Illustratie van:
125

Onbekend Meerdere typen - Wat is een goede hobby trekker om te restaureren?

Hier in de buurt staan een aantal trekkers die al een tijd stil staan, en ik vroeg me af welk merk en type een goed restauratie project/ hobby trekker zou kunnen zijn. De types die ik weet staan:
- Hanomag brillant 601
- Deutz D40 L
- Renault 55
- Ford 4000
- Bolinder munktell (bm)350
- John Deere 1120
- Fendt 100 serie 4x4

ik vroeg me dus af welke trekker bv. gemakkelijk onderdelen verkrijgbaar is, betrouwbaar is, goed schakelt, makkelijk aan te sleutelen is, zijn er problemen die vaak voorkomen bij een van deze types, enz... . moest er een trekker komen gaat die hobby matig gebruikt worden voor klieven, snipperen, maaien, aanhanger trekken,...
bedankt voor de reacties.

Deel dit topic

Reacties

+1
Alles waa Ford voor staat 😜
@bluepower12 dit is de ford 4000

(klik om te vergroten)

Geen idee hoelang hij er al staat maar volgens mij zal er wel iets mis mee zijn als hij bij een boer zo staat. Daarom de vraag of er soms problemen zijn met een van die trekkers, dat de reden kan zijn waarom hij niet meer gebruikt wordt. Uit voorzorg dat je geen ellende trekker koopt.
@Mauro.M bij een ford wil het wel eens voorkomen dan de cilinderwand doorgerot is en er dus koelvloeistof in de motor komt.
@Pieter Buren ik heb eens gehoord dat bij een ford 5000 geen bussen in het blok zitten, is dat zo en is dat dan ook bij een 4000?
+1
@Pieter Buren
Dat klopt en is redelijk goedkoop te repareren.
+1
Een GOEDE hobbytrekker hoef je niet te restaureren, want die is nog goed. Je kan beter een versleten en roestige hobbytrekker gaan restaureren. Dus ik zou de slechtste uit dat rijtje kiezen, dan heb je zeker wat te doen met restaureren.
+1
@walker1 altijd negatief reageren..., dat was ook de vraag niet.
+2
@Mauro.M Niet negatief, meer humoristisch 😄 Het zijn allemaal redelijk eenvoudige trekkers. Welke het meest geschikt is voor restauratie hangt echt van de staat van de trekkers af, daar kan niemand over oordelen zonder ze zelf gezien te hebben. Met alleen een foto kan ik hooguit wat van het plaatwerk vinden, maar ik kan er niet aan zien hoe goed de motor of de versnellingsbak nog is. Ik en de meeste andere TF'ers weten ook niet hoe handig en technisch jij bent.
Qua onderdelen voorziening is de Ford de meest veilige keuze, al denk ik dat voor alle types nog wel onderdelen te vinden zijn. Een Hanomag is een stuk zeldzamer als een Ford, maar bij Jansen Duiven zijn de meeste Hanomag onderdelen nog wel te krijgen.
Voor een Fendt 100 serie is ook alles nog wel te vinden, maar een 4x4 is wel een stuk zeldzamer, daar onderdelen voor vinden kan wel lastiger zijn. Bovendien werden die 4x4 versies vooral door grote akkerbouwers en loonwerkers gekocht en niet door kleine boertjes. Grote kans dus dat zo'n 4x4 veel zwaar werk gedaan heeft en ook veel meer uren gedraaid heeft dan een gemiddelde 2wd versie.
@walker1 op een reactie kan je het niet altijd opmaken natuurlijk.
De technische staat van de trekkers weet ik ook niet, daarom dat ik vraag welke trekkers makelijker aan te sleutelen is of goed onderdelen voor te krijgen zijn. Zelf heb ik nog geen trekker gerestaureerd maar wel al geholpen aan trekkers repareren enzo. Weet wel in grote lijnen hoe een trekker werkt maar ook niet alles natuurlijk.
Is er veel anders aan een 4wd dan een 2wd, buiten een andere voor as en een cardan van de bak naar de voor as?

(klik om te vergroten)

De fendt
+2
Quote Reactie van @Mauro.M:
Is er veel anders aan een 4wd dan een 2wd, buiten een andere voor as en een cardan van de bak naar de voor as?

Dat is het eigenlijk wel. Heb met verschillende modellen uit de 100 serie gewerkt, maar nooit met een 4x4. Kan nog wel eens redelijk zeldzame trekker zijn.
@walker1 dat weet @Fendt926Driver wel
+1
Quote Reactie van @walker1:
maar nooit met een 4x4. Kan nog wel eens redelijk zeldzame trekker zijn.

Wel zeldzaam. Vaak duur.
Maar de bpw vooras wordt de grootste uitdaging.
Vooral met een voorlader erop krijgt die enorm op zijn donder.
En onderdelen zijn zeldzaam of helemaal niet meer te koop.

Maar dan moet je hem in het echt zien en testen om te weten wat er wel of niet doet
@Fendt926Driver geen ideale trekker dus voor een 1ste restauratie project.
+2
Quote Reactie van @Mauro.M:
geen ideale trekker dus voor een 1ste restauratie project.

Het kan mee vallen. En dan heb je een mooie complete trekker.
Maar zorg voor een goed technisch iemand mee die er doorheen kijkt.
En niet dat jij emotioneel thuis al weet dat je hem toch gaat kopen ondanks alle mankementen die je tegen komt.

Maar voor de verkoop kon de fendt wel eens het beste in de markt liggen..
+1
@Mauro.M Ik zeg je al vast dat een revisie van deze BPW TTLAN 3/3608 vooras in de papieren kan lopen als deze helemaal versleten is, wat vaak het geval is, al helemaal met voorlader erop. Je moet dan denken aan een bedrag tussen de 5000 en de 8000 euro, ligt eraan wat er allemaal kapot is, maar vaak hebben ze allemaal dezelfde schade. Onderdelen zijn volop te krijgen, zowel nieuw als tweedehands maar wel duur. Er zitten bijvoorbeeld speciale glijring afdichtingen in de eindaandrijving, deze kosten zo'n 500 euro per stuk als je nieuwe wil kopen, om maar een voorbeeld te noemen.

Mocht je voor de Fendt kiezen dan heb je wel een complete machine met voorlader, LS cabine, en Allrad, het zijn fijne tractoren. Ze zijn niet heel zeldzaam maar wel geliefd onder de Fendt liefhebbers.
@Kramer U800 dat is idd wel heel duur. Ik zit nog op school dus als er zoveel geld zal inkruipen dat hem dat niet zal worden. Ik kan altijd eens gaan kijken en navragen wat er zou aan mankeren, maar ik vrees als het zijn zwakke punten heeft dat dat bij deze ook wel het geval zal zijn.
@Mauro.M 1000,- ben je zo kwijt met sleutelen
@brauheist ik weet het, mijn neef is een hanomag perfekt 400 aan het restauren en hij heft al 1500 euro moeten betalen voor het elektrische gedeelte, wat veren en leidingen. Het gaat idd snel.
@Mauro.M Ok naast school is het altijd een hoop geld. Het geld moet ook ergens vandaan komen natuurlijk. Helaas hebben de meeste 106 en 108 Fendt's met deze vooras dat probleem. Ik wil je niet bang maken maar wel behoeden wat er voor kosten aan vast hangen, ik spreek uit ervaring.
+1
@Kramer U800 daarom dat ik ook hier de vraag stel wat er aan welke trekker meestal mis is, nu weet ik dat dit geen goedkope trekker gaat worden en ik beter naar een andere trekker kijk (ook al ben ik een fendt liefhebber)
@Kramer U800
Als je geen 4 WD nodig bent ; zou montage van een 2 WD vooras misschien een optie zijn ? , daar is denk ik nog wel relatief goedkoop aan te komen
@basia Dat zou een optie kunnen zijn. Al is het wel zo dat mocht je dat doen dat de waarde drastisch naar beneden gaat. Ook klopt het chassis nummer niet meer met de tractor omdat hij ineens geen vierwielaandrijving meer heeft. In Duitsland (en misschien ook België?) kan dit voor serieuze problemen zorgen omdat de tractor daar niet mee afgeleverd is en het dus niet op papier staat.
+1
@Kramer U800 ishet geen optie om in dit geval de as te laten zitten maar een niet werkend 4×4 systeem.
Je kan deze toch afkoppelen?
@Fendt 106 S Christoph daar dacht ik ook even aan, maar als er lagers versleten zijn denk ik wel dat dit moet vervangen worden om meer slijtage te vermijden. of is dat niet erg?
@Fendt 106 S Christoph het inwendige gedeelte van zo as blijft toch altijd mee draaien? Dan ontkom je er niet aan dichtingen en lagers te vervangen
@brauheist foutje, was aan iets anders aan het denken.
@Mauro.M vloeibare dichting? Gewoon een keerring erin?
@Fendt 106 S Christoph Nee dat gaat helaas niet.
@Mauro.M waar staat die fendt?
@Fendt 106 S Christoph kluisbergen(België)
Wat is dr staat van die Deutz? Denk dat wel een makkelijk trekkertje is om mee te beginnen anders.
@brauheist de deutz

(klik om te vergroten)

De technische staat weet ik niet van de trekkers maar hij staat er toch al 5 jaar.
+1
@Mauro.M heb je ervaring met tractors restaureren? Als het zo al even buiten staat mankeert er vaak wel t een en ander
@brauheist ik heb wel al gehopen met sleutelen aan trekkers maar zelf nog geen restauratie project gedaan. Weet wel in wat van de technische dingen van trekkers maar niet tot in de details natuurlijk. Ik zou het nog beter willen kunnen door misschien een project, maar dan niet iets dat heel duur wordt omdat je zeldzame stukken nodig hebt of heel de trekker moet uiteenhalen.
@Mauro.M oke maar kun je niet met iets beginnen waar wat minder werk is? De 2 foto s die je niet stuurt zijn wel 2 tractors die helemaal uit elkaar moeten waarschijnlijk
@brauheist misschien wel maar ik zou eerder zoiets willen omdat ik dat veel goedkoper kan kopen dan een dat te koop staat en al proper is, en je leert veel tijdens zo een project. Het gaat natuurlijk ook wat kosten om hem in orde te zetten maar dan heb je wel een trekker dat je weet wat je hebt.
@Mauro.M mijn cormick restaureren heeft nu al meer gekost als een nette op internet. En heb nog geen eens de eerste proefrit kunnen maken
@brauheist je kan er zo veel aan uitgeven als je wil. Wat heb je al allemaal moeten vervangen misschien? Ik ben ook niet van plan om een trekker tot op de laatste bout uiteen te halen maar zorgen dat hij alles doet wat hij moet doen, optisch en technisch goed is.
@Mauro.M dan knap je m wat op, in mijn album staan wel wat foto s
@brauheist heb ze al gezien. Je pakt het grondig aan. Maar om het zo grondig te doen ga ik te weinig plaats hebben en misschien ook wat kennis ontbreken, kan wel hulp vragen aan familie maar ze hebben ook niet veel tijd.
+1
@Mauro.M ik ben ook begonnen met kleine reparaties en kleine dingen opknappen, heb verder geen monteur achtergrond en deze site heeft mij ook erg geholpen
+3
Quote Reactie van @Mauro.M:
Ik ben ook niet van plan om een trekker tot op de laatste bout uiteen te halen

Met alle respect maar daarmee vallen al deze trekkers af die je plaatst, die zijn namelijk stuk voor stuk toe aan totale revisie.
Koop dan een lopende oldtimer en ga er af en toe wat aan opknappen.
@Mauro.M Deze staat er zeker al meer dan 5 jaar.
@Fendt 106 S Christoph en weet je wat de reden is dat hij niet meer gebruikt wordt?
@Fendt 106 S Christoph tractorfan.nl/picture/1486748/…
deze deutz dus. zou die nog te redden vallen?
@Mauro.M Geen enkel idee.
Ik weet hem er al heeeel lang staan.
+1
Ik denk dat de ford de makkelijkste is om mee te beginnen. Veel onderdelen en kennis van beschikbaar en niet super duur volgens mij. Je kan pech hebben met het blok maar dan is er wel een donor te vinden.
@MaxxuM4ever ja het is idd een veelvoorkomende trekker. Een foto staat hierboven
+2
Renault is ook een simpele trekker waar veel onderdelen voor te krijgen zijn en zijn technisch ook heel goed
+1
@ArjenB de meeste hebben een mwm blok dat wel goede zijn. Maar omdat de Franse makelij niet altijd top dingen zijn zeggen ze vroeg ik me af of alles eronder goede kwaliteit is, zoals de bak en hydroliek enzo.
+1
@Mauro.M vaak zijn de transmissies ook zf. De 651 is volgensmij bijna gelijk aan de fendt 105 qua motor en versnellingsbak
+1
@ArjenB ah ok dat wist ik niet, dus betrouwbaar en weinig zeldzame stukken.
+1
@Mauro.M klopt ja en swuste tractoren heeft heel veel onderdelen
+2
@ArjenB Wat je nu zegt klopt niet helemaal😜 De meeste Renault hebben eigen versnellingbakken, geen zf! Er zijn wel modellen die Zf hebben maar niet de 651! De Mwm motor dat klopt zeker maar dat is vaak wel bekend 👍
Maar overigens wel erg betrouwbaar👌🔧
De Renault 55 is ook goede trekker alleen de motor is niet zo een topper!
@Bleistra maar is toch ook een mwm 3 cil? Wat zijn de slechte dingen dan?
+1
@Mauro.M De renault 55 en 57 zijn geen Mwm motor. Is Renault eigen motor ook wel genoemd alfa! Voor de Rest is de 55 geen slechte trekker Hef en hydroliek zijn gewoon goed ,versnellingbak ook die gaan eigenlijks niet kapot! Alleen voor de motor kan je slecht aan onderdelen komen nieuw! Gebruikt is het er wel!
+1
@Bleistra aha bedankt voor de toevoeging
+1
Quote Reactie van @Bleistra:
Wat je nu zegt klopt niet helemaal De meeste Renault hebben eigen versnellingbakken, geen zf! Er zijn wel modellen die Zf hebben maar niet de 651

Hier een Renault 751 en die heeft een 12v/12a versnellingsbak. Ooit ook wel eens met een 651 gewerkt en die had dezelfde bak. @ArjenB vergeleek de 651 met een Fendt 105. Die liep hier vroeger in de buurt ook eentje en als ik het goed heb had die 8v/2a. Alles op 1 pook, om van laag naar hoog te gaan moest je de pook helemaal naar rechts duwen dacht ik. Bij de Renaults heb je 3 poken.
@walker1 de omkeerbak was een optie. Die had die van mij wel naar hebben ze niet allemaal
+1
@ArjenB hier 3 Renaults lopen, 2 x 551 en 651. Met omkeerbak is super handig maar de 12 + 3 bak schakelt veel soepeler. De 651 is eigenlijk wat te sterk voor de eindaandrijving, bij grotere/bredere banden kostte dat wel eens een steekas.
Zijn de trekkers waarover je het hebt ook werkelijk te koop? Of heb je ze gewoon ergens zien staan en is de volgende vraag: wat moet ik ervoor bieden? 🙂
+2
Quote Reactie van @Valtra man:
werkelijk te koop?

Precies wat ik me ook afvroeg, in de regel staan deze trekkers bij mensen die ze niet willen verkopen. 😁
@DANOONTJE POWERR m´n neef heeft 1,5 jaar geleden ook een trekker gekocht die al een paar jaar stil stond langs de weg, een hanomag perfekt 400. De persoon was bejaard en kon niet meer met de trekker rijden dus mocht hij weg voor 1000 euro. Starte bijna direct na wat proberen. (Gaat niet bij elke trekker natuurlijk)
+1
Ik heb hier nog een Same Minitauro staan. Bij interesse mag je pb sturen.
@frank_mf ik woon in België en 230 km van je weg dus ik denk dat dat hem niet gaat worden. 😉
+1
@Mauro.M Heb regelmatig handel dat naar België moet, overal is een oplossing voor 😁
+2
Van de Deutz zijn ook nagenoeg alle onderdelen nog te krijgen. Niet bepaald een zeldzame trekker, dus ook veel gebruikt te vinden.
Verder is die luchtgekoelde motor (in mijn ogen) al een voordeel voor de beginnende sleutelaar.

Heb ooit een f2l612 gekocht die 16 jaar stil had gestaan. Accu erop en diesel erin, en lopen!
@Valtra man of ze te koop zijn ben ik niet zeker, maar die trekkers staan er allemaal al minstens 3 jaar en meer stil. Dus ik vermoed dat de eigenaars die waarschijnlijk wel willen verkopen.
@Mauro.M

Misschien staan ze er nog. Ben je er al een langs gereden. Of op google maps alleen rond gekeken?

Ik had toen een Deutz D4005 op het oog. Wel via 2dehands benaderd al. Altijd even nieuwsgierig om even te kijken of ik hem al zag staan op google maps.

Daar stond ie niet. Toen wezen kijken stond ie in meters hoog gras helemaal rot. Zolang stond ie er al. Dus ja dat werd hem niet🙈
+1
@LuftDeutz ben al eens gaan kijken naar die trekkers maar nog niet vlakbij kunnen kijken.
+3
Belangrijk om te weten is dat je aan een Ford of MF niet met gewoon gereedschap kunt sleutelen ivm de maatvoering. Als je dat wil moet je een geheel nieuwe gereedschapskist. Fendt sleutelt gemakkelijk net als Deutz. Onderdelen kan wel soms een dingetje zijn. Met de andere genoemde merken weinig ervaring.
@Janfendt1958 dat valt reuze mee. Hier bijna alleen maar mf en heb nog nooit een rare maat sleutel moeten hebben. Het lukt altijd wel met een gewone sleutel
+1
@Hidde Gröniger
Mijn ervaring is dat je onder maat 17 toch inch maat sleutels nodig bent om goed passend te kunnen sleutelen .
B.v. met 13 draai je een engelse 1/2 bout of moer rond want die is 12, 5 mm .
@basia is dat niet te zien uit welke fabriek ze zijn gekomen en welk type juist?
+1
Quote Reactie van @Mauro.M:
is dat niet te zien uit welke fabriek ze zijn gekomen en welk type juist?

Volgens mij wel. Ford trekkers werden naast Engeland ook in België gebouwd. MF trekker naast Engeland ook in Frankrijk.
Een paar foto's van de trekkers die al een tijd stil staan waar ik wel geïnteresseerd in ben. (van de andere heb ik geen foto.

(klik om te vergroten)

Renault 55

(klik om te vergroten)

Ford 4000

(klik om te vergroten)

Fendt 100 serie 4x4

(klik om te vergroten)

John Deere 1120

(klik om te vergroten)

Volvo BM 350 Bolinder Munktell
@Mauro.M Die Bolinder lijkt me een heel mooie trekker, qua plaatwerk nog heel mooi. Motorisch zijn BM-Volvo's degelijke dingen. En mét blikje op de uitlaat.
@roscho ja dat vond ik ook. dan hoef je hem niet te spuiten en heb je toch een mooie trekker. is buiten de motor de rest ook goed van deze trekkers? is denk ik niet zo een zeldzame trekker? de onderdelen zijn precies wel nogal prijzig als je online kijkt... @RVM jij weet er misschien nog meer over?
@Mauro.M Lees hier het verslag over de bezitter van zo'n BM-Volvo: boerderij.nl/volvo-bm-350-is-monstertrekker/
@roscho als op de bm geen extra hydroliekolie tank zou zitten is dat wel niet ideaal dus voor bv, hout klieven of ander hydrolische werken... . maar voor de rest dus een top trekker.
Quote Reactie van @Mauro.M:
extra hydroliekolie tank

Hoeveelheid olie is van belang als je met een kipper gaat rijden. Voor een houtklover heb je meestal wel genoeg.
Op Marktplaats staan trouwens ook wel een paar leuke en ook een met een gare motor. Prijzen vallen mij niet eens tegen, voor zover ze daar genoemd worden.
+1
@Mauro.M zolang het maar een dubbelwerkend ventiel is waarbij er olie terug komt, kipper zal daarom lastig worden
Van john deere zijn er nog veel onderdelen te krijgen, ik heb 1,5 jaar geleden zelf een fiat 780 opgeknapt, dat was vooral optisch veel werk, tot nu toe technisch alleen kleine dingen als hefkabels, verlichting, hydrauliek pomp
@Jelle Boerkamp6110 en heb je hem dan herspoten enzo? Hoeveel heeft dat je gekost dat project?
+3
Je moet keuzes maken:
Wil je volop onderdelen kunnen kopen, kies dan bijv. Deutz, Ford, JD of Fendt.
Wil je iets exclusiefs, kies dan Hanomag, Bolinder. Hoe ouder, hoe exclusiever. Hoe nieuwer, hoe functioneler, ook qua hef-mogelijkheden en olieventielen.

Test in ieder geval de trekker die je gaat kopen voldoende, neem desnoods iemand mee die het type trekker kent.

Kies je een oudere met 4x4, dan zit je meestal met een naast de motor liggende aandrijfas en die beperkt de draaicirkel behoorlijk. De nieuwere hebben de as middenin, onder de motor lopen. Kun je een oudere Same met 4x4 vinden, die heeft de aandrijfas onder de motor lopen.

Verder: een trekker die lang stilstaat, krijgt problemen met lekkages op de keerringen en rubbers. Een trekker die tot het laatst veel gebruikt is, heeft meestal veel uren en dus veel slijtage. Staat de trekker lang buiten stil, let er dan op dat de (boven)uitlaat is afgedekt, anders staat de motor vol water. Het is een voordeel dat je de trekkers al hebt gezien en dus misschien al zag of de uitlaat afgedekt was.
Je moet er nog voor duizenden euro’s aan versleutelen. Onderdelen zijn niet goedkoop.
@Mauro.M Geen enkel idee.
Ik weet hem er al heeeel lang staan.
Van een FORD zijn zeer veel onderdelen te vinden en zijn ook goedkoop, is ook een goede trekker. Een Deutz D40 bijvoorbeeld, daar zijn de onderdelen schreeuwend duur van en niet altijd te vinden, ik heb destijds onderdelen moeten gaan halen in Henegouwen niet bij de deur en nog tweedehands omdat ze niet nieuw te vinden waren en als de versnellingsbak uit elkaar moet je oppassen want alles zit stevig geklemd. Ik heb daarna een Ford 3600 gekocht, wat een herademing, alles ook van de motor verkrijgbaar ik heb dus de motor gereviseerd compleet met nieuwe zuigers en bussen. Voor mij nooit nog een Deutz.
@dendeze als je op histo parts kijkt vind je idd veel ford onderdelen, maar van de john deere 20 serie ook nog precies, wel duurder als ford. Heeft dat dan ook te maken met kwaliteit? Hoor hier wel eens zeggen dat ford trekkers vaak problemen hebben met van alles en nog wat. Hoe vind je jouw ford en andere Fords?
@Mauro.M Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar wil je toch zeggen, goedkope koop is meestal dure koop. Zeker bij Ford want probeer maar eens een Ford-opknapper te vinden die geen olie verstookt en als je dat wil oplossen dan begint de kermis pas met het motorblok te laten boren, bussen in de motor, culasse vlakken, ect.
@mf65normaal je kan meer problemen hebben bij de goedkope ford als de andere duurdere trekker maar dan toch duurder uitkomen bij de ford zoals je zegt. Welke trekker raad je dan meer aan?als je gewoon naar de foto's kijkt.
@Mauro.M Betreft een keuze uit de foto's, als ik dan toch zou moeten kiezen dan gaat mijn voorkeur wel naar die Volvo die erbij zit. Die 4WD die erbij zit lijkt wel wat maar een duur vogeltje om op te maken, toch als je het budget beperkt wil houden. Misschien nog een goede raad, zie dat je een stel goede banden erop hebt bij aankoop want daaraan kan je nadien ook nog wat aan kwijt raken.
@mf65normaal ik denk ook dat de volvo nog in redelijke staat is. banden is idd wel een van de duurste dingen.
+3
Quote Reactie van @Mauro.M:
banden is idd wel een van de duurste dingen

Je bent fendt liefhebber dus denk niet zo lang na kijk of de fendt te koop is voor een acceptabele prijs en ga er voor.
De eerste 3 jaar ben je wel bezig met de restauratie buiten school tijd om.
Ook het wachten op goedkope onderdelen duurt lang.
Dus nu nog weke wachten heeft ook weinig zin.
Is de fendt te duur of te kapot ga dan voor de nummer 2 op JOU lijstje.
Want zoveel tf ers zoveel meningen.
Maar jij moet het uiteindelijk betalen en het werk verzetten.
@Fendt926Driver ik denk dat wel het beste zal zijn. ik denk er wel nog eens over na ik zie dan wel.
@Mauro.M Voor mij gaat dat in elk geval niet op, deze herstelling is ongeveer 10 jaar geleden, olieverbruik te verwaarlozen, geen enkel probleem meer gehad sindsdien, je moet je werk uiteraard wel goed doen, deze wordt nog zeer veel gebruikt, top trekker.
Enne ik ben geen verkoper of belanghebbende bij Ford. Met een Fendt heb ik andere problemen gehad, die kan (voor mij dan) niet tegen een Ford op. Maar zo zal iedereen wel zijn ervaringen hebben, moest iedereen hetzelfde denken was er maar 1 merk, haha.
Quote Reactie van @dendeze:
Maar zo zal iedereen wel zijn ervaringen hebben, moest iedereen hetzelfde denken was er maar 1 merk

dat is zeker waar, voor de hobby zal het niet zo veel uitmaken denk ik.
+1
Al deze trekkers hebben zo te zien al een hele tijd, jaren, buiten gestaan. Regenwater wat her en der in sijpelt, met een beetje pech ook via uitlaat in de motor. Van alles zit dan vastgeroest (bouten, moeren, schroeven, andere bewegende delen) is misschien al deels weggeroest (plaatwerk).
Regen is een zegen, maar niet voor machines en gebouwen.
@jammermaarhelaas als de uitlaat afgedekt is zal er in de motor niet veel roest zijn. de rest kan wel vast gaan zitten, maar met wat wd40 of iets dergelijks kan dat wel loskomen. ik begrijp dat je als boer of fulltime werkende niet iedereen aan zoiets wil beginnen maar ik heb nu nog tijd en zin om dat te doen dus waarom dan niet? plaatwerk kan gelast worden. en voor ik iets koop bekijk je natuurlijk goed de trekker en dan overweeg je pas iets.
+1
@Mauro.M

Wat jij wilt, ik geef het alleen even aan. Heb zelf ervaring met een trekker die nog geen 25 jaar oud was en echt niet mee viel qua algehele toestand, en een die over de 55 jaar is en in alles meevalt (gebruikt gekocht, schijnbaar altijd droog gestaan) elke bout draai je zo los, pak je er zo uit, plaatwerk nog prima, alleen de keringen zijn slecht vanwege de leeftijd.
@Mauro.M Betreft goedkope Ford-onderdelen moet je hier nu het ijzer smeden als het warm is en zelf maar bedenken.
Vraag eens aan DENDEZE hoeveel dat revisie-grapje van zijn olieverbruikende Ford hem 10 jaar geleden heeft gekost, toen waren onderdelen nog veel goedkoper. Hierbij dan ook eens bedenken ... ''een Ford die geen olie verbruikt, waar ga je dat vinden en als ... wat gaat die moeten kosten?''.
Quote Reactie van @mf65normaal:
een Ford die geen olie verbruikt, waar ga je dat vinden en als ... wat gaat die moeten kosten?

Kan aan mij liggen, maar heb er echt geen slechte ervaringen met die oude series. Heb zelfs een 2600 die het af en toe niet makkelijk heeft, maar er gaat in de 200 uur verversingsinterval niks van de peilstok af. Hij loopt hier al 29 jaar.

Mij is wel gebeurd dat een gebruikt gekochte Ford tractor olie verbruikte (flink veel) en na verversen vrijwel niks meer. Wat voor zooi men er dan in had zitten? Geen fatsoenlijke olie in elk geval, het leek wel water, zo dun.
+1
@mf65normaal

Zouden onderdelen van andere merken in 10 jaar niet duurder geworden zijn? Of zou er ook nog verschil in de leverancier en de oorsprong van de onderdelen zitten? Er zijn altijd wel cowboys die voor minder iets kunnen leveren, ik zou het er niet in willen hebben.
@mf65normaal de ford staat ook meer achteraan op m´n lijstje dan de andere hoor. Ik zie nog wel wat ik doe, maar de ford komt in overweging als de andere niks wordt.
Op facebook staat nu in cormick voor 1000.- met wat opknap werk maar het wel doet
+1
@brauheist En heeft dat ding dan ook boordpapieren want zonder is deze waardeloos in Belgie. Kan hier enkel dienen voor wisselstukken en afbraak met de overschot.
@mf65normaal oja geen idee hoe dat in belgie werkt
@brauheist In Belgie kan je dit vergelijken met de inverkeerstelling van een lichte vrachtauto. Ongeveer dezelfde formaliteiten.
Ford idd, zijn veel onderdelen voor te krijgen
@peter-witvliet Ford idd, veel onderdelen die zeker niet gemaakt worden om magazijnen mee te vullen maar omdat ze nodig zijn. Op termijn toch wel dure ventjes die Fords, Niet?
@mf65normaal

Probleem met Ford? 😃
@jammermaarhelaas Zou het niet eerder 'een punt met Ford' zijn? Als boerenzoon heb ik wel wat trekkerskilometers in m'n achterzak en ja, er zit een Ford bij. Erg he! 😁
@jammermaarhelaas Slechts 1 vraag betreft die Ford 2600. Verkoop je die niet en zoja hoeveel is je vraagprijs voor die zeldzaamheid?
@mf65normaal Geen idee, ik heb er geen. Je moet er zuinig op zijn, optijd olie verversen, optijd schoonmaken en optijd smeren, in de auto was helpt goed tegen aankoek van troep. dan gaan alle trekkers lang mee. Ook moet je niet teveel klooien aan de moter dat zo'n Ford ineens 40 loopt, dat verkort de levenduur ook.
+1
@peter-witvliet Daar zal je wel een punt hebben maar ondanks alles kan een Ford me echt niet bekoren. Te veel zwakheden aan en volgens mij maar 1 Ford die de kosten waard is en dat is de 5000. Een beetje icoon ... ik weet het.
+1
@mf65normaal Helemaal niet duur, na de revisie 10 jaar geleden geen enkel probleem, wordt mee geploegd geklepeld en gefreesd.
Enkel olie en filters op tijd vernieuwen, zou nooit nog een andere tweedehandsje kopen. Zonder olie draait geen enkele trekker lang.
Het enige dat ik daarna nog gedaan heb is de remmen vernieuwd, ook alweer enkele jaren geleden.
@dendeze Een fantastische Ford aldus en eentje die geen olie verbruikt. Maar toch maar even revisie gedaan en dat was nu eigenlijk de vraag, heb je die revisie geheel zelf gedaan en hoeveel heeft dat gekost? Dit is wel belangrijk voor Maro.M en een tweede vraag niet minder belangrijk, verkoop je deze Ford en zo ja hoeveel bedraagt je vraagprijs? Moet wel binnen de marge van 1000.- zitten wat belangijk is van Maro.M
Naar mijn mening en ervaringen, ALLES is te koop zolang de prijs voldoet.
+3
@mf65normaal Deze is zeker niet te koop, dit is toch geen advertentie topic? En de revisie is zolang geleden dat ik totaal niet meer weet wat alles heeft gekost, ik weet alleen nog dat ik aangenaam verrast was van de prijs van de onderdelen tegenover een Deutz.
Volgens jou antwoordden lijkt het wel of je niet goed kan verdragen dat Ford een goeie tractor is?
Quote Reactie van @mf65normaal:
ALLES is te koop zolang de prijs voldoet

Bij de catechismusles niet opgelet?
@jammermaarhelaas hebben ze daar niet..... welke vraag is dat?
+1
@peter-witvliet

Zie geciteerde tekst.
Ik herlees en zie dat gisteren een vraag stelde naar een verkeerd persoon. Denk ik want wie heeft er die fantastische Ford 2600?
Het zal vast wel een keer genoemd zijn, maar bij mf kun je nog heel veel onderdelen tegen relatief scherpe prijzen, verder is ford ook een goede keuze kwa onderdelen.
Heb daar ook geen probleem mee met mijn MF en verder ben ik menens dat het geen reden is om een bepaalde trekker al dan niet te kopen (omdat onderdelen te vinden zijn en/of goedkoop). Het is wel een feit als je aan een trekker begint die de schroothoop als afkomst heeft maar wat wil je ... voor wat, hoort wat!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend Meerdere typen en hebben de trefwoorden renault , john deere , ford , volvo bm , fendt , deutz en hanomag geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
125
DEELNEMERS
30
WEERGAVES
2.367