Illustratie van:
17

Fordson - Major , motorolie smering naar kop probleem, kop wordt niet gesmeerd.

Oliedruk is goed , kanaal doorgeblazen maar gaat niet, loopt dit kanaal door nokkenas?

Deel dit topic

Reacties

Tuimelaar as niet verstopt zitten?
@Hanomag22 Hoi, ik krijg al geen olie vanuit filter , dit kanaal doorgeblazen maar zit ergens dicht , ga nu nokkenas eruit halen of dat kanaal dicht zit.
@Foeks Het lijkt erop dat de olie via de krukas en nokkenas omhoog moet. Heb je het blok al eens los gehad? Of is dit de eerste keer?

(klik om te vergroten)

Afbeelding uit werkplaatsboek
@Hanomag22
De kop wordt gesmeerd via het middelste nokkenas lager van de grote ring op de nokkenas is een gedeelte weggelaten, zodat tijdens het draaien van de nokkenas er iedere keer een verbinding is naar de kop, de olie naar de kop zal pulseren.
@Klein Rot klopt. Nokkenaslager is doorgeboord. Maar volgens t plaatje komt de olie van de galerij via het middelste krukaslager. Er zijn dus meer plekken waar t mis kan gaan.
@Hanomag22
Is de motor misschien gereviseerd en is het middelste lager niet goed geplaatst of het lager is verdraaid waardoor de gaten niet meer overeen komen met die in het blok
@Foeks ik denk dat @Klein Rot een goed idee heeft. Hoop voor je dat t eenvoudiger is op te lossen dan als dit het is.
@Hanomag22 Ik heb het carter eronderuit , en distributie deksel ook , oliepomp ook gedemonteerd , ik zal morgen eens kijken naar het lager, kan zo niet zeggen of motor al een keer gereviseerd is weet wel dat hij een paar jaar stil heeft gestaan en er veel troep in carterpan en motor zit . Maar als lager niet goed zou zitten zou hij waarschijnlijk al eerder kapot gelopen zijn als hij niet smeert en ik weet dat hij voor die tijd gewoon bijna iedere dag gebruikt werd. Maar je weet nooit , bedankt voor het meedenken.
+1
@Foeks Even kleine update , smeerkanalen zijn open, krukaslagers gecontroleerd deze zijn schrot dus daar wordt hij waarschijnlijk zijn olie kwijt , drijfstang lagers ook schrot , de krukas is al een keer geslepen want zit 1e overmaat lagers in. Gelukkig krukas niks geleden nagemeten en hij is nog rond. Dus nieuwe lagers besteld en dan weer monteren.
@Foeks
Ok dan werd dan werd hij daar de oliedruk kwijt.
@Foeks goed dat je gezocht en gevonden hebt. Tip van de dag. Controleer de lagerspeling bij montage. Ik heb bij een major gehad dat de lagers een andere maat hadden dan er op stond. Kwaliteit is tegenwoordig anders dan je hoopt vaak. Dus geen oliedruk nadien. Is makkelijk te doen met een stukje plastigage.
@Hanomag22 Bedankt zal ik zeker doen !
@Foeks wat voor carter heb je , gietijzer of plaatijzer? Ben vandaag ook met Ford Major motor aan t sleutelen geweest, olieprijs stond te hoog , dus olie af gelaten, zat dikke prop bagger voor aftapplug , wilde oliepan schoonmaken maar krijg carter er 123 niet af want us van gietijzer en hier een dragend deel dat aan koppelingshuis geschroefd zit.
+1
@bas101 Hoi Bas gewoon gietijzeren carterpan heb alleen de chassisbalken bouten iets los gedraaid zodat de carterpan er beter onderuit kon en verder ging het vanzelf.
+4
Hallo weer kleine update , motor helemaal gedemonteerd, smeerkanaal nokkenas helemaal dicht gekoekt met troep bussen ook stootrand erin dus nu maar helemaal opnieuw verbussen en nieuwe lagers etc.. blok laten schoon maken .Dus nu weer fris beginnen.
+1
@Foeks
Als het goed gebeurt heb je weer een nieuwe motor
+1
@Klein Rot sluit ik me bij aan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson en hebben de trefwoorden oliedruk , fordson , motorolie en kop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
1.264