop eraf en het filtertje eruit zou genoeg moeten zeggen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 S en hebben de trefwoorden voorlader , olie , trekker , panningen , stuur , uitlaat , sturen , international 844 , trekker trek , ihf panningen , ontluchting , nieuwe aanwinst en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
1.892