Carterpan 6068 TFM50 M2 lekt
Ik heb een John Deere 6068TFM50 M2 welke in het ruim van het schip staat.
Na 18 jaar en 4500 uur lekt de plaatstalen carterpan pakking meer en meer.
Deze moet dus vervangen worden.
Ik heb begrepen dat er ook een aluminium carterpan beschikbaar is.
Deze pan geeft minder aanleiding tot lekken dan een plaatstalen pan daar het contactvlak overal gelijk is.
Vervangen:
Onder de carterpan is erg weinig ruimte beschikbaar.
Daarnaast zitten de vele bouten erg stevig vast en als ze al loskomen, dan krijg ik de pan er niet onderuit.
De motor zal derhalve omhoog getakeld kunnen worden.
Maar helaas, de ruimte boven de motor is beperkt en er kan geen ca. 800 kg aan het plafond hangen.
Ik zie maar 1 optie en dat is kantelen op 2 flinke scharnieren op de plaats van 2 motorsteunen ter linker- of rechterzijde.
Een kameraad van mij kan deze scharnieren fabriceren.
• De uitdaging is enerzijds een kracht opwekken opdat de motor kantelt maar anderzijds voorkomen dat deze bij teveel kantelen doorschiet.
Hoe doe ik zoiets?
• Op de JD parts site heb ik alle benodigde materialen en de aluminium carterpan gevonden.
Daar zit ook een carterpan pakking bij.
Moet deze met iets ingesmeerd worden of kan ik deze gewoon kaal plaatsen?
• Wat zijn de aanhaalmomenten van de verschillende bouten?
Wat vinden jullie van bovenstaande benadering om de lekkage te verhelpen?
Zijn er nog tips en trucks?
Dank jullie!!!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden john deere , motor , lekt , lekkage , vervangen , kantelen , pakking , lekken , aanhaalmomenten en carterpan geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ongekanteld had je de pan er nooit onderweg gekregen, de oliepomp steekt uit naar onderen. De pan zal dus eerst omlaag moeten voor hij er onderuit kan.
Hier kan ik zeker wat mee.
Waarom laat je Carter niet zakken, maak je goed schoon en monteer je nieuwe pakking met goede vloeibare erbij en monterrr je het oude carter weer. Als dat weer 20 jaar goed gaat ben je toch al een heel eind gevaren lijkt me.
Dat carter zit al verzonken, die bouten krijg ik niet los, het zijn er veul en de ruimte tussen carter en boden is maar een paar centimeter.
En dan moet het spul nog schoongemaakt.
Verder denk ik even aan vele miljoenen auto's met een gietijzeren blok en een aluminium kop die erg heet wordt.
Degene die dit klusje (Provincie Groningen) met succes te lijf gaat schuif ik een hele beste cent toe.