Illustratie van:
23

Ford 5095 - inschrijven in belgie

Kunnen de belgen mij even helpen .
Heb enkele jaren een ford 5095 gekocht met franse papieren ( enkel het certificat d'immatriculation) nu ben ik eens gaan informeren om de papieren om te kunnen zetten zodat ik hem hier kan inschrijven.
Maar nu word gezegd dat met dat ene blad niets ben en hem dus niet kan inschrijven. Kan er mij iemand helpen ? Wat heb ik dan nog nodig van papieren? Of zal ik hem nooit kunnen inschrijven in belgie?

Deel dit topic

Reacties

Van welk bouwjaar is die?
@Fordje1 dan word het al moeilijker, voor 1968 heb je alleen een attest van bouwjaar nodig
Proberen een nieuw gelijkvormigheids attest aanvragen bij new holland zelf ? volgens mij ga je ook even langs moeten bij de douane.
De realiteit: de tractor dient een identificatie-plaatje of plaats te hebben waarop chasisnr., type, type, enz. Hiernaast dient er een conformiteitsattest te zijn dat overeenstemt. Heeft je tractor hiervan 1 of beiden niet, dan dien je contact op te nemen met de invoerder in Belgie (wellicht is dat Ford/New Holland). Kan je dus altijd opnieuw aanvragen, mogelijk tegen betaling. Met het conformiteitsattest kan je dan via je verzekeringsagent een administratieve keuring en nummerplaat bekomen waarna de technische controle.
Op de techische controle helpen ze je verder i.v.m. inschrijving bij DIV , mogelijk nog meting, weging en uiteraard technische keuring want het is niet omdat je een nummerplaat hebt dat je je ook in het verkeer mag begeven. Dat is enkel geldig om naar een keuringsstation te rijden. Eens je een geldig keuringsbewijs in handen hebt dan kan je met een gerust hart de weg op. Zo zit dat dus in Belgie en niet anders. Ben trouwens zelf met eentje bezig.
Laat hier nadien maar iets weten, dan weten anderen ook hoe het moet.
Ah ja ... Ford/New Holland is niet hetzelfde als Ford/Nederland, dat is een soort (ras) op zich. 🙃
Is het nog een probleem dat deze trekker niet door Ford is gebouwd maar een (dealer)ombouw is?
Principieel kan de ombouw door een dealer geen probleem vormen gezien deze niet buiten de lijntjes mag kleuren want van de ombouw moet hij een attest kunnen afleveren dat overeenstemt en conform blijft aan de europese wegcode. Mogelijk, afhankelijk van de ombouw, kan een nieuw identificatie-plaatje afgeverd worden. Er is al wel een bewijs van eerdere inverkeersstellings, zodoende ....
@mahindra4wd Maar het conformiteitsattest is na de ombouw door de dealer aangepast (wegens andere wielbasis). Dan vraag ik mij af hoe CNH hier een attest van kan leveren aangezien zij dit type nooit op de markt hebben gebracht.
Als je de trekker inschrijft als oldtimer heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig
@Kristof_m

Wat zijn daarbij de beperkingen voor het gebruik van de tractor?
@jammermaarhelaas je mag hem dan niet professioneel gebruiken wel voor de hobby.
Om voor een ingevoerde tractor een inschrijvingsbewijs te kunnen bekomen moet je een aankoopbewijs hebben waarmee je via de douane een vignet 705 kan aanvragen ( gaat tegenwoordig electronisch, noemt E705 ), verder is het ook nodig dat dat je een gelijkvormigheidsattest en indien niet aanwezig een typeplaatje aanvraagt via een New Holland ( Ford dealer ) om de tractor te kunnen laten keuren en inschrijven.
De tractor inschrijven als oldtimer, dan heb je al evengoed geen tractor. De beperkingen die gelden voor oldtimers zijn dermate dat je gewoon door de week mag binnenblijven. Enkel voor een testrit is dit toegelaten. Anderzijds mogen deze enkel op de openbare weg om naar shows, bijeenkomsten, ed. te rijden. oldtimers dienen eveneens een technische keuring te ondergaan waarbij meting, weging en keuring.
@mahindra4wd dat is wetgeving van 10j geleden wat jij daar opnoemt.

Met een O plaat mag je er altijd en overal mee rijden, dit zijn de beperkingen:
commercieel of professioneel gebruik.
woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer.
bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
gebruik als werktuig of werkmiddel of voor interventieopdrachten.

Oldtimerplaat is gewoon handig voor tractoren die niet meer actief gebruikt worden op de boerderij
maar die meer als hobbytrekker gebruikt worden.
Je hebt geen gelijkvormigheidsattest nodig, goedkopere verzekering, eenmalige keuring,
vrijgesteld van witte diesel,...
Ook krijgen oldtimers een nummerplaat die begint met de letter O, men haalt je dus zonder moeite uit het verkeer indien in overtreding met de regels voor oldtimers. Ah ja, dit nog ... een technische keuring voor oldtimers is minder streng maar banden, stuurinrichting, verlichting, ed. moeten wel in orde zijn omdat je geen gevaar moogt betekenen in het verkeer. Dus een oldtimer, ik zou zeggen, dat is iets voor stoomtractoren.
De vraag nu, is er na die ombouw door een dealer een aangepast gelijkvormigheidsattest opgemaakt en zo ja, is dit in bezit van de huidige eigenaar (Belg). En plus, de franstalige documenten aanwezig ... zijn deze afgeleverd in Frankrijk, zoniet franstalig Belgie?
Buiten alle regels, trouwens mooie tractor waarvoor ik zou gaan en niet te vlug de moed zou laten hangen.
Uiteraard kan je beter rechtstreeks contact opnemen met de officiele invoeder welke je dan al dan niet zal doorverwijzen naar een officiele dealer. De officiele invoerder voor BENELUX is gevestigd in Zedelgem (BE).
CNH Customer center New Holland
Leon Claeysstraat 3A
8210 Zedelgem, Belgie
Tel.: +32 50 25 31 11
Om alle fantasme omtrent oldtimers (BE) de wereld uit te helpen;

www.gocavlaanderen.be/detail-page/oldtimer
En hierna is het aan @Fordje1 om eens wat te laten weten, toch?
+2
@mahindra4wd ben naar een andere new holland verdeler geweest en daar hebben ze de papieren gewoon kunnen aanvragen. Ookal zei de andere dat dit niet kost
@Fordje1 Fijn je nog even te lezen en tevreden dat je al zover bent met je papieren. Wellicht zullen nog niet alle documenten rond zijn maar zal jij wel willen over informeren hier. Alvast een leerrijk topic voor mensen met identieke vragen. Veel succes verder!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5095 en hebben de trefwoorden ford en papieren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
906
ONDERWERPEN