Illustratie van:
14

Fordson Dexta - Hef en hydrauliek doen het niet

De hef en externe hydrauliek van mijn dexta doet het niet, de hydrauliekpomp doet het goed. In alle gevallen loopt de olie gelijk weer de achterbrug in. Wat kan het probleem zijn?

Deel dit topic

Reacties

Bovenop zit volgens mij een druk- of flowregelaar waar ook de knop voor de externe hydrauliek ook zit. Als die vrijwel dicht staat zit er geen gang of kracht in.

probeer de hef ook niet meteen bovenin te zetten, daar reageert mijn dexta ook vreemd op: hij gaat meteen overstorten. Overigens mag de hef ook niet bovenin staan als je de externe hydrauliek gebruikt.

hoop dat je er wat aan hebt.
Aan de druk of flowregelaar ligt het niet.
@SuperDexta2024 Plunjerveer kapot? of ligt het niet aan de hydromoter?
@peter-witvliet neem me niet kwalijk, het staat in de tekst 😅
+1
@peter-witvliet

Een Dexta heeft een tandwielpomp in de achterbrug. Deze wordt aangedreven door de as waardoor ook de pto aangedreven wordt (pomp zit er voor, dus pompt ook als de pto klauwkoppeling ontkoppelt is).
De Dexta heeft bij mijn weten als optie de doordraaiende aftakas, de Super Dexta zal echter vaak al wel met doordraaiende aftakas geleverd zijn.

De 2000 en 3000 hebben een plunjerpomp op de nokkenas, die draait dus altijd als de motor draait. pas bij de 2600 en 3600 werd dit een tandwielpomp.
Daalventiel vastzitten? Zit binnenin. Als je er wat mee wilt eerst goed inlezen hoeft werkt. Die mag je er namelijk niet uit tikken.
De omloopklep zit vast. Deze regelt de olie stroom naar het hefdeksel of hydrauliek.
Soms schiet hij los bij volgas en het bedienen van de hefhandel.
Anders het hefdeksel demonteren en deze klep weer gangbaar maken. Die van mij hapert ook wel eens, vooral na lange stilstand.
@FordWindsor

Waar zit die klep precies?

Is dus niet dat ventiel wat op de deksel zit waarmee je door hem uit te trekken de oliestroom ipv naar de hefcilinder, naar extern stuurt?
+1
@jammermaarhelaas nee, deze zit inwendig naast de regelschuif. Je zal het hefdeksel moeten demonteren om er bij te kunnen.

Wat dan handig is het pennetje te vervangen wat op de excentriek loopt. Deze is vaak afgesleten wat weer resulteert in een slechte hefhoogte. De hef gaat niet meer naar de maximale hoogte als hij tegen de maximale hefhoogte staat op je kwadrant.
Het is een schuif met een veertje erachter. Zit vlakbij de regelschuif, het huis kan gedemonteerd worden om hem te verwijderen. Dan ook gelijk je hefdeksel afstellen.
@FordWindsor de omloopklep heb ik al losgehad
@SuperDexta2024 alles goed schoongemaakt, ook de regelschuif is gangbaar? Er zitten dus twee schuiven gemonteerd, de regelschuif en een omloopschuif.
En alles weer juist monteren en afstellen.

Wat je kan doen om te kijken of de oliepomp genoeg druk opbouwt is het gat in de achterbrug afdichten met een plaatje, daar waar de oliestroom naar het hefdeksel gaat.
Op de zijkant bij de pomp zit een plug, daar kan de hydrauliekmeter gemonteerd worden, of je maakt een aansluiting op het afdicht stripje.
Het overdruk ventiel zit bij de pomp, dus je blaast het systeem niet op.

Het hefdeksel moet dan gedemonteerd zijn. Dan weet je de druk van de hdrauliekpomp. Mooiste zou wezen om bij deze meting ook de flow te meten. Ik neem aan dat de aanzuigzeef goed schoon is. Ook deze kan dit probleem veroorzaken. Als je deze eruit hebt kan je in overweging nemen om er enkele gaatjes in te boren aan de bovenkant. Dit doen ze bij Bakker Ulrum ook bij klachten. Als de flow te laag is schakelt de omloopklep niet.
Het filter is lastig te demonteren, dus als het hefdeksel is gemonteerd kan je overwegen om er gaatjes in te boren.

Ik heb hetzelfde probleem met een Dexta, ik moet altijd volgas geven voordat de hefinrichting werkt. Vooral als de trekker een dag of langer heeft stilgestaan. Bij deze Dexta zit waarschijnlijk het filter wat dicht.

Als je het hefdeksel gedemonteerd hebt, dan is het eenvoudiger om de aanzuigzeef te demonteren. Jouw uurloon is lager als van een monteur, vandaar dat er gaatjes worden geboord bij een hoog uurloon. Trekker is anders rijp voor de sloop wat kosten aan gaat.
+1
@FordWindsor bedankt voor het meedenken maar de hef doet het weer nadat ik van 2 hefdeksels 1 goeie gemaakt heb. Ik weet nog steeds niet wat er kapot was...
@SuperDexta2024 dag, mooi dat hij het weer doet. Maar hier een monteur achtergrond, dus dan wil ik zelf altijd weten wat er stuk is of hapert.
Ik blijf toch denken aan die omloopklep.
Geen dank, wij zijn er om elkaar te helpen en indien nodig te ondersteunen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden olie , hydrauliek , hef , hydrauliekpomp , achterbrug , fordson , dexta en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
837