Illustratie van:
21

Fendt 306 LS - Koelwater warm + druk op radiator

Ongeveer 2 weken geleden de 306 ls laatst gebruikt. Nu viel het me vandaag op dat er onder het overvul slangetje ( thv de mazoutfilter ) van de radiator een plasje koelvloeistof onder de trekker lag. Toen ik koelvloeistof dop van de radiator loste ( bij koude motor ) bleef het koelwater uit het slangetje komen . Er zat druk op de koude radiator. Heeft iemand die dit ook al voor gehad hebben en wat kan het probleem zijn ? thermostaat klep die niet werkt/ opent ? Waterpomp die niet verpompt? Als ik daarstraks een proefritje maakte liep de temperatuur op. Dus er is wel iets aan de hand.

Deel dit topic

Reacties

Kijk eens of je luchtbellen in de radiator krijgt. Lijkt veel op de koppakking. Thermostaat er eens uithalen en testen of vervangen kan je altijd eerst proberen
Denk ook aan een defecte koppakking. Eventueel één of meerdere symptomen: witte rook aan uitlaat, mayonaise achtige slurrie aan de vuldop, hoog oliepeil, troebele koelvloeistof. Indien het de koppakking is, niet meer verderrijden en laten herstellen.
Als eerste ook aan gedacht . Maar koelwater was vrij proper en geen witte rook en ook geen vervuilde radiator stop. Straks even thermostaat demonteren en nakijken of deze functioneert.
@Karl je moet kijken aan de olie vuldop als daar geen witte crème aanhangt
@Karl
Had die van ons ook niet, lekte langs t blok naar buiten maar geen witte rook
Ok doe ik. Heb ook al trekker laten draaien zonder radiatordop maar zie geen luchtbellen. Bij defecte koppakking zie je dan grote bellen verschijnen?
Quote Reactie van @Karl:
grote bellen

Meer als de belletjes uit spa-water.
Misschien kun je ergens een CO-tester lenen (bij garage of LMB). Die vul je met gekleurde vloeistof en zet je op de radiator i.p.v. de dop. Als de kleur uit de vloeistof verdwijnt, weet je dat er uitlaatgassen door de radiator komen en is dus de kop lek.
+1
@roscho Daarnet test gedaan zonder thermostaat. Zie foto van opstelling. Pomp gaf op stationair toern niets . Tijdens rustig verhogen van toerental tot 1300 tr plots wel . Gestopt test terug gedaan en dan begon pomp pas te pompen op 1500 tr. Ik denk dat de pomp defect is.

(klik om te vergroten)

@Karl Je weet zeker dat de v-snaar niet slipt? Zo niet, dan is de pomp stuk. Kijk maar eens of het schoepenwiel niet los op het asje zit. Voor 7 tientjes heb je een nieuwe.
Misschien is dit het geschikte moment om je hele koelsysteem goed door te spoelen, evt. met soda (opgelost in water).
@roscho ja klopt. Kost een originele pomp 70 euro ? Dat valt goed mee inderdaad.
Quote Reactie van @Karl:
originele pomp 70 euro

Deze vond ik via Google: tracpartz.nl/waterpomp-fendt-farmer-case-ih-john-d…

Hij zal misschien niet origineel zijn, iets verder staat er een voor meer da 1200.
Er staan er meer rond €70, dus ik zou gewoon zo een proberen. Voor die €1200 kun je 15 goedkope halen. In de advertentie kun je lezen waarop hij zou moeten passen.
@roscho top. Ventilator fan eraf. Pomp los op uitzondering van 1 bout waarvan de kop is afgebroken. ☹️ schroefverbinding in de blok is los. Bout is vastgeroest in de pomp body. Met pompbehuizing draaien om zo de bout te demnteren lukt niet wegens plaatsgebrek. Dus morgen wegboren .🤞
@Karl 60€ ex btw voor namaak, 150 ex btw voor originele. Om heel zeker te zijn zou chassisnummer handig zijn
@Fendttrisixfan chassis nr 168/05/12752.
Net thermostaat gedemonteerd. Was wel sterk vervuild langs de kant van de radiator. Morgen ochtend even testen of hij nog goed werkt . Oliedop was niets aan te zien. Idd misschien hier en daar is luisteren of er iemand zo een CO meter heeft. Koelwater was niet zwart enkel roestig van kleur. Ik had blauwe antigel gebruikt ,mss is verkleuring er gekomen door losgekomen vuil afzetting daar hij warmer is geworden dan normaal. Ik ga ook even de trekker starten zonder thermostaat met retour naar een emmer om het debiet van de waterpomp te checken.
Heb je sleutel 13 of sleutel 17 op het kleppen deksel?
@Hielke_Deere Net even gekeken is een 17 waar mee kleppendekseltjes vast staan.
Net nieuwe koelwaterpomp gaan afhalen bij LMB . Straks monteren. Iemand een idee hoeveel soda je in koelwater mag doen om blok reinigen ? De soda tast toch geen o-ringen en dergelijke aan ? Hoelang mag je met de soda in het koelwater rijden ? Dien je de soda te mengen met leidingwater of deminwater of regenwater ? Alvast bedankt.
Quote Reactie van @Karl:
Iemand een idee hoeveel soda je in koelwater mag doen om blok reinigen

De tweede posting in het forum op onderstaande link geeft, denk ik, antwoord op al je vragen.
volvokv.nl/forum/koelsysteem/…
@roscho Oei dat had ik gemist . Heb het net gelezen. Komt goed.👍
+1
Pomp net gemonteerd samen met enkele nieuwe slangen. Proefritje gedaan en alles lijkt OK. Nu nog even de blok proberen roestvrij te krijgen en klaar. Bedankt voor de tips.🙂

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 306 LS en hebben de trefwoorden trekker , fendt , motor , koelvloeistof , temperatuur , waterpomp , druk , thermostaat , koelwater en radiator geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
898