Reesink Production in zwaar weer | Kaweco-producent op zoek naar koper - Mechaman



Reesink Production in Hengelo (Gld.) is al enige tijd verlieslatend en staat daarom te koop. Dat bevestigt moederbedrijf Royal Reesink. De fabriek is sinds augustus 2017 in handen van Royal Reesink nadat het de aandelen van Staja Beheer overnam.

17-09-2024 | 2 minuten
Jasper Lentz

In Hengelo worden onder meer de bemesters, mesttanks en silagewagens van het merk Kaweco geproduceerd. Sinds 1 januari 2018 worden de machines niet meer door Kamps de Wild verkocht, maar door Reesink Production zelf. Moederbedrijf Royal Reesink wilde het merk Kaweco op die manier nationaal, maar vooral internationaal verder kunnen ontwikkelen.

In een reactie laat Royal Reesink weten dat het bedrijf de focus heeft verlegd naar distributie en services van machines. ‘Sinds deze strategische heroriëntatie hoort Reesink Production niet meer tot de kernactiviteiten van Royal Reesink. Om die reden zijn we bij Reesink Production al enige tijd bezig met een strategische (markt)oriëntatie en zijn wij op zoek naar een koper.’

Zoektocht in laatste fase
Een nieuwe eigenaar is nog niet gevonden. ‘Maar’, zo meldt het Royal Reesink, ‘wel zijn we met allerlei partijen in gesprek en blijven druk bezig om een oplossing te vinden. Dit proces bevindt zich nu in de laatste fase. Reesink Production is al enige tijd verlieslatend en de kosten zijn niet in verhouding tot de resultaten. Mocht het ondanks onze inspanningen niet lukken om met een andere partij in zee te gaan, is beëindiging van Reesink Production een optie.’

Bij Reesink Production werken momenteel 75 medewerkers. Moederbedrijf Royal Reesink benadrukt dat het bij Reesink Production om een geïsoleerde situatie gaat en dat het los staat van andere dochteronderneming. ‘De kernactiviteiten van Royal Reesink zijn financieel stabiel’, aldus het bedrijf.

Deel dit topic

Reacties

Jotke
Volgende Nederlandse fabrikant die verdwijnt?
+2
GerbertXL
Ik zie het nog wel gebeuren dat reesink zelf met een paar jaar verleden tijd is.
Met wat pottinger gedaan heeft met duport staan alle importeurs te rillen. Als kuhn daar een voorbeeld aan gaat nemen is het zo afgelopen. In andere landen is claas al zelf importerend maar kamps de wild is slim geweest door zich in te kopen bij dealers. Als er straks opeens nieuwe claas dealers komen in het gebied van de dealers die (deels) eigendom zijn van kdw weet je wel hoe laat het is.
dennisbouter
@GerbertXL Reesink kan wel zonder de landbouw denk ik
JohanvS
@dennisbouter wat doet reesink dan buiten landbouw.
Ze zijn al jaren eigendom van investeringsmaatschappij Triton. Alles wat geen winst oplevert word verkocht. Een paar maanden geleden was Motrac al aan de beurt, nu de Kaweco productie.
Jotke
Quote Reactie van @JohanvS:
wat doet reesink dan buiten landbouw.

Je hebt Reesink Technische handel maar ook andere onderdelen( kamps de wild is ook onderdeel van Reesink). Ze hebben ook grondverzet, Kemp groep bijv. Die zijn in 2017? ook een grotere speler kwijt geraakt toen Terex z'n compact afdeling, de oude Schaeff fabriek en onderdelen magazijn verkocht aan Yanmar. Schaeff is toen wel teruggebracht maar al snel weer afgezwakt naar alleen wielkranen en shovels alsk het goed heb. De rest is enkel onder Yanmar naam verkrijgbaar of uit de handel genomen wegens dubbel aanbod.
+1
dennisbouter
Quote Reactie van @Jotke:
n
. Nou ik zou persoonlijk nooit een scheaff kopen, en ze verkopen nu Kramer, Kemp staat in de wereld volgens mij wel bekend om de goede service moet je kijken wat hun aan Atlassen verkopen. De echte fout daar is denk ik dat ze kobelco zijn gaan verkopen dat zijn net geen KATO's maar onder RCE vallen ook Hans van Driel en Kubota importeur Meerman
Jotke
Quote Reactie van @dennisbouter:
. Nou ik zou persoonlijk nooit een scheaff kopen, en ze verkopen nu Kramer, Kemp staat in de wereld volgens mij wel bekend om de goede service moet je kijken wat hun aan Atlassen verkopen. De echte fout daar is denk ik dat ze kobelco zijn gaan verkopen dat zijn net geen KATO's maar onder RCE vallen ook Hans van Driel en Kubota importeur Meerman

Dat is ieders eigen keuze. Weet ook niet of ze veel verkocht worden, de Schaeff varianten. De roodkleurige wel.

Ja oké, maar Kramer zal voor hun ook geen vetpot zijn. Al hoewel, als die die Kraakman en GroeNoord verkopen allemaal via hun moeten wel. Anders niet.

Atlas hebben ze een goed merk mee inderdaad.

Hans van Driel en Kemp in 1 tegenwoordig toch of niet? Aah Meerman wist ik zo niet. Nu je het zegt wel ooit wat van gehoord of gelezen denk.
Bert1980
@Jotke reesink technische handel heet het al een paar jaar niet meer... tis tegenwoordig reesink agricultural Equipment
+1
ljdekker
@GerbertXL zou je wel gelijk in kunnen hebben. In een krimpende markt is het belangrijk om marktaandeel te houden en daar past bij dat je met de prijs concurrend bent. Dan kan het goed passen om zon dure importeur er tussenuit te halen.
+2
GerbertXL
@ljdekker ik vind het een rare situatie dat reesink de eigenaar is van zowel de kuhn als claas importeur. Dat gaat ergens schuren vroeger of later. Kijk naar bergmann, eerst onder reesink, nu onder kamps de wild omdat claas de opraap/silagewagen afdeling heeft verkocht. En staja maakt ook tebbe silagewagens die weer door roelofs bennekom worden "geïmporteerd".
Er is hier een vrij stevige belangenverstrengeling gaande lijkt mij. Net zoals louis nagel vroeger stoll voorladers importeerde gaat er hier wat schuren lijkt mij.
+4
huub
@GerbertXL Louis Nagel was ook een begrip. Nog ff wat geprobeerd met McCormick en Landini maar dat heeft ook niks uitgehaald.
Jotke
Quote Reactie van @huub:
@GerbertXL Louis Nagel was ook een begrip. Nog ff wat geprobeerd met McCormick en Landini maar dat heeft ook niks uitgehaald.

Louis Nagel heeft op merkengebied eigenlijk maar 1 echte fout gemaakt...

En dat is de andere merken afstoten en volledig focussen op John Deere. Dat maakt je kwetsbaar, dat hebben we kunnen zien.

Deere brak met Nagel en Nagel moest gelijk hoop personeel op straat zetten en onderhand gaan smeken bij fabrikanten om asjeblieft voor hun te kiezen in de hoop voor dat de breuk een feit was en de laatste orders verwerkt waren nieuwe merken te hebben.

Nu had de financiële situatie van Kroymans ook wel een grote vinger in de pap. Wat ik me herinner gingen de geruchten dat Kroymans Nagel financieel leegtrok om zo de financiële problemen van diens andere bedrijven wat recht te trekken. Een mogelijk gevolg daarvan zal zijn dat Nagel de prijzen verhoogde en te duur werd en dealers hun weg zochten zonder Nagel( wat veelvuldig gebeurde). Of rechtstreeks af fabriek of jong gebruikt uit andere landen.

Ze hebben het geprobeerd om het overeind te houden maar met alle respect, merken als Mc-Cormick en Landini verkopen misschien 10 - 20 trekkers per jaar? Dat is nogal een verschil met John Deere. Dicie enz zijn ook niet de merken waar je je omzet moet halen om te overleven. Misschien als ze als dealer of distributeur van de merken van hun toenmalig moederbedrijf verder waren gegaan het nog wat was geworden.
Jotke
Quote Reactie van @GerbertXL:
In andere landen is claas al zelf importerend maar kamps de wild is slim geweest door zich in te kopen bij dealers.

Eigenlijk precies wat Cofabel, met dank aan de Belgische wetgeving ook heeft gedaan.

John Deere stond daar kort na NL op het punt hetzelfde te gaan doen. Helaas voor Deere zit er alsk het goed heb een addertje onder het gras daar in België en mogen ze daar niet zomaar zo'n contract opzeggen, weet niet zeker maar meen dat daar zelfs 10 jaar overeen moet gaan. @StijnTheDeereDriver kan daar wel meer duidelijkheid over geven.

Nu heeft Cofabel ook in allereil door heel het land eigen vestigingen geopend en hebben de oude hoofdvestiging in Erps Kwerps waar ze toch weg moesten van de hand gedaan en die vestiging verhuist naar een kleiner pand elders.

Louis Nagel schijnt in de jaren voor de breuk ook de kans te hebben gekregen iets dergelijks op te zetten maar vanwege de financiële situatie heeft Deere ingegrepen en Nagel buiten spel gezet alsk me goed herinner.

Het kan raar gaan in die wereld ja. Reesink technische handel is wel voor een behoorlijk deel afhankelijk van Kuhn. Maarja, de meeste importeurs zijn vooral afhankelijk van 1 merk waarbij de rest een soort bijzaak is wbt aandeel vergeleken het hoofdwerk. Dat geldt voor de Kok net zo nu het landbouwdeel met John Deere weg is.
Quote Reactie van @Jotke:
John Deere stond daar kort na NL op het punt hetzelfde te gaan doen. Helaas voor Deere zit er alsk het goed heb een addertje onder het gras daar in België en mogen ze daar niet zomaar zo'n contract opzeggen, weet niet zeker maar meen dat daar zelfs 10 jaar overeen moet gaan. @StijnTheDeereDriver kan daar wel meer duidelijkheid over geven.

Helaas kan ik de wetgeving ook niet zo goed.
Maar inderdaad Cofabel is opgelegd (door JD) dat ze geleidelijk aan alle familiale dealers moeten overnemen.
Als je dat niet wil of niet overeenkomt stopt het contract en gaat Cofabel zijn eigen gang in die regio.
Dat gebeurd momenteel in het Belgische Limburg.
De dealers Lowette en L.A.M. worden niet overgenomen maar er komen 2 andere verkooppunten uitgebaat door Cofabel Bree (ex-Martens Traktor) en Cofabel Sint-Truiden.
Hanomag22
@StijnTheDeereDriver duidelijke squeeze out techniek van deere. Ze willen àlles beheersen van fabriek tot in t veld. Dan zit je als klant in de tang.
@Hanomag22 Ergens kan je ook gelijk hebben.
Maar er zit ook veel meer achter.
Alles wordt complexer, elektrificatie, high speed isobus, autonoom rijden ...
DUS we moeten meer specialisten hebben, in verkoop, magazijn, AMS en als technieker.
Dat kan een gewone dealer niet dragen, samen kunnen we de kennis delen EN zitten we 1 stap dichter bij de fabriek.
(mijn mening)
+3
GerbertXL
@StijnTheDeereDriver Puntje is wel dat jd ZELF alles complexer maakt, het is totaal niet nodig. Dus eerst het probleem creëren en vervolgens de dealers een soort van opkopen omdat dat het probleem op zou lossen. En waar JD met die onzin begint volgt de rest.
Mijn nieuwste trekker is een 6930, de dealer moet lampen aanmelden anders doen ze het niet, totale onzin en dat is 16 jaar geleden.
Die 1 stap dichter bij de fabriek klinkt leuk maar het voordeel gaat niet naar dealer of klant maar naar de fabriek.
Ik wens alle geluk aan de dealers maar van harte het schompes aan JD zelf, en alle grote fabrikanten eigenlijk.
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @GerbertXL:
de dealer moet lampen aanmelden

Kan je van een 30 série nog zelf 🤪 maar begrijp wel wat je bedoelt
jammermaarhelaas
@StijnTheDeereDriver

Heb zelf met mijn auto niet de ervaring dat een merkdealer het beter kan dan een alle merken dealer, zeker niet goedkoper. Het is denk ik zeker niet alleen zorg om de klanten, maar vooral ook zorg om de eigen marktmacht.
+1
casejxu
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Heb zelf met mijn auto niet de ervaring dat een merkdealer het beter kan dan een alle merken dealer, zeker niet goedkoper

Merkdealer is altijd duurder. Verschil met automotiv en landbouw is dat de automotiv 1 obd2 stekker heeft om uit te lezen en iedereen thuis met een apparaatje van zeg 100 euro elke auto kan uitlezen. Dat kunnen ze niet bij de landbouw. Wel is elke fabrikant verplicht iedereen toegang te geven tot zijn informatie. Al rekent de landbouw daar een dikke prijs voor om bijv een uitleest apparaat aan te kunnen schaffen. Zo weerhouden ze iedereen daar van maar t kan wel.
+2
JohnDeere5085
@casejxu Daarom ben ik enorm blij met een broer in de ICT, van het voorjaar jd service advisor weten te downloaden, kwam van iemand uit Oekranië schijnbaar.

Had t nodig om fronthef te calibreren, stelt niks voor maar je moet wel weten waar je moet zijn en wat de stappen zijn... en zo is er meer in de instellingen/calibraties... Als je voor al dat soort wissewasjes dealer nodig heb gaat de lol er snel af
+1
casejxu
@JohnDeere5085 ja das wel ideaal dan! Daarom bevallen die jxuutjes ook zo goed. Red t inpricnipe allemaal lekker zelf😎
Jotke
Quote Reactie van @StijnTheDeereDriver:
L.A.M.

Dus jullie zijn binnenkort dealer af?

Wel apart dat JD in België wil dat alle dealers opgekocht worden.

In Nederland praten ze steeds over nog maar 2 dealers maar er is ook nog een grote hand vol kleine zelfstandigen. Te weten: LMB Den Otter BV, De Vor Brandes, Schipper Mechanisatie en Vlastuin binnen het Kraakmangebied en Veenstra en Lesscher binnen het GroeNoord gebied al heeft GroeNoord het alsk het goed heb inmiddels zo geregeld dat de verkopen van nieuwe John Deere trekkers en machines alleen via hun gaan...

Bij Kraakman mogen de kleintjes dat gewoon zelf. Enige wat zij met Kraakman vandoen hebben is wat cursussen en mogelijk wat service aan hun gericht. Bestellen enz doen ze ook gewoon zelf rechtstreeks zover ik weet.
rommert14
@Jotke hier in dk is het ook 1 concern inmiddels, blij dat ik er geen klant ben 😅
Jotke
Quote Reactie van @rommert14:
1 concern

Pfff... alsof het daar allemaal beter van wordt...🙈

Wel voor de aandeelhouder(s) in ieder geval.🙈

Hier hoor ik wel es de vraag vallen hoelang het goed kan blijven gaan bij bijv Kraakman. Laatste jaren kon het niet op...
+2
ljdekker
In de auto industrie zijn ze al een stap verder; hoeveel grote dealers zijn er niet met meerdere, elkaar beconcurrerende, merken? Bovenstaande is een reden waarom ik niet zo'n fan ben van jd.

Techniek wordt complexer en het ontbreekt soms gewoon aan kennis bij kleinere dealers.
Jotke
Quote Reactie van @ljdekker:
hoeveel grote dealers zijn er niet met meerdere, elkaar beconcurrerende, merken?

Van Mossel, Louwman, Content...

Om er zo maar een paar te noemen...

Van Mossel heeft in Breda ook zo'n garage waar de logo's van onderhand ieder automerk die "gewone" personenauto's bouwt aan de muur hangt.

Bij Van Mossel denk ik aan Volkswagen. Daar zijn ze mee begonnen. Nu kun je er ook terecht voor Ford, Alpha Romeo, Fiat? en nog een hele bups.

Uiteindelijk gaan alle trekker en grote machine fabrikanten iets soortgelijks doen als John Deere verwacht ik.

Importeur is voor bepaalde dingen wel goed maar als je dat ook met grote dealers kunt?

De vraag is alleen of men op de grote dealers zitten te wachten.

John Deere is toen in 2011 overgegaan op 8 of 9? grote dealers en paar handen vol kleintjes waarvan nu nog 2 grote en handvol kleintjes over zijn. Maar hier gaat het niet bij blijven. Uiteindelijk zullen ze waarschijnlijk naar 1 gaan. Dat wordt dan net als bij de laatste transactie het recht van de sterkste.

Het is dan de vraag of de families achter GroeNoord tegen het Kraakman van de rijke supermarktman De Kat in kan of dat de laatste ook GroeNoord inlijft...

Al verschillende mensen horen zeggen dat John Deere wil dat grote dealers 400 miljoen omzet gaan draaien. Dat lukt GroeNoord en Kraakman met de huidige organisatie niet( zelfs met dat werkplaatstarrief niet). Dus is elkaar opslokken of mogelijk nog meer andere dealer(tje)s in binnen en/of buitenland de enige optie.

Zij die toen klein en subdealer zijn( binnen het JD netwerk) gebleven zijn achteraf gezien het verstandigste geweest denk. Geen bemoeienis van Deere, volledig zelfstandig en toch John Deere dealer.
SJB533
Quote Reactie van @Jotke:
Zij die toen klein en subdealer zijn( binnen het JD netwerk) gebleven zijn achteraf gezien het verstandigste geweest denk. Geen bemoeienis van Deere, volledig zelfstandig en toch John Deere deale

Subdealers zijn in meerderheid eigendom van een hoofddealer.
Jotke
Quote Reactie van @SJB533:
Subdealers zijn in meerderheid eigendom van een hoofddealer.

Ik weet wel beter.😉

Ken eigenaren en medewerkers van meerdere van die dealers.

Maar we laten JD lekker in die waan voor ze "weer" moeilijk gaan doen.
Loeideutz
@Jotke Je hebt juridisch eigendom en financieel eigendom.
Jotke
@Loeideutz

Snap ik. Kan met zekerheid stellen dat het in beide gevallen niet Kraakman of GroeNoord is die die in handen hebben. Althans Kraakman niet( alleen Vlastuin ben ik niet zeker van). Lesscher heeft @john deere 7810 Volgens mij ook wel es ooit gezegd dat die volledig eigenaar zijn maar zeker ben ik daar niet van. Veenstra ken ik niet zo goed, 2x geweest. Wel es wat over gehoord wat mij ook doet denken dat GroeNoord daar geen vinger in de financiële/juridische pap heeft omdat het anders niet zo was gegaan.

Wil geen slapende honden wakker maken dus denk dat het verstandig is niet ver meer over zowel het stukje aandeel als datgeen over Veenstra uit te wijden.
Loeideutz
Tijd dat de mededingingsautoriteit er zich eens mee gaat bemoeien.
Jotke
Boerderij komt nu ook met een kopie van het Mechaman artikel.

boerderij.nl/machinefabrikant-kaweco-staat-te-koop…

Benieuwd of het wordt overgenomen en door wie.

Zou wel een mooie aanvulling op het portfolio van Deere of Deutz zijn maar of die nu op een bedrijf dat momenteel niks verkoopt zitten te wachten...
NewHollandErik
@Jotke Of Vervaet, Vredo of Ploeger?
Jotke
@NewHollandErik

Dat zouden ook zeker mooie kandidaten zijn. Past het wellicht nog beter bij ook!

Of wellicht kleinere buitenlandse fabrikanten. Bij Kaweco denk ik vooral aan de silagewagens en de grote tonnen met zwanenhals aan de Claas Xerion's.

Persoonlijk denk ik dan aan bijv Krampe. Dat merk is de laatste jaren voor/na overname door de zoon vollop in ontwikkeling. De fabriek is laatste jaren flink uitgebreid kwa productieoppervlak maar ook is er buiten het fabrieksterrein een extra parkeerterrein voor af te halen kippers bijgekomen.

Krampe heeft enkele jaren geleden de Rambody afschuifwagen geïntroduceerd en al langer de mogelijkheid kippers uit te rusten met mestzakken. Wat dat betreft zou het Kaweco productgamma daar prima bij aansluiten. Ook de afstand van elkaar is prima te doen. Krampe zit daar net over de grens. 72km van elkaar volgens maps. Das minder dan een uur met de auto. Er zijn vestigingen van mechanisatiebedrijven die verder van elkaar af zitten.
ljdekker
Jotke
Quote Reactie van @ljdekker:
of agco

Die hebben Lely al. Alleen giertonnen zou een aanvulling zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden kaweco , wild , kamps de wild , druk , machines , merk , distributie , staja en Kosten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
3.882