Hallo ik heb een kipkar op cardan van tractor kan ik die ombouwen op hydraulic tractor en hoe

Hallo ik heb een kipkar die werkt met cardan van tractor , zou die kunnen omgebouwd worden op hydraulic stekker van tractor , en hoe ik ben wel handig maar daar ken ik niks van . Er staan twee pompen op de kar om te kippen met leiding naar een soort pomp van cardan onder kar .
Mvg Sylvain

Deel dit topic

Reacties

goeiedag eem
Kijk eerst eens of je trekker genoeg olie heeft om hem te kippen, vaak zit er op zon kar een grote cilinder waar je een behoorlijke olietank voor nodig bent
+1
Klein Rot
En stuur even een paar foto's. Want een foto zegt meer dan 1000 woorden
hoest
Dat kan, vraag is waarom zou je dat willen?
sylvain
Is denk ik makkelijker dan met cardan met cardan is denk ik een hele gedoe . Wij hebben nog maar pas tractor en kar nog niet geprobeerd , de tractor is een zetor 5011 en ik denk dat er vanachter op kar twee kleiner pompen staan . Ik zal morgen proberen foto s proberen door te sturen . Alvast bedankt
hoest
@sylvain meestal als een kipper een eigen hydraulisch systeem heeft is dat omdat er een kip cylinder(s) op zit waar een grote hoeveelheid olie voor nodig is. Ik ben niet bekend met Zetor en hoeveel olie ze hebben maar ik zou dat wel eerst even nakijken voordat je de boel verbouwd.
+1
roscho
Quote Reactie van @sylvain:
met cardan is denk ik een hele gedoe

Het insteken van een hydraulieknippel is niet veel minder werk dan het aankoppelen van een aftakas.
Als ik de keuze had, zou ik altijd kiezen voor een kar met via aftakas aangedreven pomp. Daarmee voorkom je een hoop vervuiling van het hydraulieksysteem. En helemaal als je de kipper eens een keer uitleent, dan krijg je altijd een cilindervol olie van de buurman in je trekker.
Verder is een 5011 een vrij kleine trekker, ik verwacht daar geen grote olie-opbrengst van. De kipper zal langzaam stijgen en mogelijk komt hij niet geheel omhoog omdat de olie op is.
Met een aftakas moet je er wel verdacht op zijn dat, om de pomp te laten lopen, het gespan vrij recht moet staan.
+1
Rokus
@roscho hoe bedoel je vervuiling via olie van andere trekker? In principe krijg je je eigen olie weer retour waar mee de cilinder ook omhoog gegaan is?
roscho
@Rokus Er blijft altijd een kleine hoeveelheid olie in cilinder en slangen zitten, die bij kippen en zakken gemengd wordt met de olie uit de trekker. Als je maar vaak genoeg van trekker wisselt, hebben beide trekkers op een gegeven moment dezelfde oliesamenstelling. En verder geeft de aankoppeling van de slangen elke keer een klein beetje vervuiling. Als je echt hydrauliek nodig hebt, voorkom je dat niet, maar liever heb ik dat de olie in de kipper blijft.
+1
Rokus
@roscho jah precies maar dat heb je dan al met een hydraulische achterklep of rem! Is wel heel moeilijk te voor komen, maar alle kleine beetjes helpen inderdaad
walker1
Quote Reactie van @sylvain:
Wij hebben nog maar pas tractor en kar nog niet geprobeerd , de tractor is een zetor 5011

Bedoel je nu dat je de tractor pas hebt, of heb je ook de kar pas? Het komt op mij zo nog al knullig over. Waarom koop je eerst van alles en dan hier gaan vragen hoe het anders moet. Genoeg kippers te vinden die gewoon op de trekker hydrauliek werken, dan ga je er toch niet een kopen op cardan (aftakas?) en dan vervolgens vragen of het anders kan.

Zetor 5011 is een eenvoudige 2wd trekker van ca. 50 pk, maar ik ga er van uit dat die een bijpassende kipper toch wel omhoog moet kunnen krijgen op de trekker hydrauliek. Dus 5 of 6 tons kipper is al groot zat voor zo'n trekker, zeker als je er ook nog veilig mee wilt rijden.

Ik ben geen hydrauliek specialist, maar heel simpel bekeken, een kipper heeft meestal een enkelwerkende cilinder, dus door oliedruk te geven vanaf trekker of die cardanpomp, gaat de cilinder uitschuiven en kan je kippen. Zakken gebeurd zonder druk, door het gewicht van de kipbak wordt de cilinder ingedrukt. Heel simpel bekeken zou je dus gewoon de slang vanaf de cardanpomp bij de cilinder kunnen loskoppelen en een nieuwe slang kunnen monteren die je vervolgens aan een hydrauliek ventiel van de trekker koppelt. Mocht de trekker te weinig olie hebben om de kipper omhoog te krijgen, dan koppel je die slang weer los en monteer je weer de slang vanaf de cardanpomp.
Dus niet eerst cardanpomp en zo er af slopen, eerst stuk slang halen met koppelstuk en uitproberen maar.
Als dit te simpel gedacht is dan hoor ik wel van hydrauliek specialisten hier.
sylvain
Hallo allemaal bedankt voor jullie reactie , maar denk dat ik de kar ga verder verkopen . Wij hadden die al een tijdje gekocht bij iemand die alles opkoopt van landbouwtuigen , en hadden er normaal ook een tractor gekocht maar dat is nu al meer dan 2 maanden dat hij ons aant lijntje houd hebben ergens anders tractor gekocht . Nu willen we de kar eens proberen cardan die er bij is is veel te kort achter cardan al eens langer gemaakt , lichten werken niet kabel helemaal verduurd , het bakje voor de olie op kar waar cardan zit lekt , ons in t zak laten zetten en daar wij er niks van kennen om alles in orde te brengen word ze verkocht.
Mvg Sylvain
+2
roscho
Quote Reactie van @sylvain:
wij er niks van kennen om alles in orde te brengen word ze verkocht.

Succes met de verkoop! Als je hem hier met foto op het forum zet, is er misschien wel iemand die zin heeft om hem in orde te maken.
+3
Werkplaats
Ff wat fotos dat zou het warrige verhaal zeker verduidelijken van dit vage verhaal kan ik niks mee
sylvain
Hier enkele fotos

(klik om te vergroten)

Kar

(klik om te vergroten)

Pomp om oliedruk via cardan te geven ???

(klik om te vergroten)

Soort mechanisme ??

(klik om te vergroten)

Olie pistons

(klik om te vergroten)

Oliepistons
roscho
Dat wat jij "soort mechanisme" noemt, lijkt mij een handrem.
roscho
Hoe hebben ze dat in godsnaam gedaan met die aftakas? Heeft die op het punt waar de dissel omlaag loopt nog een scharnierpunt?
Mijn idee: maak de dissel recht, zodat hij in de boventrekhaak kan en laat die aftakas dan gewoon doorlopen zonder knikpunt.
Ik vermoed dat die lekkage bij de pomp redelijk gemakkelijk te dichten is.
Klein Rot
@roscho
Als je de eerste foto uitvergroot lijkt het of hij rechts langs het verlaagde deel gaat. Zeer spannende constructie.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Klein Rot:
Als je de eerste foto uitvergroot lijkt het of hij rechts langs het verlaagde deel gaat

En daar zit weer een aftakas net te zien voor de dissel.. Dus waarschijnlijk ook een lager met een steunpunt
+1
goeiedag eem
@roscho als ik de foto's zie zou ik eigenlijk niet teveel geld in zo'n kar steken, grote bak smalle wielen, kun je weinig mee of je zakt weg, hooguit wat snoeiafval oid dergelijks maar zand en of ander zwaar spul lijkt hij mij niet echt geschikt voor
+1
roscho
@goeiedag eem
Je zult rigoureus de snijbrander in de dissel moeten zetten en die naar boven brengen.
Verder zou ik de pomp verder naar voren willen, hangend aan de dissel, zodat een "normale" lengte aftakas kan volstaan.
De smalle wielen zullen wel te vervangen zijn door dubbel lucht of supersingles.
De opzetschotten zullen eraf kunnen, dan hou je een bak van redelijke grootte over en evt. kunnen ze er voor een klein vrachtje mais weer op.
Dat alles aangenomen dat de bakbodem nog goed is en de cilinders dicht. Er ligt geen plasje olie onder, dus dat lijkt nog in orde, alleen de pomp is zo vet als spek. HD-spuit erop, kijken wat lekt en dat repareren.
Je zou dan moeten overwegen wat dit alles gaat kosten. Zeker als je het wilt laten doen, zal er waarschijnlijk goedkoper een leuk tweedehands kippertje te koop zijn. Een hobbyist kan er voor niet te veel geld iets van maken, maar dan moet de vraagprijs al niet te hoog zijn.
Misschien een leuk object voor de Sameclub?
+1
goeiedag eem
@roscho precies dus zoveel als jij al opnoemt zijn mijn gedachten ook en is het geen cent aan spenderen en weg ermee en opzoek naar een degelijke net kippertje
jammermaarhelaas
@roscho

Is het niet handiger om de oliepomp en aandrijas er af te halen en in plaats daarvan de olie van de tractor te gebruiken?
Dan kan de ondertrekhaak blijven (ik neem aan dat de Zetor van topicstarter er op de foto voor staat, die heeft dus een ondertrekhaak, en dat is wel net zo veilig).
Er is dan slechts een olieslang nodig met een snelkoppeling en dan een koppelstuk aan de kant van de kipper. Is naar schatting voor € 100 wel klaar als je hem zelf monteert. Wel even een kenner laten kijken naar de koppeling waar de slang op moet, daar zijn meerdere soorten van.

Maar alvorens ook maar iets te gaan doen even kijken hoe dicht de hydraulische cilinders nog zijn.

Of er andere banden/wielen op moeten en wat te doen met de opzetschotten zal afhangen van het gebruik, misschien loopt ie alleen op verharding. Komt wel bij dat als de banden erg droog zijn, ze ook zo een keer lek kunnen gaan/binnenband lek knijpen.
+1
Klein Rot
@jammermaarhelaas
Dat zou inderdaad het makkelijkste zijn maar de vraag die hier ook al gesteld is hoe groot zijn de cilinders van de kar, heeft de Zetor hier olie genoeg voor. En dan aan de vragen en uitleg van de topic starter te horen heeft hij weinig verstand van techniek en trekkers.
+2
JohanvS
Zal ooit wel eens een vrachtwagen uit de jaren vijftig zijn geweest (vorige eeuw). Cabine eraf, trekhaak eraan.
Piet1960
@JohanvS Aanhanger defensie?
+2
mf65normaal
Dit is echt wel een ''kar'', elke euro die je daar nog aan gaat spenderen is er een teveel. pomp, cardan, leidingen, pistons en wielas demonteren en te koop aanbieden. Houtwerk eraf doen en naar het stort. Het ijzerwerk kan je dan nog naar de schroothoop brengen voor een paar tiental euro's. Zeker niet beginnen met de distel naar een hoger punt te brengen (te gevaarlijk voor steigeren van te lichte tractor bij zware vracht) en kosten voor andere banden, velgen, ed. is te zot voor woorden. Het zal nooit meer dan een ''kar'' wezen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , pompen , pomp , kippen , ombouwen en stekker geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
1.731