Case International 533 - IHC 533 knarst altijd tussen 3e en 4e versnelling
Mijn International 533 knarst ALTIJD als ik van de 3e naar de 4e versnelling schakel.
In de andere versnellingen knarst hij nooit.
Ik heb het lokale mechanisatiebedrijf al eens gebeld over dit probleem en zij zeggen dat het komt omdat het een ongesynchroniseerde versnellingsbak is, en adviseren er niets aan te doen.
Ze gaven wel als tip om te proberen te dubbel klutchen. Maar dat werkt niet omdat hij dan met de wagen erachter zoveel snelheid verliest dat hij niet meer van 3 naar 4 wil.
Zijn hier mensen met kennis van dit verhaal en kunnen die mij eventueel vertellen of dit normaal is?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Case International 533 en hebben de trefwoorden ihc , case , versnellingsbak , versnelling , snelheid , Case international , versnellingen , kennis en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Nu gaan we het met koppeling doen. Optrekken tot het juiste toerental. Dan met koppeling vrijschakelen, koppeling op laten komen en op het juiste toerental snel koppeling in en naar 4. (dubbelclutch).
Ga je de heuvel op of rij je met een zware vracht, dan verliest de trekker meer snelheid. Dan ligt het juiste toerental in 4 dus een stuk lager en moet je, hoe vreemd dit ook klinkt, langer wachten voor je naar 4 schakelt. Kom je dan bij een snelheid waar je 4 niet meer kunt schakelen, dan kan de trekker die helling/vracht dus in 4 niet trekken omdat je te lang moet wachten met schakelen.
Mocht je dit willen leren van een professional, zoek dan een oude vrachtwagenchauffeur die nog gewend is om met zulke bakken te rijden. Helaas leren jonge chauffeurs dit niet meer, met gesynchroniseerde bakken en zelfs automaten is dit niet meer nodig. Maar veel trekkers zijn dermate onverwoestbaar, dat die ongesynchroniseerde bakken gewoon blijven werken.
Ook voor gesynchroniseerde bakken is het nuttig om bij de juiste toerentallen te schakelen. Daarmee maak je het werk van de synchromeshringen lichter en die gaan dan dus langer mee.
N.b.: Je mechanisatiebedrijf heeft 100% gelijk: het is gewoon de aard van een ongesynchroniseerde bak. Daarmee moet je leren rijden. Jammer dat het mechanisatiebedrijf niet de moeite genomen heeft om het even te demonstreren. Of hadden zij ook geen chauffeur paraat die het trucje kent?