Fiat 231r brandstofpomp demonteren

Hoi allemaal, ik heb een Fiat 231r, de brandstofpomp geeft geen brandstof meer dus wil deze laten reviseren, nu is de vraag: als ik de brandstofpomp demonteer, waar kan ik de timing vinden op het motorblok?

Deel dit topic

Reacties

Klein Rot
Normaal wordt de eerste cilinder op compressie gezet op merkteken, de pomp zal dan inspuiten op de eerste cilinder. De pomp word dan gemerkt en kan gedemonteerd worden, dan erop letten dat de krukas niet meer draait/of verdraait
HolderE6
Oke, maar waar zijn de merktekens te vinden?
Klein Rot
@HolderE6
De merktekens zitten op de distributie tandwielen maar die heb je op deze manier niet nodig. Als de motor 1e cilinder op compressie staat dan kijken hoe de pomp staat en die eventueel met iets markeren. De pomp op het distributie tandwiel is meestal een spie daar kan je dan niet veel aan verkeerd doen.
+1
Polderjong
Het merkteken voor het op tijd zetten van de brandstofpomp staat op het vliegwiel, wordt aangegeven met INIEZ. Het inspectie luikje in het verlengde van de startmotor hiervoor wegdraaien. Brandstofsysteem dient geheel gevuld en bedrijfsgereed te zijn. De volgende stappen dienen dan hiervoor te worden genomen: 1)Maak de brandstofleiding naar de verstuiver van de 1e cilinder los, verwijder de wartelmoer, de druk-ontlastklep en de veer. 2) Draai de wartelmoer weer vast met daarin een pijpje of slangetje om de brandstof op te vangen. 3)Plaats de zuiger van de eerste cilinder aan het begin van zijn compressieslag. 3)Draai vervolgens het vliegwielrond en pomp daarbij met de brandstof .opvoerpomp, uit de wartel van de 1e cilinder zal op een gegeven moment brandstof beginnen te stromen. 4) Vliegwiel langzaam door blijven draaien totdat het stromen van brandstof uit de wartel van de 1e cilinder stopt. Indien het teken INIEZ nu recht tegen over de pijl staat, dan staat de brandstofpomp goed op tijd. Verstellen is mogelijk met de bouten waarmee het tandwiel van de brandstofpomp vast zit. Verder is het zo dat wanneer je de brandstof pomp eruit haalt hij alleen maar weer in exact dezelfde positie teruggezet kan worden, hij hoeft dan niet opnieuw afgesteld te worden wanneer hij goed op tijd stond. Bij het opnieuw installeren van een gereviseerde brandstof pomp verdiend het altijd aanbeveling op hem opnieuw op tijd te zetten, het in ieder geval te controleren volgens bovenstaande methodiek. Succes ermee MVG Johan T
+1
Polderjong
Weet je zeker dat de brandstofpomp versleten is ? Een veel voorkomend euvel bij deze plunjer brandstofpompen is dat de plunjers na verloop van tijd vast gaan zitten, vooral met de huidige biodiesel in de gasolie. Hierdoor heeft de pomp geen opbrengst meer, je kan dit checken door de brandstof leidingen naar de verstuivers op de brandstofpomp los te halen. Vervolgens het plaatje aan de zijkant van de brandstofpomp eraf halen, dan zie je de veren en de plunjers. Nu met een grote schroevendraaier onder de veerschotel de plunjers op en neer bewegen, dan voel je gelijk of deze vast of los zit of niet en je ziet of er brandstof uit de wartel komt. Mocht een plunjer vast zitten dan de wartel losdraaien, de veer en de terugslagklep eruit halen en met een schone doorslag die passend is in het gat van de terugslagklep, de plunjer weer naar beneden tikken, een paar keer dit herhalen totdat hij weer soepel op en neer gaat, nogmaals succes ermee MVG Johan T
HolderE6
@Polderjong hoi, ja zowieso plunjer vast zitten, maar de gashendel reageert ook nergens op, zit geen weerstand in zo gezegd

(klik om te vergroten)

+1
Polderjong
De schijfjes boven de veer moet je kunnen draaien, indien dit niet het geval is zit de tandheugel-as ook vast. je kan dan proberen met een tangetje op de schijf dit weer gangbaar te krijgen. De opbrengst wordt geregeld door de tandheugel die naar voren of naar achteren schuift en dan de schijven meeneemt via de tanden. Inspuiten met kruipolie is ook een optie. De tandheugel-as loopt achter de schijven die boven de plunjers zitten.
HolderE6
@Polderjong oorzaak is inmiddels duidelijk...

(klik om te vergroten)

Polderjong
@HolderE6 Het originele onderdeelnummer voor het membraam van een 211/215 is 763071, je zou het eens kunnen proberen bij een New-Holland dealer bij jou in de buurt. Ik weet uit het verleden dat ze vrij prijzig waren. Het kapotte membraam is trouwens niet het probleem van geen opbrengst van de brandstofpomp, je zou hem daarmee gewoon moeten kunnen starten.
Ford revisiemotor
Quote Reactie van @Polderjong:
763071

Is het deze?
dodan-parts.ro/en/home/…
Klein Rot
Waar kijken we naar het vacuüm membraan voor de regeling
HolderE6
Ja klopt, membraan gescheurd/rot, nu is de vraag: hoe kom ik aan een nieuwe want kan de juiste niet vinden op internet
langeslagdiesel
@HolderE6 als internet het niet heeft, dat wordt het moeilijk? Heb je de fiat club al benaderd? Ik snap er geen zak van. Eerst een pomp er af willen halen. En er dan achter komen dat er een leertje lek is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden fiat , hoi , brandstofpomp , revisie , brandstof , demonteren en reviseren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
395