Illustratie van:
10

Ford 3600 - Koelproblemen Ford 3600

Beste,

Ik heb een Ford 3600 die warmloopt na een ritje van 5 minuten. De bovenste slang naar de radiator blijft koud.

Ik heb eerst de thermostaat en slangen vernieuwd, nadat het niet opgelost was heb ik nu de waterpomp vernieuwd maar nog steeds een koude slang naar de radiator terwijl het blokje goed warm heeft en de temperatuur meter tegen het rood staat (temperatuursensor reeds vernieuwd). Er is dus geen circulatie van het koelsysteem.

Als ik koelvloeistof in de radiator giet heb ik ook de ontluchtingsplug van de waterpomp los gezet tot er koelvloeistof uitloopt.

Is er iets die ik over het hoofd zie? Ik vermoed dat ik ergens met lucht in de pomp zit maar deze er niet uit krijg? Iemand ervaring met dit type trekker/ dit probleem?

Alvast bedankt voor de reacties
Jonas

Deel dit topic

Reacties

Ook al is de thermostaat nieuw, weet je zeker dat deze op tijd open gaat? Probeer het anders eens helemaal zonder thermostaat. Dan kun je de uitgebouwde thermostaat testen in een pannetje water dat je verwarmt. Met een thermometer kun je dan zien of en wanneer hij open gaat.
Je zult trouwens ook niet de eerste zijn die een waterpomp monteert waarvan het schoepenrad los op het asje zit, het draait dan niet mee en het water circuleert dan dus niet.
Lucht kun je er meestal uithalen door flink in de slangen te knijpen. Daarvoor hoef je niks te demonteren, daarmee begin je dus.
+1
Of de thermostaat verkeert om gemonteerd?
Radiateur niet verstopt?
Probeer de tuinslang maar eens boven in de radiator te hangen en de onderste slang los. Water moet er vlotter uit kunnen dan de tuinslang het erin kan krijgen
Meten is weten. Hoe warm is het gedeelte onder je thermostaat. Zolang dit onder de 80 graden blijft zal je thermostaat ook niet open gaan. Is dit warmer en blijft je bovenste waterslang koud, dan werkt of de (nieuwe) thremostaat niet of je radiateur zit dicht geslipt waardoor er geen stroming kan zijn
Start eens even met de dop van radiator er af LET OP gaat vloeistof rond ?
Zoals nhmonteur zegt:meten!
Achterop het dashboard zit een spanningsregelaar die graag stuk gaat, als die stuk gaat geeft hij een te hoge temperatuur aan. Als die stuk is gaat hij inderdaad op de meter in het rood staan met de bovenste radiateurslang nog koud. Dus koop of leen een infrarood thermometer en meet eerst
@wouterdp meten is weten. Heeft een 600 serie nog die voltage stabilisator? Dacht dat die dat niet meer hebben eigenlijk
@Hanomag22 ik denk ergens rond 1980 dat het dashboard verandert is. Ik heb zelf een 6600 van 1980 en die heeft een jonger dashboard. mijn county van 1978 is de oude versie met voltage stabilisator.
@wouterdp Heb dit weekend inderdaad gemerkt dat de wijzer een verkeerde waarde aantoont. Wanneer de wijzer halfweg staat (+- 80-90°C) dan meet ik een temperatuur van 40°C in de radiator (thermostaat zit er niet in).
Hoe kan deze spanningsregelaar getest worden en hoe wordt deze correct aangesloten?
Trekker heeft een aantal jaar buiten gestaan en veel draden zijn stuk door knaagdieren
De kabel van de temperatuursensor naar het dashboard heb ik uitgemeten en is wel nog goed.

Bedankt voor de tip

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3600 en hebben de trefwoorden ford 3600 , koelvloeistof , temperatuur , waterpomp , thermostaat , lucht , ervaring , slangen , radiator en koelsysteem geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
617