International 383 - 383 starten na 25 jaar stilstand
De 383 heeft inmiddels minstens 20 jaar stil gestaan. Motorolie is schoon en op peil, diesel tank zit halfvol en is niet verroest van binnen, deze stond zelfs onderdruk toen ik de dop los draaide dus ik denk geen condens vorming omdat de tank niet ademende.
Heeft er iemand tips om deze weer rij klaar te maken. Mijn plans was eerst op de hand de motor draaien, diesel er uit en nieuwe filters en diesel in de tank en vervolgens starten. Motor warm lopen en dan de olie vervangen van motor en luchtfilter. Daarna kort stukje rijden en bak olie vervangen.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 383 en hebben de trefwoorden familie , tractor , maaien , starten , weiland , motorolie , vervangen , filters , luchtfilter en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dan kan die niet aan slaan maar kun je eventueel verdachte geluiden horen en bouwd die overal wat olie druk op zonder slijtage te veroorzaken.
Is er met 20 seconde starten niets apparts te horen kun je de stopknop indrukken of even stoppen en dan met ingedrukte stopknop starten
Anders die eerst vullen
Van de stop knop is een goede tip, ga ik zeker doen.
De trekker heeft wel altijd binnen, droog en vochtvrij gestaan maar het plaatwerk zit onder de roest plekken. Maar omdat alles goed vet is rond de motor bak en assen zit daar geen roest, moet alleen even worden schoongemaakt.
Muizen kan ik niks over zeggen. Ik heb niks gezien maar zal nog even goed in het luchtfilter kijken voor het starten.
Op de voorkant van de motor achter de v-snaar zit een deel waar koelvloeistof doorheen gaat wat was doorgeroest. Dit is vervangen in het verleden en het koelsysteem gevold met koelvloeistof, dit staat er nog steeds in dus het koelsysteem lijkt in orde.
Misschien heb je hier wat aan. Hij heeft nog wel meer filmpjes hoe je motoren voor het eerst in jaren weer kan starten.
Ik krijg de PZ maaier er ook bij voor 2000 euro dus ik vind dat een redelijk prijs en ik vind het leuk omdat het een familie bezit is. De trekker heeft maar 1500 uur op de teller.
Ik ga beginnen met nieuwe diesel en brandstof filters en dan kijken of hij loopt, vervolgens olie vervangen en nieuw oliefilter. Alle spullen zijn al besteld.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Gebouwd door Komatsu, met Nissan motor. En gebouwd van 1982-1984.
Klopt dus totaal niet met de hierboven genoemde bouwjaren. Of heb ik nu een andere trekker te pakken?
Geen ervaring met tractoren (diesels) die stilgestaan hebben.
Wel met blokjes van de Citroën 2cv.
Roest en vuil ophoping in het spruitstuk, dat maak ik altijd eerst schoon zodat het niet de motor ingezogen wordt bij de eerste slagen.
En dan eerst maar starten zonder ontsteking, vergelijkbaar wat hier eerder al over geadviseerd is.
Veel succes en plezier ermee.
Daarna de trekker uit de schuur gehaald en de PZ maaier die er aan hangt buiten geprobeerd. Alles deed het nog enkel liep de motor warm maar de radiateur bleef koud, dus waarschijnlijk blijft de thermostaat dicht staan. Dus ik weet nu dat de trekker het goed doet op wat kleinigheidjes na. Dus nu nieuwe v-snaar, luchttoevoer slang, Koelwaterslangen, thermostaat en hydrauliek filter besteld. Bij een volgende gelegenheid zal ik de versnellingsbak olie vervangen, hydrauliek olie en filter, koelwaterslangen, thermostaat en slangen. En zeker ook de v-snaar, de orginele rode verf van IHC zat er nog op dus deze is ook 52 jaar oud inmiddels.
Ik ben er zeer blij mee dat de trekker zo goed is na lang stilstaan en maar 1500 uur op de klok. Volgend jaar winter een mooi projectje om de trekker verder op te knappen want op het plaatwerk zit veel roest.
(klik om te vergroten)