Illustratie van:
9

Ford 3600 - Aftakas kraakt bij inschakelen met werktuig

Ik ben sinds kort de eigenaar van een leuke Ford 3600. Nu heb ik voor het eerst de aftakas gebruikt bij de trommelschudder. Echter, bij het inschakelen kraakt deze verschrikkelijk! Wat doe ik niet goed?
Heb al geprobeerd met volledig ingetrapte koppeling en met net niet helemaal ingetrapte koppeling.

Deel dit topic

Reacties

Misschien blijft de koppeling plakken. Zet de tractor uit!!! aftakas niet aangekoppeld. Als iemand de koppeling geheel bediend, kan je de aftakasstomp met ingeschakelde aftaks as met de hand verdraaien?
Als ik de aftakas zonder werktuig aan zet, gaat het wel goed. Zonder kraken, draait hij. Is dus alleen als werktuig aangekoppeld is. Kan het dan toch de koppeling zijn die blijft plakken? Aftakas blijft overigens ook draaien met volledig ingetrapte koppeling (als ik hem met veel gekraak er doorheen heb gedrukt) .
@bianca-jansen
Als je de koppeling tot de bodem in trap moet de aftakas uit gaan en machine dus stil komen.

Trap je hem half in komt de versnellingsbak vrij maar blijft de aftakas draaien.

Dus zoals jij zeg koppeling helemaal in maar aftakas niet stil is niet goed, mischien kan je je pedaal nog bijstellen
@bianca-jansen ik trap de koppeling helemaal in en trek dan in een keer de aftakashendel omhoog als het goed is moet het probleem verholpen zijn
@bianca-jansen Zonder werktuig kun je de aftakas zelfs zonder koppeling inschakelen.Er is zo weinig weerstand aan de stomp dat ie "pakt" zonder dat je het voelt.Koppeling kan toch gewoon plakken. Rij -en aftakaskoppeling kunnen verkeerd ten opzichte van elkaar gemonteerd zijn. Ik verdenk mijn Ford 3000 van hetzelfde.
@Melvin92 zal dat gaan proberen!
@ClassicTractors13 ga ik proberen!

Bedankt alvast voor jullie hulp!
+2
Het is bij mij lang geleden, maar heeft die geen dubbele koppeling? Ook bij het ontkoppelen heel even wachten voor je inschakelt.
Bij dubbele koppeling moet deze apart afgesteld worden meen ik mij te herinneren.
+2
Deze trekkers hebben bij mijn weten altijd wel een doordraaiende aftakas. Dat is 1 koppelingsplaat voor de versnellingsbak en 1 voor de aftakas, om de aftakas te kunnen in of uit schakelen moet de koppeling helemaal ingetrapt worden (dan zijn de rij koppeling en de aftakas koppeling beide open), daarna kan de hendel bediend worden, en hoort het niet te kraken. De aftak-tussenas (de aandrijfas die tussen machine en tractor zit) zelf moet ook stil staan bij inschakelen met de aftakas hendel.

Wil je onder het werk de tractor tot stilstand brengen of overschakelen dan gebruikt je daarbij alleen de eerste koppeling, dit is de rij koppeling, dan zal de aftakas blijven draaien omdat het koppelingspedaal hierbij niet helemaal hoeft te worden ingetrapt.

Op zich hoort de aftakas-koppeling te ontkoppelen wanneer het pedaal geheel tot onderin is ingetrapt. Dit is in eerste instantie af te stellen door het vorkje wat op de stang zit die onder de treeplank door loopt tussen koppelingspedaal en de hevel op de koppelings-dwarsas. Om het vorkje te kunnen draaien eerst dus de pen er uit halen, deze pen nadien weer goed borgen met een nieuwe splitpen.
@jammermaarhelaas Inderdaad, en als de tweede koppeling enkel plakt kan het soms helpen om een klepelaar of zo aan te koppelen en dan nadat hij belast wordt ineens de hele koppeling in te trappen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3600 en hebben de trefwoorden ford , ford 3600 , aftakas , koppeling en pto geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
566