Wellicht een domme vraag....

Hallo allemaal,

Ik schaam me een beetje... jullie hebben mij 4 jaar geleden zo goed geholpen toen ik mijn eerste trekker ging kopen, nu ben ik hier zo lang niet geweest en kom ik er weer in met een vraag, en wellicht nog een hele domme vraag ook.
Maar ik hoop dat ik jullie weer om advies mag vragen, ik kom hier in mn eentje niet uit.
Er is in de tussentijd een hele hoop gebeurd, ik heb zoveel plezier gehad van de JD 1140 die ik met jullie hulp kocht, deed er alles mee, had er zelfs zonder moeite een dikke rol achter hangen!
Maar na een scheiding was Nederland niet meer te doen voor mij, ik moest de boerderij verkopen en kon geen plek vinden waar ik mijn paarden kon houden, verkopen was geen optie dus ik heb mijn paarden en mijn hele hebben houwen ingeladen en ben naar Spanje verhuisd.
Ik kocht hier een boerderij met 24 ha grond, een prachtige plek.
Maar ik moest mijn trekker achterlaten in Nederland en ben hier nu op zoek naar een andere trekker.
Maar de grond is hier hard en er zitten heel veel stenen in, die ik er uiteindelijk met een machine uit wil halen.
Ik moet brandgangen ploegen, en ik vermoed dat ik daar wel wat PK's voor nodig heb.
Wat denken jullie, red ik dat met 80 PK?
Ik was zo blij met die JD, ik zou eigenlijk zou ik het liefst weer een JD terug kopen, ook omdat ik weet hoe het werkt en voor mij is het heel makkelijk dat de takken op de driepunt uitschuifbaar zijn. Maar trekkers zijn duur hier!! En uiteraard hoe meer PK's hoe hoger de prijs.
En dan zit ik nog ergens mee, ik vermoed dat het een hele domme vraag is maar zou het toch graag willen weten... ik rij hier door ruig terrein, en de JD's die binnen mijn budget vallen hebben allemaal die kleine voorwielen. kan ik daar grote voorwielen opzetten?
Willen jullie me alsjeblieft nog een keer helpen?

Deel dit topic

Reacties

+5
mf65normaal
Eigenlijk bestaan er geen domme vragen, domme antwoorden wel.

Over die pk's die je nodig hebt om goed te kunnen ploegen hangt grotendeels aan het aantal scharen waarmee je wil ploegen maar een vuistregel in zware leemgrond is zowat 40 a 45 pk per schaar. Uw ondergrond zal zowat overeenkomen met zware leemgrond omwille van de stenen wat overeenkomt met Ardeense landbouwgrond zoals hier.

En ja, er zijn er altijd die meer met minder kunnen. Om brandgangen te ploegen zou ik zeggen 1 schaar, per slot zijn die doorgangen ook niet ontzettend breed. Ik hoop dat je wat hebt aan deze info.
+1
@mf65normaal Dank je wel!! Jeetje, 40/45 PK per schaar die zag ik niet aankomen... de brandgangen zijn 6 meter breed, dat is verplicht. Maar ik moet 16 ha omploegen elk jaar om haver te zaaien. Raaigras groeit hier in het zuiden niet, ik zit in Andalusie. De paarden eten hier haverhooi, op zich prima voer en ze vinden het heerlijk. Maar dat wordt met 1 schaar wel een flinke klus. Ik heb een poging gedaan te informeren bij de Spanjaarden, maar ipv dat ik informatie krijg willen ze me van alles verkopen, en dat is hier wel een dingetje aangezien ik niet alleen een buitenlander ben maar ook nog vrouw alleen, dan moet je hier wel echt uitkijken dat je, op zijn Hollands gezegd, niet genaaid wordt.
+1
mklok
@Beginnend trekkerfan nu hoor ik over stenen. Daar is niet iedere ploeg voor geschikt.
@mklok Zou jij me misschien kunnen vertellen wat voor ploeg daar wel geschikt voor zou zijn?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
Zou jij me misschien kunnen vertellen wat voor ploeg daar wel geschikt voor zou zijn?

Heb jij je verdiept in het fenomeen brandgangen ploegen??
Het is eigenlijk een strook tussen 2 brandbare plekken braak/zwart houden.
Maar ook klein gewas verbouwen.
Zoals gras wat jij bij een brand binnen een uur met een vleugelschaar cultivator zwart kunt maken
Als jij bij onkruid 3 keer per jaar wilt ploegen is dat zeker niet ideaal.
En zou ik een schijveneg of nog beter bij veel stenen een vleugelschaar cultivator een veel betere machine vinden
@Fendt926Driver Hier in Spanje worden geen gewassen verbouwd op de brandgangen, volgens mij is dat hier ook niet toegestaan. Het moet 6 meter breed zijn en je moet een plan indienen op het gemeentehuis, de bureaucratie is wonderlijk hier want je vraagt hoe ze het willen hebben, dat kunnen ze je niet vertellen, je moet een plan indienen en dan kijken ze of ze het wat vinden. Ik heb nog geen idee wat voor ploeg ik daarvoor nodig heb, maar ik sprak een buurman, die gaat het de eerste keer voor me doen dus als hij komt zal ik even goed opletten wat hij erachter heeft hangen en hopelijk wil hij binnen komen voor een bak koffie waar ik internet heb en de vertaler kan gebruiken. Ik zou bijna zeggen, dan vraag ik hem het hemd van het lijf maar dat soort uitspraken schijnen verkeerd opgevat te worden hahaha
+1
Bekkink
@Fendt926Driver in portugal deden ze dat met een schijveneg
Mauro.M
Als je grote wielen wil vooraan is het beter dat je een 4x4 koopt, maar die zijn wel wat duurder natuurlijk. heb je al materiaal voor achter de trekker of moet je dat nog kopen? dat bepaalt ook welke trekker geschikt is. heb je een 1,2 of 3 schaar?
@Mauro.M Ik heb nog geen ploeg, ik heb nog 2 containers met spullen in Nederland staan, daar zit een weidesleep in om mijn rijbak te slepen en een balenprikker, de rest moet ik hier kopen. Ik vraag me af of ik hier uberhaupt weg kom met een trekker die niet 4 x 4 is. Mijn land is wel redelijk vlak maar wel ruig, echt heel veel stenen zitten er in de grond. Ik heb gezien dat ze daar hier machines voor hebben waarmee je de stenen eruit kan zeven, dat is op den duur wel de bedoeling dat ik dat ga doen. En als ik dan die trekkers zie met die kleine voorwieltjes dan vraag ik me serieus af of dat goed komt hier.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
En als ik dan die trekkers zie met die kleine voorwieltjes dan vraag ik me serieus af of dat goed komt hier.

Jou trekker in nederland was rond de 60 pk meende ik mij nog te herrinneren.
Op heuvelachtig land kom je met een 90pk en 4wd al heel ver.
Een 145pk 2wd zal hetzelfde kunnen als de 90pk4wd.
Dus dat vergroot jou keuze in trekkers.
Weet niet wat voor trekker merk bij jou bij de plaatselijke smid of dealer verkocht wordt.
Maar dat is het handigst bij een storing.
Jou john deere had je toch ook bij de fendt dealer voor storingen?
Mauro.M
@Beginnend trekkerfan voordat je gaat ploegen is het best dat je al eens de grootste stenen eruit haalt zodat je ploeg niet beschadigd geraakt. een grotere 2WD trekker zal het werk ook wel aankunnen maar een compacte 4cil 4x4 is soms wat gemakkelijker voor kleinere klussen. kijk goed rond wat bij jou in de buurt (te koop) staat en als het niet echt is wat je wil kan je misschien een trekker importeren.
@Mauro.M Daar verbaas ik me enorm over dat ze hier gewoon de ploeg er doorheen jassen zonder dat die beschadigd raakt. Ik heb zo'n 10 hectare wat al eens geploegd was maar het overige niet, ik denk dat ik dat eerst maar een keer laat doen door een loonwerker met een dikke trekker zodat het wat losser is. En dan heb ik ook nog 400 biologische olijfbomen die er in oktober uit gaan, daar liggen de meeste stenen, en ik heb met degene die ze eruit gaat halen afgesproken dat hij ze mag hebben als hij het daarna strak trekt, dus dat scheelt alweer, kan ik daarna direct zaaien, ze zaaien hier in oktober en dan kan het in april/mei geoogst.
Mauro.M
@Beginnend trekkerfan het is wel beter voor de slijtage van je ploeg maar als het stenen rapen niet zou gaan kan het zonder ook wel.
Mijn internetverbinding gaat op en af, zit in the middle of nowhere hier. Kan zijn dat hij eruit gaat, zal niet de eerste keer zijn, vergeef me als het even duurt voordat mijn reactie doorkomt.
Fendt926Driver
@Beginnend trekkerfan een trekker met kleine voorwielen kun je zo grotere op zetten maar die gaan dan niet automatisch meetrekken bij zwaar werk.
Ook een 2wd ombouwen naar 4wd is onbegonnen werk.
Als je 4wd nodig denkt te zijn moet je dat er direct bij kopen.
Maar een (veel) grotere 2wd (met 6 cyl motor) kan het werk van een kleinere (4cyl) ook doen
Fendt926Driver
@Beginnend trekkerfan voor jou al john deere liefhebber zou dit iets kunnen zijn.
tractors-and-machinery.nl/item/746044/…

Trekker kost 6750 heeft 110 pk.
En voor een 1000 euro extra bezorgt postma hem in spanje.
Weet niet wat iets vergelijkbaars kost in spanje.

Deze staat bij dat die carter (onder) druk heeft dus misschien niet helemaal geschikt voor jou.
Maar hele dagen volop hoeft die ook niet bij jou
Fendt926Driver
@Beginnend trekkerfan deze zou ook kunnen.
tractors-and-machinery.nl/item/732663/…

Staat vlak bij waar je gewoond hebt.
Is maar 95 pk.
En hfwd (hydraulische 4wd) waar niet iedereen gek van is maar misschien toch redelijk kan werken voor wat jij er mee doen wilt.
Fendt926Driver
@Beginnend trekkerfan deze staat bij dezelfde aanbieder in lutten

tractors-and-machinery.nl/item/748308/…

Maar dan mechanische 4wd.
Beter dan de hydro 4wd.
En maar iets duurder.
En met de uitschuifbare hefarmen voor makkelijker aankoppelen.

Weet niet hoe vaak jij nog bij die fendt dealer geweest bent.
Die vertegenwoordiger kent deze firma ook en zou kunnen gaan kijken of het wat is en het transport regelen (tegen uurloon tarief)
@Fendt926Driver Dank je wel voor wederom weer super advies!! Ik had destijds idd een 60 PK 1140. Ik ben 1,5 jaar geleden naar Spanje vertrokken dus ongeveer 2,5 jaar ontzettend veel plezier van gehad en nooit een storing mee gehad! Ik moest er 1 keer heen om een raam te laten vervangen en dat was 2,5 keer zo duur als ze van tevoren gezegd hadden dus daar zou ik niet snel meer zaken mee doen. De trekkers die je me doorstuurt zouden echt perfect zijn als er een voorlader op zou zitten, ik moet balen gaan stapelen hier dus heb echt een voorlader nodig anders krijg ik alles niet onder dak. Ik had daar al over gedacht om een trekker te importeren, maar het schijnt dat je daar best hoop importkosten op betaald, tenzij het een trekker is zonder kenteken natuurlijk, dat zou perfect zijn. Naar wat jij me vertelt denk ik dat ik voor een 4 WD moet gaan. Als dat een 90 PK zou zijn, dan zou het een ploeg met 2 scharen trekken?
Mauro.M
@Beginnend trekkerfan dit is een trekker met voorlader 4x4 en 100 pk
tractors-and-machinery.nl/item/746530/…
wel aan de duurdere kant, maar dan heb je wel een complete trekker.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
ik moet balen gaan stapelen hier dus heb echt een voorlader nodig anders krijg ik alles niet onder dak

Met een grotere trekker kun je ook prima balen stapelen met een hefmast met balenklem achter de trekker.
@Fendt926Driver het is de bedoeling dat er een bak op gaat, een korf zeg maar, waarmee ik stenen ga verwijderen, ze hebben daar hier machines voor maar die zijn echt heel duur. En ik moet er de mesthoop mee opstapelen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
had daar al over gedacht om een trekker te importeren, maar het schijnt dat je daar best hoop importkosten op betaald, tenzij het een trekker is zonder kenteken natuurlijk, dat zou perfect zijn.

Als je een trekker uit nederland haalt hoef je in spanje niet te vertellen dat er een nederlands kenteken bij zit.
Dus hoef je hem niet te importeren en vraag je er dan een spaans kenteken bij aan als dat nodig blijkt te zijn
@Fendt926Driver Weet je dat zeker? Staat dat niet geregistreerd nu we 1 europa zijn? Die spanjaard zei er echt specifiek bij dat ik een trekker zonder papieren moest importeren.
+1
worteljcb
@Fendt926Driver Zo simpel werkt dat niet. Als je kenteken voor export afmeld, dan moet dat op basis van ID bewijs van buitenlandse koper. Dus dan komen ze gewoon weer aankloppen bij je vroeg of laat.
demuywo
Als ik het goed begrijp heeft ze niet zozeer 4wd op zich nodig, je kan kan toch ook wat grotere/bredere banden op een 2wd leggen vooraan, en als ie servo heeft zie ik daar niet direct problemen mee.
@demuywo wat is servo?
Mauro.M
@Beginnend trekkerfan hydrolisch aangestuurd stuur, zo moet je minder hard trekken aan je stuur. op de moderne voertuigen zit dat standaard, maar vroeger was dat een optie.
+1
@Mauro.M Dank je wel Mauro! Ik had die Fendt gezien idd maar voor mij helaas nu te duur, en dan komt er ook nog transport en importkosten bij, ervan uit gaande dat hij op kenteken staat. Mooiste zou zijn als ik een trekker kan importeren die niet op kenteken staat. Ik hoorde van een Spanjaard die een trekker heeft geimporteerd dat je m hier voor 1000 euro op kenteken kan zetten en hij zei me dat dat véél goedkoper was dan importkosten betalen dus dan ga ik er vanuit dat importkosten minstens het dubbele is. Ik vroeg het hem maar communiceren is nog beetje lastig met mijn halfbakken spaans hahaha, er is geen hond die engels spreekt hier.
mf65normaal
😀
@mf65normaal Uhhhh nee, ik ben geen boerenzoon en ook geen boerendochter, ik ben een vrouw hahaha. In Nederland had ik een boerderij waar ik mijn paarden hield en daar lukte het boerenwerk me aardig, mijn land lag er strak bij al zeg ik het zelf. Hier is het allemaal net weer even anders, ook het ploegen.
+1
Mauro.M
@mf65normaal nee ben geen boerenzoon maar wel geïnteresseerd in het boeren. maar sorry hoor als je het beter weet. Ik weet ook niet alles ze. Moest ik daar moeten ploegen zou ik dat gewoon doen zodat het ploegen makelijker gaat. Ik heb ook nooit gezegd dat ploegen lomp werken is met een trekker met dikke banden. Ik weet niet waar je het vandaan haalt...
+2
@Mauro.M ik dacht dat die reactie aan mij gericht was. Voor wat het waard is, ik ben wel blij met je advies!
newholland6640
@mf65normaal

Ja ploegen voor brand gangen moet je echt een cursus voor volgen. Het ploegwerk ziet er anders nliet uit
tractors-and-machinery.nl/item/738673/…

Zoiets zou mooi zijn maar loop of sloop dat klinkt niet echt veelbelovend.
+1
BigBendeutz
@Beginnend trekkerfan dit is een uitgebrand ding,moet je zeker niet aan beginnen.
En het zou hier natuurlijk ook gewoon een trekker zonder cabine kunnen zijn, kan ik intussen nog een beetje zonnen ook hahaha
Voordat ik deze boerderij kocht heb ik een jaar een boerderij gehuurd, en daar tegenover zat een kippenboerderij. Daar hadden ze een trekker zonder cabine, dat was echt niet normaal zo groot! Die loods daar zaten hele grote schuifdeuren in en dat ding ging er maar net onderdoor. Ik had er een foto van maar helaas is mijn telefoon gesneuveld en ben ik de foto's kwijt, nog nooit zoiets gezien!
mf65normaal
😀
+2
@mf65normaal Pardon??? Jij mag dat absurd vinden maar ik heb er totaal geen boodschap aan wat jij daarvan vindt. En als je denkt dat ik me letterlijk laat naaien dan maak je een hele grote fout vriend. Er is een wezenlijk verschil tussen paarden houden en boeren, en nee ik heb niet de lotto gewonnen dan had ik wel in Nederland kunnen blijven, ik heb gewoon een baan en werk net als de meesten hier hard voor mijn geld, niet dat ik jou met al je aannames verantwoording schuldig ben.
+7
arnold-arentze
@mf65normaal Ik maak alleen maar een hele diepe buiging voor het lef en ondernemerschap wat deze mevrouw tentoonstelt om de stap te wagen in Spanje een boerderij te beginnen.
+1
@arnold-arentze dank je wel!!!!
roscho
Ploegen: Als er veel stenen in de bodem zitten, heb je in ieder geval een ploeg nodig met beveiliging tegen stenen, met breekbouten of met veren. Die zorgen ervoor dat het ploegschaar bij veel weerstand omhoog klapt zonder krom te buigen of zelfs af te breken.
Stel je er niet te veel van voor om daar stenen te rapen, die kunnen zo groot zijn dat je ze niet kunt tillen. Dat zou je door een loonwerker moeten laten doen met een grote machine. Vervelend is dat die stenen na verloop van tijd terug komen omdat ze zichzelf omhoog werken.
Voor zeer zware grond, die daar in de zomer zo hard als beton kan zijn, heb je best wel een zware ploeg nodig, die per schaar beter niet te breed kan ploegen, anders heb je helemaal een zware trekker nodig. En een tweeschaar zal voor je budget ws. het hoogst haalbare zijn. Een gelukje: die zijn voor de meeste boeren te smal, dus die zullen nog wel eens te koop zijn.

Dan de trekker: Voor een zware ploeg hoort eigenlijk ook een vrij zware trekker, liefst met 4wd. Dan heb je meteen die grotere voorwielen. Ik zou kijken naar 75 tot 100 pk, afhankelijk van wat je kunt vinden. Ik zou nooit op een 2wd trekker grotere voorwielen zetten. Daarmee komt de trekker achterover hangen.

Trekker in Nederland kopen: Als je iets hebt gevonden, zal de eigenaar (vaak handelaar) de trekker bij de RDW moeten afmelden. Hier vind je daarover info: rdw.nl/particulier/voertuigen/…
Over de invoer in Spanje kan ik niks vinden, je zult de trekker daar weer op kenteken moeten laten zetten. Ik weet ook niks over eventuele invoerrechten. Spanje is wel lid van de EU, maar voor voertuigen gelden meestal aparte regels.

De brandgang: Onderhoud van de brandgang kun je het best met een of andere cultivator doen, zoals @Fendt926Driver al aangeeft. Elk "krabding" dat tegen stenen kan, is hiervoor geschikt. Een breedte van 2,5 tot 3 m. is voldoende. Paar keer heen en weer en je gang is weer schoon.

De mesthoop: Daarvoor zul je een fatsoenlijke voorlader moeten hebben. Samen met de trekker zal dat toch een flinke investering worden.

Ik ben benieuwd hoe je het oplost. Succes!

Edit: Als je in Spanje nooit met de trekker op de openbare weg komt, heb je wellicht geen kenteken nodig. Maar dat betekent wel dat je bijv. de diesel met jerrycans moet aanvoeren en dat de monteur bij jou aan huis moet komen.
Mauro.M
@roscho goed samengevat 👌
roscho
@Mauro.M Dank je. Eigenlijk is het wel een lange samenvatting, meer een uitbreiding van 't verhaal.
+1
@roscho Super duidelijk, hartstikke bedankt!! Ik had geen idee dat er ploegen bestaan met een beveiliging voor stenen erop, dat verklaard waarschijnlijk dat ze die ploegen er hier gewoon doorheen jassen zonder ze stuk te maken, dat begreep ik al niet. Als een cultivator voldoende is voor de brandgang dan zou het ook nog een optie zijn om een cultivator te kopen en het ploegen te laten doen, dat is 1 keer per jaar 16 ha. Als ik het goed begrepen heb van de buurman, daar twijfel ik dus aan omdat mijn spaans nog niet best is en ze hier in rap tempo praten met ook nog een dialect, doen ze het hier zo dat ze een keer met machine de bovenlaag van stenen ontdoen en als het daarna jaarlijks geploegd wordt dan gaan ze er met een rol overheen en die "begraaft" de stenen weer. Dat doen ze in oktober voor het regenseizoen en als de grond regen heeft gehad wordt het idd keihard als het gerold is. Dat is echt niet normaal, ik probeerde vorig jaar een dode zwerfkat te begraven, was geen doen, ik heb hem uiteindelijk maar bij de dierenarts afgegeven.
Wat jij hebt gevonden, over het afmelden bij de RDW was ook het enige dat ik erover vinden kon. Maar voor mijn auto kostte het al 1200 euro om in te voeren dus ik gok dat dat voor een trekker minstens het dubbele is. Als ik in Nederland een trekker zonder kenteken kan kopen en het hier op kenteken zet dan zou dat 1000 euro kosten, dat zou het meest gunstige scenario zijn dan kan ik er ook de weg mee op om stro en alfalfa op te halen en idd zoals jij zegt voor onderhoud en om te tanken.
roscho
@Beginnend trekkerfan
Steenbeveiliging: protección de piedra
Veerbeveiliging: protección de resorte

Als je alleen maar een cultivator en geen ploeg gaat kopen, kun je hem ook wat smaller nemen, dan kun je met een kleinere trekker toe.
Ook die cultivator zou "protección de piedra" moeten hebben, in de vorm van veren of breekbouten. Doosje breekbouten in de gereedschapskist en cultiveren maar!
Kijk voor een trekker eens op agriaffaires.nl/. Daar kun je ook kijken in het gebied waar je woont. Volgens mij kunnen ook de kniktrekkers van Carraro, Valpadena en Holder in aanmerking komen. Ik heb wel gezien dat de prijzen voor oude meuk in Spanje hoog liggen, maar als je een trekker uit Nederland laat komen, weet ik niet of je daarmee voordeliger uit bent. Bezorgkosten zijn al snel > €1000 en als de invoer dat ook kost, kun je beter voor €2000 meer een trekker bij jou in de buurt uitzoeken. In ieder geval zijn in Spanje en Frankrijk voorladers nóg meer in zwang dan in Nederland, hier hebben veel boeren een (kleine) shovel.
Bedenk wel dat in landen als Frankrijk en Spanje als onwetend worden beschouwd op het gebied van techniek en dat je snel kans loopt dat je een kat in de zak koopt. Probeer iemand mee te krijgen die van de hoed en de rand weet en die ook goed Spaans kan spreken. Wellicht leer je daar zelf de taal ook nog beter van.
BigBendeutz
@Beginnend trekkerfan als je een nl trekker in spanje op kenteken wil zetten zal je toch ook moeten aantonen waar deze vandaan komt,,dus zal die alsnog ingevoerd moeten worden.
@BigBendeutz ik weet niet of je dat moet aantonen, ik hoorde het van iemand die hier de grond geeegaliseerd heeft voor de bouw van de stallen, hij zei me, koop een trekker zonder kenteken in nederland en laat het hier op kenteken zetten dan kost het je 1000 euro, hij heeft dat zelf ook gedaan.
mf65normaal
😀
+1
mf65normaal
😀
+2
Mauro.M
@mf65normaal ik heb niks gezegd over dikke banden of een lompe trekker en hoe je moet ploegen, waarom begin je dan te zeggen dat ik dat zeg??
mf65normaal
Jaja, je bent er bijna. Vandaag had ik niet zoveel tijd maar nu ga ik wel eens gaan kijken naar die Ford 2600. Benieuwd of die te koop is en wat dat moet kosten.
walker1
Hier de ideale ploeg voor u.
marktplaats.nl/v/antiek-en-kunst/…
arnold-arentze
@walker1 1 pk ploeg💪
mf65normaal
@arnold-arentze PROEST! Moeten we niet met onze tijd mee en elektisch gaan denken? 1 pk komt overeen met 735 Watt. Zou een echt paard niet meer in zich hebben? Kwestie om te weten welke batterij dient voorzien te worden. 😃
@walker1 hahaha ik heb wel een paard dat beleerd is om te trekken maar als ik die hier door die stenen laat ploegen dan denk ik dat hij dood neervalt in die warmte
mf65normaal
😀
+2
jammermaarhelaas
@mf65normaal

Beste @mf65normaal, we zijn hier ter lering en vermaak.
mf65normaal
@jammermaarhelaas Ter lering en vermaak, geef me eens ietwat uitleg want die uitdrukking zegt me niets.
jammermaarhelaas
@mf65normaal

Ter lering betekend "om van te leren"
Ter vermaak betekend "voor het vermaak"
+2
bas101
Goed idee om naar Spanje te verhuizen, hier on de lage landen regent t sinds Oktober praktisch continu
@bas101 Het is niet normaal, mijn vrienden vragen me waarom ik zelden nog iets op FB plaats, maar ik zie bij hen alleen maar water, op de weilanden, in de rijbakken, het is gewoon bijna sadistisch als ik mijn mooi weer plaatjes op FB zet! Nu lees ik dat bij de boeren alle mais verregend is, ik vind het echt heel erg.
Over ploegen gesproken... de buurman hier 3 km verderop heeft met ploegen een bom omhoog gehaald uit de tweede wereldoorlog, zal me een beste ploeg zijn geweest, misschien moet ik hem eens vragen wat voor ploeg hij gebruikt hahaha. De Guardia civil liet me weten dat ik tot 1500 uur vanmiddag mijn huis niet uit mag omdat ze hem hier tot ontploffen gaan brengen. Dat gaat m uiteraard niet worden, ik blijf bij de paarden totdat het kreng ontploft is. Van de volwassen paarden zeg ik altijd dat ze bomproof zijn, nu zal blijken of dat ook echt zo is, maar ik maak me wel een beetje zorgen om de jonge hengsten.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
Dat gaat m uiteraard niet worden, ik blijf bij de paarden totdat het kreng ontploft is

Hier in de buurt heeft mijn oud medewerker ook al eens een bom voor de ploeg gehad.
1 element bleef staan in het land omdat de breekbout knapte.
Na het zien van een staartvin (achter op de bom) zijn we gestopt met uitgraven en hebben de politie gebeld.
De eod (explosieven opruimings dienst) heeft de bom verder uitgegraven en 4 dagen later tot ontploffing gebracht.
Dat was in een gat in de grond op ruim 1m diep. Waar natuurlijk weer een beste bult zand op gepakt werdt.
Dus het is niet met een enorme drukgolf boven de grond.
Maar er zat wel een krater na de ontploffing waar 6 dumpers met zand in konden
@Fendt926Driver Dus die werd ook bij jullie op het land tot ontploffing gebracht, ik dacht dat ze het in Nederland altijd eerst ontmantelen, meenemen en elders tot ontploffing brengen maar dit gebeurt in Nederland dus ook. Ik denk alleen niet dat ze er hier zand op gaan gooien, dat wordt een beste klus in die harde grond en dat redden ze niet voor 1500 uur. Gisteren reed ik er nog langs en keek ik nog naar zijn honden die daar in het veld liepen, toen was er nog niks te zien dus ik denk dat ze die bom vanmorgen pas gevonden hebben. Het zal mij benieuwen wat de paarden erop doen, hopelijk niet veel want die hebben wel genoeg voor hun kiezen gehad in het afgelopen 1,5 jaar. Nog even een vraag, mss weet jij dat, terwijl ik er snel een ontbijt in schoof keek ik op Marktplaats, daar zie ik een aantal trekkers op staan waar bij staat, voor export, waarom is dat? Zit er dan geen kenteken op? Ik zie er ook staan bij Troostwijk veilinghuis, heb ik destijds ook naar gekeken maar toen heb ik dat niet gedaan omdat ik de trekker van tevoren wilde zien en proberen, maar nu dat toch niet kan is het wellicht wel een optie. Zijn er hier mensen die dit ooit hebben gedaan? Is dat betrouwbaar, weten ze wat ze verkopen en zijn ze daar eerlijk over? Heb ik dan iemand nodig die daar in persoon heen gaat of kan ik dat gewoon van afstand regelen en een transportbedrijf sturen? Misschien moet ik er even een apart topic voor aanmaken om te vragen naar ervaringen met veilingen. Ik ga maandag toch maar eens zien of ik erachter kan komen wat ik betaal aan importkosten als ik een trekker uit Nederland laat komen met kenteken. Ik ga nu voorlopig maar even naar buiten zodat ik bij mijn paarden ben op moment dat dat ding ontploft pfff en ik maar roepen dat ik zo lekker rustig woon hier en dat je hier helemaal niks hoort behalve vogels en de bellen van de schapen hahaha
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
daar zie ik een aantal trekkers op staan waar bij staat, voor export, waarom is dat? Z

Dan zit er een verhaal bjj waardoor ze hem in nederland niet eerlijk verkopen kunnen. En dan wagen ze er een buitenlander aan die toch niet tetug komt voor garantie.

Maar kan ook zijn omdat er dan 0% btw staat (btw verlegd noemen ze dat) en de prijs een koper wel aanstaat en dat ze er later pas achter komen dat er nog 21% extra betaald moet worden
@Fendt926Driver @worteljcb De bom is ontploft, wat een explosie! Paarden deden het super, ik mag ze nu officieel bomproof noemen. Ik heb geen idee of ze er hier ook zand overheen hebben gegooid, als ik buren spreek zal ik het wel eens vragen.
Duidelijk, een trekker waar bij staat dat hij voor de export is daar blijf ik vanaf. Maar de BTW verlegd waar jij het over hebt is wat anders dan marge toch? Ik heb wel eens een marge auto gekocht en die 21% heb ik nooit hoeven betalen.
Ja een ploeg koop ik gewoon hier, dat zal me de kop niet kosten maar een trekker is hier gewoon echt heel duur, de trekkers die Fendt926Driver doorstuurde in het begin van het topic, die in Nederland zo'n 7000 euro kosten, zijn hier gewoon 2 keer zo duur, het wordt bijna aantrekkelijk om er een voorlader op te laten zetten. Mits de invoerkosten te doen zijn of ik er eentje kan kopen zonder kenteken. Een losse voorlader betaal je hier tweedehands rond de 3/4000 euro voor, hebben jullie enig idee wat ik daar in Nederland voor zou betalen?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
Maar de BTW verlegd waar jij het over hebt is wat anders dan marge toch? Ik heb wel eens een marge auto gekocht en die 21% heb ik nooit hoeven betalen

Btw verlegd (of export0%) is dat je in een ander land dan je eigen de btw niet hoeft te betalen omdat je die bij een btw boekhouding ook niet terug kunt vorderen.

Marge zijn goederen van partikulieren die geen btw boekhouding hebben en daarom ook geen btw terug vorderen hoeven.
Daar komt dus gewoon geen btw meer bij
+1
worteljcb
@Beginnend trekkerfan Vergis je niet in de montage van een voorlader op de trekker. Een losse voorlader heb je niet veel aan, de montagesteun en aansturing op de trekker is belangrijker. Die is merkspecifiek en zelfs modelspecifiek vaak. Dat kost ook het meeste geld in verhouding. Dus als je voor zo'n 5000 extra, tov van een normale, een complete trekker met voorlader kan kopen ergens, dan zou ik dat zeker adviseren te doen. Daarvoor red je achteraf opbouwen niet.

In principe wordt er maar 1 maal BTW per product betaald aan de belasting. Bedrijven betalen geen BTW. De meeste tractoren zijn natuurlijk altijd bedrijsfmatig gebruikt, dus wanneer je zo'n trekker koopt als particulier dan betaal je de BTW alsnog als eerste particuliere eigenaar. Als een particulier die vervolgens weer aan een bedrijf verkoopt, dan wordt het een marge product. Dat wil zeggen dat de BTW al eens betaald is, dus dat hoeft niet nog eens. Dus komt er geen BTW meer bij. Als je als particulier bij particulier koopt betaal je ook geen BTW.

Als jij jouw boerderij in Spanje als bedrijfsvorm hebt, dan heb je ook een BTW nummer. Dan hoef je ook geen BTW te betalen in Nederland. Dan is het 0% export en krijg je van de Spaanse belasting een aanslag, die weer terugkrijgt vervolgens.

BTW verlegd is een constructie tussen bedrijven onderling. Zodat ze onderling geen BTW in rekening hoeven te brengen. Anders moet je dat eerst voorschieten/betalen en krijg je het later weer terug van de belasting. Dat heeft natuurlijk behoorlijk invloed op je lopende rekening, wel 21% terwijl je er niks aan hebt. Dus sommige bedrijven maken daar gebruik van, meestal kleinbedrijven of ZZPers.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
Een losse voorlader betaal je hier tweedehands rond de 3/4000 euro voor, hebben jullie enig idee wat ik daar in Nederland voor zou betalen?

En wat als je een losse achterlader erbij koopt?

tractors-and-machinery.nl/item/750002/…

Lijkt veel op een voorlader.
Alle voorlader bakken palletvorken en balenklemmen op euro snelwissel passen er aan
@Fendt926Driver dat zou ook perfect zijn, maakt mij niet uit of het voor of achter zit. Zo´n snelwissel zou ook echt helemaal perfect zijn. Als ik de lader achterop heb kan ik er dan nog wel gewoon ploeg, maaidek enz achter hangen?
Mauro.M
@Beginnend trekkerfan tegelijk niet, maar die koppel je aan en af als je iets anders achteraan wil hangen.
@Mauro.M je bedoelt dat ik dan de hele lader af moet koppelen?? Dat lijkt me een hele onderneming. Of bedoel je dat ik dan hetgeen dat ik op de lader heb, bak of prikkers, eraf moet halen? Kan toch niet zo zijn dat ik steeds die hele lader moet demonteren? Zou me dat uberhaupt wel lukken in mn eentje?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
Of bedoel je dat ik dan hetgeen dat ik op de lader heb, bak of prikkers, eraf moet halen? Kan toch niet zo zijn dat ik steeds die hele lader moet demonteren? Zou me dat uberhaupt wel lukken in mn eentje?

Die lader zit gewoon in de driepunt van de trekker.
Net als een maaier of weidesleep koppel je die aan of af.
Voordelen zijn...
Het zoeken naar een andere trekker wordt veel eenvoudiger
Als jou trekker die je koopt toch niet bevalt hoef je er niet weer een te zoeken met voorlader
Als er een reparatie aan jou trekker uitgevoerd wordt kun je met elke leentrekker toch mest opschuiven of balen halen
Je hebt niet altijd die lader voorop de trekker zitten die in schuren rijden bemoeilijken kan
@Fendt926Driver ok hij zit op de driepunt, ja dat zou wel een optie zijn dan. Ik moet wel regelmatig wisselen want ik sleep de bak om de dag en moet elke 3 dagen een pak hooi uit de opslag pakken. Mesthoop opsteken zo ongeveer elke 3e dag. Het zal alleen niet heel makkelijk werken als ik stenen ga verwijderen met een korf. Ik heb nu gereageerd op een advertentie op de Spaanse marktplaats, het is een bedrijf die een 6010 en een 6210 heeft staan zonder cabine. Ik heb hem gevraagd wat het kosten moet, staat geen prijs bij, ik ben benieuwd.
@Fendt926Driver milanuncios.com/tractores-usados/…

De 6010 is er al afgehaald zie ik nu, dit is de 6210.
Fendt926Driver
@Beginnend trekkerfan poe die heeft wel een heel arbeids zaam leven gehad.
De korte uitlaat en geen zonnedak en een hele grote bak aan de lader doet bij mij aan kippenschuren uitmesten denken.
Dat zou de vele roest ook te verklaren zijn.
@Fendt926Driver dat zou zomaar heel goed kunnen wat je zegt dat hij uit een kippenschuur komt, heb je heel veel hier. Ik gok dat hij zomaar nog zo´n 12000 euro op moet brengen, hij heeft nog niet geantwoord. Die 6010 zag er stukken beter uit.
roscho

In principe lijkt me dat geen verkeerde trekker, maar ik vrees dat iemand daar heel nonchalant mee om is gegaan. Als ik een trekker zie ter verkoop die niet eens is schoongemaakt, krijg ik wantrouwen. Maar ja, de technische staat kun je op de foto niet zien. Ik zou zeggen: ga kijken, neem iemand mee die er verstand van heeft en handel met gepast wantrouwen. In Frankrijk en ik vermoed ook in Spanje stelt men de vraagprijs veel te hoog. Is er een gek die dat wil betalen, is dat geluk voor de handelaar, maar begin maar eens te bieden met de helft.

Misschien heeft het zin om te melden in welke regio je zit. Als iemand daar in de buurt iets vindt, kan hij jou tippen.
@roscho Deze staat bij een bedrijf dat veel trekkers en werktuigen verkoopt, dat hij niet is schoongemaakt schrikt me niet direct af, waar ik wel bang voor ben is het beoordelen van de technische staat. Helaas ken ik hier alleen maar paardenmensen die ik vertrouwen kan, geen daarvan heeft verstand van trekkers. Het zal nog lastig zijn om iemand te vinden die er verstand van heeft en betrouwbaar is, daarom leek het me het verstandigste om bij een bedrijf te kopen en garantie af te dwingen. Trekkers zijn hier duur, net als auto´s, ik heb kort geleden een auto gekocht omdat ik hier een 4 x 4 nodig had, daar heb ik gelukkig wel een beetje verstand van tot groot ongenoegen van de verkopers, als je weet wat ik allemaal bekeken heb, auto´s die klaar waren voor de sloop en waar belachelijke prijzen voor werden gevraagd. Ik zou nog steeds het liefst een trekker kopen in Nederland, ik ga morgen eens kijken of ik erachter kan komen wat de invoerkosten zullen zijn maar dat zal ook wel van aantal factoren afhangen zoals bouwjaar, nieuwprijs, net als bij auto´s.
roscho
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
dat hij niet is schoongemaakt schrikt me niet direct af

Het zou mij ook niet afschrikken, maar vuil kan een hoop narigheid verbergen.

Zou je geen monteur van een mechanisatiebedrijf mee kunnen krijgen om te kijken? Als je zo iemand met verstand van zaken €100 geeft om te keuren, kan je dat een hoop narigheid besparen.
+1
BigBendeutz
@Beginnend trekkerfan bij een marge trekker zit er al 21% btw in verrekend welke je niet terug kan vragen bij de belastingdienst.
worteljcb
@Beginnend trekkerfan Zoals @Fendt926Driver al zegt is het dan vaak zo dat de trekker een verborgen gebrek heeft. Als het een gebruikte trekker is dan zou ik er vanaf blijven.

Als het nieuwe trekker is, dan voldoet de motor niet aan de wettelijk vereiste emissienormen voor de EU. Dus krijg je de trekker niet toegelaten en er geen Kenteken op. In Spanje geldt ook de Stage V emissienorm lijkt me, dus als je zo'n trekker koopt en je wilt hem invoeren en toelaten, dan heb je een probleem. Dat lukt simpelweg niet.
walker1
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
Dus die werd ook bij jullie op het land tot ontploffing gebracht, ik dacht dat ze het in Nederland altijd eerst ontmantelen, meenemen en elders tot ontploffing brengen maar dit gebeurt in Nederland dus ook.

Als er explosieven gevonden worden in Nederland, dan moeten die tot ontploffing worden gebracht in de gemeente waar het gevonden is. Officieel is het de burgemeester die een locatie moet aanwijzen. Hoeft dus niet perse op het perceel waar een bom o.i.d. gevonden is. Dat er bult zand bovenop gaat is voor de drukgolf, maar ook om te voorkomen dat er scherven weg vliegen. Hoeveel zand er op gaat is uiteraard afhankelijk van het explosief en hoe diep die ligt of hoe diep ze die kunnen ingraven.
+1
worteljcb
Als je machines koopt voor grondbewerking, zoals een ploeg, dan zou ik die wel lokaal kopen. Vanwege de uitbreekbeveiliging voor stenen. De grond in Nederland in toch echt wat anders, dus de meeste machines hier zullen niet geschikt zijn voor gebruik in Spanje. Mocht je een ploeg kopen, koop er dan 1 met veren als uitbreekbeveiliging. Daar heb je de minste schade en onderhoud aan lijkt me als je eens een forse steen te pakken hebt.
mf65normaal
😀
henri-arissen
@mf65normaal nu heeft topic starter gevraagd wat voor tractor ze nodig heeft.
aan gegeven wat ze er mee wil gaan doen.
en komt u met het antwoord stenen verkopen
ze wil zelf haar grond gaan bewerken om voedsel voor paarden te gaan telen.
wat heeft dan voor zin om stenen te gaan verkopen?
mf65normaal
😀
@henri-arissen Exact. Stenen verkopen heeft hier geen enkel nut, iedereen heeft hier stenen in overvloed en wil er vanaf. Hooi daarentegen kan hier heel kostbaar zijn, afhankelijk van het weer. We hebben 2 hele droge jaren gehad, vorig jaar betaalde ik 39 cent een kilo!! Dit jaar is dat gelukkig een stuk beter, ik kocht nu top kwaliteit voor 12 cent. Maar ik wil erop voorbereid zijn dat er meer droge jaren aan gaan komen, dan red ik het niet als ik mijn hooi zo duur in moet kopen. Het is het plan om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn, ik heb stroom van zonnepanelen, water uit eigen bron en ik stook op hout van mijn eigen steeneiken, als ik dan ook nog mijn eigen hooi heb dan zijn de grootste kostenposten weg genomen.
Bekkink
In portugal en spanje hebben ze ook agrifull tractoren. Zijn gebaseerd op fiat. Trekkers die betaalbaar zijn en simpel te maken. Veel in 4wielaandrijving te krijgen...
@Bekkink Goede tip! Daar had ik nog niet van gehoord. Je ziet hier wel heel veel Ebro trekkers en verder eigenlijk de merken die je in Nederland ook ziet. En veel werkplaatsen die alle merken repareren.
BigBendeutz
@Beginnend trekkerfan Ebro is eigenlijk een oude Ford (5000) goede trekkers (zonder moderne electronics)
SJB533
@BigBendeutz
Nee, Fordson (New/Power/Super) Major.
Klein Rot
@SJB533
Met een perkins motor
SJB533
@Klein Rot
De eerste trekkers van Ebro/Moto Iberica waren gewoon licentie Fordsons, dus zonder Perkins.
+1
roscho
Quote Reactie van @SJB533:
Fordson (New/Power/Super) Major

Dat zijn idd. de oude. De nieuwere hebben meer van MF of Landini weg. Ik heb zelf een 6125 gehad. Goede motor, zware trekker, maar werd gaandeweg nog zwaarder door de roest. Bij Mark de Bresser staat er nog een, al heel lang en voor veel te veel geld.
BigBendeutz
@roscho in Nederland zullen ze harder roesten dan in Spanje gezien het klimaat.
@BigBendeutz dat is ook wat ik het liefste zou hebben, een trekker zonder teveel electronica, dan kan ik er zelf ook nog eens wat aan sleutelen, wat ik vroeger heel graag deed aan autos totdat alles electronisch werd en je een halve auto uit elkaar moest gaan halen om ergens bij te kunnen.
mf65normaal
😀
henri-arissen
@mf65normaal misschien eens beter lezen voor dat u wat schrijft.
er zijn hier veel tips geschreven waar ze wat aan heeft.
en daar vallen u tips zeker niet onder.
en nee ik heb geen wegwijzer nodig om de goede weg te vinden.
ik weet inmiddels wel de weg te vinden.
+3
@mf65normaal deze `bende cowboys en kinderen` hebben mij anders eerder al fantastisch geholpen!! Dankzij hen kocht ik in Nederland een trekker die exact afgestemd was op mijn behoeften en waar ik heel veel plezier van heb gehad, ik heb dan ook alle vertrouwen in deze mensen en ben dankbaar dat ze wederom de tijd en moeite willen nemen om mij te helpen. Daar heb ik veel meer aan dan iemand die suggereert dat ik wel op mn rug zal gaan liggen of de lotto gewonnen heb en me voor gek verklaard zonder me te kennen of te weten in welke situatie ik me bevind.
@BigBendeutz ik weet niet of je dat moet aantonen, ik hoorde het van iemand die hier de grond geeegaliseerd heeft voor de bouw van de stallen, hij zei me, koop een trekker zonder kenteken in nederland en laat het hier op kenteken zetten dan kost het je 1000 euro, hij heeft dat zelf ook gedaan.
+1
Oh kijk nou eens wat ik vind!!

milanuncios.com/tractores-usados/…

Werd ter veiling aangeboden door de social seguridad, dat houd in dat hij in beslag genomen is door de belasting.
Zou geveild worden in april maar de advertentie werd verlengd op 29 mei dus grote kans dat hij nog beschikbaar is.
Bieden vanaf 7080 euro! Als ik die buiten een veiling om kan kopen en ik neem iemand mee dan hoef ik in elk geval niet bang te zijn dat diegene samenwerkt met de verkoper, gevaar is alleen wel dat diegene m voor mn neus weg wil kapen als het wat is omdat hij weet dat hij daar 10.000 meer op kan pakken. Ik heb ze een bericht gestuurd om te vragen of de trekker nog beschikbaar is.
Maar ik kan nergens specificaties vinden op dit model, in de advertentie staat dat het 4 WD is maar is dat wel zo? Is er iemand die me kan vertellen hoeveel PK dit model heeft?
CaseCS130
@Beginnend trekkerfan het is een jd uit de 50 serie, maar in de normale serie is er geen 3150. Misschien dat het een speciaal model is geweest voor bepaalde landen. Deze cabine zie je er ook niet vaak op. Trekker is een 6 cilinder rond de 100 pk en zijn gemaakt van 1986 tot 1993.
Als ik lees wat je er mee wilt doen lijkt me een voorlader wel een grote plus, altijd achterlader wisselen is maar lastig.
@CaseCS130 Perfect, dank je wel! Is het een 4 WD?
CaseCS130
@Beginnend trekkerfan Ja het is een 4wd. Te herkennen aan de grote naven in de voorwielen waar de eindaandrijvingen in zitten.
wotan2
@Beginnend trekkerfan Ik ben op je andere advertenties even aan het door scrollen geweest, daar kwm ik dezze tegen. Die lijkt veel op je vorige 1640 qua bediening maar is alleen in alle opzichten een beetje groter, lijkt ook veel op deze tractor die je hier op de veiling zag.
milanuncios.com/tractores-usados/…
@wotan2 Dank je wel! Deze had ik ook opgeslagen, staat bij hetzelfde bedrijf als de 6210. Probleem is dat zulke trekkers hier zomaar 18000 euro op moeten brengen. Daarop hoopte ik goedkoper uit te zijn voor een trekker zonder cabine. Maar als hij me antwoord dan ga ik het hem vragen wat de prijs voor deze trekker is.
wotan2
@Beginnend trekkerfan Deze is een flink stukje ouder dan de 6220, ik verwacht dat de prijs een stukje beter richting je budget zal zitten dan de 6220. Je hebt het misschien al ergens geschreven, maar wat is ongeveer je budget?
@wotan2 Mijn budget is maximaal 11000, inclusief transport en eventueel op kenteken zetten en invoerkosten.
wotan2
@Beginnend trekkerfan BTW in begrepen, of heb je een bedrijf(je).
wotan2
@wotan2 eventjes gegoogled:agroanuncios.es/pj115026/… staat redelijk naar het noorden in spanje, maar op het oog nette tractor.
agroanuncios.es/pj91093/… staat helemaal in noord spanje, maar ook een leuke traktor die zou kunne voldoen.
agroanuncios.es/pj73021/… Leuke traktor in andalusie, maar geen john deere.
agroanuncios.es/pj75727/… Staat in midden spanje, met vrij nieuwe lader ook passend maar geen JD
@wotan2 Super aardig, dank je wel!!! De JD's in het Noorden zijn 2140, heb ik eerst ook naar gekeken omdat ik in Nederland een 1140 had dus wrs rij ik daar zo in weg maar ik krijg hier het advies om minimaal voor 90 PK te gaan en 4WD, in het Noorden zijn de trekkers al stuk goedkoper maar dat is hier vandaan echt 9 of 10 uur rijden, enkele reis, zo lang kan ik niet weg hier voor de paarden. De laatste 2 zijn allebei ongeveer 4 uur rijden, dat zou kunnen. Zijn dat 4 WD? Met genoeg PK's? Ik had tot nog toe eigenlijk alleen op JD gezocht maar als dit goede trekkers zijn en prijsgunstiger dan sta ik daar absoluut voor open, de prijs word ik wel erg blij van als het echt is. Er is hier ook heel veel oplichting via internet met trekkers, dan reageer je erop en dan willen ze contact via mail en dan sturen ze je een link om te openen, nou ja, ik kom niet uit een ei natuurlijk dus dat doe ik niet. Of ze zeggen dat je de trekker niet kan bezichtigen omdat ze aan de andere kant van het land zitten en niet kunnen komen voor de bezichtiging, de trekker op afgesloten terrein staat en dat de prijs gunstig is omdat ze hem ongezien verkopen met rapport van een monteur dat hij technisch in orde zou zijn, wel eerst even geld overmaken hahaha Maar als die laatste 2 trekkers geschikt zouden zijn voor wat ik wil en ik kan ze bekijken dan zou ik dat zeker doen.
@wotan2 oh ik zie nu dat die laatste een advertentie is uit 2022, gebeurt heel vaak op Agroanuncios, ik vond daar al een paar keer mijn droomboerderij die jaren geleden al verkocht is hahaha
@wotan2 Ik lees 95 PK zoals de titel al doet vermoeden, en gezien de grootte van de wielen 4 WD? Of zeg ik nu iets doms?
+1
roscho
Quote Reactie van @Beginnend trekkerfan:
gezien de grootte van de wielen 4 WD

Je kunt 4wd herkennen aan de grotere wielen met aandrijfprofiel (nokken). Verder zit in het midden een naaf met tandwielen, die zorgen ervoor dat de aandrijfassen dunner kunnen zijn, die draaien dan met hogere snelheid dan de wielen.
De Samé die overblijft bij de links van @wotan2 lijkt mij geen gekke trekker. Hij staat goed op de banden en als hij verder in orde is, is 8500 zeker niet te veel voor een trekker van 100 pk met een flinke voorlader.
yoohan
@wotan2 @Beginnend trekkerfan
De Same Jaguar 95 zijn ontzettend goede tractoren. Motorisch een 5 cilinder Same P-motor, zijn goede motoren, laten je niet zomaar in de steek.
Verwacht geen trekker die hetzelfde doet als een nieuwe, maar zijn gewoon goed, betrouwbaar en sterk.

Neem eventueel een locale techneut mee met kijken, maar veel kan er nooit aan mankeren.
@yoohan @roscho Dat klinkt goed! Ik verwacht uiteraard voor dat geld ook niet de eigenschappen van een nieuwe en geen luxe, als hij me niet in de steek laat is het voor mij al snel goed! Ik ga contact opnemen en als hij er nog is en ik kan komen kijken dan ga ik maar even met mijn baas in conclaaf of ik op korte termijn een dag vrij kan krijgen, dan wil ik niet wachten tot volgend weekend, zal je net zien dat hij voor mn neus langs verkocht wordt.
yoohan
@Beginnend trekkerfan
Ik zou zeker even gaan kijken als die trekker binnen budget valt. Het moet een goede starter zijn, let daar ook even goed op. Deze motoren hebben genoeg aan het kijken naar een contactsleutel normaal gesproken (als alles in goede conditie is)

En.... (voor.een Same liefhebber 😀 ) zo'n 5 cilinder motor loopt prachtig.
@yoohan Ik weet even niet wat er nu gebeurde, ik was een reactie aan typen en plotseling tag ik je 3 keer hahaha maar super bedankt voor de tip!! Als er nog meer dingen zijn waar ik op moet letten dan hoor ik het graag want ik weet niet of het op korte termijn gaat lukken om een monteur mee te krijgen, ze zitten midden in het oogstseizoen hier, het hooi is gedaan en nu zijn ze allemaal druk met de granen. Ik ben zelf groot fan van de 5 cilinder mercedes dieselmotor, als hij net zo onverwoestbaar en betrouwbaar is dan ben ik blij. Ik ga die man morgen eerst een berichtje sturen, dan hoort hij niet dat ik een (vrouwelijke) buitenlander ben hahaha dat wil nog wel eens schelen.
peter-witvliet
Als je ook stenen wilt rooien kun je beter genoeg pk's nemen, zo'n machine heeft best wat nodig en zijn best prijzig. zonde als je daar een andere trekker voor moet kopen.
@peter-witvliet Dat ben ik helemaal met je eens, het is de bedoeling dat ik het in 1 keer goed doe, maar helaas heb ik niet meer zoveel budget, er moest zoveel in 1 keer. Ik wil de stenen eruit halen met een korf, ze gebruiken hier ook die machines die je erachter hangt en het zeven maar die doen tweedehands ook nog lachend 6000 euro en dan heb je de meest simpele. Als ik zo'n korf koop ben ik voor 1000 euro klaar, duurt allemaal wat langer maar ik doe dan steeds een stukje, wel makkelijker met zo'n korf om de stenen op te stapelen op de erfafscheiding. Wat denk jij, red ik het met 90 PK?
roscho
@Beginnend trekkerfan Laat dat stenen rapen maar over aan een loonwerker. Je hebt er flink zware, dure apparatuur voor nodig, die nogal aan slijtage onderhevig is. Van dat geld kun je de loonwerker best een paar keer laten komen, mits je van tevoren prijs afspreekt. Zo niet, dan n....en ze je.
@roscho ik heb al geinformeerd naar de prijs om het door een loonwerker te laten doen. Zowel hier in de buurt als in een andere regio waar ik bezig was een boerderij te kopen die niet door is gegaan. De prijzen komen overeen, allemaal rond de 500 euro per hectare. Dus met 24 ha loont het wel om het zelf te gaan doen. En als ik er dan heel handig in ben geworden... kan ik er mss nog wel wat mee bijverdienen, ik doe het voor 400 ook hahaha
peter-witvliet
@Beginnend trekkerfan Heb je een foto van zo'n korf? en is hij op de pto of hydroliek?
@peter-witvliet Ga ik vanavond even opzoeken, eerst even aan het werk voor de baas.
mf65normaal
😀
+5
@mf65normaal Joh waarom doe je dit??? Ik heb de hulp van deze mensen serieus hard nodig, ik ben heel dankbaar dat er zoveel mensen de moeite nemen om me te helpen. En dan ga jij die mensen af lopen zeiken en belachelijk maken, en mij erbij. Begrijp je dat je me lichtelijk begint te irriteren?
+6
worteljcb
@Beginnend trekkerfan Sommige mensen zijn, tjah hoe zeg dat netjes, anders.. Die komen wel meer voorbij hier online en sommigen zijn overtreffende trap irriterend. Beste is negeren..

Ik heb respect voor uw ondernemende geest, de drive om aan te pakken en avontuur aan te gaan. En om hulp vragen is geen teken van zwakte, juist blijven doormodderen en denken dat je alles kan is dat eerder. De meeste andere TFers denken er niet anders over verwacht ik.
+3
@worteljcb Dank je wel, de dingen die hij over mij zegt storen mij nog niet eens het meest, al ga ik er wel met gestrekt been in als hij zulke dingen over mij zegt. Wat mij het meeste stoort is dat hij mensen aanvalt die mij proberen te helpen en ik schaam me er niet voor dat ik die hulp nodig heb omdat ik er geen verstand van heb, ieder zijn ding, als er mensen zijn die hulp nodig hebben met hun paarden, vraag me alles wat je weten wil en ik help je maar dit weet ik gewoon echt niet en als ik een verkeerde keuze maak heb ik een probleem. En juist daarom ben ik zo dankbaar voor alle goede adviezen die ik hier krijg en dan is het niet leuk als er iemand tussen zit die de mensen af gaat zeiken die mij met de beste bedoelingen willen helpen.
+1
peter-witvliet
@Beginnend trekkerfan Dacht je dat ik alles wist? ik moest van de week.een knop omzetten voor de aftakas, nou wist ik niet welke knop, er zaten er 2, een voor vóór en een voor achter, je moet hem indrukken en van je afduwen, ik druk hem in en trek hem naar me toe. ik werk heel weinig met pto, omdat ik standaard met een kipper rij. en ben grote lompe knoppen gewend, niet een klein duw knopje 😅
+2
henri-arissen
@mf65normaal nee ik heb geen tips voor mevrouw.
maar er zijn hier al veel tips gegeven door vele ander.
waar ze wat aan heeft en daar vallen u tips zeker niet onder.
u schrijft hier alleen maar onzin neer.
misschien is het beter om dat niet meer te doen ?
mf65normaal
😀
+6
@mf65normaal NEE nu verdraai je het hele verhaal, gelukkig kan iedereen het hier terug lezen. Je eerste reactie was top, ik heb je daarvoor bedankt en dat ik niet verwacht had dat ik 45 PK per schaar nodig zal hebben dat wil niet zeggen dat ik je niet geloof. De reden dat ik tegen je uitviel was dat je opeens omsloeg en hele rare respectloze dingen ging zeggen die helemaal niks met trekkers te doen hebben. Ik mag dan geen verstand van trekkers hebben maar dat soort dingen laat ik me niet zeggen.
Mauro.M
@mf65normaal aan die schoolgaande jeugd stoor je je precies hard.
+3
henri-arissen
@mf65normaal die gene die hier loop te zeiken bent u zelf.
en dit ventje zo als u mijn noemt is 60 jaar.
en heeft best wel van het een beetje verstand van het een en ander.
Fendt280S
@henri-arissen zo te horen moeten de kleppen afgesteld worden bij jou, want ze tikken enorm.
henri-arissen
@Fendt280S dit is nu weer een uitspraak die nergens opslaat?
maar als u daar gelukkig van wordt is dat goed hoor.
ik mag mijn menig over hoe ik denkt over mf65normaal toch wel hier schrijven ?
hij heeft hier toch wel dingen geschreven die echt niet konden.
mf65normaal
😀
+2
peter-witvliet
@mf65normaal Een beetje dimmen, als het je niet interesseert ga je maar op je Belgische tractorfan.
mf65normaal
😀
+3
jammermaarhelaas
@mf65normaal

@admin kijk aub even naar de reacties van dit lid.

We zijn hier op TF om elkaar vooruit te helpen, of onze hobby te delen. En dat is iets waar beiden wat aan hebben. Uw gedrag valt daar niet binnen.
+1
worteljcb
@jammermaarhelaas Je zou zowat denken dat hij een blauwe tractor heeft ipv een mf
+1
@jammermaarhelaas Ik hoop dat de beheerder de reacties weg wil filteren, het is jammer hoe iemand in zn eentje een heel topic weet te verstieren. Ik was hier nu een tijd niet geweest maar na de aankoop van mijn trekker in Nederland heb ik nog een hele tijd meegelezen. Leerzaam maar het viel me ook altijd op hoe fijn de sfeer is hier en dat kun je niet van elk forum zeggen. Zonde dat 1 zo´n toetsenbordridder de goede sfeer kan verzieken.
+1
jammermaarhelaas
@Beginnend trekkerfan

Op een gegeven moment, als ze geen reacties meer krijgen, is het afgelopen met dat soort leden.
Sommigen proberen het dan weer onder een andere naam, maar dat loopt dan weer net zo.
+1
jd3140jb
@worteljcb Dat was ik ook al een tijdje aan het denken... of dit figuurtje heeft niet de leeftijd die in zijn profiel staat aangegeven. Op die leeftijd zou een mens toch al in staat moeten zijn om een normale, beleefde conversatie te voeren.
+11
SJB533
Zo, hoop dat het gezeik nu over is. Dit is ook een finale waarschuwing ⚠ Anders pak ik er een andere knop bij.
mf65normaal
Kijk eens wat een geweldig kereltje, alsof ik wat anders van plan was om mijn account te verwijderen. Zo'n zielig forumpje, orange-gekte! Maar ja verwijderen en wettelijk verwijderen, daar zijn hier nogal klachten over ... het verwijderen van gegevens conform de wettelijke bepalingen, nietwaar admintje. Pak jij je knopje maar, straks hangen je lekker goedkoop landgenootjes hier weer rond in de Belgische Ardennen, NOUUUU! Weet een ding, wijzer ben ik niet geworden van dit forum, sociale media met conform sociale gevallen die wat aandacht zoeken. Meer is het niet en meer zal het niet worden en voor de sinorita hier, hou maar goed de curatele in de gaten want die staat te trappelen om langs te komen.😀
+5
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf65normaal:
hou maar goed de curatele in de gaten want die staat te trappelen om langs te komen.

Poahh wat worden we nu bang....
+3
iantx1500f
@mf65normaal
Lekker volwassen deze reactie.
+3
henri-arissen
U bent toch vrijwillig op dit forum gaan kijken ?
en als daar niets wijzer van wordt ?
waarom schrijft u dan hier zoveel onzin ? waar we allemaal niets aan hebben.
dan krijg ik toch het idee dat u niet echt 61 jaar bent zoals u schrijft.
dan had u het forum toch niet meer te hoeven kijken ?
en een ander forum zoeken om u onzin te schrijven.
+2
ArieV
En nu? Laten jullie je zo opjagen door zo'n snotaap? Komen gelijk geen reacties meer. @Beginnend trekkerfan : heb je al een keuze kunnen maken?
+4
wotan2
@ArieV Wat mij betreft is er gezegd wat er gezegd moest worden. Dat er wat stoorzenders door de topic lopen boeit me allerminst, komt wel vaker voor. De bal ligt bij de topic opener, maar die zal ook wat moeten plannen in haar drukke bestaan om een en ander te bekijken en evt. regelen, en dat kost gewoon tijd. Ik hoop wel dat ze ons op de hoogte houd van het een en ander.
@wotan2 Ik ga jullie zeer zeker op de hoogte houden! Zodra mijn auto gerepareerd is wil ik zeker eea gaan bekijken, te beginnen met die Same in Granada.
@ArieV Ik had op wat trekkers gereageerd en geen antwoord gekregen. Ik wil eigenlijk graag de Same in Granada gaan bekijken, ik had hem vandaag willen bellen aangezien hij op berichten ook niet reageert maar gisteren ben ik, bij gebrek aan een trekker, met mijn auto door het land gereden om een stapel pallets te verplaatsen, ik dacht dat kan die 4 x 4 makkelijk hebben maar er is een aandrijfas gebroken. Dus ik zal eerst mijn auto moeten laten maken voordat ik wat kan gaan bekijken, hopelijk lukt dat op korte termijn.
ArieV
@Beginnend trekkerfan ja, dat herkennen wij ook.... bellen, en niet terugbellen. Wat is dat een frustratie. Mooi dat je wat gevonden hebt. Maar eerst de 4x4 ff fixen. Heb je die grond dit jaar al in gezaaid? Of lig het nog braak?
@ArieV milanuncios.com/tractores-usados/…

En deze wil ik bellen om te kijken of ik m buiten de veiling om weg kan kopen.
+2
roscho
@Beginnend trekkerfan Kun je die veilingtrekker wel uitproberen? Denk erom dat je op veilingaankopen geen enkele garantie hebt.
Die Same staat bij een handelaar, die kan daar starten en lopen. Kijk nog wel even of daar wel een bak bij de voorlader is, anders moet je daar ook nog eens 1000 € voor uittrekken. En probeer eventuele andere accessoires er ook in een keer bij te kopen. Die handelaar wil een bepaalde winst halen en het maakt hem niet uit of dat over 1 of meerdere produkten is.
Bedenk verder dat de JD geen cabine heeft. Je zit dus in de regen en in het stof of in de brandende zon. Als van de Same de ramen en deuren open kunnen, heb je ARKO (Alle Ramen Kunnen Open).
+1
dendeze
@roscho Inderdaad zoals jij zegt, komt nog bij dat er soms een olielek proper is afgekuist en dat je dat dan pas ziet NA gebruik.
Geen waarborg en soms met heel veel werkt om van onderdelen nog maar te zwijgen, goed dat je beginnend trekkerfan daar op wijst, niet dat het altijd zo is, maar een verwittigt man is er twee waard.
roscho
Quote Reactie van @dendeze:
Inderdaad zoals jij zegt, komt nog bij dat er soms een olielek proper is afgekuist en dat je dat dan pas ziet NA gebruik

Je moet altijd bedenken waarom een trekker op de veiling wordt gezet en niet via de handelaar wordt verkocht: de handelaar kan er niet genoeg geld voor krijgen en probeert hem dan op een veiling zonder garantie te verkopen, of er is "iets" mee en wat dat "iets" is, valt meestal tegen. Daarom moet je een veilingartikel alleen kopen als je er zelf heel veel verstand van hebt, of als je iemand mee hebt die het produkt van haver tot gort kent.
PieterA
@roscho Of als het echt een koopje is...
willemk
@roscho nou ook weer niet te bang zijn. Ooit een 711 Fendt ongezien op veiling gekocht. Nu ruim 10.000 uur mee gedraaid en kan nóg steeds eigen geld krijgen als ik hem nu zou willen verkopen. Koop , hier in Polen, liever ongezien oo een veiling als van een handelaar Die hem klaar gemaakt hebben voor de verkoop. Nagekeken wordt Die als Die het erf van de handelaar afrijdt. Een 400 Vario serie met Fendt voorlader zou trouwens een super trekker zijn, maar iets te duur voor budget denk ik.
Sterkte en veel resoect voor het durven ondernemen. Beter spijt hebben als iets misgaat dan als je het niet gedaan hebt
@ArieV agroanuncios.es/pj73021/…

Dit is de Same in Granada
mf65normaal
😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ploegen , trekker , advies , Stenen , paarden , spanje , boerderij , trekkers , machine en nederland geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
168
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
5.468