Illustratie van:
22

International 433 - Of toch 423

Naast mij IH 553 ben ik op zoek naar een iets kleinere IHC. Mijn zoektocht startte met Cormick D439, maar bedacht dat ik eigenlijk iets moderners wilde. Liefst met synchron versnelling ,hydrauliek en doordraaiende aftakas. Toen kwam ik op een 323 wat qua formaat wel mooi leek. Alleen hoorde ik dat ik beter de 423 kon hebben ivm nieuwere type motor met directe injectie. En mijn reis vervolgde en kwam ik op een 433 (en 533, 633). Als ik online zoek zie ik dat het qua breedte niet veel uitmaakt alleen qua lengte/hoogte. Kan iemand mij helpen met het vergelijk? Ik las al een ander topic maar vroeg mij af of de 433 inderdaad bijna gelijk is aan de 423 en of iemand nog andere tips heeft? Bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+2
Een 423 is wendbaarder en lichter. Een 433 is voor de bestuurder iets ruimer en is al wat meer trekker.
+1
423 is tot 75 gebouwd , 433 vanaf 75
Versnellingsbak is anders
+3
Qua degelijkheid zou ik voor de 433 gaan. Onder andere stuurinrichting is stuk minder gevoelig voor slijtage/speling en versnellingsbak is degelijker. Qua wendbaarheid/formaat is een 423 wat aantrekkelijker. Deze is ook wat lichter. Als je een lichtere trekker naast de 553 zoekt zou ik een 423 opzoeken, een 433 zit daar een beetje tussen in en komt al meer in de buurt van de 553.
+1
@pruttelpower 433 is maar 35 pk, en de 553 maar 52 😉😉
@1046

Draai aan de schroef van een 433 en er komt ook 45 uit, als bij een 533…
Dank jullie voor de antwoorden!

Van de 423 begreep ik dat het opschakelen synchroon gaat en terugschakelen niet. Klopt dat? En is dat dan double clutch (wat ik als onervaren trekker rijder erg uitdagend vind :))

En ik begreep dat de 423 heeft wel een doordraaiende aftakas heeft, maar dat werkt wat omslachtiger dan 553. Klopt dat?

Bedankt maar weer!
+1
@Ruchhauwer de naam ruchhouwer zint me in ieder geval wel he?😜😜😜.
Wel zuinig met je trekkers omgaan ☝️☝️.
( ben zelf een Fries, weet wat een ruchhouwer betekent 😉)
+1
@cyrus-van-gelder haha jawis!
+2
De 423 heeft standaard een enkele koppeling en een agriomatic versnellingsbak. Hiermee kun je bv tijdens het maaien snelheid minderen of stilstaan, de aftakas draait dan door. Dit doe je met de agriomatic hendel, niet het koppelingspedaal. Optioneel was er een dubbele koppeling op de 423, deze zijn wat zeldzamer. Er is ook nog de 453, dit is de opvolger van de 423, deze heeft dezelfde motor, transmissie en grootte als de 423, alleen met standaard een dubbele koppeling (hendel links naast het stuur).
+1
Quote Reactie van @IHCparts:
Er is ook nog de 453, dit is de opvolger van de 423,

Ze zijn gewoon tot en met 1975 naast elkaar gebouwd. De 453 is daarmee dus niet de opvolger van de 423. De 423 en 453 zijn opgevolgd door de 533 én 633
@SJB533 klopt inderdaad.
Quote Reactie van @IHCparts:
dubbele koppeling

Is de 423 dan eigenlijk ook een double clutch of begrijp ik het verkeerd? Want daar kon ik lastig aan wennen 😀 En is het pas vanaf de 33 serie zoals het ook werkt op mijn 553?
@Ruchhauwer de dubbele koppeling zoals jij (denk ik) bedoeld, was een optie op de 423. De 453 had de dubbele koppeling standaard, nog voor de 33-serie.
@IHCparts Ja precies. Ik bedoel dat je double clutch moeten schakelen. Dat met een tussengas en 2 x koppeling (terug naar vrij) moet indrukken 😬 Opletten dus welke optie 423 je krijgt en anders 453m alleen die is denk ik weer iets groter...
+2
Ik zou persoonlijk kiezen voor de 433. Het schakelen met 2 versnellingspoken, net als je gewend bent bij jou 533 is toch wel een groot gemak. De agriomatic versnellingsbak werkt ook prima, maar niet zo handig als een 33 serie. Je kunt ook een 423/453 kopen met hand-aftakaskoppeling, maar die zijn er weinig. De motor is identiek, D155.
Excuses, verkeerd gelezen. Je hebt een 553. Deze hebben een D179 motor. Die zijn een klein stukje groter dan die in een 423/433. Ook de versnellingsbak is anders. Bij een 433 heb je 2 losse versnellingspoken. De linker voor de groepenschakeling, en de rechter voor de versnellingen. Let op, de eerste 33’ers zijn er ook nog geleverd zonder gesynchroniseerde versnellingsbak.
@bob-te-lindert dank je! Op mijn 553 heb ik ook 2 poken. links voor hoge snelheid, lage snelheid en achteruit en dan rechts de 1,2,3,4 Dat is dan hetzelfde toch? Sorry moet het allemaal nog leren 😄
@Ruchhauwer Dat klopt, linker pook zit bij jou in lijn. Bij een 423 heb je dat niet. Daar heb je maar 1 versnellingspook. R, 1-2-3-4. Links naast de treeplank zit de schakeling van de hoge/lage gearing. Deze kun je ook vrij zetten door hem in het midden te zetten. Hierdoor blijft de aftakas doordraaien. Je kunt hem dan zonder te koppelen naar beneden bewegen zodat de tractor in de lage gearing gaat rijden, en de aftakas gewoon door blijft draaien. Dit kan enkel vanaf neutraal naar de lage gearing, niet naar hoog. Dan moet je koppelen, waardoor je aftakas ook ontkoppeld word.
@bob-te-lindert klinkt wel weer logisch en handig 😄 Maar dan blijf je met ‘normaal’ hoge giering wel met de double clutch denk ik?
@Ruchhauwer Nee, enkele koppeling. Je kunt dus niet je koppeling half intrappen zodat je stopt met rijden, en je aftakas door blijft draaien
@bob-te-lindert Juist! Dank je wel!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 433 en hebben de trefwoorden ihc , motor , aftakas , breedte , versnelling , 433 , 423 , cormick , type , 633 , zoektocht , 533 en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
537