Illustratie van:
20

Fiat 90-90 - Hoe de naafmoer borgen?

Beste tractorfanners,

Momenteel ben ik bezig met het reviseren van een 2wd vooras van een Fiat 90-90. Nu vroeg ik me af hoe de naafmoer (die de lagers op de juiste voorspanning houdt) geborgen moet worden. Achter de moer bevindt zich een soort van borgring. De moer heeft zoals de meeste naafmoeren kantelen/sleuven maar de borgring heeft geen lipjes die hierin passen. Nu zie ik dat de originele moer op bepaalde plaatsen vervormd is, is de manier om deze te borgen of is er een andere wijze? Hopelijk weet iemand hier raad mee.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

De borgring de lipjes aan de binnenkant komen overeen met sleuven in de as.

(klik om te vergroten)

De naafmoer elke as heeft er maar 1.

Reacties

Normaal het einde van de astap doorboord waar je een splitpen door steekt, die je aan de onderkant naar beide zijden ombuigt, als de moer vast gezet is.
Mij is geleerd, moer op gevoel vast, om dan 1/4 slag los te draaien.
@Ford revisiemotor De astap is helaas niet doorboord wel heeft deze twee spiegeleuven. Op de tekening van New Holland zie ik ook geen splitpen. Misschien heeft u het over een ander type vooras?
@Hobby boer
Kun je een foto toevoegen bij dit topic,
op de tekening zie een kroonmoer, als ik het goed heb.
Splitpen is een universeel onderdeel, dat blijkbaar niet op de tekening staat.
duckduckgo.com/…
@Ford revisiemotor De tekening komt niet helemaal overeen, de onderdeelnummers die er bij staan komen wel overeen met wat ik heb.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Hobby boer volgens mij, hoort die borging niet bij de moer. Maar als je die wat kan vervormen dat ze op een paar punten deftig tussen de tanden komt te zitten komt het wel goed
@Fred6490 Dit is volgens de onderdelen boek toch wel de originele borging
@Hobby boer zou best kunnen maar dan begrijp ik eigenlijk niet hoe het werkt. Moer uit het onderdelen boek hierboven afgebeeld lijkt mij ook anders dan deze op de foto. 🤔
+1
@Ford revisiemotor normaal moet je met speciale voelermaatjes tussen de tonnetjes en de buitenring zoeken waar de meeste speling zit. Dan in de tabel gaan kijken wat de minimale speling is, aandraaien tot die bereikt is, controleren met behulp van de voeler maatjes. Opleiding gekregen ooit bij SKF, heel gedoe hoor, doe het ook wel zoals u, maar das de theorie 😂
Die borgring moet je op een paar plekken een stukje inslijpen zodat je één van die lipjes kan ombuigen richting één van de uitsparingen van de moer.
@Kramer U800 Dat zou ik eventueel ook kunnen proberen hoewel ik niet weet of er voldoende ruimte is om het ingeslepen lipje nog naar achter te plooien eens alles gemonteerd is.
@Hobby boer Daar zit je inderdaad mee. Maar dat kan je snel genoeg zien als je de moer erop hebt. Je hebt ook kant en klare borgplaten.

images.app.goo.gl/bYwH9FLg8HjKhuZh7/
+1
Ik zou de opstaande rand van die moer met een beitel in die spiebaan slaan
@Fendttrisixfan als je naar de moer kijkt is dat vorige keer ook gedaan ja.
+1
@Fendttrisixfan Dat kan ook, alleen als je de moer weer los wilt draaien beschadig je je schroefdraad.
@Kramer U800 Dat is ook het geval met een van de assen. Ik zie dat een van de lagers in het verleden vervangen is geweest en dat de draad aanzienlijk beschadigd is geraakt waardoor men de moer met een dikke hoeveelheid loctite vast gezet heeft.
@Fendttrisixfan zou de gedachten er achter zijn als de ring achter de moer niet kan draaien dat de moer dan niet los loopt? Niet dat ik het zelf aan zou durven. Ik zou proberen de borgring wat om te slaan in 1 uitsparing van de moer.
Quote Reactie van @T60401:
zou de gedachten er achter zijn als de ring achter de moer niet kan draaien dat de moer dan niet los loopt?

Denk ook wel dat dat inderdaad het idee erachter is
@Fendttrisixfan en @T60401
Dat lijkt inderdaad het idee te zijn.
Misschien voor de zekerheid een 2de moer erop draaien en dan tegen de andere vast draaien. Niet zoals het hoort maar persoonlijk lijkt mij dat beter dan alleen die ring.
@T60401 Dat is de officiële en enige goede manier eigenlijk ja. Dan word er niks beschadigd.
Als je een passende kroonmoer neemt,
en in de astap een gat boort waar je een splitpen door steekt en ombuigt.
Wat zegt de CNH dealer hoe het moet?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 90-90 en hebben de trefwoorden fiat , wielen , vooras , lagers , reviseren en 2wd geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
728