Hydroliek aanhanhanger aansluiten op trekker
Ik heb een aanhanger voor de auto die kan kiepen.
Deze werkt door middel van een handpomp, welke opzich prima werkt.
Graag zou ik deze "upgraden" naar een elektrische hydrauliekpomp met accu, waarvoor diverse sets te vinden zijn.
Echter, zou ik een aftakking kunnen maken, zodat ik de hydrauliek van de trekker kan gebruiken als hij achter de trekker zit?
Zijn er zaken waar ik op moet letten, of kan dit gewoon?
Ik dacht zelf aan een 3 weg kogelkraan, die je of naar de elektrische pomp zet, of naar de trekker zet.
Alvast bedankt
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden trekker , kiepen , accu , auto , pomp , hydroliek , aansluiten , hydroliekpomp en aanhanger geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(klik om te vergroten)
En een trekker op een 15w40 of een stou olie.
Dat geeft vermenging.
En s winters zal de aanhanger dan iets moeilijker heffen of dalen.
Maar de handpompen kunnen het meestal wel hebben. Heb ook 6 handpompen die allemaal op 15w40 of stou olie pompen
Ik zou uit voorzorg altijd opletten de cilinder nooit helemaal te strekken, dan wordt de druk in de cilinder niet zo hoog dat hij door het overdruk ventiel gaat.
Nu kun je omsteken tussen handpomp en trekker, en laat je hem ook niet per ongeluk met de driewegkraan zakken waarbij dan het tankne overstroomt.
Druk kan alles wel aan, of er is tenminste nog niks gesneuveld.
Wat @Fendt926Driver klopt wel, door de dikkere stou-olie zakt hij wat schokkerig.
(klik om te vergroten)
Heb je ervaring dat het niet goed zou gaan bij "rustig" gebruik?
Dus niet op vol vermogen die bak willen kiepen, maar met beleid.
Dank @R Bouwmeesters
Dat is ook een goede mogelijkheid. (heb de zelfde handpomp)
Die slang van de cilinder steek je dan in de handpomp, of in de trekker?
En welke olie gebruik jij?
@bartjuh
dat is dan wellicht een betere optie, gezien er toch een 12V pomp in komt.
Die Weber-Hydroaulik pomp heeft een druk van 180bar staat er op.
Dank voor de reacties zo ver!
De druk is gelijk van de handpomp, dus sws geen enkel probleem.
De snelheid is bij mij tot dusver ook nog nooit een probleem geweest, ik geef altijd nog gas om het sneller te laten gaan.
Hoe minder ventielen en smoringen eraan hoe beter is mijn idee, alles wat er niet aan zit gaat niet stuk en kan niet verkeerd afgesteld worden.
De dikke slang naar links gaat naar de trekkeraansluiting. Hij loopt naar een keuzekraan, waarmee je rechtstreeks de toegang naar de kiepcilinder open kunt zetten.
Onderaan zit de hevel waarmee je bij handbediening kunt kiezen tussen heffen of dalen.
Staat de keuzehendel naar rechts, dan staat de cilinder rechtstreeks in verbinding met de trekker, je kiept en daalt dan dus met je hydrauliekventiel. Dit handsysteem heeft bij trekkeraansluiting dus geen enkele verbinding met het pompsysteem van de aanhanger.
Bovenaan is nog juist de grote hendel van de handpomp zichtbaar.
Enige fout die je niet moet maken is door in opgekiepte toestand de keuzekraan om te zetten naar handbediening, dan loopt de olie uit de cilinder in het reservoir van de aanhanger, die zal dan ws. overstromen.
(klik om te vergroten)
Ondertussen wat wijzer geworden, en wil gebruik gaan maken van de oplossing zoals @R Bouwmeesters (met koppelingen)
Zoals @roscho het heeft, had ik het eerst in gedachten, maar dan heb je altijd een "losse leiding" aan de aanhanger.
In beide gevallen blijft het fijt dat je eerst moet zakken, alvorens te veranderen van pompmethodiek. (ivm retour olie)
In mijn trekker zit een UTTO olie, deze kan ook in de handpomp neem ik aan? (om geen vermenging te krijgen)
Moeten semi tractie accus op, dus mag je gewoon iedere week opladen, let wel, koop een goede lader.