Illustratie van:
6

Case International 533 - IHC 533 knarst altijd tussen 3e en 4e versnelling

Hallo TF'ers

Mijn International 533 knarst ALTIJD als ik van de 3e naar de 4e versnelling schakel.
In de andere versnellingen knarst hij nooit.

Ik heb het lokale mechanisatiebedrijf al eens gebeld over dit probleem en zij zeggen dat het komt omdat het een ongesynchroniseerde versnellingsbak is, en adviseren er niets aan te doen.

Ze gaven wel als tip om te proberen te dubbel klutchen. Maar dat werkt niet omdat hij dan met de wagen erachter zoveel snelheid verliest dat hij niet meer van 3 naar 4 wil.

Zijn hier mensen met kennis van dit verhaal en kunnen die mij eventueel vertellen of dit normaal is?

Deel dit topic

Reacties

+1
Probeer het eens zonder koppeling, om achter het juiste schakeltoerental te komen (klinkt raar, maar uitleg volgt). In 3 trek je op tot bovenin, daarna schakel je met koppelinghulp de bak vrij. Vervolgens wacht je tot het toerental iets gezakt is en druk je de pook voorzichtig naar 4. Je zult wat gekraak horen, maar dat wordt met dalen van het toerental minder en is op een gegeven moment over. Lees nu het toerental af. DIT is het toerental waarbij je dus 4 "ongekraakt" kunt inschakelen. Dit toerental prent je in je hoofd. Kom je onder dat toerental, dan neemt het kraken weer toe omdat het toerental van de motor dan te laag is.
Nu gaan we het met koppeling doen. Optrekken tot het juiste toerental. Dan met koppeling vrijschakelen, koppeling op laten komen en op het juiste toerental snel koppeling in en naar 4. (dubbelclutch).
Ga je de heuvel op of rij je met een zware vracht, dan verliest de trekker meer snelheid. Dan ligt het juiste toerental in 4 dus een stuk lager en moet je, hoe vreemd dit ook klinkt, langer wachten voor je naar 4 schakelt. Kom je dan bij een snelheid waar je 4 niet meer kunt schakelen, dan kan de trekker die helling/vracht dus in 4 niet trekken omdat je te lang moet wachten met schakelen.
Mocht je dit willen leren van een professional, zoek dan een oude vrachtwagenchauffeur die nog gewend is om met zulke bakken te rijden. Helaas leren jonge chauffeurs dit niet meer, met gesynchroniseerde bakken en zelfs automaten is dit niet meer nodig. Maar veel trekkers zijn dermate onverwoestbaar, dat die ongesynchroniseerde bakken gewoon blijven werken.
Ook voor gesynchroniseerde bakken is het nuttig om bij de juiste toerentallen te schakelen. Daarmee maak je het werk van de synchromeshringen lichter en die gaan dan dus langer mee.

N.b.: Je mechanisatiebedrijf heeft 100% gelijk: het is gewoon de aard van een ongesynchroniseerde bak. Daarmee moet je leren rijden. Jammer dat het mechanisatiebedrijf niet de moeite genomen heeft om het even te demonstreren. Of hadden zij ook geen chauffeur paraat die het trucje kent?
@roscho Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik ga het binnenkort zeker proberen.

Wat betreft het mechanisatie bedrijf, ze zijn met hun tijd meegegaan en verkopen en repareren bijna alleen nieuwere trekkers. Het zou mij niets verbazen als alle monteurs met kennis van deze trekker inmiddels met pensioen zijn 😉
@Toplampje Het is ook geen IHC dealer maar Fendt. Desondanks reparen ze alle merken wel.
Quote Reactie van @Toplampje:
Het zou mij niets verbazen als alle monteurs met kennis van deze trekker inmiddels met pensioen zijn

Het hebt hiervoor niet speciaal een trekkermonteur nodig, elke vrachtwagenchauffeur die met ongesynchroniseerde bakken heeft gewerkt, zou je dit kunnen leren.
Als je de regio vermeldt waar je dit, zou je ook hier een oproep kunnen doen.
+1
Deze trekkers zijn ook geleverd met een gesynchroniseerde versnellingsbak. Als deze dat ook heeft, hij kraakt niet van 1 naar 2 en van 2 naar 3 dan zal hij gesynchroniseerd zijn. Als hij van 3 naar 4 kraakt zal de synchronisatie van die versnelling eruit liggen
@Klein Rot Klopt, maar ik heb een ongesynchroniseerde bak.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 533 en hebben de trefwoorden ihc , case , versnellingsbak , versnelling , snelheid , Case international , versnellingen , kennis en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
269