Zwolle: Oldeneelallee urenlang afgesloten door gekantelde tractor

Zwolle
Op de Oldeneelallee is vrijdag een tractor gekanteld. Door het ongeval en de berging was een rijbaan van de drukke verbindingsweg tussen de Ceintuurbaan en IJsselallee urenlang afgesloten.
Raar ongeluk.

Deel dit topic

Reacties

Hannesman
Ben er langs gereden, gewoon een geval dat de wagen met de trekker aan de haal gaat bij het remmen voor stoplicht , Niks raars aan. Mooi dat de bestuurder niks had. Oorzaak gaan ze wel vinden waarschijnlijk
+3
930triplemaaier
@Hannesman wat ik nu ga zeggen zal me wel niet in dank afgenomen worden maar een jaarlijkse apk inclusief remmentest voor landbouwtrekkers en aanhangers wat sneller gaat dan 30km/h zal geen overbodige luxe zijn. Dan wordt eer nog op regelmatige basis naar de veiligheid gekeken. Heb in het verleden regelmatig meegemaakt dat kiepers en aanhangers niet goed remde. Als alles volgens het boekje gaat is er vaak niks aan de hand maar bij onverwachtige plotselinge situaties sla je jezelf altijd voor de kop.
En daarbij als je ernstig letsel veroorzaakt en ze komen er achter dat dat door slecht werkende remmen komt dan ga je ook voor de bijl
+1
zettelmeyer
@930triplemaaier en dat gaat werken? Bij vrachtautos gebeuren zeker nooit zulke ongelukken? Of licht aan de bestuuders zelf?
+2
walker1
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Bij vrachtautos gebeuren zeker nooit zulke ongelukken?

Natuurlijk gebeuren er met vachtwagens ook ongelukken, maar verreweg de meeste kranen en andere zware machines worden met vrachtwagens vervoerd en vaak ook over veel langere afstanden.
Als je het aantal ongelukken zou omrekenen naar aantal ongelukken per gereden miljoen kilometer dan gebeuren er met vrachtwagens echt veel minder ongelukken als met trekkers.
zettelmeyer
@walker1 ik had over vrachtwagens in het algemeen. Zwaar transport is vaak wel beetje ander caliber dan de rest....
Met trekkers zie je wel meer ongelukken met aanhangers als andere werktuigen. Vaak ligt dat beetje aan de chauffeurs.
+1
Favorit614
@930triplemaaier met 30km/h zou dit ook gebeuren. Als het een technisch mankement is. Dit bedrijf heeft zijn spullen wel goed voor elkaar. Jaarlijks apk zou de kans verkleinen, maar niet uitsluiten.
930triplemaaier
@Favorit614 ik zeg vanaf 30km/h zodat de zelfrijder die niet of weinig op de weg komt nog met 25km/h naar het land kan. Deze zijn vaak moeilijk te keuren omdat ze buitenmaats zijn en vaak ook niet door jan en alleman bestuurd worden. En wie gebruikt er nu nog een trekker met 25km/h voor de dieplader? dat schiet toch ook niet meer op.
+2
Favorit614
@930triplemaaier Ik heb het ook niet over zelfrijders. In zijn algemeenheid. Machines kunnen ten tijde vd apk oké zijn , en een halfjaar later een gebrek krijgen. De apk haalt veel naar boven , maar kan niet alles voorkomen.
+1
930triplemaaier
@Favorit614 dat klopt maar vaak zijn niet alle remmen tegelijkertijd kapot of alle verlichting op hetzelfde moment kapot.
+1
Hannesman
@930triplemaaier het bedrijf waar deze wagen trekker combi van is rijd veel met deze combi. Het is een bekend gezicht. Ze hebben de spullen netjes voor elkaar kwa verlichting etc, nette trekker er voor.. Maar niemand is immuun voor een defect. Een vrachtwagen heeft in veel gevallen meer gewicht op de achteras(assen) met een trekker heb je direct een probleem als er een defect optreedt. En ja heb ook wel eens ergens gestaan met een balenwagen die ik aan koppelde van ... Poah spanbanden goed vast. Maar das ook alles wat goed aan die wagen is. Dan kan je nu zeggen "ik had hem laten staan" maar dat doe je niet , en zeker niet als je al een grote bek gehad hebt die dag 🤷. Keuren gaat veel voorkomen maar niet alles ondervangen.
930triplemaaier
@zettelmeyer ongelukken zoals deze zie je bij vrachtwagens bijna niet meer waar de aanhanger de vrachtwagen omgedrukt heeft. Als hier de remmen in orde waren geweest was de trekker waarschijnlijk niet op zn kant gegaan. Zie dit soort ongelukken in de landbouw toch met enige regelmaat voorbij komen. Met in verhouding een licht trekkend voertuig en een zware aanhanger is het extra belangrijk dat de remmen van de aanhanger goed voor elkaar zijn.
+1
GerbertXL
@930triplemaaier laat jij/liet jij je spullen keuren?
930triplemaaier
@GerbertXL nee waar ik werkte gebeurde dat niet maar dat ontslaat je niet van de verplichting dat de remmen en de veiligheid in orde moeten zijn als je er mee op de weg rijdt. Een gedeelte zal dat serieus nemen maar ook een gedeelte niet

Zit nu al langere tijd op de vrachtwagen en ook gedeeltelijk in de werkplaats en ga ook op regelmatige basis met trailers en vrachtwagens naar de apk. Als er 1 ding al niet klopt aan de remmerij zie je dat direct terug in de remmentest. Zelfs als een trailer een poosje stil gestaan heeft en de remschijven roestig zijn. De remvertraging die trailers moeten halen vanaf bouwjaar 2012 zijn niet mals en elk foutje/defect lijdt direct tot afkeur. Ook mogen er geen scheuren in het chassis zeten en moet de verlichting in orde zijn.
+4
GerbertXL
@930triplemaaier ik snap wel wat je bedoelt maar mijn standaard reactie als iemand vraagt om strengere regels is: Jij eerst. Niemand houd je tegen.
930triplemaaier
@GerbertXL strengere regels...
uiteindelijk komt het daar wel op neer maar de goeden moeten daar door de kwaden onder lijden. Veiligheid kost eigenlijk alleen maar geld en als daar geen dwang op zit verdwijnt het vaak naar de achtergrond totdat het goed mis gaat. dan is het al te laat
Fast Eddy
@930triplemaaier

Pk’s zeggen niet zoveel voor dit soort diepladers. Gewicht moet je op de achteras hebben. Zelf heb ik ook al eens in een brugleuning gehangen omdat de dieplader met dubbele vooras de ( in verhouding lichte) trekker de baas was. Ik heb ook wel met dit soort diepladers gereden. Dan moet je trekkend en niet te hard de bochten nemen anders duwde de dieplader zo de kont bij van de verzwaarde trekker. Dit soort diepladers horen achter een vrachtwagen.
+1
rubenv
@930triplemaaier het zal mij niks verbazen als er op de dieplader een duomatic koppeling zat
en op de fotos valt te zien dat die trekker hem niet heeft. en iederen kent het wel "even los ergens tussen of omheem en het zal goed gaan"
het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben daar niet van
930triplemaaier
@rubenv vlak verkeerde gewichtsverdeling ook niet uit. het juist beladen is ook nog een vak wat lang niet iedereen goed beheerst. Ik zit dan op de vrachtwagen maar koppel regelmatig trailers aan die door collegas beladen zijn omdat dit kwa planning beter uit komt maar finaal verkeerd zitten met de gewichtsverdeling.
+1
Fast Eddy
Dit zijn ook rot diepladers om met een trekker te trekken met die dubbele vooras. En misschien zit er wel een vrachtwagen kenteken op de dieplader dan moet hij elk jaar gekeurd worden. Bij mij op het werk hebben een aanhanger en de dieplader nog een vrachtwagen kenteken. Die worden elk jaar gekeurd terwijl ze nooit achter een vrachtwagen hangen.
+1
Pieter Buren
@Fast Eddy deze heeft wel een landbouwkenteken.
112-ov.nl/112-zwolle/…

Maar het blijft gissen of dit ongeluk met een verplichte keuring niet was gebeurd.
+1
Fast Eddy
@Pieter Buren

Voorkomen kan je het niet altijd. Je hebt altijd nog de invloed van menselijk handelen zowel door de chauffeur als door de mede weggebruikers.
trevor-z
30 volle kuubkisten is een zware vracht , maar dit is ook een zwaar vrachtje.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , ongeluk , ongeval en berging geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
1.325