Illustratie van:
19

Ford 2000 - Bouten spat bord komen niet los

Ik heb een probleem met die 2 bouten die aan de as zitten ik krijg deze er niet uit heeft iemand tips ?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+3
Kop eraf slijpen, spatbord eraf. Bouten eruit meppen en nieuwe kopen
@brauheist zonder dat je er überhaupt bij kunt met een slijper
@superkas1 multitool
+1
@superkas1 Met de snijbrander de bout doorsnijden, boven en onder dan kun je de stukken er wel uitslaan.
@joopsame78 met een snijbrander verhit je ook het gietijzer met een beetje pech stook je een schuur om de trompet
+4
@superkas1 Als je goed met de snijbrander om kunt gaan wordt je gietijzer niet warm, laat staan heet.
@joopsame78 zo doe ik het zelf wel altijd.
De bout( of moer ) warm stoken, dan wil het wel draaien. Goed op de bout ( of moer dus) richten . Zo heb ik ook de schroefdraad van de hef van m,n trekker weer gangbaar gemaakt. Was ook met kruipolie niet los te krijgen, na het warm( sinaas appel oranje kleur) stoken wel.
Goed ontroest, en flink in het kopervet gezet , draait nu perfect soepel 👍🏽👍🏽

+1
Misschien op krikken tegen de bout?
@Perfect staat al 2 dagen op een krik gebeurd niks
+1
Mix maken van helft aceton en helft atf olie, dat werkt beter in dan spuitbus.
Ook verhitten om even uit te zetten kan helpen en dat kan ook met lasapparaat door iets (moer) erop te lassen zodat ie roodgloeiend wordt.
Kan ook koelen met waterspray en dan weer verhitten 10x ofzo.

Timmeren is ook een kans, met lucht beitel beetje wakker maken.

Als je paar mm los hebt trekt ie vuil vanaf de andere kant het schroefdraad in dus ik denk dat je beter weer vast kan zetten en zoveel mogelijk schoonmaken, tapdraad is vol zand en roest dus die wil niet meewerken.
Misschien met staaldraad schoonpoetsen of grof met dremel als je erbij kan?

Mogelijk is het schroefdraad al kapot getrokken en dan uitboren en helicoil of ander type.
@85hj60 ik weet niet of je het weet maar het is gietijzer als je dat gaat verwarmen stook je je achter as naar de klote en en er zit geen schroef draad in
+2
@superkas1

Ik begreep dat het advies is om de bout te verhitten door er een moer op te lassen, en dan zo lang oplassen tot de steel heet genoeg is, en dan afkoelen met water, dan werkt ie zich ook los. Dus de achterbrug wordt dan wel wat warm, maar dat valt nog wel mee, en je koelt hem ook weer. Kering zit pas aan het eind van de trompet, en lager zit in het huis wat er aan het eind op gebout zit, die heb je nog lang niet heet op deze manier.
+9
@superkas1 Je hebt verschillende tips gekregen waar mensen je proberen te helpen. Aan jouw reacties te lezen weet je het allemaal al. Laat maar weten hoe je het opgelost hebt 👍.
+1
@Deutz77 als mensen het zelf wel.weten snap ik nooit dat ze dan toch vragen stellen.
Misschien om ons te testen???🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤔🤔😜😜
+2
Centeren en uitboren. Stapje voor stapje omhoog qua diameter boor.
@Hanomag22 dit werkte bij mijn dexta. Heb zelf de bout ook nog in 2 geslepen en langs boven en onder geboord.
+2
W40 op spuiten 5 MIN Wachten dan een tik met hamer op de bout als het niet los komt herhalen Want het is roest wat alles vasthoud Geduld het lukt zo weel
+1
Snij elektrode in lasapparaat. Eerst spul doorsnijden dan de gaten eruit branden. En ist gietijzer of gietstaal
Schuin doorslijpen kan ook. Maar de snijbrander wil het best.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 en hebben de trefwoorden spatbord en ford geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
1.048
ONDERWERPEN