Illustratie van:
36

International 633 - Rammelend geluid international 633

Hoi,
Ik heb een international 633 aangeschaft, maar deze maakt een rammelend geluid vanuit de versnellingsbak. Als ik de koppeling indruk is het over, maar in zijn vrij met de koppeling los hoor je het best flink rammelen. Ook als ik achteruit rij is het goed te horen. Wat kan dit zijn?

Deel dit topic

Reacties

Kapot druklager?
@international xl zou dat denk je? Dan is het best redelijk te repareren toch? Al ben ik zelf niet zo handig 😅
+1
@Fendt1d hebben wij bij onze 633 ook. Dus lees graag even mee.
+1
@Fendt1d ja kan heel goed, vooral omdat je zegt dat hij geluid maakt als hij vrij staat, druklager komt onder spanning als je de koppeling intrapt. Als het goed is zit er een vetnippel aan het koppelingshuis, daarmee kun je het druklager smeren, probeer dit eens om te kijken of het geluid veranderd. Mocht dit echt het probleem zijn dan moet de trekker doormidden
@international xl is die vetnippel gewoon makkelijk te zien aan de buitenkant?
@Fendt1d nope, onder de trekker onder de tn oneveer zit een blikken deksel wat je eraf kunt halen daarachter zie je hem direct zitten
@Fendt1d dat klopt wat wybren de vries zegt, ik vergis me met de 745 xl
@international xl ik heb hem gevonden, maar ik denk niet dat het de oorzaak is 😬 ik denk dat hij uit elkaar moet. Kent hier iemand uit de omgeving Schijndel die goed kan sleutelen en bereid is het te maken?
+2
@international xl
Druklager zou niet mogen draaien met een nieti ngetrapte koppeling. Als dat wel zo is, heeft de koppeling niet genoeg vrije slag. Staat de handkoppeling wel gekoppeld?
@Corne S de handkoppeling van de aftakas? Die staat ingeschakeld. Zou de koppeling te strak zijn afgesteld dan?
@Fendt1d maar maakt het alleen geluid als je rijd? Of ook als je stilstaat en met de koppeling speelt?
@international xl het geluid is er echt ales ik heel zachtjes rijd, in zijn vooruit of achteruit maakt niet uit, maar bij stationair toerental. Als ik dan de koppeling indruk is het over, en als ik dan in zijn vrij zet komt er ook weer geluid. Niet echt het rammelen, maar ik hoor dat het niet zo hoort.
@Fendt1d

Wat is ingeschakeld? Sommige mensen gebruiken de handkoppeling als in en uit schakelhendel. Oftewel ze gebruiken het kleine hendeltje wat de schakelmof bedient niet. Als de handkoppeling continue de drukvingers in drukt, draait het druklager continue.
@Corne S dus die handkoppeling moet naar boven staan?
@Corne S daar heb je gelijk aan!
+1
@international xl
Dat dacht ik ook altijd dat je het druklager smeerde. Echter smeer hiermee de koker waar het druklagermechanisme over heen en weer schuift.
Quote Reactie van @Corne S:
Echter smeer hiermee de koker waar het druklagermechanisme over heen en weer schuift

Yes. En daar moet niet te veel vet aan, als je de boel binnenin flink versmeert, is er kans dat er vet op de koppelingsplaten komt en dan werkt alles als een variomatic.
+1
@roscho

1 tot 2 pompjes per jaar heb ik weleens gehoord.
Waarschijnlijk heb je een kruipbak met 70% vertraging, deze rammelen eigenlijk allemaal als de kruipbak is uitgeschakeld
Bij het koppelingspedaal zit de liggende schakelpook hiervoor

Je kunt aan het rammelen weinig doen, komt door de tandspeling op de tandwielen
@Dairy-Special kruipbak zit er niet op. Ik heb ook een 533, maar die maakt zo’n geluid niet vanuit de bak.
Even een update:
Laatst de 633 weg gebracht voor reparatie naar een case dealer. De dealer heeft wat lagers in de versnellingsbak vervangen. Het rammelende geluid is nog niet weg. Ik heb het gevoel dat ze wat terughoudend zijn in het doormidden halen van de 633.

Ik heb mijn klacht doorgegeven aan de dealer, ze komen er op terug.
Als ze lagers zouden hebben gemaakt dan moest die al door midden zijn geweest
Wat zou het meest voor de hand liggend zijn? Druklager? Vooral dat ik merk als ik de koppeling indruk het dan ophoud. Als ik rijd dan verschilt het. Soms erg, soms matig.
Quote Reactie van @Fendt1d:
Wat zou het meest voor de hand liggend zijn? Druklager?

Ga daar maar vanuit. Als je de koppeling intrapt, krijgt het lager druk en wordt de aandrijving naar de versnellingsbak uitgeschakeld. Daarom hoor je hem dan niet meer.
In principe kan het geluid dan geen kwaad, maar je moet er wel rekening mee houden dat het lager het op een bepaald moment helemaal opgeeft. Dan heb je geen koppeling meer. Wil je net stoppen voor de schuurdeur en in paniek kun je de stopknop zo snel niet vinden, dan sta je gewoon binnen... Ook gaat het zonder druklager niet lukken om een versnelling in- of uit te schakelen, de verbinding tussen motor en bak blijft dan altijd in stand. Krrrrr....krrrrr....krrrrrrrrr.
Druklager is wel gevoelig lagertje
Er zit toch een kijkluikje onder in het koppelingshuis? Daar even door kijken
@Welten ik heb gekeken ja, maar ik kan er op het oog niks geks aan zien. Ik ga hem toch maar vervangen..
@Fendt1d Iets wat midden in het hart van de koppeling zit, zul je door een luikje niet kunnen zien.
Ik begrijp dat je de trekker nu doormidden gaat nemen? Hou er dan ook rekening mee dat misschien beide koppelingsplaten (aftakas en rij) versleten zullen zijn en dat misschien het vliegwiel niet meer vlak is. Verder kun je nu gemakkelijk bij de krukaskeerring van de motor en de bak komen.
Ik raad je aan om terdege te overwegen om dat allemaal te vernieuwen. Mocht dat naderhand stuk gaan, dan moet de trekker opnieuw middendoor. Als je daar niet in thuis bent, kun je het best een deskundige vragen om dat te bekijken.
+1
Fijn dat jullie meedenken
Heb even mee gelezen. Onze 633 heeft namelijk hetzelfde probleem. Ga dr genoemdr punten ook eens controleren
Quote Reactie van @Wybren de vries:
Ga dr genoemdr punten ook eens controleren

Een beetje geluid van het druklager hoeft geen probleem te zijn. Mocht je tot de conclusie komen dat het niet in orde is, zolang je koppelingen het nog doen, kun je gerust wachten tot een periode waarin je daarvoor voldoende tijd hebt (als dat tenminste geen jaren gaat duren... 😉)
+1
Alles goed en wel, maar het druklager hoor je juist niet te horen als de koppeling gekoppeld is. Tenzij je niet genoeg vrije slag hebt. Staat de handaftakas ook gekoppeld?
@Corne S

Eindelijk iemand met een goed idee ; en een druklager rammelt ook niet als die is versleten , maar jankt of giert dan vaak . Ook schrijft topicmaker dat bij ingetrapte koppeling het rammelen over is , de bak staan dan stil ; dus het lawaai moet uit de bak komen . Een gedegen controle moet doen blijken wat dat is b.v . lagers of beschadigde tandwielen o i d
@basia
Dikke olie erin doen, scheelt meestal ook. Alleen 's winters smoort de trekker bijna als de koppeling op laat komen.
@basia oei.. dat maakt me weer aan het twijfelen wat het nu is. Het lastige is, ik heb een 533 en die rammelt dus totaal niet. Je hoort dus goed dat de 633 echt iets mankeert wat niet in orde is. Ik kan er wel gewoon mee werken, hij draait goed.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 633 en hebben de trefwoorden hoi , versnellingsbak , koppeling , geluid , drukgroep , international 633 en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
1.469