Illustratie van:
11

Mc-Cormick D 430 - Te weinig hydrauliek oliedruk. Hef zwak en bediening veert niet terug in neutrale middenstand

Mijn hef is steeds zwakker geworden. Zeker als de olie warmer wordt. Druk gemeten aan een snelkoppeling: 50 bar
De bedieningshendel veert ook niet goed terug in de middenstand. Ik las dat er een torsieveer te bestellen is voor het stuurventiel. Wie weet waar deze dan zit?
Ik bedacht: Het stuurventiel is versleten of de pomp is versleten
Een pomp is eventueel nog wel te bestellen maar een passend stuurventiel weet ik niet.
Wie heeft tips?

Deel dit topic

Reacties

Hallo Wil,

De torsieveer zit direct achter het brede deel van de bedieningshendel. De veer is inderdaad nieuw te leveren, heb je interesse stuur even een berichtje. Ik zou het complete ventiel alleen vervangen als deze inwendige lekkage heeft.
@IHCparts De draaiknop aan de zijkant van de hendel moet er dan af vermoed ik. Zie foto
Gaat dit door de spanstift er uit te tikken?

(klik om te vergroten)

Regelhendel met draaiknop

(klik om te vergroten)

Stuurventiel met hendel en draaiknop. Wat trouwens de functie van de draaiknop? Bij mij doet hij niets.
De de spanstift moet er inderdaad uit. Achter de draaiknop (voor de zweefstand) zit een seegering waarmee de hendel op de as zit.

Met de zweefstand kun je de hef vrij laten bewegen, bijvoorbeeld bij een ploeg met loopwiel. Deze volgt dan de bodem, zonder dat de hefarmen tegenwerken.
@IHCparts bedankt.
Het is een dubbelwerkende hef en er is geen diepteregeling. Hoe werkt dat dan met de zweefstand?
+1
@WilPeters
Als de aluminium knop een kwartslag wordt gedraaid (plat ligt) kan de olie in de cilinder vrij heen en weer bewegen,
zet je deze knop weer verticaal is de hef weer star en reageert hij weer op de hendel.
@Klein Rot
Ah bedankt. Dat is nuttige info. Ik heb net iets te snel gereageerd. Had je bericht te laat gezien.
Kan het dat het daardoor continu een beetje lekt, dus ook bij de normale werking waardoor de hef zwakker is en alleen bij veel toren nog zwaar tilt?
Juist bij een trekker zonder diepteregeling heb is de zweefstand nuttig. In de zweefstand moeten de hefarmen (in het werkbereik) vrij op en neer kunnen bewegen. Dan zorgt een loopwiel aan het werktuig voor een gelijkmatige werkdiepte.
Ok, Bedank voor je reactie. Dat begreep ik al wel maar hoe werkt het intern met de hydrauliek. Dat vroeg ik me af. Dat kan mogelijk ook de reden zijn dat mijn hef niet meer goed werkt.
Wordt met de draaiknop misschien de boven en onderkant van de cylinder met elkaar verbonden? Of wat gebeurt er?
Weet iemand hoe de zweefstand gemaakt wordt in het stuurventiel?
Andere vraag: is er buiten de torsieveer iets te repareren/reviseren aan het stuurventiel?
Ik wil altijd eerst snappen hoe het werkt of waarom niet voor ik iets ga vervangen
Wie helpt?
+1
Hierbij een doorsnede tekening van het ventiel. Er zitten uit mij hoofd wat O-ringen in.

(klik om te vergroten)

@IHCparts Bedankt.
Het is me al deels duidelijk
Jammer dat de tekst rondom ontbreekt. Is dit plaatje ergens terug te vinden?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 en hebben de trefwoorden olie , mccormick , oliedruk , hydrauliek , hef , hydrauliek pomp , druk , pomp , bediening en versleten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
395