Illustratie van:
38

International 383 - 383 starten na 25 jaar stilstand

Wij hebben een nieuw huis gekocht en voor het bijbehorende weiland wil ik een tractor om te maaien. Ik kan de 383 die van mijn opa is geweest van mijn oom kopen. Deze is nieuw gekocht en altijd in de familie geweest en enkel gebruikt voor te maaien en hooien.
De 383 heeft inmiddels minstens 20 jaar stil gestaan. Motorolie is schoon en op peil, diesel tank zit halfvol en is niet verroest van binnen, deze stond zelfs onderdruk toen ik de dop los draaide dus ik denk geen condens vorming omdat de tank niet ademende.
Heeft er iemand tips om deze weer rij klaar te maken. Mijn plans was eerst op de hand de motor draaien, diesel er uit en nieuwe filters en diesel in de tank en vervolgens starten. Motor warm lopen en dan de olie vervangen van motor en luchtfilter. Daarna kort stukje rijden en bak olie vervangen.

Deel dit topic

Reacties

De eerste keer starten zou ik doen met stopknop uitgetrokken.
Dan kan die niet aan slaan maar kun je eventueel verdachte geluiden horen en bouwd die overal wat olie druk op zonder slijtage te veroorzaken.
Is er met 20 seconde starten niets apparts te horen kun je de stopknop indrukken of even stoppen en dan met ingedrukte stopknop starten
+1
Je kan de verstuivers er uit halen als je de motor gaat rond draaien, weet je zeker dat de motor vrij moet kunnen rond draaien, Hoe staat het met de koelvloeistof?
Weet niet of de dieselpomp een olie pijl heeft
Anders die eerst vullen
+3
Altijd kopen
Hoe heeft de trekker al die jaren gestaan ? Droog en vocht vrij ? Heen muizen oid erin gezeten. Zit er nog koelvloeistof op ? Geen vriesdoppen eruit geplopt ?
+2
Bedankt voor alle tips zo ver. Ik had ook gedacht om de verstuivers te trekken maar weet niet goed hoe dat moet op deze, ik heb er verder geen boek van. Trekker staat wel op kenteken gelukkig.
Van de stop knop is een goede tip, ga ik zeker doen.

De trekker heeft wel altijd binnen, droog en vochtvrij gestaan maar het plaatwerk zit onder de roest plekken. Maar omdat alles goed vet is rond de motor bak en assen zit daar geen roest, moet alleen even worden schoongemaakt.
Muizen kan ik niks over zeggen. Ik heb niks gezien maar zal nog even goed in het luchtfilter kijken voor het starten.

Op de voorkant van de motor achter de v-snaar zit een deel waar koelvloeistof doorheen gaat wat was doorgeroest. Dit is vervangen in het verleden en het koelsysteem gevold met koelvloeistof, dit staat er nog steeds in dus het koelsysteem lijkt in orde.
+3
@Ahjwinth wat ik zelf een pluspunt vind bij deze trekker is het feit dat je weet waar ie vandaan komt ,en waar ie voor gebruikt is.
Dan heb je toch wat geschiedenis over het onderhoud en dergelijke.
Zelf heb ik een 644 gekregen, maar daar bleek veel werk aan te zitten ( was de bedoeling ook heb ik wat te doen)
De trekker was onder andere slecht onderhouden, en een hoop dingen moest je zelf achter komen omdat je onbekend bent met de geschiedenis....
In jou geval had ik de trekker van je Opa gekocht dus...
+1
Kijk eerst maar eens of hij aan wil slaan en de motor goed draait. Voordat je alles bij voorbaat al los gaat draaien en reviseren. Vaak kom je dan van het een in het ander omdat misschien iets nooit goed is geweest.
+2

Misschien heb je hier wat aan. Hij heeft nog wel meer filmpjes hoe je motoren voor het eerst in jaren weer kan starten.
+1
In iedergeval de oude diesel eruit nieuwe filters erin tank vullen met nieuwe diesel dan de brandstofpomp goed ontluchten/doorspoelen zodat de oude diesel eruit is. Dan een startpoging wagen.
+1
Hoop ook dat oomlief hem voor een schappelijke prijs verkoopt dat die je het plezier gunt van opa's trekker
@mestyle De trekker blijft dan in elk geval dan wel in de family 😉👍🏽
+1
@cyrus-van-gelder

Ja dat wel. Maar zou wel jammer zijn dat hij wel de hoofdprijs moet betalen. Voor 3a4000 staan er mooie inters op marktplaats. En voor een noet lopende bijvoorbeeld 2000 moeten betalen. Maar goed dat is aan hun
@mestyle daar heb je wel een punt. Soms moet er bij een niet lopende trekker flink wat geld bij om het allemaal weer goed te krijgen.
Dan kun je inderdaad beter meteen een goede trekker kopen.
+6
Inmiddels weer wat verder, trekker is in 1965 volgens de RDW gebouwd en nieuw bij rijkhof gekocht door mijn opa na inruil van een kleine vrachtwagen die ze gebruikt hadden om uit de voormalige Bijlmer te verhuizen.
Ik krijg de PZ maaier er ook bij voor 2000 euro dus ik vind dat een redelijk prijs en ik vind het leuk omdat het een familie bezit is. De trekker heeft maar 1500 uur op de teller.
Ik ga beginnen met nieuwe diesel en brandstof filters en dan kijken of hij loopt, vervolgens olie vervangen en nieuw oliefilter. Alle spullen zijn al besteld.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Ahjwinth trekker ziet er nog netjes uit.
Veel plezier er mee.
Hou ons op de hoogte..
@Ahjwinth
Dat is nog een hele nette trekker, staat hij op klossen of lijkt dat zo
@Ahjwinth Bj 1965 lijkt me niet te kloppen, zijn gemaakt van 1972 - 1975.
Quote Reactie van @Ahjwinth:
nieuw bij rijkhof gekocht door mijn opa

Had je vroeger meerdere lmb rijkhoff vroeger of komt de trekker uit assendelft?
+2
@casejxu
Hij komt bij LMB Rijkhof uit Assendelft. De gele sticker zit er nog op van Rijkhof.
@Ahjwinth jij woont/komt uit die buurt dan?
+1
@casejxu
Trekker heeft altijd in de wijdewormer gestaan. Ik kom zelf uit de Beemster.

Alex,
@Ahjwinth aha vandaar👍
+1
Mooie trekker nog. Hij is goed bewaard gebleven.
@Piet1960 Hier lees ik nog meer verrassingen: tractordata.com/farm-tractors/000/…
Gebouwd door Komatsu, met Nissan motor. En gebouwd van 1982-1984.
Klopt dus totaal niet met de hierboven genoemde bouwjaren. Of heb ik nu een andere trekker te pakken?
@roscho dit geeft konedata voor een 383
Bouwjaar 72-75

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Fendt926Driver Er zijn nog veel meer verschillen, die van Konedata is een 3-cilinder, die van Tractordata een 4-cilinder.
Op een of andere manier zullen het dus 2 verschillende tractoren zijn. Misschien is dit model na '75 uit productie gegaan en is er later een andere trekker geweest met hetzelfde typenummer.
+1
@roscho die op tractor data is er een voor de Amerikaanse markt. Hebt wel meer overlappende nummers met Europa.
Quote Reactie van @verse koe:
die op tractor data is er een voor de Amerikaanse markt

Dat verklaart veel. Dank voor je antwoord.
+2
Dit staat op de Duitse IHC site: ihace.de/01_schlepper/0383/…
+1
Het is een 3 cylinder uit Neuss. Ik weet ook niet of het jaartal klopt maar dat staat bij de rdw. Kan iemand het achterhalen aan de hand van het serienummer 010013 002135
+2
@Ahjwinth 1972
@1046 Bedankt, is dat ook meteen duidelijk dat RDW niet de juiste gegevens heeft. Ik vermoed dat het fout is opgegeven toen er voor de trekker een kenteken is opgevraagd,
+2
Geweldig toch zo’n schuurvonst, en zeker omdat het die van je opa is geweest.

Geen ervaring met tractoren (diesels) die stilgestaan hebben.
Wel met blokjes van de Citroën 2cv.
Roest en vuil ophoping in het spruitstuk, dat maak ik altijd eerst schoon zodat het niet de motor ingezogen wordt bij de eerste slagen.
En dan eerst maar starten zonder ontsteking, vergelijkbaar wat hier eerder al over geadviseerd is.

Veel succes en plezier ermee.
+6
Zaterdag de trekker voor het eerst weer gestart. Eerst gekeken of de motor los stond, koelvloeistof leek leeg maar er ging maar 2 liter bij dus hij was niet lek. Luchtfilter opengemaakt, schoongemaakt en olie vervangen. Daarna brandstof tank leeg gehaald en filters vervangen. Daarna de trekker gestart zonder problemen, eerst even op de startmotor rond met de stop knop uit en daarna sloeg de motor snel aan. Oliedruk kwam snel op en vervolgens even warm gedraaid.
Daarna de trekker uit de schuur gehaald en de PZ maaier die er aan hangt buiten geprobeerd. Alles deed het nog enkel liep de motor warm maar de radiateur bleef koud, dus waarschijnlijk blijft de thermostaat dicht staan. Dus ik weet nu dat de trekker het goed doet op wat kleinigheidjes na. Dus nu nieuwe v-snaar, luchttoevoer slang, Koelwaterslangen, thermostaat en hydrauliek filter besteld. Bij een volgende gelegenheid zal ik de versnellingsbak olie vervangen, hydrauliek olie en filter, koelwaterslangen, thermostaat en slangen. En zeker ook de v-snaar, de orginele rode verf van IHC zat er nog op dus deze is ook 52 jaar oud inmiddels.
Ik ben er zeer blij mee dat de trekker zo goed is na lang stilstaan en maar 1500 uur op de klok. Volgend jaar winter een mooi projectje om de trekker verder op te knappen want op het plaatwerk zit veel roest.

(klik om te vergroten)

IHC 383 na 25 jaar stilstand
+1
@Ahjwinth

Een goed bericht. Fijn dat je jouw avontuur deelt.
+1
@Ahjwinth
Mooi werk
Als die niet doorgroest is misschien de patina bewaren ? Owaterol met wat kleur verf en een sponsje

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 383 en hebben de trefwoorden familie , tractor , maaien , starten , weiland , motorolie , vervangen , filters , luchtfilter en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
1.600